Ruim 1 maand voor de kerst gaan we met de group5 BMW’s aan de
gang. Het is als ik het wel heb de 13e race van dit jaar. De auto’s
zijn de inmiddels wel bekende overvierkante royaal uitgebouwde BMW bakjes uit de eerste 3
serie. Ze zijn volgens het landelijke Gr.5 regelement opgebouwd en dus ook in
grote mate gelijk.
de mooiste en de snelste , de auto van Fred |
De keuring geeft toch altijd weer een grotere diversietijd
dan je zou verwachten! bij de kapjes zijn een aantal op het minimum van 22g met een uitschieter
naar 24.5! Het totaal gewicht gaat van 84 tot aan 93g en de magneet scoort van
5 tot 8g. Dan nog de topspeed ..gek genoeg lopen de 2 zwaarste auto het snelst,
35 km/u, 4 km sneller dan de traagste. De bedemvrijheid mag vanaf 1mm. Hier komt
niemand aan. Het loopt op van 1.48 tot aan 2.10mm. Dit alles volgens het
schriftje van Paul. Deze waarden zijn –waar
dit van toepassing is- behaald met de nieuwe BRM banden.
De kwalificatie: Arie en ik zijn het langzaamst, zo ronde de 8.9 Dan Paul, Willem en Herman met een 8.7. Bas en Dennis met 8.6 3n Fred zit daar flink onder met een lage 8.5 met zijn idd. superstrak sturende JPS BMW.
Race 1:
Willem's rappe Jagermeister auto
Willem, JW, Arie en Paul in die volgorde. Het gaat iets
beter dan de kwal. had doen vermoeden. Ik kan Paul redelijk volgen en Arie volgt
mij weer. Wij hebben dan wel de snelste banen. Willem heeft het op 1 wat lastiger.
Paul en Willem gaan nu naar binnen en het tempo gaat meteen omhoog! Ze rijden 1
ronde meer dan de rijders in de 1e stint. Maar op 1 doe ik dat ook!
Arie lukt het niet zo op 4 vooral vanwege hardnekkig onderstuur. Arie en ik
gaan naar 2en 3, Paul en Willem naar 1 en 4. En bij die laatste weet je dan al
dat dit meestal een succes is. Als enige komt hij op 27 ronden! Het oranje
geval is niet bij te benen. De rest volgt op 1 ronde wat voor baan 1 dan weer
wat beter is. Arie is al op een behoorlijke achterstand gezet maar de andere 3...het
kan nog alle kanten op. Paul en Willem hebben een kleine voorsprong en rijden
in de binnenbanen. Willem op 2 is niet te houden. Op 4 zit ik nog redelijk in
de buurt maar ik had dan toch meer dan 1 ronde moeten winnen en dat zat er
nooit in. Paul wordt keurig 2e. Hij hoefde mij slechts te volgen.
Arie deed het op 1 best goed maar blijft 4e.
Race 2:
De laatste groep vanavond zijn Fred, Dennis, Herman en Bas. Fred heeft meteen een momentje met Bas en scheurt er meteen vandoor. De tijden zijn meteen scherper dan in race 1 maar het aantal incidenten ook. Op 1 is Fred de enige die de 27 haalt! De andere 3 zitten keurig in de 26. Met Dennis in 1 en Herman in 4 zie je het verschil met Bas -2- en Fred -3- meteen oplopen! De binnenbanen zitten in de 27 waar Dennis 25 en Herman 24 tegenover stellen. Bas op 1 en Fred-4- tegen Herman en Dennis op de binnenbanen. Kunnen ze nog wat terug doen? Dennis verkoop zijn huid in ieder gevel duur. Met 27 ronden wint hij de stint. De ander heren hebben er allemaal 26 bijgekregen. Fred ligt 1 ronde voor op Bas maar ook bv. op Willem en Paul uit de vorige. Gek genoeg maakt alleen Fred het verschil met de heren uit eerste race, de overige heren zijn exact gelijk na 3 stints! Het lijkt wel of de stand doorgekopieerd is! Alleen in die 4e stint wordt dan toch het verschil gemaakt.Helaas niet door Herman want die wordt nog geklopt door Arie uit de 1e. De beide Duitse brillenboeren staan dus achteraan! Ook Dennis krijgt niet voor elkaar wat mij net wel lukte in race 1, nl. 26 ronden rijden. Fred en Bas rijden wel 27 ers en staan daarmee op 1 en 2. Willem en Paul volgen op 1 ronde gevolgd door moi, Dennis, Arie en Herman, ook nog net in de 100 ronden.
de Duitse brillenboer staat vandaag niet garant voor snelle auto's |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten