SRA

SRA

donderdag 12 januari 2017

400 Oliebollen race en Clubkampioen 2016



 

 

 

 

 

is dit feestelijk of niet?!
 

De eindejaars activiteiten bij SRA staan altijd in het teken van de ontknoping van het clubkampioenschap en de oliebollenrace.

Wedstrijdleider Paul heeft inmiddels een reputatie hoog te houden als het gaat om het perfect organiseren van het kampioenschap. Daar hoort dan ook een prijsuitreiking bij en ook dat neemt Paul heel serieus. Maanden geleden is het SRA logo aangepast om nog beter tot z’n recht te komen op de bokalen. De 3D velden op de achtergrond, het gestippelde hartlijntje in de letters, alles is iets opgehaald en zichtbaar(der) gemaakt. Ook het uitzoeken van de aardigheidjes bij de prijzen, het is allemaal met liefde gedaan.

Daarnaast is Randy de laatste jaren uitgegroeid tot de man achter de oliebollen race. Hij stelt de speciale wedstrijdauto’s beschikbaar en is druk in de weer geweest om er een feestelijk aangekelde en gestylde(!)tafel van te maken. De hapjes zijn allemaal zelf gemaakt! Uiteraard onbreken de oliebollen en de flappen ook niet. ”Nederland definitief uit de crisis” zou een landelijk ochtendblad waarschijnlijk gekopt hebben bij het zien van dit alles.

Het kampioenschap van 2016 is eigenlijk het hele jaar gedomineerd door Fred. Het staat al tijden vast dat hij het weer eens wordt. Uiteraard zijn er wel uitschieters van andere rijders maar het is te versnipperd om hem te verontrusten. Vooral  in de GT40 en Group C races weet hij te domineren. We hebben er inmiddels een paar verse krachten bij zoals Eddy en Dennis die zich nadrukkelijk aan het front hebben gemeld. Aan Paul de zware taak om uit deze puntenbrei een eerlijke stand te destilleren. Lang niet iedereen heeft 13(!) resultaten achter de naam staan. Er wordt dus besloten in ieder geval 3 resultaten te schrappen.Er zijn mede hierdoor  een aantal rijders met een gelijk aantal punten geeindigd. Willem en Bas maar ook Herman en Dennis. Zelf ben ik toch nog  3e  geworden  en coming man Eddy  is 2e . Uiteraard is de cup met de grote oren en de bijbehorende bierfles voor Fred.

toch nog 3e

Eddy dit jaar al 2e..

Fred Clubkampioen 2016


de auto's

Hierna snel door naar de Oliebollenrace. Randy is druk geweest om zijn 5 1: 24 Scaleauto –auto’s tip top in conditie te krijgen. De snelheidsverschillen moeten zo klein mogelijk zijn om spannende races te garanderen. De iets snellere auto’s gaan op de buitenbanen de andere 2 in het midden. De 2 BMW-3  auto’s staan buiten, de dikke Mercedes en de Porsche in het midden. De auto’s hebben dus een vaste baan wat het voor een ieder gelijk maakt. Het is even wennen die dikke bakken zo vlak naast elkaar. Er wordt niet ingereden en meteen gekwalificeerd. Voor de 1 is 1: 24 gesneden koek terwijl de ander het lastig vind de grenzen van deze bakken vast te stellen. Het is wel zo dat de auto’s veel  vergevingsgezinder zijn dan de plasic 1:32 auto’s waar we doorgaans mee rijden. Je rijdt bijna overal  volgas met een regelaar die vol open staat maar met volle rem er op! We hebben in de persoon van Bert 1 gastrijder.

de eerste groep

actie op de baan

Race 1, Bert Arie en Paul. Bert heeft de meeste ervaring met deze auto’s  en weet  op baan 1 Paul (3) aardig te volgen. Arie moet duidelijk nog wat wennen. De dikke Mercedes is nu voor Bert en  daar perst hij bijna 30 ronden uit! Arie doet het op 1 ook niet verkeerd en blijft in de buurt. Paul heeft het op 4 wat lastiger met de wat onvoorspelbare BMW. Arie met de Merc. heeft het nu goed door. Hij komt nog net iets verder dan Bert! Die heeft de hele race een gevecht met Paul en uitrollende pakt Bert net 1 baanstuk. Wordt het Arie of toch Bert? De Porsche op 2 is geen allemansvriend gebleken, maar de BMW op 4 heeft ook z’n nukken. Maar Arie laat zien dat hij op 4 ook lekker meeblaast. Hij pakt maar liefst 2 ronden op Bert die er maar niet in slaagt de Porsche te laten doen wat hij moet doen.  Zelfs Paul op 1 is sneller! Arie is dus de verrassende winnaar!

de 2e groep, toch wel wat nerveus?

Race 2: Dit zijn toch wel serieus snelle mannen met veel ervaring ook buiten de deur. Bas(2) en Dennis(3)laten de niet BMW’s echt staan! Ze zijn de eerste met een 30+ resultaat. De Porsche blijkt in handen van Bas toch opeens een snelle rakker! Herman pakt een halfje op Willem maar hebben de anderen al 2x voorbij zien komen! De binnenbanen zijn nu voor Willem en Herman en dat buiten ze goed uit. Nu is het Herman op 3 die ook in de 30 weet te eindigen. Willem haalt dat net niet maar pakt bijna 1 ronde op Dennis terwijl Bas ook kennis maakt met de geintjes van de BMW op 1. Hierna  gaan Bas en Dennis weer naar binnen. En met de Mercedes is Bas duidelijk beter dan in de vorige. De wat emotieloos ogende wel heel erg dikke bak komt maar liefst 31x door het poortje! Dat is ruim 1 ronde meer dan Dennis. Willem op 4 is 3e ruim voor Herman. De heren zitten nog redelijk bij elkaar in  de buurt. Herman mag nu met de Merc. en doet wat hij kan en pakt een dikke ronde. Maar Bas op 4 heeft een flink gevecht met z’n pa. Hij wint met 3 baanstukken en ook deze race. Het verschil is toch minder dan 1 ronde met Dennis. Herman zit daar dan weer een halfje achter. Mooi dicht bij elkaar dus.

de Porsche- met licht!

Race 3: Randy, JW, Eddy en Fred. De Porsche komt goed van z’n plek en ik zit meteen tussen  de anderen klem in de carroussel. 1 tikje en ik kan er achter aan. Maar de Porsche loopt prima en ik weet de Beemers te pakken te krijgen. Eddy is met de 31.30 veel te snel. Op 1 kan ik de anderen in het begin goed volgen. Helaas duikern de onderstuurmomentjes een paar x op en zie ik de rest wat uitlopen. 29 ronden is toch niet verkeerd. Randy wint met de Merc. met 31.69, voor Fred. De 3e stint neem ik de Taxi en kan zo aan mijn gemiddelde gaan werken. Idd. volgt een 31-er. Helaas niet zo hoog als gehoopt. Ik zat in het begin nogal vast achter Eddy’s Porsche totdat hij vroeg of ik er langs wilde! En dat gebeurde ook waarna ik maar milimeter voor milimeter wegkroop. Randy en Fred volgden aardig op de buitenbanen. Ze mochten nu op de binnenbanen uitvechten wie van hun het snelste is. Eddy is normaal gesproken de winnaar. Zeker als hij op 1 ruim 30 ronden uit de BMW perst! Randy en Fred doen het ook prima waarbij eerstgenoemde met de Porshe opmerkelijk genoeg wint van de Mercedes! Alle 2 ruim in de 31. BMW is duidelijk niet zo mijn ding want ook hier heb ik meer onderstuur dan me lief is. Als gezegd wint Eddy, voor Fred , Randy, Bas, JW en Dennis. Het is zonder meer een echt aparte racebeleving ten opzichte van onze normale 1:32 races. Het is zeker geslaagd te noemen. Randy heeft met een verse tube secondenlijm de brokstukken weer aan elkaar weten te lijmen. Want daar moet je wel rekening mee houden bij dit spul, de schade is vaak aanzienlijk alleen al vanwege het hoge gewicht (200g.) van deze auto’s.

gooi-en smijtwerk!

 

Ik hoop dat we in 2017 weer net zo’n spannend jaar gaan beleven. De opkomst en de beleving bij de clubraces is erg goed, mede ook door de “verse” input van Dennis en Eddy. En dat blijkt ook op de “oudjes “ over te slaan! De volgende titel van Fred zal niet meer zo vanzelfsprekend zijn denk ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten