Eind maart is het al weer tijd voor de 6e(!)
Souterrain cup. Tegenwoordig wordt je in aanloop naar zo’n evenement gebombardeerd
met een niet aflatende hoeveelheid WhatsApps. Er is dan ook een WhatsApp groep
gevormd en dan gaat het hard. Zo heeft Adriaan op het laatste moment afgezegd
en wordt er gevraagd om een stand in. Dat is dan weer goed voor een flink
tekeer gaande telefoon naast je. Ik heb gelukkig niet dan irritante vogeltje,
anders had de huiskamer een volière geleken denk ik.
Maar je gaat met je tijd mee, ook al duik je met de Souterrain
cup natuurlijk in het verleden van de Targa Florio. Dit initiatief van Marc
Stouten ontstond dus 6 jaar geleden als een race tussen Bloggers! Voor de
jongste lezertjes, dat zijn een soort Vloggers zonder camera, boring stuff dus
allemaal lettertjes en zo.. Dit jaar is er net als vorig jaar weer een
endurence race voor teams van gemaakt
met het idee iedereen voldoende tracktime te geven. In ieder geval is de
verdeling nu zo eerlijk mogelijk. De zuidelijke instroom is er dit jaar niet en
ook het Rotterdamse en oostelijke contingent is flink uitgedund. De academisch
gevormde slotrace mannen van Jan-Willem van Capelleveen (met Martin en Timon)
nemen een deel van de lege plekken met verve in. Ook Frank 103 en Steffer zijn
van de partij net als Ferry, de man met de pet. Randy is door de ballotage
commissie gekomen als plv. voor Adriaan. Hoewel die laatste onvervangbaar is
komt Randy vocaal toch aardig in de buurt. Doordat Marc-II er niet meer bij is
zitten we ook zonder de vrolijk gekleurde bandjes! Deze worden vervangen door
Ortmann banden en die zijn in ieder geval zwart.
Marc heeft zoals bekend in zijn kelder een schitterende
houten baan aangelegd met een unieke “Targa” sfeer. De tafel staat letterlijk
barstensvol met scenery, meestal van de hand van de maestro zelf! Ik heb al
eens beschreven dat je niet gek op moet kijken als je je auto af en toe even “kwijt”
bent. Net als op echte boerenweggetjes zijn er behoorlijke hobbels te nemen.
Ook steekt er nog wel eens iets over (?) Gelukkig doet de tijdwaarneming het
weer perfect nadat 2 weken voor de grote dag de boel letterlijk op hol sloeg. 1
van de banen begon gewoon voor zich zelf. Met behulp van Martin en een paar
hele felle lampen boven de “ogen” lukte het op het laatste moment weer een
betrouwbaar systeem te hebben. De baan is ten opzichte van vorig jaar niet
wezenlijk veranderd maar het blijft toch altijd weer een gok om te zien welke
auto “werkt”en welke niet. Ik denk dat
de kleine voorwielen het hier niet goed doen. Ook een te stijve vooras levert
rare uitvliegers op. Marc heeft “losse” voorassen maar zet de motormounth
helemaal vast! De meeste auto’s gedijen met lekker veel lood. Maar een ritje
met een Slot it group-C, net aan 70 g. leerde dat die het ook voortreffelijk
deed, zelfs beter dan een hele zware! Dus..heren zoek het maar uit.
De aangekondigde stremming van de A1 bleek totaal afwezig en
zodoende rijden Randy en ik al voor 8 uur het slaperige Voorhout binnen waar de
verkiezings borden nog vrolijk volgeplakt tussen de bollenvelden staan.
Annemarie en Marc spoelden snel hun laatste slok thee weg en we kunnen naar binnen.
Eenmaal in het heiligdom keek Randy zijn ogen uit. En omdat we er toch zijn gaan
we maar even rijden! Ik merk al snel dat De Alfa 33TT12 niet super is , ondanks
het extra lood. De NSR 917 is als gebruikelijk de betere optie, maar ook met
wat balans experimenten niet feilloos. De Thunderslot Lola van Randy doet het
ook zonder lood al heel aardig. Beslist een talent! De beide 917’s van Mark
zijn wel het best. De rustige Gulf auto heeft mijn voorkeur boven de wat
levendigere gele auto. Inmiddels is iedereen er wel en het wordt steeds drukker
rond de baan. Ons team met Marc, Randy en JW
zijn de “ Maffia Maatjes” en nemen het op tegen Timon, JW van
Capelleveen en Martin alias “de Tegenpartij” (uiteraard) en “het Hachelijke Trio” dat bestaat uit Frank 103, Stef(fer) en Ferry!
Na de start ik volg de beide rode 917’s vrij rustig en ben
net op weg naar de leiding als ik een rempunt mis. En meteen daarna weer. Er is
helemaal geen rem! Gelukkig is Randy er met zijn regelaar en na wat gewenning
gaat het steeds beter. Langzaam komen we weer terug in de wedstrijd. Dit koste
ons ruim 7 ronden op de Tegenpartij. Randy weet bij zijn debuut meteen het
ritme te pakken te krijgen. De Hachelijke boys worden bijgehaald en de
achterstand op de TP bijna gehalveerd. De tijden zijn echt prima! Marc gaat
gewoon zo door -118 laps- en we blijven gelijke tred houden met de TP. De hachelijke
boys maken wat gelijknamige momenten mee en raken wat achterop. Als ik weer
overneem kruipen we naar de TP toe 117 ronden. Maar ook HHT rijdt prima en houdt
aardig stand. Randy gaat andermaal in de aanval en scherpt onze snelste ronde
aan! 7.015. Er is nu een gat van 8 ronden op de TP en 21 op het HHT. Marc mag
het karwei afmaken deze heat en doet dat met verve. Met 11 ronden op de TP en
30 op HHT is dit een degelijk resultaat. Dit zeker niet in de laatste plaats
door de zeer “bomvrije” Porsche van Marc die door alle rijders erg goed te
rijden is en veel vertrouwen geeft. Wij zijn het meest constant.
