De oliebollen
zijn net verwerkt als we al weer aan de 1e race voor 2017 beginnen.
Het is de GroupC-32 race. Dit is afgelopen jaar uitgegroeid tot een treffen van
Toyota en Porsche. Met af en toe een verdwaalde Lancia of Mercedes ertussen. En
natuurlijk die ene Jaguar van Willem! Mijn Porsche is duidelijk op. Ik denk dat
ik hem al zeker 5 jaar heb en de nieuwe
auto’s zijn stiekem door ontwikkeld. Alleen het kapgewicht is al met hele
grammen omlaag gebracht. De wanddikte is dunner, het interieur is teruggebracht
tot het meest essentiƫle en dan nog zo dun mogelijk.
de Group C |
Ik heb een
nieuwe Porsche die aan deze omschrijving voldoet. Helaas is er iets mis gegaan
in het traject naar de winkel. De voorwielen zitten zichtbaar te ver naar
achteren en ook de kap blijkt een gigantische wokkel. Ik heb het nog geprobeerd
maar de auto bleef heel wisselvallig. Nu was ik al een paar jaar(!) bezig met
een white kit. Dus weliswaar minder licht maar toch altijd beter dan het
massieve oer exemplaar. Dit heb ik versneld afgemaakt en die is wel recht! De
witte kap is uitgevoerd als de 919 met de enorme letters “Porsche Intelligent
Performance” er op. Met het nieuwste Evo-chassis eronder beleefde hij vrijdag zijn
baan en racedebuut. En ik moet zeggen de auto voelt prima aan. 8.3tjes zitten
er niet in maar hij loopt erg smooth.
Meten is weten! |
De keuring is in
handen van Paul en Dennis is aan de technische staf toegevoegd. Het ziet er op
dat midden tafeltje altijd wat rommelig uit, mede ook omdat de rijders nieuwe
BRM bandjes mogen grabbelen, en die worden ter plekke omgelegd.(die banden
dus). Mijn auto is nog zo vers dat ik de gewichten niet helemaal heb
doorgelopen. De kap moest iets zwaarder worden en daarmee haalde ik ook exact
het minimum totaalgewicht. De auto’s zijn op papier als altijd weer erg aan
elkaar gewaagd!
pa Tietjens kijkt even mee bij Dennis |
De
kwalificatie: Paul mag als eerste en merkt dat de nieuwe banden veel grip
geven! Soms wat meer dan je gewend bent en dan wipt de neus van de Sauber uit de gleuf! Erg
lastig en meerdere rijders hebben daar last van. De 8.8 laten zien dat er wel
wat mogelijk is. Arie heeft het ook lastig en zit daar iets boven. Willem zet
een 8.7 neer met de Jag. En Herman en ik hebben lage 8.6jes, waarbij ik wel
moet zeggen dat er ergens een contactje haperde op baan 2 want hij reageerde
soms helemaal niet op gasgeven. Erg irritant en ik heb het vaker op die baan
gehad. Dennis Bas en Randy zitten in de 8.5 en Fred in de 8.4. Eddy ,zijn
bandjes eindeloos op het velgje masserend, verpletterd iedereen met zijn 8.289!
new kid in Town, de intelligent Performence Porsche |
Race1: Herman, Paul, Arie en Willem gaan op eren iets andere volgorde van start. Eddy heeft
het idee geopperd om de “ langzaamste” 2 in het midden te zetten de wat
snellere aan de buitenkant. Je hebt dan in de laatste stinkt de snellere mannen
tegen elkaar op de binnenbanen. Hierdoor heb je beter zicht op hoe je er voor
staat. Wie er het beste voorstaat is
duidelijk Herman. Enigszins getergd stuift hij er van tussen. Paul kan na een
matig begin met wat onderstuur momentjes op 2 toch 1 rondje weglopen bij de
andere 2 heren. Die ook van die momenten hebben trouwens. Herman op 3 lijkt
meteen een definitieve kloof te kunnen slaan. Het is echter de Jaguar van
Willem op 2 die er zelfs 28 ronden uitperst! 1 meer dan Herman en 2 meer dan
Paul en zelfs 3 op Arie. Hierna laat
Herman op 4 zien dat hij heel constant is door er weer 27 ronden uit te persen!
1 meer op Herman en Paul en 2 op Willem(1). Herman kan de overwinning eigenlijk
niet meer ontgaan. Willem zit nog wel erg dicht bij op de baan maar haalt
Herman’s 28 net niet. Paul had een kleine kans Willem te pakken maar de
onderstuurde Sauber- op baan 4 komt dat goed naar voren- is hij geen partij
voor de paarse Jaguar. Van de 24 van
Arie zullen we maar zeggen, je hebt je schrap resultaat al vast binnen...
de eerste groep |
Race 2: Randy,
JW, Paul en Dennis gaan het hier uitvechten. Paul mocht” door” van Herman en
Willem. Ik had een aardige start maar in de caroussel wordt ik er weer eens
afgebeukt! En ik kan in de
achtervolging! Op zich gaat dat best goed en de auto heeft weinig last van te
veel grip. Alleen heb ik weer 2x dat losse contact gedoe waardoor ik 1x mijn
rempunt verklooi. Maar tot mijn verbazing blijf ik mooi in het spoor van Randy
die met de zelfde auto rijdt, alleen in Jagermeister kleuren. Paul volgt met
ook 27. Dennis heeft het -onder toeziend oog van zijn vader- niet erg naar zijn
zin met de Toyota...26 rondjes. Op 1 benadruk ik de goede vorm v.d.auto door
ook 27 ronden af te leggen. Randy op 2 heeft er dan wel 1 meer. De andere heren
zitten daar toch ruim achter. Dennis hersteld op 1 wel een beetje en komt net
als Paul en ik op 27. Randy heeft nu ook kennis gemaakt met 4 en dat kost hem
een dikke ronde. Tenslotte mag Dennis op 3 het eindresultaat nog wat dragelijk
proberen te maken. Met Randy op 2 heeft hij een mooi richtpunt. Op 4 kom ik
zelf best lekker rond terwijl Paul op 1 toch weer tegen de beperkingen van de
auto aanloopt. De eerste 3 zitten in de 27 en Paul maar 1 rondje achter de
leider. Het was best close, maar Randy wint, voor JW en Dennis. Paul perst toch ruim 1 ronde meer uit deze
race dan uit de eerste.
Race 3: Ik mag blijven
staan en dat doe ik dan ook graag. Eddy, Bas JW en Fred, in die volgorde trappen
we af. Dit keer een iets voorzichtiger start maar het resultaat is het zelfde!
Drie auto’s kletteren op elkaar. Fred is als enige door. Willem pakt de auto’s
op en loopt er mee naar de start. “Opnieuw beginnen” en zo geschiedde! Dit keer
komen we allemaal ongeschonden die 1e ronde door! Bas op 2 loopt bij
me vandaan maar Eddy volgt hem wel behoorlijk. Ik kan Fred redelijk bijbenen.
We volgen met onze 27 op 1 ronde. Bas heeft het op 1 nu erg lastig! Eddy op 3
geeft de Toyota de sporen en pakt weer een ronde op Fred(2). Die kan ik op 4
wederom aardig volgen! Hierna komt Bas weer terug op 3 waar hij met 28 ronden 1
terugpakt op de rest. Fred en ik zitten vlak bij elkaar en is Bas eigenlijk ook
niet ver weg! Ik sta vlak bij start finish en op 1 houdt de auto prima stand.
Ik heb Fred steeds in het vizier. En hoewel we beiden af en toe een momentje
hebben blijft het erg close. Vlak voor tijd ben ik de auto even kwijt en valt
hij precies voor dhr. Tietjens stil...als een volleerd Marchall weet hij hem
toch netjes in de goede gleuf te krijgen! Fred gaat hierna toch nog een keer in
de fout en ik pak zijn plekje af! De 1e plaats van Eddy kwam nooit
in gevaar maar Bas zit maar 8 baanstukken voor me! Net zoveel als Herman.
Randy klopt Fred met 1 baanstuk. Dan Dennis, Paul en Willem (ook 1 baanstuk!)
en Arie. Het was een spannende race waarbij maar weer eens bleek dat niet de
snelste auto het hoeft te winnen. De BRM banden stelde sommige rijders
andermaal voor vervelende wegliggings problemen maar dat hoort er allemaal bij.
en bedankt Dennis! |
Eddy stak er bovenuit! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten