SRA

SRA

maandag 16 januari 2017

401: Spannende openingsrace voor Eddy!


De oliebollen zijn net verwerkt als we al weer aan de 1e race voor 2017 beginnen. Het is de GroupC-32 race. Dit is afgelopen jaar uitgegroeid tot een treffen van Toyota en Porsche. Met af en toe een verdwaalde Lancia of Mercedes ertussen. En natuurlijk die ene Jaguar van Willem! Mijn Porsche is duidelijk op. Ik denk dat ik hem al  zeker 5 jaar heb en de nieuwe auto’s zijn stiekem door ontwikkeld. Alleen het kapgewicht is al met hele grammen omlaag gebracht. De wanddikte is dunner, het interieur is teruggebracht tot het meest essentiĆ«le en dan nog zo dun mogelijk.

de Group C

Ik heb een nieuwe Porsche die aan deze omschrijving voldoet. Helaas is er iets mis gegaan in het traject naar de winkel. De voorwielen zitten zichtbaar te ver naar achteren en ook de kap blijkt een gigantische wokkel. Ik heb het nog geprobeerd maar de auto bleef heel wisselvallig. Nu was ik al een paar jaar(!) bezig met een white kit. Dus weliswaar minder licht maar toch altijd beter dan het massieve oer exemplaar. Dit heb ik versneld afgemaakt en die is wel recht! De witte kap is uitgevoerd als de 919 met de enorme letters “Porsche Intelligent Performance” er op. Met het nieuwste Evo-chassis eronder beleefde hij vrijdag zijn baan en racedebuut. En ik moet zeggen de auto voelt prima aan. 8.3tjes zitten er niet in maar hij loopt erg smooth.

Meten is weten!

De keuring is in handen van Paul en Dennis is aan de technische staf toegevoegd. Het ziet er op dat midden tafeltje altijd wat rommelig uit, mede ook omdat de rijders nieuwe BRM bandjes mogen grabbelen, en die worden ter plekke omgelegd.(die banden dus). Mijn auto is nog zo vers dat ik de gewichten niet helemaal heb doorgelopen. De kap moest iets zwaarder worden en daarmee haalde ik ook exact het minimum totaalgewicht. De auto’s zijn op papier als altijd weer erg aan elkaar gewaagd!

pa Tietjens kijkt even mee bij
 
Dennis

De kwalificatie: Paul mag als eerste en merkt dat de nieuwe banden veel grip geven! Soms wat meer dan je gewend bent en dan wipt  de neus van de Sauber uit de gleuf! Erg lastig en meerdere rijders hebben daar last van. De 8.8 laten zien dat er wel wat mogelijk is. Arie heeft het ook lastig en zit daar iets boven. Willem zet een 8.7 neer met de Jag. En Herman en ik hebben lage 8.6jes, waarbij ik wel moet zeggen dat er ergens een contactje haperde op baan 2 want hij reageerde soms helemaal niet op gasgeven. Erg irritant en ik heb het vaker op die baan gehad. Dennis Bas en Randy zitten in de 8.5 en Fred in de 8.4. Eddy ,zijn bandjes eindeloos op het velgje masserend, verpletterd iedereen met zijn 8.289!

new kid in Town, de intelligent Performence Porsche

Race1: Herman, Paul, Arie en Willem gaan op eren iets andere volgorde van start. Eddy heeft het idee geopperd om de “ langzaamste” 2 in het midden te zetten de wat snellere aan de buitenkant. Je hebt dan in de laatste stinkt de snellere mannen tegen elkaar op de binnenbanen. Hierdoor heb je beter zicht op hoe je er voor staat. Wie er het beste voorstaat  is duidelijk Herman. Enigszins getergd stuift hij er van tussen. Paul kan na een matig begin met wat onderstuur momentjes op 2 toch 1 rondje weglopen bij de andere 2 heren. Die ook van die momenten hebben trouwens. Herman op 3 lijkt meteen een definitieve kloof te kunnen slaan. Het is echter de Jaguar van Willem op 2 die er zelfs 28 ronden uitperst! 1 meer dan Herman en 2 meer dan Paul en zelfs 3 op  Arie. Hierna laat Herman op 4 zien dat hij heel constant is door er weer 27 ronden uit te persen! 1 meer op Herman en Paul en 2 op Willem(1). Herman kan de overwinning eigenlijk niet meer ontgaan. Willem zit nog wel erg dicht bij op de baan maar haalt Herman’s 28 net niet. Paul had een kleine kans Willem te pakken maar de onderstuurde Sauber- op baan 4 komt dat goed naar voren- is hij geen partij voor de paarse Jaguar. Van  de 24 van Arie zullen we maar zeggen, je hebt je schrap resultaat al vast binnen...

de eerste groep

Race 2: Randy, JW, Paul en Dennis gaan het hier uitvechten. Paul mocht” door” van Herman en Willem. Ik had een aardige start maar in de caroussel wordt ik er weer eens afgebeukt! En ik kan  in de achtervolging! Op zich gaat dat best goed en de auto heeft weinig last van te veel grip. Alleen heb ik weer 2x dat losse contact gedoe waardoor ik 1x mijn rempunt verklooi. Maar tot mijn verbazing blijf ik mooi in het spoor van Randy die met de zelfde auto rijdt, alleen in Jagermeister kleuren. Paul volgt met ook 27. Dennis heeft het -onder toeziend oog van zijn vader- niet erg naar zijn zin met de Toyota...26 rondjes. Op 1 benadruk ik de goede vorm v.d.auto door ook 27 ronden af te leggen. Randy op 2 heeft er dan wel 1 meer. De andere heren zitten daar toch ruim achter. Dennis hersteld op 1 wel een beetje en komt net als Paul en ik op 27. Randy heeft nu ook kennis gemaakt met 4 en dat kost hem een dikke ronde. Tenslotte mag Dennis op 3 het eindresultaat nog wat dragelijk proberen te maken. Met Randy op 2 heeft hij een mooi richtpunt. Op 4 kom ik zelf best lekker rond terwijl Paul op 1 toch weer tegen de beperkingen van de auto aanloopt. De eerste 3 zitten in de 27 en Paul maar 1 rondje achter de leider. Het was best close, maar Randy wint, voor JW en Dennis.  Paul perst toch ruim 1 ronde meer uit deze race dan uit de eerste.

Race 3: Ik mag blijven staan en dat doe ik dan ook graag. Eddy, Bas JW en Fred, in die volgorde trappen we af. Dit keer een iets voorzichtiger start maar het resultaat is het zelfde! Drie auto’s kletteren op elkaar. Fred is als enige door. Willem pakt de auto’s op en loopt er mee naar de start. “Opnieuw beginnen” en zo geschiedde! Dit keer komen we allemaal ongeschonden die 1e ronde door! Bas op 2 loopt bij me vandaan maar Eddy volgt hem wel behoorlijk. Ik kan Fred redelijk bijbenen. We volgen met onze 27 op 1 ronde. Bas heeft het op 1 nu erg lastig! Eddy op 3 geeft de Toyota de sporen en pakt weer een ronde op Fred(2). Die kan ik op 4 wederom aardig volgen! Hierna komt Bas weer terug op 3 waar hij met 28 ronden 1 terugpakt op de rest. Fred en ik zitten vlak bij elkaar en is Bas eigenlijk ook niet ver weg! Ik sta vlak bij start finish en op 1 houdt de auto prima stand. Ik heb Fred steeds in het vizier. En hoewel we beiden af en toe een momentje hebben blijft het erg close. Vlak voor tijd ben ik de auto even kwijt en valt hij precies voor dhr. Tietjens stil...als een volleerd Marchall weet hij hem toch netjes in de goede gleuf te krijgen! Fred gaat hierna toch nog een keer in de fout en ik pak zijn plekje af! De 1e plaats van Eddy kwam nooit in gevaar  maar Bas zit maar  8 baanstukken voor me! Net zoveel als Herman. Randy klopt Fred met 1 baanstuk. Dan Dennis, Paul en Willem (ook 1 baanstuk!) en Arie. Het was een spannende race waarbij maar weer eens bleek dat niet de snelste auto het hoeft te winnen. De BRM banden stelde sommige rijders andermaal voor vervelende wegliggings problemen maar dat hoort er allemaal bij.

en bedankt Dennis!

 

Eddy stak er bovenuit!

 

Het wordt  een mooi en spannend jaar als dit zo doorzet en ik zie al de contouren van een nieuwe  clubkampioen! De club auto’s van dit jaar zijn de Sideways BMW 320 Gr5. auto’s en de eerste test ronden geven aan dat deze auto’s zeer aan elkaar gewaagd zijn! Het lastigste lijkt nog om ze echt stil te krijgen. Maar we hebben nog wel even!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten