SRA

SRA

zaterdag 19 december 2015

372: Laatste clubrace 2015 Formule 1

Vrijdagavond 18 december, de laatste clubrace van SRA.

 

 

Het clubkampioenschap is eigenlijk al voor Bas. Fred en JW kunnen in theorie nog roet in het eten gooien, maar Fred is er niet bij vanavond. De auto's van dienst zijn de Cartronic F1 bakjes die van de oranje SI motoren zijn voorzien. Dit jaar is er wat lood toegevoegd en is er getracht de voorwielen te stabiliseren. Dit laatste is niet echt gelukt vanwege het wispelturige karakter van het Chinese plastic. De voorwielen staan alle kanten op. In het gunstigste geval reed de auto op 3 wielen, soms gewoon op 2. De wielen, banden en tandwielen zijn nog origineel, de staat waarin ze verkeren niet meer.

Het voordeel van deze raceformule is dat iedereen dezelfde auto op dezelfde baan krijgt. Er wordt ook telkens weer bij start/finish gestart. We zijn met 11 man incl. ons nieuwste lid Dennis.
 

hier moeten we het mee doen....

 

De kwalificatie wordt om het broze mechaniek te ontlasten gedaan met een Ferrari 312Pb. Dit is haast een Rolls-Royce vergeleken bij wat komen gaat! Paul begint zoals gewoonlijk, dan Randy enz. Zelf heb ik even nagedacht over de staat van de auto's en de invloed van de komende races op met name de tandwielen. Die wordt er niet beter op. Ik had al visioenen van consistentvet en zaagsel..dus leek het mij verstandig in de eerste groep te zitten. Met een 10.5 lukte met dat prima! De neefjes joegen elkaar op en Eddy is als enige in staat een 9.2 te produceren. Randy volgt met daar vlak achter Bas.

 



De Abarth achtige voorwielophangen vallen goed op!



Race 1:

3 groepen waarvan de eerste bestaat uit 3 man. Paul, Pascal en ik. Altijd weer spannend hoe het aanvoelt. Met de Ferrari in 1 heb ik een roadrunner achtige start. Moeizaam slingert hij zich naar de eerste bocht. Bij het dooracceleren swiept de kont meteen door en vanwege de kleine uitslag van de schoen wipt hij er ook meteen uit! Paul grijpt meteen in...stoppen, eerst soppen! De auto's gaan meteen over de lampenolie-vaatdoekjes en hup zo de baan op. Het moet gezegd de bocht komt veel sneller in beeld na de herstart!. De Ferrari is lekker te rijden en al snel ben ik behoorlijk weggelopen. Helaas gaat het soms wat te goed waardoor Paul nooit ver weg is 23 ronden voor ons beiden. Intussen heeft Pascal een paar bochten toe weten te voegen aan onze baan, helaas staat daar geen prijs op. Hierna ga ik het met de Jordan proberen. Die is ook best prima te rijden. Maar ook hier is een betrouwbaar weggedrag ver te zoeken en kom ik, net als Paul weer niet verder dan 23 ronden. Ik heb wel als eerste onder de 10 gereden! Nu naar baan 4 met de lekker rijdende McLaren en hopend op de snelle langere bochten. En idd. het gaat prima. Deze auto lijkt echt snel! Maar helaas piept hij er nog al eens uit aan de voorkant en dat is dan vaak op wat onhandige plekken. Toch weer 23.5 ronden. ik heb nu ruim 1 ronde op Paul gepakt. Tenslotte ga ik met de Williams aan de slag. Deze auto rijdt misschien wel het beste maar de motor is niet zo vlot. Je moet hard werken om de gang er in te houden. En ook hier toch wat onverwachte uitvliegers en weer ruim 23 ronden. Ondanks de verschillen in de auto's ben ik erg constant en heb ruim 94 ronden af weten te leggen, 2,5 meer dan Paul.

dit ziet er beter uit

 

Race 2:

Dit is een heel close groepje met Welsley, Herman, Dennis en Willem. Oudgedeinden met wat vers bloed! Dennis (3)pakt brutaalweg de eerste stint voor Willem op zijn geliefde baan 4 en Herman op 2! Wesley komt op de lastige baan 1 net iets te kort. Wellicht geprikkeld laten Herman en Willem dat niet nog eens gebeuren. Met name Herman zie ik in een soort trance komen en op 1 weet hij vlak bij Willem op 2 te blijven. Bovendien beide keurig in de 23 ronden!

Herman weet dit gevoel op 3 vast te houden en heeft het met zowel Dennis als Willem aan de stok. Alle 3 zitten ze mooi in de 23 ronden! Wesley zit daat intussen niet al te ver achter, helemaal niet gek gezien zijn gebrek aan ervaring met dit soort gebakjes.

De snelste 3 heren liggen nog heel dicht bij elkaar. Willem is wat los maar alles is nog mogelijk. De 3 auto's rijden heel dicht bij elkaar. Ook het aantal foutjes is ongeveer gelijk. het lijkt trouwens wel of de snelheid van het begin er niet meer helemaal inzit..Dennis wint, net voor Herman, en wordt keurig 2e achter Willem. Wesley valt wat verder terug.

spanning voor de laatste race

 

Race 3, de grote kanonnen en Arie! Bas Randy en Eddy stuiven er vandoor! Arie kan dit geweld niet bijbenen. De snelheid zit er bij de jonge honden goed in. Dit ondanks de steeds vervelender klinkende tandwiel geluiden! Bas wint, net voor Eddy. Randy heeft het wat meer aan de stok met de auto en dat kost hem een ronde. Bas gaat nu met de Ferrari aan de haal. Snel, foutloos, ruim 24 ronden! Daar heeft Eddy op 2 geen antwoord op. Arie is 3 voor een wat teleurstellende Randy op 4. De volgende stint is Eddy aan de beurt op te schitteren op 1. Hij haalt er zelfs nog iets meer uit dan Bas! Ook Randy op 2 is sneller dan Bas op 3 die  niet eens ver voor Arie zit (4) De laatste ongetwijfeld spannende stint heeft een beginstand die aangeeft dat Bas en Eddy heel dicht bij elkaar zitten! Maar ook mijn rondenaantal zit daar dicht bij. Ze mogen dus niet verslappen! Bovendien moeten de tandwielen ook nog 5 min. mee! Bas op 4 is de rappere van het stel. Helaas is de McLaren ook de auto met de meest vervelende uitvliegers..Aan het einde van de pitstraat zie ik de auto zo in 3 schieten. ik vang hem op, wurm hem meteen in 4 maar dat vond de achteras niet goed! Snel de as rechtgedrukt maar Bas kon weer opnieuw beginen! intussen reed Arie op baan 2 ook ongelooflijk snel. Eddy pakt Bas uiteindelijk met 2 baanstukken op de voet gevolgd door Arie. Allen in 23 ronden.


bandenslijtage in beeld


Eddy wint dus, voor Bas en ik. Alle 3 in de 94 ronden! Paul is knap 4e, voor Willem, Arie en Dennis.

Achteraf mag ik wel zeggen dat het geholpen heeft in de eerste groep te starten. De positie van Bas is geen enkele keer in gevaar geweest en hij is dit jaar dan ook de terechte kampioen, proficiat! Bas heeft dit jaar als enige 5 races weten te winnen en Fred en ik elk 4.

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten