SRA

SRA

zaterdag 24 november 2012

Clubrace november-2 Nissans in de nacht.


Omdat we nog wat in te halen hadden hebben we er een race tussendoor gedaan in november. De Nissan’s(of Niks-an’s) ons clubproject van vorig jaar werden hiervoor uit de doosjes gehaald. Als ik binnenkom zie ik er al verschillende van rondrijden. Het zijn nagenoeg standaard auto’s waar zoveel mogelijk dezelfde modificaties aan worden gedaan. In de praktijk zie je toch dat er  flinke verschillen zijn ontstaan. Bij de auto van Paul is het chassis rondom helemaal  weg gevijld en afgerond en bij Arie is het hele ruim volgegooid met lood. Dit laatste na tips van “collega’s”. Waarschijnlijk alles bij elkaar opgeteld zo lijkt het. Er blijkt ook telkens weer een groot verschil in performance te zijn wat meestal terug te voeren valt op de motor. We noteerden topsnelheden van 24 tot maar liefst 31 km/h!De auto’s van Bas en mijzelf zitten onderin dit spectrum. Bas heeft het toch al niet met de auto en is hevig mopperend tussen de baan en sleutelplek aan het pendelen. Zijn tijden wijzen uit dat er idd iets niet klopt. Net op tijd lijkt hij het lek boven te hebben. De auto’s van Fred en DJ lijken de snelste.

Om half 10 gaan we kwalificeren.

Willem, Bas  en Herman scoren lage 8.7’s  en  Fred en DJ gooien er zelfs 8.6 jes tegen aan. Tot mijn verbazing blijk ik in staat met mijn slome bak tot op 0.003 van Fred te komen!?

De eerste heat brengt Paul, Arie en Erroll aan de start. Paul heeft ook bedacht dat het een nachtrace wordt  en dat lijkt meteen al een probleem voor Arie. Het licht doet het niet! Snel wordt het euvel verholpen en off we go!  Licht uit en rijden.  Voor onervaren rijders is dit niet gemakkelijk en soms wordt er gewoon naar de verkeerde Japanner gekeken (wat lijken ze toch op mekaar!) Na een opvallend keurig begin met weinig fouten beginnen ze zich toch gaandeweg meer voor te doen. De auto van Paul verlaat het spoor ook vaker dan je van hem mag verwachten. Erroll is daarnaast domweg sneller en wint ruim.

De 2e heat geeft een verassend beeld  te zien. Bas is er niet in geslaagd in de laatste groep te komen en dat is lang geleden. Willem doet het ook iets minder dan vorige keer en alleen Herman zit op een te verwachten positie. Het gemopper is afgelopen bij Bas en op een enkel incident met marchalls/duisternis na hebben de heren een redelijk steady koers. Bas weet de  anderen op ruim 3.5. ronden te rijden, waarbij Herman altijd in de buurt van Willem weet te blijven.

De laatste heat met Fred, DJ en ik is op papier spannender dan in het echt. Fred en DJ hebben het de hele race aan de stok en halen het beste uit hunzelf en de Nissan. In sommige sporen kan ik aanklampen, meer niet. Als ik in baan 2 kom en denk wat terug te gaan pakken  is de gang er eerst helemaal uit .De 8.6 van de kwalificatie haal ik nooit en er staan zelfs 9.5 jes op het –in het donker wel wat storende-scherm. Gek genoeg haal nog wel evenveel ronden als de andere 2. Fred klopt DJ uiteindelijk met maar 21 baanstukken en we verwachtten dat hij de overall winnaar zou zijn.

Nadat Paul alle data heeft verwerkt blijkt echter Bas er toch als enige ruim 107 ronden uit te hebben geperst! Al met al een spannende race met een achteraf gezien te verwachten winnaar. Maar zoals uit het verhaal blijkt was het dit keer veel minder vanzelfsprekend. Je ziet op de baan ook grote verschillen tussen de diverse auto’s. De auto van Paul heeft een zeer goede felle motor maar op een of andere manier duikelt hij zomaar om in sommige bochten, zelfs bij lage snelheid. De auto van Willem, DJ en Fred hebben ook snelle motoren. Mijn auto moet het meer hebben van een zeer voorspelbaar weggedrag en een mooie soepele loop, een soort taxi vind ik.

Ik ben benieuwd waar we het jaar mee afsluiten, de Alfa GTAmmetjes ,Ferrari 312 pb-tjes of de GT-2 tjes. We gaan het zien maar eerste de Lancia’s afstoffen voor de jubileum JMMC op 16 december.


UITSLAG +( kwalificatie tijd )

Bas
107,3
  8,716
Fred
106,71
  8,617
Dirk Jan
106,5
  8,663
Jan Willem
105,41
  8,620
Willem
103,96
  8,710
Herman
103,28
  8,746
Erroll
98,63
  8,974
Paul
96,24
  9,385
Arie
91,45
  9,875



Geen opmerkingen:

Een reactie posten