JMMC voor Sebastiaan.
Zondag is de alweer de 5e JMMC verreden! De
inmiddels 5 jaar oude Slot-it Lancia’s zijn vooraf wat nagekeken en doorgesmeerd en de
kleurige kapjes staan apart van hun chassis keurig in rijen opgesteld als ik binnenkom.
Paul is er al en de ruimte ziet er werkelijk smetteloos uit. De geur van verse
koffie doet de rest. Onze Eindhovense vrienden onder aanvoering van Paul v.d. Hurk
spotte ik al in het schijnsel van hun smartphones in de auto en zij zijn er als
eerste. Al snel druppelt het vol met de bekende slotracers. De winnaars van de
vorige edities zijn er ook allemaal dus
dat beloofd een mooie race. Waren er de eerste edities ook nog wat amateur
rijders bij dan is dat nu wel anders.
De meeste rijders hebben een eigen kapje en de
nieuwkomers hebben keuze genoeg om iets
fraais te vinden. De auto’s mogen geassembleerd worden aan de wedstrijdtafel en
er mag niets meer aan worden gedaan anders dan het kapje vaster en losser
zetten. Nu zijn er altijd slotracers die daar nogal vrij mee om willen gaan, al
dan niet bewust. Voor de kwalificatie worden alle spontaan “losgetrilde”
motormounts weer vastgezet. Banden smeren
is ook al uit den boze, alleen tapen mag!
Er wordt even proefgereden om rijder en wagen tot een
eenheid te smeden en om eventuele mismatches eruit te halen. Je kunt van
chassis wisselen als je dat beter lijkt.
De kwalificatie is in volgorde van binnenkomst en ik mag dus
het spits afbijten. Het lijkt heel wat maar ik schrik well van de 1e
doorkomst in 9.7! Uiteindelijk staat er een dikke 9.3 op het scherm en dat is
niet helemaal wat het zijn moet. De meesten na mij hebben daar dan ook geen
enklele moeite mee. Willem heeft al een 1e ronde van 9.1! Bas is nog
sneller en duikt direkt onder de 9: 8.827! Alleen Paul v.d. Hurk komt met een
8.9 in de buurt. Zelfs Adriaan, een jaar niet gereden is maar 0.003 langzamer
dan dat ik ben!
We hebben 15 man en dat zijn 4 groepen. Er worden 3 manches gereden
, 3 min. per spoor en de beste 2 worden bij elkaar opgeteld. De beste 4 rijders
rijden dan een finalerace en die bepaald de eindoverwinnaar.
1e RACE
Henk, Lennard en Frank bijten het spits af. Er wordt rustig
gereden en er is weinig te doen voor de marchalls. Frank pakt ruim een ronde op
Henk en die blijft rookie Lennard ook weer ruim voor. Hierna mag ik het opnemen
tegen Stefan, Adriaan en Ivan. Ook Stefan heeft geen uitgebreide baankennis en
het is zonder meer knap dat hij hier tussen staat. Als verwacht gaat Ivan op
zijn bekende rustige wijze meteen snel. Ik probeer aan te klampen en dat gaat
goed. De eerste 2 sporen zit er maar 1 m
tussen beide auto’s. In de derde gaat
het even mis als mijn auto in het verkeerde spoor wordt gezet en aan het einde
van het rechte stuk in de bandenstapels klapt. Het duurt even voordat hij weer
lekker loopt. Uiteindelijk valt de schade mee en heb ik 77.35 ronden afgelegd ruim 1 meer dan Ivan. De volgende groep
bestaat uit Rob en Kevin aangevuld door SRA -ers Herman en Fred. Deze laatste
rijdt toch weer erg goed en klopt Kevin met ruim een halve ronde. Beiden rijden
niet eens hele snelle rondetijden maar zitten constant aan hun max. Herman
wordt keurig 3e.De snelste mannen zijn Sebastiaan, Paul en de fam. Scholten
die namens SRA acteren. De beide jonkies gaan meteen spectaculair tekeer.
Razendsnel en nagenoeg foutloos. De 8.8-jes vliegen je om de oren de 8.7.grens
wordt zelfs doorbroken. De ontketende Bas haalt 81.91 ronden en Sebas komt op 81.14.
Ook Paul en Willem zitten in de zelfde ronde met 77.67 en 77.42. Na deze eerste
race is Fred 3e en Paul 4e en het middenveld is erg aan
elkaar gewaagd.
2e RACE
Lennard, Henk en Adriaan nemen het tegen elkaar op. Lennard
klampt zich aan Henk vast maar verliest dit net. Adriaan komt toch in de 76
ronden en dat is niet verkeerd. Stefan, Frank, Rob en Ivan mogen hierna. Ivan
is de snelste met 78.76 en Rob en Stefan zitten daar 1 rondje achter. Kevin mag
het tegen de SRA-ers Herman, Willem en mijzelf opnemen. Ik heb een aardige
start maar in de carroussel gaat de auto
midden in de groep rijdend opeens helemaal dwars! Een massacrash is het gevolg.
Als de auto’s weer rijden is het Kevin die doorpeert of er niets aan de hand is
terwijl mijn auto alle grip kwijt is. Het lijkt wel alsof er ijs op de baan
ligt! Ook de mede SRA-ers lijken daar last van te hebben. Uiteindelijk grijpt
de wedstrijdleiding in want wat blijkt..de banden zijn door het tapen half naast
de velg terecht gekomen! 1 kant op gaat het redelijk de andere kant glijd de
auto alle kanten op. Herstart. Ondanks dat ik alles op alles zet kruipt Kevin
bij me weg. Willem is nooit ver weg en ook Herman is in sommige banen erg snel.
Kevin wint uiteindelijk met 79.50,Willem en ik zitten in de 78 terwijl Herman
de 77 net niet haalt. De snelle mannen zijn dit keer Paul, Fred en de beide
kemphanen uit de 1e race. Het gaat weer supersnel vanaf de start. De
beide heren degraderen de andere 2 tot figuranten. Snelle figuranten want Fred
perst er precies 1 ronde meer uit dan in de 1e en komt over de 79,
een halfje voor Paul. Bas wint met 91.62, een halve ronde voor Sebastiaan, waarmee
ze net iets langzamer zijn dan in hun 1e run.
3e RACE
Het gaat spannend worden wie er naast Sebastiaan en Bas in de finale komen. Kevin, Fred,
Paul en Ivan hebben nog kans op de overige plekken. Wederom gaan Lennard, Henk
en Frank het tegen elkaar opnemen.Het
gaat ze beter af dan in hun eerdere races. Lennard komt met 74.91 heel dicht bij Henk (75.28)
Frank wipt net over de 77 grens. Zondagsrijder Adriaan en Herman nemen het namens SRA op tegen
Stefan en Rob. Hier is het Herman die laat zien dat hij best stevig door kan
trappen, maar ook Stefan komt er steeds beter in. Ook zij zitten in de 77
ronden, iets boven Frank. De andere heren hebben ruim 76.50 ronden afgelegd dus
het was hier erg close. Hierna komt er heel wat routine op de baan. Ivan en
Paul tegen Willem en ikzelf namens SRA. Paul maakt z’n reputatie waar en loopt
langzaam maar zeker bij Ivan en mij weg. Willem heeft een iets mindere periode.
Ondanks mijn hardnekkige verzet kan ik ivan net niet bijhouden. Hij haalt zelfs
de 79 grens (79.04) Fred en Kevin mogen nu het geweld van de Bassies trotseren.
Ze rijden hun eigen race die heel close is .Uiteindelijk trekt Kevin –
ongelooflijk verbeten rijdend- aan het langste eind al scheelt het maar 19
baanstukken ( 79.49 om 79.68).Heel anders gaat het er bij het gevecht om de leiding aan toe.
Sebastiaan in zijn normale race houding en Bas daarnaast als een soort Lucky
Luck, een liedje fluitend ,regelaar losjes bij z’n heup relaxed zijn rondjes
7.7/7.8 eruit knijpend. Hij maakt zich niet druk om Sebastiaan die de race naar
zijn hand zet. Met 81,90 heeft hij 1
baanstuk minder dan de beste van Bas!
De finale:
Bas 163,53 /Sebastiaan 163,04/ Kevin 159,18
/Fred 158,64
Wedstrijdleider Paul laat z'n formules op de uitslagenlijsten los en dit is de
vertrekstand voor de finale, stuk voor stuk winnaars van vorige JMMC ’s!. De
klok wordt op 5 minuten gezet en daar gaan ze weer. Wie een verbeten rijdende
Bas verwacht komt bedrogen uit. Het is weer Lucky Luck! Het verschil met Kevin en Fred in beleving is
dan enorm. Net als in de vorige race is hij wel snel maar niet super. Sebastiaan
trekt de race naar zich toe en wint met ruim 1 ronde voorsprong. Kevin perst
alles uit zijn auto en zit in een niemandsland tussen de SRA-ers in, 4 ronden
achter de winnaar. Fred heeft geen verweer tegen het jonge geweld om hem heen en
wordt op ruim 11 rondjes gereden.
Sebastiaan
|
135,81
|
Bas
|
134,67
|
Kevin
|
131,8
|
Fred
|
124,5
|
Het is de
laatste race van het jaar en het is dan ook vooral een gezellig gebeuren. De
agenda voor volgend jaar wordt er bij gepakt. Ook nieuwe ontwikkelingen worden
besproken zoals de Group5 waar iedereen zo druk mee is.
De enorme JMMC
beker gaat naar Sebastiaan, die dit jaar zowat alles heeft gewonnen waar hij aan
meedeed. De anderen kregen een aandenken en mochten grabbelen in een berg Overdrive zakjes waar kleine slotrace onderdeeltjes in zitten.
Prettige
feestdagen en op naar 2013!
Zuffenhausen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten