random slotracevideo's

Loading...

SRA

SRA

zondag 4 december 2011

Het Nissan project van SRA

Het Nissan project van SRA

Onlangs is ons Nissan R390 project van start gegaan.
Het komt erop neer dat alle actiev SRA-ers een zwarte standaard Nissan –kap krijgen waar ze zich op uit mogen leven.Er zijn eigenlijk geen beperkingen maar er is wel afgesproken er een raceauto van te maken dus ook de nummers mogen niet ontbreken.Als finishing touch komt er een lichtset in.
Bas en Willem lieten zich dat geen 2e keer zeggen en de week erop stonden ze al klaar met de gespoten kap!Anderen hebben dit nog niet zo vaak gedaan en hebben wat koud waterfrees.
Hoe begin je zoiets:Bedenk eerst eens wat je eigenlijk wil met de kap.
Research:Ik heb een aantal voorbeelden opgezocht. Op internet en daar is best inspiratie uit te halen. Er zijn veel thema –auto’s ook uit de game wereld. Bekende thema’s zijn Jagermeister, Hassenroder, Warsteiner en Red Bull,om eens wat drankjes te noemen.In de GT-1 en Gr-C en DTM zijn fraaie voorbeelden genoeg.
mooi voorbeeld van een thema auto.

Shoppen:Heb je je droomauto voor ogen ga dan eens kijken of de bijpassende decalls te koop zijn. Je kunt ze wel zelf willen maken maar als je dit nog nooit hebt gedaan en er de spullen niet voor hebt..kies dan voor de gemakkelijkere weg. Bedenk ook dat wit nog steeds niet uit iedere printer komt!Ook de witte decal-velllen zijn eigenlijk vaak iets te transparant ,waardoor je niet een bijster scherp resultaat krijgt. Decalls op een transparante onderlaag doen het eigenlijk alleen goed op een lichte kap en met donkere print.Ik print zelf vaak een tekening van de auto uit en dan kun je de decalls erop leggen om te zien of het wat lijkt.Dit kunnen de gevorderden ook op de PC doen natuurlijk.

-Dit is de gestripte kap met het bakje overige onderdelen-

De kap.Je gaat eerst alles eraf slopen wat er niet op hoort cq niet gespoten hoeft te worden. De plat gesmolten plakjes wegpeuteren met een hobbymes geeft vaak de snelste resultaten.Dan kijk je of er nog teksten zijn die je wilt sparen en die kun je afplakken.Dan de hele kap schuren.Denk ook eens aan de gietnaden..als je toch bezig bent, een velletje grof erover en weg zijn ze!De auto krijg je glad door er net waterproof overheen te gaan.Van 240 tot uiteindelijk 1200.Vergeet hem ook niet goed de spoelen waarbij je de naden niet mag vergeten. Ik bespuit de kap ook altijd even met rem ontvetter.Deze Nissan heeft best een typische laag op de kap waar niet alle verfsoorten even enthousiast op reageren ontvetten dus!Dan,als je voor een lichte kleur gaat zou ik eerst spuitplamuur gebruiken.

-De 1e spuitronde zit er bijna op,later besluit ik dat de neus toch ook maar blauw moet worden-

Spuiten:Maak de bussen goed warm!Verwarm ook de kap voorzicht ig voor in b.v. een magnetron oven. Max 50 gr. En zeker niet te lang en geen contact met metaal! De warme bus , zeker als ze wat ouder zijn, flink schudden en je zult zien dat er een hele dunne krachtige straal uit de bus komt die er meteen glanzend opkomt. De ruimte waar je spuit moet goed schoon en stoofvrij zijn. Dit kan door het met een vochtige doek af te nemen. Bedenk dat een spuitbus een behoorlijke luchtverplaatsing geeft en dat stof gemakkelijk je mooie nieuwe kapje kan verpesten. Heb geduld! Niet te enthousiast gaan spuiten ,laag voor laag,en begin onder aan de auto, de binnenkant, lekker dun en zorg ervoor dat de lak niet gaat lopen. Zie je dat toch…veeg het meteen weg en nevel er een beetje nieuw over heen. Als de lak vloeibaar is kan er nog vee! Beter 7 hele dunne laagjes dan 1a2 dikke. Zitten er toch fouten in,gewoon wegschuren en dit gedeelte opnieuw doen. Als je na 4 laagjes de hele auto met 1200 wp -nat- opschuurt wordt hij nog gladder. Nadat hij op kleur is 1 a 2 laagjes blanke lak erover. Dit vinden de decalls prettig. Zelf heb ik altijd Dupli-Color autolak en spuitbussen van Action. Prima basis materiaal,voor weinig geld.Transparant is ook nog eens bijzonder decall-vriendelijk!
Muppet:Die wordt vaak vergeten. Spuit een overall eens mee met de auto! Ziet er meteen minder standaard uit.Deze hoeft niet in de balnke lak.Ook een ander helmpje doet wonderen!Je wilt toch straks niet allerlei verschillende auto’s hebben met allemaal de zelfde rijder.

Decalls: Als de kap goed droog is,dat kan ook direct na het spuiten in de oven- maar wel weer heel voorzichtig mee zijn- maar wacht er gewoon minstens 1 dag mee,kunnen de decalls erop. Dit is altijd een secuur werkje. Blijf goed kijken en doe bv. eerst de bovenkant en 1 zijkant en de andere dag de rest. Kijk goed uit dat je ze recht plakt en niet verschuift bij het beetpakken. De nummers zijn vaak als losse cijfertjes te koop. Je kunt dan eerst een vierkantje wit opplakken en de volgende dag je gekozen cijfertjes er overheen plakken. Laat dit ook minimaal 1 dag drogen zodat al het vocht -water decalls- er onderuit is. Hierna alles goed schoonmaken! Dan pas aflakken met een decall vriendelijke blanke lak. Ook hier weer warm maken, goed schudden en heel voorzichtig beginnen. De laatste lagen mogen voorzichtig iets dikker. “Afbakken” in de iets voor verwarmde oven –max. 50gr. is een aanrader. Zet hem liefst op een plankje want metalen delen worden veel te heet, met een heel apart gevolg voor het uiterlijk.
Afmontage:Dit is ook weer een secuur werkje. Begin pas als de kap helemaal naar je zin is!En helemaal klaar. Je kunt natuurlijk de soldeerbout pakken maar ik prefereer lijm. Absoluut geen secondelijm!Dit laat amper correcties toe en bovendien wil het het glas nog wel een verpesten. Montagekit is prima maar ook transparante 2 comp. lijm werkt goed. Het voordeel is dat ze er langer over doen om uit te harden en ook nog eens vullend zijn en blijvend elastisch. Ook kun je ze als dat nodig is weer loskrijgen.

-De kap,bijna klaar, alleen de verlichting moet er nog in.Let ook op de rijdersoverall-

Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben gekregen van wat er allemaal bij komt kijken. Doe je best, vraag als je iets niet zeker weet en zoek naar simpele oplossingen. We willen tenslotte wel een serie fraaie auto’s op de baan hebben rondrijden en als club de lat hoog houden. Tenslotte vraag ik nog 1x of er liefhebbers zijn om decalls gezamenlijk te bestellen zodat we bij 1 order maar 1x verzendkosten hoeven te betalen. Anders worden het wel hele dure velletjes!
Succes.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind zowel de Warsteiner, als de Gitanes erg mooi. Ik ben jaloers. Ik mis het geduld en de vaardigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi JB,geduld komt met de jaren, blijven oefenen.Ik sta verbaasd hoeveel je nog kunt herstellen bij mislukte spuitavonturen.Die Warsteiner heb ik als voorbeeld van het net geplukt, die blauwe is idd van mezelf.
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen