SRA

SRA

zaterdag 10 januari 2015

329 Oliebollenrace 2014 is voor Bas!



de receptuur van dit consept moet nog worden aangepast!


De traditioneele oliebollenrace is deze keer verreden met nieuwe door Randy ter beschikking gestelde auto’s. Het zijn de MRRC Cheetah’s geworden, alle 4 verschillend gekleurd en bijna corresponderend met de kleur van iedere track. Ze zijn wel iets onder handen genomen, vooral op aanwijzing van Bas. Bas en Willem hebben inmiddels  een behoorlijke vloot van de diverse fraaie MRRC bakjes en je staat vaak versteld van de snelheid die uit de smalle motortjes wordt geperst. Paul en ik hebben ook Ceetah’s en die zijn wat verder ”doorgewerkt”dan de oliebollen bakkies.



Dit zijn de 4 auto's


 

Deze auto’s hebben de originele assen nog. Voor incl. de kunststof wielen achter voorzichtig van de groeven ontdaan en voorzien van Slot-it velgen en banden. De oorspronkelijke wielen zijn op de club-draaibank keurig verspaand tot passende inserts! De voorbanden zijn ook afgedraaid en mooi rond geslepen. Verder is de vooras gestabliseerd. Een klein stukje lood voorin en wat drupjes olie kompleteren het hoofdstuk tuning.

Op de baan zijn het alle 4 verschillende karaktertjes. De blauwe rijdt mooi stil maar is niet zo snel. De zwarte is zeker niet snel, de gele is wel snel maar heeft wat nukken en dat gaat ook wat op voor de rode. Deze laatste 2 maken ook meer herrie. Dat is ook niet zo gek want de motoras zit lager dan de achteras en dat geeft een soort off-set idee. In mijn prive-auto heb ik dit op weten te lossen met een S.I. offset tandwiel en daar loopt hij heel mooi stil mee.

Iedereen mocht even aan de auto wennen voor de kwalificatie. Het zal niemand verbazen dat Bas wel raad wist met de auto. Ook Willem en Herman gingen prima mee.

Er werd driftig gedrift!

1e heat:

Paul, Arie, Erroll en beten het spits af. Paul liet zich op 1 niet gek maken en de beide andere heren liepen dan ook iets bij hem vandaan. Op baan 3 haalde Paul exact de zelfde score als op 1 en gaf 3 baanstukken toe op Erroll. Deze pakte op 3 ook de maximale winst en weer bleek Paul akelig konstant, 2 baanstukken minder dan in de vorige 2! In baan 2 ging hij eindelijk door de 23 ronden barriere heen, 23.24. Ter illustratie: Arie deed in 2 23.25 en Erroll 23.26..erg close dus! Paul wint dus toch nipt van Erroll en mag “door”!

2e heat:

Paul dus met Randy, Fred en ikzelf. Op baan 1 doet Paul het nu een fractie minder dan in de 1e race. Wellicht omdat het zijn auto’s zijn -te voorzichtig?- maar Randy is op de snelle baan 2 de langzaamste! Fred zit op 3 op 23.5 ronden en zelf kom ik op bijna 24 uit op 4. Randy gaat beter op 1 en weet Paul nipt te kloppen. Fred  is 2e en ik kom als enige in de 24 ronden uit op 2. Op baan 1 rijdend lijkt het lekker te gaan maar 2 onverwachte uitvliegers doen de kleine voorsprong teniet en Fred en Randy profiteren. De laatste race is het spannendst. Ik zit met de gele auto tussen de donkere auto’s van Paul en Randy in. Het is stuivertje wisselen. Uiteindelijk pakt Randy de eerste plaats, voor mij en Paul die op 2 baanstukken zit. Als winnaar mag ik doordraaien.

3e heat:

Hier tref ik de experts Willem en Bas en de verrassende Herman. De Scholtens laten er geen gras over groeien en spuiten er vandoor op 3 en 4. Gelukkig volg ik prima op baan 1. Herman is op 2 toch wat minder snel en loopt 1 ronde achterstand op op Bas. Ook op 1 is Herman niet opgewassen tegen de rest. Op 3 weet ik Bas op 2 wel met 1 baanstuk te kloppen! Willem, doorgaans snel op 4 loopt ruim 40 baanstukken achterstand op. Op baan 2 weet Willem daarna meteen te winnen en het verschil is weer minimaal tussen ons 2en. Bas op 1 doet aan schadebeperking en klopt mij nipt. Herman zit daar een halve ronde achter. Ik hoef maar een paar baanstukken op Willem te pakken en dat moet lukken op baan 2. Tenslotte staat Willem op 1. Bas laten we lekker lopen en ook Herman heeft eindelijk de gang erin op 4. Als ik Willem eenmaal voorbij ben lukt het me om hem langzaam af te schudden. Helaas moet ik weer opnieuw beginnen door een foutje. Het blijven onberekenbare autotjes. Als ik nogmaals een kleine voorsprong heb en eigenlijk niets meer hoef te forceren overkomt me dit weer. Ik verlies 1 baanstuk en mijn 2e plaats met 3 baanstukken! We hebben 1,5 ronde voorsprong op Herman die ook 4e overall werd. Bas is met ruim 97 ronden de duidelijke winnaar! In deze race was ik in baan 1 en 3 een stuk sneller dan in de vorige en in totaal scheelde het 1.4  ronden  Al met al een geslaagde race en voor 2015 staat er nog minimaal 1 race ingepland voor de Cheetah's.

 


Het was vaak best close!


 

Clubkampioen 2014:

Dat is Bas geworden. Met overmacht haalde hij de titel binnen. Met elke auto is hij snel. Alleen zijn bejaarde Groep-C auto's zijn door de veel modernere Toyota's naar het 2e plan verwezen. Fred werd 2e en ik 3e.

Paul had voor de diverse winnaars weer een leuke prijs bedacht waardoor de uitreikeing een extra feestelijk tintje kreeg.



 



Clubkampioen 2014, Bas!

Happy 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten