337 : Porsche 914 no. 269/1020 van SRC
Al weer ruim 2 jaar geleden maakte jij en ik kennis met
het sympathieke Slotracemerk SRC (Slot Racing Company). De Spanjaarden zijn er
in geslaagd om betaalbare slotcars te maken die de andere fabrikanten niet
hebben. Porsches: Eenvoudig de Porsche nummers aflopend kwamen ze via de 907 denk ik op de andere vergeten Porsche uit: de 914! Uiteraard zijn ze er wel, zoals de
oerversie van Carrera en ook een resin auto van TopSlot al dan niet in
kit-vorm.
De auto riep in het echt nogal gemengde gevoelens op. De VW rijders
vonden het een echte Porsche, de Porsche rijders juist weer een typische VW! De VW had een platte 4 pitter uit de 412 en
de Porsche een flat-six uit de 911 en wat meer toeters en bellen. Door de middenmotor was de balans van de auto
prima en viel er eigenlijk beter mee te rijden dan met de toenmalige 911! De auto
heeft een nogal eenvoudig, bijna minimalistisch uiterlijk met een targa dak wat mij wel aanspreekt.
Autosport: De 914/6
werd in die dagen, rond 1970, ook ingezet in races. Met 908 voorremmen en een
wat op gekieteld motortje deed het ding
het eigenlijk beter dan Porsche lief was. De 6e plaats overal op le Mans is op z’n minst opmerkelijk te noemen.
Dit schreef SRC er zelf over...The new Porsche 914/6 GT that Slot Racing Company is now selling at 1:32 slot scale is
likely one of those who have a better curriculum on both sides of the Atlantic.
This 914/6 (914 043 0691) was one of the 12 experimental prototypes created by
the Zuffenhausen factory in 1970 with the specifications of FIA Group 4. Its
901/36 engine was modified by Max Moritz to take him 220CV and also set up with
the 908 front brakes.
Competed and won in the ADAC series in Germany overwhelmingly, 9 wins in 12
races, and won the FIA GT Trophy in 1970 before being sold to Ralph Meany to
start their United States racing campaign.
There he began his string of success, in the 24 Hours of Daytona in 1971 with
Steve Behr, John Buffum and Erwin Kremer at the wheel, where earned second
place in the GTU Class and eighth overall. Sebring, Watkins Glenn, Virginia
were some of the successes stages of this GT until was later banned by the SCCA
because of its prowess.
The SRC model, in a limited edition of 1020 units, is available from this week
on the manufacturer’s website or through its local dealer.
De SRC mannen beperken zich net als met de 907 niet tot
1 uitvoering uit 1 malletje! Zo is er de
smalle, zeg maar VW uitvoering met gewone stalen velgjes (155/15). De hier
besproken auto heeft die lekkere dikke spatborden die naadloos bij dit model
lijken te passen. De voorwielen zijn van
Fuchs maar achter zocht men toen zijn heil bij Minilite, exact zoals Toine Hezemans dat
ook deed met zijn als maar uitdijende 911. Helaas zijn de Minilites wat krom,
cq niet mooi rond zodat de auto wat waggelt.
Dat blijkt eigenlijk meteen het enige wat er wat mij betreft aan mankeert!Beginnend bij het dakje, prachtig dun matzwart gespoten
met de voorruitstijl in de carrosseie kleur. De kleine raamstijltjes zijn mooi
chroom en de zijruitjes zijn omlaag gedraaid om een inkijkje te geven in het
interieur. Prachtig diep, mooie kuipjes, dashboard met klokkenwinkel en pookje ,handrem.
Zelfs de binnenkant van de deuren hebben een zwart framewerkje! De renner zit
stevig ingesnoerd in zijn harnas waar wel 5 glimmende vrij forse gespen zijn te
zien. De achterklep heeft een fijnmazig roosterpaneeltje waar je een echt uitziend motorblokje ziet zitten! De
voor klep heeft een gat waaronder de tankdop zichtbaar is. Hij wordt op z’n
plek gehouden door 2 aparte rubberen snelspanners. De ruitenwissers zijn van
ragfijn metaal zoals we die ook wel bij Slot it zien. De zij spiegel is ragfijn
VW achtig en verchroomd net als de half
verzonken deurgrepen.
Zelfs de onderkant
is fraai! Er hangt een flinke knalpot onder met 2 dikke pijpen. Ook de
versnellingsbak is zichtbaar, net als de kever achtige bodemplaatstructuur. Ter hoogte van de vooras is het nummer
269/1020 ingeslagen. Er is hier dus sprake van een oplage van 1020 auto’s! Al
met al ,ook qua spuit en tampo printwerk een nagenoeg perfecte auto!
Techniek: Die is wat op Fly niveau maar dan nog weer wat luxer afgewerkt. De motor is een
Mabuchi die ongeveer van een Scalextric/Fly caliber is. De draden worden
keurig geleid door een 4-tal opstaande schotjes op de bodem. Ik verdenk dit
4-tal er juist van- ondanks hun goede bedoelingen- dat zij verantwoordelijk
zijn dat de kap scheef op de bodem staat. Met een vijl wordt dit euvel snel
verholpen.
Tuning: Er is natuurlijk een mooi CC-32 bommetje van te
maken. Magneet eruit, een betere sleperschoen, kleinere voorwielen, een andere
achteras (+ tandwiel+wielen ) en tenslotte een wat snellere motor ..Het blijkt
nu opeens een stabiel rijdende auto te zijn die bij SRA richting de 9 sec.
gaat.
Vitrine: Ik denk dat daar de meeste auto’s in komen te
staan en dat is misschien ook wel het beste!
Nu maar weer sparen voor de volgende die smalle met de
stalen wielen denk ik...
Mooi en aanstekelijk verslag ! En nog een mooie Porsche slotcar ook ... past ook mooi in de slotracekoffer :-)
BeantwoordenVerwijderenIk wilde de 914 al zo lang hebben! Het is een heerlijk karretje. Ik wordt hier blijer van dan van een- meestal kromme- LMP pannekoek van Slot it!
BeantwoordenVerwijderen