Dan is er koffie. Opvallend t.o.v. de eerste Souterrain cup
is dat iedereen nu in z’n schermpje zit te turen waar 5, 6 jaar geleden de
tafel vol lag met flinke spiegelreflex camera’s! Na de koffie gaan we snel door
met baan geel. Ook wel een lekkere baan.
Zonder remproblemen kom ik al op 118 ronden! 8 meer dan beide concurrenten. Randy
zet daar 114 tegenover en ook Marc is ondanks dat het er “maar“ 109 zijn flink
uitgelopen. Ook de volgende 3 stints gaan prima met 117, 119 en 113. We hebben
nu 65 ronden op de TP en 69 op HHT. Daar is dus nog van alles mogelijk.
De hamburger lucht drong al wel binnen in de kelder maar was niet zo heftig als het Shoarma vlees van eerdere gelegenheden. Maar dit is beslist geen klacht, want waar wordt je zo vertroeteld tijdens het uitleven van je hobby!? Zoals gezegd, hamburgers dus en die zijn naar eigen inzicht op te bouwen al dan niet tussen de klaarliggende broodjes. In no time is het weggewerkt en gaan we weer verder met de laatste heat.
De Maffia Maatjes gaan nu op baan rood. En die is voor onze
auto een beetje “abject ”en of “infaam” zoals
een beroemd Maffia maatje ooit eens zei. De auto verlaat de baan op het rechte
stuk en dat is vervelend. Marc zet de andere Porsche er in en, hoewel die het
ook doet schuift hij verderop gewoon terug de baan in. Dat zelf marchallend
vermogen kost slechts 0,2 sec. per keer. 109 ronden, we verliezen hier wat
terrein. Randy doet het beter met 112 ronden en loopt weer wat weg bij de
tobbende TP. HHT is in goeden doen geraakt en pakt de 2e plaats
over. Marc heeft het ook wat lastiger dan gedacht en komt ook met een 109. Als
ik de laatste stint “doe”draai ik rustig mijn ronden. De voorsprong is
comfortabel en mijn 110 is een mooi gemiddelde waarbij ik zelfs 4 a 5 ronden
weg weet te lopen bij de rest. Randy doet het nog weer beter met 113 ronden. De
HHT’s zetten daar 118 tegen over maar dat mag niet meer baten. De ere rondjes
zijn voor Marc. Nu is het weer TP, met een andere auto, die er in slaagt 116
ronden af te leggen, 2 meer dan het HHT.
De “Maffia Maatjes”-het is altijd belangrijk bij de Targa
goed contact te hebben met de locals- winnen met 2016 ronden, een nieuw record!
Met name debutant Randy reed een zeer knappe race en legde zo de basis voor dit
resultaat. Door niet op te geven gingen het Hachelijke trio, Frank 103, Ferry
en Stef de Tegenpartij van Martin, JW en Timon toch nog voorbij. Het hielp de
arme TP-ers daarbij niet dat de auto, vooral de Ford, nogal kwistig met
bevestigings middelen strooide. Het was zelfs zo erg dat de kap besloot voor
eigen succes te gaan! Halverwege de eerste beste bocht kreeg ie daar spijt van
terwijl het chassis het juist wel lekker vond gaan. Zo had iedereen wel zijn
verhaal denk ik. De minst snelle equipe had vorig jaar trouwens ruimschoots
gewonnen met deze stand! De Ortmannetjes hielden het trouwens perfect uit gedurende de hele race!
Snel nog even wat plaatjes schieten want deze baan zien we (snik)
nooit meer terug! Op dit moment is alle scenery al weg en is alles veranderd in
een soort maanlandschap. Dan snel omhoog voor de prijs uitreiking. Marc heeft
als gebruikelijk zich weer erg uitgesloofd hier iets bijzonders van te maken.
Ik denk dat hij is geïnspireerd door de wieler bokalen, zoals “een-kei-op-een-plankie”.
Dit is dus een stukje baan op een plankje! Grappig en persoonlijk en veel
leuker dan die onpersoonlijke trofeeën uit de trofeeën winkels! Wij van ons
team hebben dus de langste en dat voelt
altijd goed!
De groep van 2017, Ferry, martin, JW, Frank, Timon, Stef, daarvoor, JW van C. Marc en Randy . |
Leuk verslag JW. Dus deze versie van de baan zal ik nooit live gezien hebben begrijp ik
BeantwoordenVerwijderenDank je, maar het klopt...ik heb een foto van Marc bijgevoegd waarop de verschrikkelijke kaalslag te zien is!
BeantwoordenVerwijderenAs vrijdag laatste raceavond in bloem of cacao. Leuk verslag JW, ik lag af en toe dubbel van het lachen hahahaha.
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag JW, ik mis eigenlijk alleen een foto van de hamburger.... ;-)
BeantwoordenVerwijderenJa dat klopt, ik kan gewoon niet op tegen jouw culinaire foto kunstwerkjes! Ik ken mijn beperkingen...
BeantwoordenVerwijderen