SRA

SRA

maandag 19 oktober 2015

366: Clubrace oktober met de Ferrari 312Pb voor JW!


de ouwe trouwe Ferrari's..aan de vleugelkleur herken je je baan!



De Ferrari 312 Pb staat weer eens op het programma voor de clubrace van vanavond. Deze auto, de eerste classic van Slot it is al vanaf 2008 een clubauto bij SRA. Er is in de loop der jaren wel iets veranderd aan de auto maar de opzet is nog steeds als toen. Alweer lang geleden zijn de motoren eens vervangen en de voorwielen zijn nu van aluminium. De auto’s hebben nogal  gebruikssporen want vooral in de begin jaren werden ze nogal eens als sjoelbak -attributen gebruikt. Er is er nog maar 1 met een complete rolbeugel... Paul heeft ze nog even schoongemaakt,  gesmeerd en we kunnen gelijk aan de slag. Het valt op dat de banden ongeveer op zijn want het tandwiel raakt soms even de baan. We hebben 12 man dus er moet wat worden (in) geschoven in de 4 heats. Eddy is er ook bij en hij lijkt het slotracegevoel weer helemaal terug te hebben.

de kwalificatie kan beginnen!

 

De kwalificatie gaat weer in volgorde van binnenkomst. Voor de meeste nieuwkomers is de korte Ferrari toch een wat problematisch autootje zo blijkt. Maar inmiddels kan iedereen toch binnen de 10 sec. rond komen. Nu nog proberen dat over meer dan 1 rondje vol te houden...De volgorde is redelijk voorspelbaar op de 9.4 van Fred en de toch wel erg snelle Eddy(5e) en Herman (2e) na.  Het moet gezegd, de auto van Fred reed op dat moment beroerd. Hij schoot overal rechtdoor en ik denk  dat de schans-spring-ski-stand van de slepers daar wel iets mee te maken heeft. Bas uiteraard weer helemaal los op de pole : 9.042.

 


Bas


9,042

Herman

9,110

Randy

9,182

Jan Willem

9,187

Eddy

9,199

Erroll

9,227

Arie

9,227

Willem

9,250

Fred

9,418

Wesley

9,476

Paul

9,577

Pascal

9,644

 

1)Pascal, Paul en Wesley mogen het als eerste proberen. Het is opvallend dat laatstgenoemde zijn systematische aanpak van het slotracen en zijn vele baanuren vruchten af beginnen te werpen. Als een terriër klampt hij zich aan Paul vast. De ene stint is voor Paul, de volgende voor Wesley. Intussen doet Pascal zijn eigen ding waarbij er ruimschoots tijd wordt vrijgemaakt om de baan op andere manieren te bekijken. Paul weet uiteindelijk met een prima stint op baan 4  en een mindere van Wesley op 1 de zege naar zich toe te trekken.

filmpjes gaan beter dan foto's met de telefoon!


2) Wesley wordt beloond en mag blijven staan. Erroll, Willem en Fred zijn nu zijn tegenstanders. Fred loopt op 2 meteen weg bij de rest onder aanvoering van Erroll! Hierna is het Willem(4) die in een fel gevecht van Fred weet te winnen. Wesley eindigt net voor Erroll. De volgende is weer voor Fred en nu is het Wesley op 3 die de andere 2 net voorblijft. Wesley heeft het op 2 aan de stok met zijn auto en komt maar op 21 ronden. Fred wint weer en Erroll heeft hier zijn beste stint. Fred duidelijk 1 voor Willem en Erroll.

close racing met deze auto's

 

3) Fred, Arie, Eddy en JW. Als debutant vraagt Eddy nog vooraf  “rijden die auto’s ongeveer zoals de Matra?” Zijn enige ervaring is de minuut kwalificatie en het moet worden gezegd, hij “leest” de autogoed! Wat draaien aan rem en agressiviteit en hup zo onder de 9.2! Maar nu de race. Het is voor iedereen altijd weer de vraag:  Hoe voelt de auto aan? En hoe snel heb je het vertrouwen. Al snel heb ik Fred afgeschud maar zie ik Eddy hardnekkig volgen. Ik heb 4 en die lange bochten weet ik kennelijk goed uit te buiten. Ik zit in de 9.2 als ik Eddy doodleuk in de 9.1 zie duiken! Als hij even in de fout gaat loop ik definitief bij hem weg. Mijn 26.72 is het record van vanavond op deze baan. Eddy heeft het op deze baan (4) niet zo naar zijn zin. Arie op 1 is zelfs wat sneller. Op baan 2 zit ik daar weer net voor maar Fred heeft flink wat goedgemaakt op mij. Op baan 1 gaat het voor mij ook prima. Ik loop zelfs weer wat verder uit op Fred!  Arie is op 3 verrassend dichtbij gebleven en Eddy  zit daar weer achter. Fred heeft ongeveer een halve baan achterstand op mij. Dus geen gekke dingen doen maar ook snel zijn! Fred start weer erg  goed maar ik kan volgen. Ongeveer halverwege gaat de turbo er op bij Fred. Hij loopt zienderogen bij me vandaan. 1 foutje en hij moet weer bijna opnieuw beginnen maar als de stroom er eindelijk af gaat zie ik het al. Alle 2 in de 26 ronden en het is zeker geen halve ronde verschil. Eddy volgt toch weer knap op 1 en rekent af met Arie.

de laatste heat met Bas, Herman, Randy en Eddy.

4) Eddy blijft staan omdat Fred en ik geen verbetering verwachten en daar staan Herman, Randy en Bas naast hem. Eddy is een snelle leerling en weer op 1 zit hij ook al in de 26 ronden! Hij komt zelfs voor Bas die wel wat last van verkeer had. Op baan 2 herhaald hij dit kunstje ongeveer! Fred en ik kijken elkaar aan...waar gaat dit naar toe? Randy pakt de volgende maar het is toch weer zijn neef die in het kielzog zit. En weer in de 26 ronden..In de laatste stint zien we de “oude” Bas weer terug . Ook eindelijk een 26, net als Randy. Eddy heeft het hier het lastigst maar verbeterd zich toch enorm! Bijna 1 ronde meer dan Bas en 2 meer dan in zijn eerste race. Herman maakt zijn super kwalificatie(2e) geen moment waar en komt zelfs achter Paul (1 na laatste in de kwal. )terecht in de uitslag! Fred en ik kunnen weer rustig ademhalen..we hebben ongeveer 1 rondje “over”. Maar dat gaat niet lang meer duren. De volgende race is over een paar weken met de GT 40 en Eddy heeft er inmiddels 1 en na wat geknutsel is dat ding al meteen erg snel.....


Jan Willem
105,760
Fred
105,470
Eddy
104,820
Bas
103,780
Randy
102,280
Arie
101,280
Willem
100,490
Paul
99,830
Herman
99,690
Erroll
97,420
Wesley
95,180
Pascal
89,230

 

 



 



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten