SRA

SRA

dinsdag 11 juni 2013

Scaleauto 1: 24 met raceproof BMW Z4 kap ! Nu met update !






dit is hem geworden ..

 

Jaren geleden toen  Scaleauto met de Porsche 997 schaal 1: 24 net uitkwam besloten een aantal SRA leden die meteen te kopen. We kozen de white-kit zodat we ons er direct op uit konden leven. Helaas bleek  de kap van een dermate dun plasic te zijn dat hij al kapot was voordat je er een meter mee had gereden. De mijne had de reis al niet overleefd. De slappe blister verpakking hielp ook al niet echt. Die belandde dus in de kast. Onlangs besloot Paul dit eens af te stoffen  toen hij een passend  Ferrari kapje vond in de speelgoedwinkel . De Rc auto werd snel van de overbodige onderdelen ontdaan en het bleek al meteen verrassend snel rond te gaan ,zelfs op de standaard bandjes! Bij Intertoys zag ik een  Rc BMW Z4 GT53 van  DX(?) en die leek me wel wat. Thuisgekomen bleek het eigenlijk een ongelooflijk complete auto te zijn!  De vraag drong zich even op waarom een 1: 24 slotcar zo duur is. Ga maar na:
dit is allemaal over + de Rc controller natuurlijk.

Naast een fraaie geheel complete kap ( zonder rc-gat) met flexibele buiten spiegels krijg je ook: 2 Mabuchi motoren, 4wd, differentieel achter, bestuurbare voorwielen, vering, verlichting en natuurlijk  de hele Rc winkel inclusief controller met flexibele antenne! De nieuwe Carrera Porsche 917 is 4 x zo duur om van die van BRM nog maar te zwijgen. Het enige dat deze laatste 2  meer hebben is een interieur! Dat mag dan voor die ruim  €50 ,= wel wat zijn!

Maar goed binnen 15 min is al  het  overbodigs van de auto. De diffuser heb ik zo voordelig mogelijk van het chassis gezaagd. Ik kan hem zo weer onder de auto schroeven. Voor heb ik dat ook gedaan. De splitter/spoiler zit er eigenlijk al helemaal als een  los onderdeel bij. De beide pootjes van de bodem dienen weer om alles op z’n plaats te schroeven.

op de plaat met de afstandhouders
Op de bodemplaat wordt de wielbasis op de juiste lengte gebracht. De spoorbreedte wordt ook nauwkeurig bepaald. Achter houd ik dan altijd iets breder aan. Dan heb je er  een beter zicht op en er kan geen wiel in de wielkast glippen bij het lijmen. De bodem wordt van alle speling ontdaan wat hier wel gemakkelijk gaat. Omdat ik haakse bevestigingsbeugels heb besluit ik schuim tussen de beugel en de kap te doen. Ik heb schuim van een kampeer matrasje. Ik plak de pasgemaakte stukjes met dubbelzijdig tape aan de steunen .Na het passen  tape ik de delen waar ik geen lijm wil  op de kap en het chassis af met schilderstape. Het kan geen kwaad ook het loopvlak van de banden mee te nemen. Op de stelplaat heb ik intussen de speling van de kap bepaald. Met 4 stukjes materiaal net achter de voorwielen en voor de achterwielen  wordt die gefixeerd. Hiervoor kun je magneetjes,roerhoutjes of munten nemen. Met een dunne dubbelzijdige tape nauwkeurig vastplakken is aan te raden. Hierna smeer ik de  stroken aan de binnenkant van de portieren in met Bison 2 comp. lijm in. Dit is een wat dikkige transparante smurrie waar je de stukken schuim netjes op z’n plaats kunt glijden. Nog even inspecteren of alles goed zit en op de plaat ermee. De breedte zit meestal goed maar voor/achterwaarts wil het nog wel eens  gaan glijden. Ik zet er nu een flink gewicht op ( ook hier is schilderstape een lekkere bescherming) En dan maar wachten. Een hele nacht is perfect.  Als hij goed zit: Niet meer aan klooien, anders voorzichtig de dubbelzijdige tape bevestiging loshalen en ook hier de lijm tussen doen. Wel de correctie toepassen voor het verharden.

Finishing tough. In dit geval zit hem dat niet in het spuitwerk want alles zit er op en eraan. De Rc wielen gaan er ook aan! Ze zijn iets dikker dan de openingen in de S.A. wielen dus dat treft. Voorzichtig wurm ik ze van hun asjes .De remschijven moeten er tussen uit. Nu kan de as er weer in en met de Dremel en een scherp hobbymes (altijd van je af snijden!) wordt de juiste diameter voorzichtig bereikt .Bij de dikke achterwielen haal ik eerst een flink stuk van de breedte af omdat dit alleen maar in de weg zit. Het resultaat mag er m.i. zijn. Het is veel mooier dan de nogal lomperige standaard S.A  inserts met hun meegebakken remmen.



Je komt nog eens wat familie tegen in de kast !
Resultaat; Daar ben ik blij mee. De auto ziet er eigenlijk griezelig perfect uit! Als enige verbeterpuntje kan ik nog denken hier en daar wat overbodig palstic los te schroeven uit de kap. De ledjes kunnen er ook uit of ik kan ze aansluiten op een lichtsetje. Kortom ik heb er weer een competitieve en redelijk bomvrije auto bij!
Er zijn ook fraaie Lamborgini, Mercedes, Porsche en diverse Ferrari kapjes te koop, vaak al voor minder dan € 20,=!

Intussen hebben ze bij Scaleauto ook dezelfde BMW Z4 GT3 weten te ontwikkelen alleen die heeft een andere livery. Wel interessant om te zien of hun lichtgewicht interieurtjes ,ramen en achtervleugels hier op passen,ik heb nog wat wisselgeld tenslotte!

Inmiddels is de auto uitgebreid getest. Eerst in het 1:24 paradijsje van Nico in Naarden. Hij deed het op de Orthmann bandjes meteen heel lekker tussen de andere Scaleauto's van Henri, Otto en Nico.
Henri rijdt de Scaleautocompetitie met de BMW M3. Ik kwam er achter dat de originele kap van de Z4, met beugels 60 gram moet wegen..en laat deze nou net zo zwaar zijn! De aanwezige auto's lijken wat langer gegeard dan de mijne . Dat betekende meer een betere controle voor de nieuwkomer. De enige auto die moeiteloos sneller gaat is de Mercedes  ( met zo'n lange neus en met 3 letters achter het merk) in handen van Otto en ook Nico.
Ook bij SRA houdt de auto zich prima. De gewone rubbertjes zijn goed voor rondjes rond de 9 sec. Omdat de S.A.'s van Fred op schuim staan probeer ik dat ook. Rondenlang jaag ik de Porsche van F. voor me uit waarna deze meestal even uit de baan klapt. De achterbandjes zijn zover heen dat de bodem over de baan gaat. Het valt nog meer op hoe "buitenproPorschioneel "de achterkant eigenlijk is. Ik kom in de 8.1 terecht waar de Porsche 8.2 laat zien. Het is grappig dat ik in 1 net zo snel ben als in 2! De extra grip zorgt ook hier niet echt voor problemen met de auto. Hij kan op alle 3 de bandensoorten heel goed uit de voeten ern breekt alleen in de carroussel voor uit als je het heel bont maakt. Een fijne allronder die tegen een stootje kan!
Zuffenhausen

2 opmerkingen:

  1. Mooie auto geworden JW. Ik miste je afgelopen weekend in Marrum. Groetjes, JBGood

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dank je, ik ben ook benieuwd hoe hij rijdt.Ik ga hem donderdag proberen. Helaas geen CC dit keer ik heb even andere dingen aan het hoofd.but..I'll be back!

    BeantwoordenVerwijderen