SRA

SRA

vrijdag 27 februari 2015

337 : Porsche 914 no. 269/1020 van SRC

Al weer ruim 2 jaar geleden maakte jij en ik kennis met het sympathieke Slotracemerk SRC (Slot Racing Company). De Spanjaarden zijn er in geslaagd om betaalbare slotcars te maken die de andere fabrikanten niet hebben. Porsches: Eenvoudig de Porsche nummers aflopend kwamen ze via de 907 denk ik  op de andere vergeten Porsche uit: de 914! Uiteraard zijn ze er wel, zoals de oerversie van Carrera en ook een resin auto van TopSlot al dan niet in kit-vorm.

De auto riep in het echt  nogal gemengde gevoelens op. De VW rijders vonden het een echte Porsche, de Porsche rijders juist weer een typische VW!  De VW had een platte 4 pitter uit de 412 en de Porsche een flat-six uit de 911 en wat meer toeters en bellen.  Door de middenmotor was de balans van de auto prima en viel er eigenlijk beter mee te rijden dan met de toenmalige 911! De auto heeft een nogal eenvoudig, bijna minimalistisch uiterlijk met een targa dak wat mij wel aanspreekt.



Autosport: De 914/6 werd in die dagen, rond 1970, ook ingezet in races. Met 908 voorremmen en een wat op gekieteld motortje  deed het ding het eigenlijk beter dan Porsche lief was. De 6e plaats overal  op le Mans is op z’n minst opmerkelijk te noemen.

Dit schreef SRC er zelf over...The new Porsche 914/6 GT that Slot Racing Company is now selling at 1:32 slot scale is likely one of those who have a better curriculum on both sides of the Atlantic. This 914/6 (914 043 0691) was one of the 12 experimental prototypes created by the Zuffenhausen factory in 1970 with the specifications of FIA Group 4. Its 901/36 engine was modified by Max Moritz to take him 220CV and also set up with the 908 front brakes.
Competed and won in the ADAC series in Germany overwhelmingly, 9 wins in 12 races, and won the FIA GT Trophy in 1970 before being sold to Ralph Meany to start their United States racing campaign.
There he began his string of success, in the 24 Hours of Daytona in 1971 with Steve Behr, John Buffum and Erwin Kremer at the wheel, where earned second place in the GTU Class and eighth overall. Sebring, Watkins Glenn, Virginia were some of the successes stages of this GT until was later banned by the SCCA because of its prowess.
The SRC model, in a limited edition of 1020 units, is available from this week on the manufacturer’s website or through its local dealer.

De SRC mannen beperken zich net als met de 907 niet tot 1 uitvoering uit 1 malletje!  Zo is er de smalle, zeg maar VW uitvoering met gewone stalen velgjes (155/15). De hier besproken auto heeft die lekkere dikke spatborden die naadloos bij dit model lijken te passen.  De voorwielen zijn van Fuchs maar achter zocht men toen zijn heil  bij Minilite, exact zoals Toine Hezemans dat ook deed met zijn als maar uitdijende 911. Helaas zijn de Minilites wat krom, cq niet mooi rond zodat de auto  wat waggelt. Dat blijkt eigenlijk meteen het enige wat er wat mij betreft aan mankeert!Beginnend bij het dakje, prachtig dun matzwart gespoten met de voorruitstijl in de carrosseie kleur. De kleine raamstijltjes zijn mooi chroom en de zijruitjes zijn omlaag gedraaid om een inkijkje te geven in het interieur. Prachtig diep, mooie kuipjes, dashboard met klokkenwinkel en pookje ,handrem. Zelfs de binnenkant van de deuren hebben een zwart framewerkje! De renner zit stevig ingesnoerd in zijn harnas waar wel 5 glimmende vrij forse gespen zijn te zien. De achterklep heeft een fijnmazig roosterpaneeltje waar je  een echt uitziend motorblokje ziet zitten! De voor klep heeft een gat waaronder de tankdop zichtbaar is. Hij wordt op z’n plek gehouden door 2 aparte rubberen snelspanners. De ruitenwissers zijn van ragfijn metaal zoals we die ook wel bij Slot it zien. De zij spiegel is ragfijn VW achtig  en verchroomd net als de half verzonken deurgrepen.

Zelfs de onderkant is fraai! Er hangt een flinke knalpot onder met 2 dikke pijpen. Ook de versnellingsbak is zichtbaar, net als de kever achtige bodemplaatstructuur.  Ter hoogte van de vooras is het nummer 269/1020 ingeslagen. Er is hier dus sprake van een oplage van 1020 auto’s! Al met al ,ook qua spuit en tampo printwerk een nagenoeg perfecte auto!

Techniek: Die is wat op Fly niveau maar dan  nog weer wat luxer afgewerkt. De motor is een Mabuchi die ongeveer van een  Scalextric/Fly caliber is. De draden worden keurig geleid door een 4-tal opstaande schotjes op de bodem. Ik verdenk dit 4-tal er juist van- ondanks hun goede bedoelingen- dat zij verantwoordelijk zijn dat de kap scheef op de bodem staat. Met een vijl wordt dit euvel snel verholpen.


 

Tuning: Er is natuurlijk een mooi CC-32 bommetje van te maken. Magneet eruit, een betere sleperschoen, kleinere voorwielen, een andere achteras (+ tandwiel+wielen ) en tenslotte een wat snellere motor ..Het blijkt nu opeens een stabiel rijdende auto te zijn die bij SRA richting de 9 sec. gaat.

Vitrine: Ik denk dat daar de meeste auto’s in komen te staan en dat is misschien ook wel het beste!

 
 

Nu maar weer sparen voor de volgende die smalle met de stalen wielen denk ik...

2 opmerkingen:

  1. Mooi en aanstekelijk verslag ! En nog een mooie Porsche slotcar ook ... past ook mooi in de slotracekoffer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wilde de 914 al zo lang hebben! Het is een heerlijk karretje. Ik wordt hier blijer van dan van een- meestal kromme- LMP pannekoek van Slot it!

    BeantwoordenVerwijderen