SRA

SRA

donderdag 24 mei 2012

ClassicCup Speedtrack 20 mei

Zondagochtend het inmiddels alweer vertrouwde ritueel, vroegop, douchen ,krentenbollen smeren ,koppie thee, koffers nalopen en hup op naar Speedtrack,het Silicon velley van het slotracen,in IJsselmuiden dit keer.Dit betekent de inmiddels vertrouwde route naar Kampen volgen en dan vlak bij de oude locatie van Speedtrack even opletten. De onlangs bijgeplaatste rotondes maakten mijn route Truus helemaal van slag. Ter compensatie bedacht ze er wel 1 waar ik het industrieterreintje opreed. Na wat zoeken zag ik wat bekende auto’s staan en parkeerde de auto. De regen is inmiddels overgegaan in een mild zonnetje zodat niets een mooie dag in de weg staat. Ik ga de werkelijk prachtige vierkante ruimte op de 1e verdieping binnen.De mede SRA-ers Willem, Bas en Dirk Jan zijn er al, evenals de meeste ander rijders trouwens. Snel schuif ik de koffer bij, haal een koffie met zo’n lekkere plak welkomscake(moeten wij dat ook niet eens doen?)
en met de beoogde wedstrijdauto aansluiten in de rij. Zo heb je een mooi overzicht op de baan.
Er is een vrij kloeke replica van de brug over de IJssel waar ik zojuist overheen reed waar wat zeiljachten onderdoor varen. De rest van de scenery wordt in beslag genomen door het normale randgebeuren rond een circuit aangevuld met een park(!) met een monumentaal hek en veel bosbouw activiteiten. De items uit de vroegere Speedtrackbanen zijn hier en daar terug te vinden in de baan layout. Gelukkig zijn de gele en rode vakken bij de bochten vervangen door rustig wit. Als ik het mag proberen merk ik meteen hoe lastig dit is. Ik probeer de wijze raad van Roel in de praktijk te brengen, helaas kom ik daar helemaal nog niet aan toe.De NSR Porsche die bij SRA,Leeuwarden en ook de houten baan van Mark zo betrouwbaar rondgaat wil hier helemaal niet. De GT40 is iets beter maar al het gevoel ontbreekt bij me. De Fly Lola is eigenlijk de prettigste auto. Hij hangt lekkerder aan het gas en dat is met die korte stukjes tussen de bochten best lekker rijden. De kleine slot it Alfa is al sneller maar de Slot Devil motor(wat een heerlijk ding!) is eigenlijk te snel voor deze baan.Bas gaat met de Ferrari van fly maar test nog even met de Chapparal van Slot it. Ik mag hem even proberen en verdomd deze is perfect! Het gevoel is er opeens en dat is een mooie basis.Het heeft al met al een hoop tijd gekost en ook mijn Chapp. Wordt even getest maar die is nioet zo lekker als die van Bas. Het is eigenlijk een hele standaard auto! We besluiten mijn kapje op Bas z’n chassis te zetten. Gelukkig maar want als mijn auto na een onschuldig schuivertje vol geraakt wordt vliegt de achtervleugel van de auto.1 poot is en blijft zoek! Dan maar zonder, wel even wat lood bijplakken en snel naar Frank voor de keuring. De handout Siliconen bandjes eronder en het Parc Ferme in. De rijders zijn door Roel en Frank ingedeeld en de auto’s staan al in 3 groepen van 6 genummerd en wel te wachten. Het spits wordt afgebeten door rookie Sander Fokkema, de andere jonge honden Bas, Jos, Kevin en de meer ervaren Alphons’en Frank zelf. Een bont gezelschap met 2 Fly’s ,2 NSR’s ,een Gama en de gouden ProSlot Alfa van Frank. Het grote verschil in auto’s en baanervaring bleek het veld toch uit elkaar te trekken. Jos gaat als een speer met zijn gele P68.
Kevin met de eveneens gele Ford volgt op eerbiedige afstand en Bas zit daar met zijn 101 rondjes nog een aardig eindje achter. De Matra van Alphons zit daar ver achter dan Frank en dan Sander Fokkema .
De 2e groep . Rookie Ronnie Fokkema aangevuld met Dennis,Sebastiaan,Simon en Hans mogen het tegen mijn Chapparal opnemen.3 Slot it’s tegen 2xNSR en 1 Fly.Gestart in de snelle baan 3 gaat het me opvallend goed af!? Ik lig zomaar 2e en vervolg mijn run foutloos.Alleen Simon is 1 ronde los en ik zit nog in de zelfde ronde als Sebastiaan.Het blijft eigenlijk lekker gaan en ik heb het de hele race aan de stok met Hans. Op baan 6 lever ik het meest in .Maar de anderen gaan allemaal tussen de 17 en de 18 dus een prima begin. Ik heb zelfs 1 rondje meer dan Bas! Ik blijf Hans voor en wordt 3e achter Sebastiaan en Simon. De 3e heat komen DirkJan en Willem uit tegen marco,John,Rob en Roel.Marco en Roel met de Gulf Porsches gaan het hier uitvechtenMarco wint met ruim 1 rondje voorsprong op thuisrijder Roel.Rob zit daar met de Roze Alfa een flink stuk achtermet ruim 99 ronden knap gevolgd door DJ die Willem en John voorblijft. De 2e Manche . Hier wordt de volgorde van de 1e aangehouden, waarbij de langzaamsten het spits afbeiten.We vinden hier de Fokkema's Frank,Dennis,Alphons en John. Het gaat redelijk gelijk op en John weet Alphons 2 ronden voor te blijven 96 om 94.Dennis volgt op 2 enFrank zit daar weer 1 achter.Ronnie heeft er 90 en Sander 85. In de 2e heat voel ik met omringd door de SRA collega's.Alleen Rob en Hans zijn vreemden. Dat weerhoudt ze niet meteen 1 rondje te pakken op DJ,Bas en ik.Het loopt hierna bij minder dan bij de vorige. Hoewel de bandjes tussendoor geslepen zijn lijkt het of ik minder grip heb.De anderen hebben dat zo te zien niet. Ik heb de grootste moeite met de collega's.Bas(103) loopt 3 rondjes op mij(100) uit en Willem(99) blijft steeds goed in het spoor en ook DJ(98) is nooit ver weg. Dit keer wint Hans het ruim(106) voor Rob(ook103). De 3e heat: Hierin komen de 3 NSR 917's van Simaon Roel en Marco uit tegen de Fords van Jos,Kevin en Sebastiaan. Er wordt zeer snel en goed gereden.Je ziet dat dit toch de beteren zijn. Uiteindelijk blijkt het toch Jos te zijn die 113 rondjes rijdt, minder dan de 1e keer maar toch ruim voldoende om Sebastiaan te kunnen kloppen.Die haalde de 112.Marco en Roel, bijna niet uit elkaar te houden bleven op 108 ronden steken maar Marco had 48 baanstukken tegen 23 van Roel.Kevin haalde 107 en de Gentleman rijder Simon toch nog ruim 106, waarmee hij zelfs 3 baanstukken meer reed dan in de eerst!Simon is zo'n rijder die gewoon even stopt om de auto van een concurrent weer in het goede spoor te duwen als de dienstdoende Marchall even wat beters te doen heeft.Ook valt hij regelmatig stil om een koploper te laten passeren.Daar kan niemand aan tippen. Dus al met al een geslaagde ClassicCuprace, de zoveelste zou ik zeggen. We hebben er weer een fraaie locatie bij in het Slotracen, complimenten aan Roel, die er toch steeds weer in slaagt het Speedtrack gevoel van de eene op de andere baan over te brengen. Al is het alleen maar dat met viltbeklede podiumpje voor de rijders,de valse start-mogelijheid enz. Na de plichtplegingen gaat een ieder weer een ervaring rijker naar huis.
De 3 SRA mannen 1,2 en 3 in de standaardklasse!Mooi gedaan mannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten