De eerste clubrace na
de zomer is die van de Groep C. In de vakantieperiode is er opvallend
veel getraind met deze auto’s. Fred, Randy
en ik hebben elkaar behoorlijk
getest. Fred en Randy hebben ook veel met
de nieuwe BRM banden getraind. Zelf heb ik er ooit eens een paar rondjes
mee gereden, maanden geleden. De nieuwe Toyota ’s tegen de bejaarde Porsche. Ze
werden er gek van...dat witte kreng bleef maar terugkomen.
Voor de race zie ik Fred ook met zijn oude Bontempi -Porsche..!
Hij deed zijn naam eer aan. Geen idee wat hij ermee heeft uitgespookt maar het
tempo was prima! Randy vertrouwd op de Toyota. Bas rommelt nog wat aan een inmiddels
wat bejaarde Jaguar maar kiest voor een Toyota en Willem zet uiteraard een Jaguar zo op de baan. De andere Jaguar is de
vleugelloze van Arie. Paul heeft een Lancia uit zijn voorraadje GrC-s getrokken
en Erroll heeft er ook een, maar dan van het nieuwere type. Pascal met de Rothmans
Porsche en voor Wesley wordt de Nissan 390 aan de groep-C toegevoegd
De keuring wordt weer door Paul gedaan. Alles klopt
inmiddels wel bij de auto’s. De topsnelheid van Erroll is met 34 wel een
uitschieter! Alleen even de banden
eronder en het Parc fermé in.
De kwalificatie wordt traditioneel door Paul afgetrapt. De
Lancia klinkt wat rauw maar doet het best goed en bij een 9.000 blijft het.
Arie en de beide nieuwkomers slagen er niet in deze tijd te verbeteren. Erroll
heeft een lage 8.8, Willem en Randy duiken in de 8.7 Bas en ik 8.6 en Fred zit
in een paar rondjes in de 8.5! Porsche dus op 1 en 2!
De eerste groep.
Wesley, Pascal, Arie en Paul. Terwijl laatstgenoemden elkaar
opstuwden verkenden de andere 2 heren de buitengebieden van onze baan nogal
eens. De oudgedienden zaten in de 26 terwijl de anderen op 23 en 21 blijven steken. Dit herhaald zich
eigenlijk gedurende de hele race. In de binnen banen wordt doorgaans iets beter
gereden dan met name op baan 1. Arie pakt 1 volle ronde op Paul, 7.5 op Wesley
en 12 op Pascal.
zonder vleugel, minder downforce! |
De 2e groep.
Arie wil nog nagenieten van deze zege en laat de eer aan Paul. Erroll, Randy en Willem staan naast hem. Randy gaat als een dolle op baan 4 maar het gaat ook nogal eens mis. Hij komt niet in zijn ritme. Erroll doet dat wel en vecht zich op baan 2 verbeten naar de kop 27 ronden! Ook Paul doet het prima op 1 net als Willem op 3. Erroll trekt de lijn door op baan 1, Paul volgt netjes en weer gaat het niet soepel bij Randy, ditmaal op 2. Willem doorgaans toch een specialist op 4 stelt nogal teleur. Er worden nogal wat trackcalls gegeven , zoveel dat uw reporter een keer de verkeerde knop indrukt..Willem herstelt wel een beetje op 3, maar Erroll pareert dit gemakkelijk. Paul volgt op 4 en Randy levert weer een gevecht met zichzelf..24 ronden op 1. De laatste stint hoeft Erroll alleen maar uit te rijden in het spoor van de anderen. En dat doet hij dan ook. Merkwaardig genoeg zit iedereen in de 26 ronden en wint Randy het nu eens met 30 baanstukken voor op de anderen die op een kluitje finishen. Paul verslaat Willem met 2 baanstukken maar Erroll heeft 3 volle ronden voorsprong!
De 3e groep.
Erroll blijft staan, Fred, Bas en ik stromen in. Fred en Bas stormen ervandoor. Ik heb een kleine achterstand maar na een rondje of 2 ben ik bij. 3 auto’s naast elkaar, tegen elkaar het gaat goed totdat Willem Erroll ’s auto ergens vandaan moet peuteren en ik even geen zicht heb. Ik kan nog 1x aardig terug komen maar de auto maakt toch wat rare uitstapjes. Ook Bas en vooral Erroll hebben last van onderstuur. Fred ragt intussen door alsof er niets aan de hand is. Bij Bas en mij is het ritme en de concentratie weg en dat komt de race niet ten goede. Op baan 4 is dat wat mij betreft het ergste..maar 25 ronden! Bas op 1 26 en Fred gewoon weer 27! Erroll is inmiddels uitgevallen. Hierna gaat Fred op 1 ook weer naar de 27 net als Bas op 3. Ik zit daar weer een ronde achter. Tenslotte mag ik op 1 wat doorgaans een nog grotere achterstand betekend! Maar dit keer niet. Geholpen door een zeer gunstige uitgangspositie (start/finish) en Fred die niet meer hoefde te pushen ga ik er nog even voor zitten. Met de snelheid van mijn auto is niets mis en ook hier zit ik zelfs in de 8.7! Foutloos pak ik zelfs 28 ronden. Niet genoeg natuurlijk maar de eer is gered. Fred freewheelde naar de overwinning en de kwart ronde voorsprong is meer dan genoeg voor de volle punten in het club kampioenschap.
de grote kanonnen... |
De BRM banden zijn op zich prima. De grip lijkt me beter dan
normaal waardoor de auto er van voor nogal eens uit wil. Daar had Fred nog het
minste last van getuige zijn ene uitvliegertje.
Fred | 107,980 |
Bas | 107,720 |
Jan Willem | 105,190 |
Erroll | 104,350 |
Arie | 103,140 |
Paul | 101,340 |
Willem | 101,320 |
Randy | 97,690 |
Wesley | 95,610 |
Pascal | 91,030 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten