Omdat we nog wat in te halen hadden hebben we er een race
tussendoor gedaan in november. De Nissan’s(of Niks-an’s) ons clubproject van
vorig jaar werden hiervoor uit de doosjes gehaald. Als ik binnenkom zie ik er
al verschillende van rondrijden. Het zijn nagenoeg standaard auto’s waar zoveel
mogelijk dezelfde modificaties aan worden gedaan. In de praktijk zie je toch
dat er flinke verschillen zijn ontstaan.
Bij de auto van Paul is het chassis rondom helemaal weg gevijld en afgerond en bij Arie is het
hele ruim volgegooid met lood. Dit laatste na tips van “collega’s”. Waarschijnlijk
alles bij elkaar opgeteld zo lijkt het. Er blijkt ook telkens weer een groot
verschil in performance te zijn wat meestal terug te voeren valt op de motor. We
noteerden topsnelheden van 24 tot maar liefst 31 km/h!De auto’s van Bas en
mijzelf zitten onderin dit spectrum. Bas heeft het toch al niet met de auto en
is hevig mopperend tussen de baan en sleutelplek aan het pendelen. Zijn tijden
wijzen uit dat er idd iets niet klopt. Net op tijd lijkt hij het lek boven te
hebben. De auto’s van Fred en DJ lijken de snelste.
Om half 10 gaan we kwalificeren.
Willem, Bas en Herman
scoren lage 8.7’s en Fred en DJ gooien er zelfs 8.6 jes tegen aan. Tot
mijn verbazing blijk ik in staat met mijn slome bak tot op 0.003 van Fred te
komen!?
De eerste heat brengt Paul, Arie en Erroll aan de start. Paul
heeft ook bedacht dat het een nachtrace wordt en dat lijkt meteen al een probleem voor
Arie. Het licht doet het niet! Snel wordt het euvel verholpen en off we go! Licht uit en rijden. Voor onervaren rijders is dit niet
gemakkelijk en soms wordt er gewoon naar de verkeerde Japanner gekeken (wat
lijken ze toch op mekaar!) Na een opvallend keurig begin met weinig fouten
beginnen ze zich toch gaandeweg meer voor te doen. De auto van Paul verlaat het
spoor ook vaker dan je van hem mag verwachten. Erroll is daarnaast domweg
sneller en wint ruim.
De 2e heat geeft een verassend beeld te zien. Bas is er niet in geslaagd in de
laatste groep te komen en dat is lang geleden. Willem doet het ook iets minder
dan vorige keer en alleen Herman zit op een te verwachten positie. Het gemopper
is afgelopen bij Bas en op een enkel incident met marchalls/duisternis na
hebben de heren een redelijk steady koers. Bas weet de anderen op ruim 3.5. ronden te rijden,
waarbij Herman altijd in de buurt van Willem weet te blijven.
De laatste heat met Fred, DJ en ik is op papier spannender
dan in het echt. Fred en DJ hebben het de hele race aan de stok en halen het
beste uit hunzelf en de Nissan. In sommige sporen kan ik aanklampen, meer niet.
Als ik in baan 2 kom en denk wat terug te gaan pakken is de gang er eerst helemaal uit .De 8.6 van
de kwalificatie haal ik nooit en er staan zelfs 9.5 jes op het –in het donker
wel wat storende-scherm. Gek genoeg haal nog wel evenveel ronden als de andere
2. Fred klopt DJ uiteindelijk met maar 21 baanstukken en we verwachtten dat hij
de overall winnaar zou zijn.
Nadat Paul alle data heeft verwerkt blijkt echter Bas er
toch als enige ruim 107 ronden uit te hebben geperst! Al met al een spannende
race met een achteraf gezien te verwachten winnaar. Maar zoals uit het verhaal
blijkt was het dit keer veel minder vanzelfsprekend. Je ziet op de baan ook
grote verschillen tussen de diverse auto’s. De auto van Paul heeft een zeer
goede felle motor maar op een of andere manier duikelt hij zomaar om in sommige
bochten, zelfs bij lage snelheid. De auto van Willem, DJ en Fred hebben ook
snelle motoren. Mijn auto moet het meer hebben van een zeer voorspelbaar
weggedrag en een mooie soepele loop, een soort taxi vind ik.
Ik ben benieuwd waar we het jaar mee afsluiten, de Alfa
GTAmmetjes ,Ferrari 312 pb-tjes of de GT-2 tjes. We gaan het zien maar eerste
de Lancia’s afstoffen voor de jubileum JMMC op 16 december.
UITSLAG +( kwalificatie tijd )
Bas
|
107,3
|
8,716 |
Fred
|
106,71
|
8,617 |
Dirk Jan
|
106,5
|
8,663 |
Jan Willem
|
105,41
|
8,620 |
Willem
|
103,96
|
8,710 |
Herman
|
103,28
|
8,746 |
Erroll
|
98,63
|
8,974 |
Paul
|
96,24
|
9,385 |
Arie
|
91,45
|
9,875 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten