De berg fastfoodvuilnis viel dit keer erg mee, went het of toch crisis? Om 8.30 staan we voor de deur van het multi-functionele gebouwtje in het altijd pittoreske Marrum.
de kompacte baan ligt er fraai bij...
Na een koffierondje -het is opvallend dat sinds SRA welkomscake heeft dit elders blijkt te zijn afgeschaft!- snel de baan op.De auto is eigenlijk kompleet anders dan die van vorig jaar. Het regelement en het gebruik van de foambandjes maken dat alles veel sneller gaat dan vorig jaar. Vooraf hield ik rekening met 1 sec per rondje .Bas vindt de beoogde
auto maar niks. Vrijdag was hij bij SRA wel betrouwbaar ..nu vliegt hij overal
van de baan. Zelf heb ik er minder last van maar dat kan ook aan mijn snelheid
liggen. De 2e auto is welleswaar trager maar luistert erg goed. Omdat
we de voorkant maar niet betrouwbaar krijgen bouwen we de 2e auto
om. De motormounth en de (gewone)Boxer motor van no.3 er in. Dit chassis bleek opeens
gebroken?! De ”nieuwe” auto is m.i. perfect hoewel je de RS power wel mist. Bas
ontdekt intussen ook dat de bedrading van zijn regelaar breuken vertoond! Dat zal ook niet bij hebben gedragen aan een
solide gevoel. Tussendoor proberen we nog wat tracktijd op te doen. De zwarte
NSR 997 op spons doet het in dat opzicht uitstekend. Vlak voor de keuring zetten
we de nieuwe set red-label foam bandjes nog op de Riley omdat de andere bijna “op” bleken.
Keuring
Roland en Frank ontfermden zich hier over en dat betekent
meestal dat met hier en daar een wiel wat meer naar binnen zetten de zaken vlot
geregeld zijn.
Kwalificatie
We braken met de traditie dat Bas dit onderdeel voor zijn
rekening neemt. Ik mag het proberen. De auto is amper getest maar doet het niet
eens verkeerd. Wel maakt hij sleepgeluiden …weer iets nieuws. Ik bouw rustig
op, 2 min is best lang, en kom tot een 4e tijd. Dat blijkt baan 2 (Bas)te
zijn om mee te starten. Omdat de DeltaSlot auto niet vooruit te schoppen is neemt Frank de tijd het euvel op te sporen,...junior team...niet leuk voor de jongens...en er staat uiteindelijk een heel andere auto op de baan! Intussen kan er nog even wat ritme worden opgedaan op de baan. Het tijdschema is dan al lang verlaten.
Lunch
Weer een nieuw fenomeen in Slotraceland! Het verrassend
ruime gebouw heeft naast een vierkante barruimte met keuken een heel ruime
eetzaal, waar de tafels in een (ruim)vierkant staan opgesteld. De soep
,frites,salades,fricanadellen ,kroketten staan/liggen al klaar! We zitten best ver van
elkaar en er wordt in alle rust gegeten.
Eerste heat.
De SRA Brumos...
De race bestaat uit 3 heats, 4 sporen waarvan elk spoor 11
minuten bereden wordt. De ronden van
alle 3 de heats worden bij elkaar opgeteld. De middelste heat is in het donker.
Bas staat te trappelen om van start te gaan maar ...de auto blijft staan als de
lichten op groen springen! Wat is dit voor slechte grap. Bas denkt aan de
slepers maar die blijken elkaar nergens te kunnen raken. We speuren verder en
hardop denkend vinden we de oplossing! Het metalen roostertje veroorzaakt de
sluiting. De deugniet wordt er snel uitgebroken en de auto gaat de baan weer
op. De problemen met de regelaar zijn ook opgelost en Bas probeert de ruim 22 ronden
achterstand soms wat te fanatiek terug te winnen. De mannen van Keistad waar
naast Marco,Sebastiaan en Barry blijken te rijden zijn veel sneller dan de
andere teams. Zij zijn als enigen in staat nu al onder de 8 sec. te rijden. Op
de baan zijn wij meestal de 2e qua snelheid. Na Bas kom ik op baan 1
en hoewel die scherpe bochten heeft vindt ik al snel een aardig ritme en ik
wordt 2e in deze stint. Willem na mij op baan 3 kent ook weinig
problemen met de handling van de auto en we lopen weer wat in op de concurrentie.
Na de pauze ontstaan door het indraaien doet Bas baan 4. We doen ons best maar
echt enorm inlopen is er niet bij. Onze naaste concurrent zit nog 6 ronden voor ons!
De nacht van Marrum
het SRA vlaggetje glows in the dark !
Als het licht uitgaat is het behoorlijk donker aan de baan.
De hectometerpaatjes blijken fluoriserend te zijn beschilderd en lichten wat groenig op. De volgorde blijft
zoals hij was en Bas komt nu wel goed van z’n plek. Hij gaat nog wat sneller
dan met het licht aan en na 11 min. staat er een mooi getal achter SRA. In baan
2 hervind ik opvallend gemakkelijk mijn ritme. De compacte layout van de baan
en het ingetogen gebruik van Scenery helpen hier vast bij. Het enige dat wat
hinderlijk is is dat 1 van de auto’s geen licht heeft waardoor je soms je auto
even kwijt bent. Netjes en strak rijden is het devies waardoor je ook minder
hoeft te tapen. Ik kom toch 4 ronden verder dan “overdag”! Ook Willem blijkt
het in het donker goed te doen. Bas in 4 doet tenslotte de rest. We lopen maar
8 ronden (van de 21) in op de jongens van Speedtrack –onze directe concurrent-
en dat is wat te weinig. De andere 2 teams zijn we wel voorbij. We komen 6
ronden te kort op Keistad.
De laatste heat
...altijd lastig met inzetten welke kant moet ie op...!
Is het haalbaar, 13 ronden? Bas gaat er alles aan doen dat
is wel te zien. Zijn tijden schieten regelmatig in de 7.9 en er is zelfs een enkele 7.8 te zien. Maar de Speedtrackers, met de toch wel snelle Jos en 2 redelijk
onervaren rijders hebben begrepen wat er moet gebeuren. Ze geven niets cadeau
en komen nu ook regelmatig onder de 8 sec. grens. Dan wordt het moeilijk voor
ons. Ik verbeter met met 4
ronden en Willem en Bas hebben vergelijkbare resultaten. 15 ronden meer dan in
het donker maar we hebben maar 3 rondjes
meer af weten te leggen dan Speedtrack. ..dus komen we er 10 te kort. Het
verschil in deze heat is ook maar 5 ronden met de koploper Keistad.
Snel wordt door Roland alles doorgerekend en volgt de prijsuitreiking.
Derde is toch een mooi resultaat na zo’n start. We hebben uiteindelijk best lekker gereden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten