SRA

SRA

maandag 2 oktober 2017

417: Clubrace september, de GT40's voor Eddy


De laatste race in september is voor de GT40’s. Deze auto moest  aan het begin van de jaren jaren 60 de hegemonie van Ferrari in de lange afstandsracerij (!?) breken nadat hij  zijn zin niet had gekregen van de Italianen. Het is in ieder geval een mooie auto geworden die nu nog steeds geliefd is bij vriend en vijand. En hij won uiteindelijk toch een aantal keer LeMans.

de fraaie rode Ford van Willem

Wij rijden er graag mee. De meeste auto’s zijn van Slot it maar af en toe doet er ook een NSR mee. Dit keer zijn het allemaal Slot it’s. Je weet alleen nooit precies welke omdat er liefhebbers zijn die er meerdere hebben. Vooraf is er flink getraind. Zelf heb ik van alles geprobeerd. Losser, vaster en to be honest...het maakte geen moer uit. De grootste winst komt denk ik door de rem eens helemaal vol open  te draaien. Mijn auto is snel(top) maar om die snelheid te benutten is het zaak hem ook in de bochten vast te blijven houden. Dennis kon ik in ieder geval perfect bijhouden, er was soms maar 0,001 sec verschil in rondetijden.

dit zijn ze vanavond

 

Helaas is Dennis er niet bij vanavond, maar daar denkt hij zelf waarschijnlijk anders over op Terschelling. We zijn met 8 man want vakantieman Arie is na een half jaar ook weer terug op het nest.  Eddy heeft ook weer een plekje vrij weten te houden voor deze race. Uiteraard zijn de Ford- lovers , de Scholtens er ook. Fred is altijd een snelle outsider en dat is Herman ook min of meer. Paul en ik completeren het veld.

streng maar rechtvaardig

De keuring, met nieuwe banden verstrekking wordt weer gedaan door Paul. Er zijn 2 auto’s die 34 halen! De mijne tipt dat een enkele keer aan, die groene van Fred is gewoon constant zo snel! Willem heeft een mij onbekende mooie rode auto, Bas de witte net als Herman. Die heeft de bovenkant v.d. deuren oranje gemaakt voor het verschil. Eddy is er met de zwarte , Paul met de Gulf , Arie de donker blauwe en ik de vuil witte. Alles wordt gemeten, gewogen en goed bevonden. Er is best een verschil in gewicht, bodemvrijheid, magneetkracht en de genoemde topspeed.

hij staat nog op 33

De kwalificatie mag in elke baan die je wilt. De meesten pakken 3 maar ik denk dat 2 de snellere is. Fred gaat er zichtbaar helemaal voor en klopt Bas net. Helaas komt Eddy met een 8.3! toch weer onderdoor. Mijn 8.7 lijkt best aardig maar toch heb ik alleen Paul maar achter me weten te houden.

Fred plugt in in baan 2

Die zie ik dus terug in de eerste race. Samen met Willem en Arie. Als het licht op groen springt ben ik niet echt snel weg maar in de carrousel lig ik al op kop. Baan 2 is echt snel! Al gauw zit ik dik onder mijn kwalificatie tijd en wat nog mooier is..de auto blijft er in! Paul zet ik pop ruim 1 en de beide andere heren al op 2 ronden. Daarna komt het er op aan, baan 1 Het is een betrekkelijk eenzaam gebeuren. Ik kan het tempo aardig volgen maar maak aan het einde rechte stuk mijn enige fout. Ondanks zijn trainingspak weet de wat onervaren Marshall de auto niet echt snel in de bestemde gleuf te krijgen. Alleen Arie is me ontglipt. Op baan 3 merk ik idd. dat 2 de betere was, De tijden komen maar moeizaam onder de 9. Ook in dit veld gaat dat aardig goed, ieder doet eigenlijk zijn ding en er is weinig onderling contact. In baan 4 weet ik vrij eenvoudig de voorsprong te consolideren. De hoge top is op deze baan lekker uit te buiten. Ik ben sneller dan in baan 3. Willem op 2 heb ik steeds vlak voor me en de verrassende Arie is ook niet heel ver weg. Die 2 ronden voorsprong behoud ik dus op Willem en Arie en Paul, worstelend met de regelaar en daardoor ook de auto, zit daar weer 2 ronden achter.

die oranje deuren helpen echt wel!

De 2e race: Dit keer niks indraaien gewoon 4 nieuwe er in en gaan. Het begint al flink warm te worden op ons zoldertje dus beginnen we snel. Eddy, Bas, Herman en Fred. Eerstgenoemde rijdt stoïcijns en rustig als altijd- al beweert hij zelf van niet- bij de andere kemphanen weg. Bas heeft een weigerachtige auto. Ook met de regelaar van Willem blijft de klacht. Na een kort sleutelmoment is het euvel kennelijk opgelost en hervatten we de strijd. Eddy komt op baan 1 op 29 ronden! Dat is het meeste van alle rijders op welke baan dan ook! De rest zit in de 28 op zich ook prima. Fred doet op 2 wat terug door met zijn 28 ronden 1 terug te pakken van Eddy en de  rest. Zou de warmte en luchtvochtigheid weer spelbreker zijn net als met de BMW’s? De derde stint levert weer Eddy als winnaar op. 1 ronde meer dan de rest , ditmaal op 4. Er worden nu wel wat meer foutjes gemaakt dan in het begin. Gek genoeg is het niet zo erg als toen we met deze auto’s begonnen. De laatste stint is het voor Eddy zaak gewoon te finishen en geen gekke dingen te doen. Bas wint op 4 maar Eddy is nooit ver weg. Fred verliest precies 1 ronde op Bas en de auto’s staan naast elkaar stil met precies de zelfde eindstand! Ik blijk daar helemaal niet ver achter te zitten in het eindklassement.

de winnaar!

 

Op Eddy staat geen maat vandaag en het middenveld is aardig close geworden!


 
Eddy 112,03
Fred 110,34
Bas 110,34
JanWillem 109,65
Herman 108,33
Willem 107,68
Arie 107,29
Paul 105,47
 

 

 

 

 

 

1 opmerking: