SRA

SRA

vrijdag 8 november 2013

De Porsche Moby Dick van Sideways


Racer/ Sideways
In de relatief korte tijd dat dit merk bestaat hebben ze toch een trouwe schare fans opgebouwd. De Daytona-Prototypes, hun eerste auto was van een degelijke snelle Slot-it basis voorzien en dat heeft ze goed gedaan. 2 jaar lang is er de Daytona 32-cup verreden op de Nederlandse slotrace circuits.
Het stokje is inmiddels overgenomen door de Group5 een nog wat ambitieuzer project van ze.
De diversiteit van de auto's is veel groter doordat er veel meer automerken meededen.
Mondjesmaat komen er nieuwe modellen bij. Naast de Capri en Lancia Beta  hebben we nu de BMW-M1en de Porsche Moby Dick! Het eerste seizoen zit er inmiddels op voor de Group5-32 in Nederland.

Porsche was na een extreem succesvolle periode aan het begin van de jaren 70 tot 1976
door regelements wijzigingenen beetje op een zijspoor beland. Le Mans overwinningen, daar ging het om!
Door een toevallige homologatie van BMW zagen ze opeens weer mogelijkheden voor de 935.
BMW Mocht de dorpels verwijderen om een tunnel te creeeren voor de uitlaat, waardoor de auto lager kon worden. Dat wilde Porsche ook wel voor de silhoutteklasse, de Group 5 auto's.
De heren zaagden de onderkant van de cabine af en het resultaat was een 125 mm lagere auto! Uiteraard was al het verband er uit. Dit werd opgevangen door de rolkooi uit te breiden tot een alles verbindend stangen stelsel. Lekker licht en mooi stijf bovendien. De bekende boxermotor met dubbele turbo werd er zo ingehangen zou je denken. Niet helemaal. Er is inmiddels een 4 klepper met een vloeistof gekoelde kop ontwikkeld!
Er is nu plenty vermogen en koppel. Een beer van een motor, zo soepel dat een 4 bak volstond.
Deze werd op z'n kop gemonteerd en ook het differentieel werd achterwege gelaten. Dat is voor mietjes. Als je de draaicirkel wilt verkleinen geef je gewoon gas!
De achterwielen zijn 19 inch en dat is echt enorm. Voor is het nog altijd 15 inch. de remmen zijn van de Can Am 917-30 dus die kunnen wel wat hebben...
De lichtgewicht kunststof  carrosserie doet alleen in het midden nog wat aan de 911 denken. De neus is breed en plat, de staart is ook breed en extreem verlengd. De "originele" achterkant blijkt er eigenlijk nog gewoon onder te zitten, incl. de achterlichten!
Er is nog wat geexpirimenteerd met de luchtinlaten voor de radiatoren die ze opeens nodig hadden. De Sideways test car (mijn onderwerp) heeft hele dikke deuren, in 1 lijn met de voor-, en achter schermen. Een grote v-naad mondt uit in de radiator opening. Later koos men voor een simpeler oplossing, gewone "platte" deuren zodat de lucht onbelemmerd op de radiator botste.
Een ander opvallend punt is de achtervleugel. Op de testcar een lage brede vleugel, met 2 horizontale delen waarvan er 1 verstelbaar was. De race uitvoering was hoger en smaller en had grote zijvlakken.
De originele auto woog leeg ongeveer 900 kg . De top op le Mans was 235 mph en daarmee was dit de snelste auto in 1978. Hij zou Le Mans nooit winnen. Pas in 1979 wint een korte 935 dit evenement.

Mijn Moby Dick begon zijn leven als een incompleet geleverde white kit body! Er ontbrak een bodypaneel onder de staart van de auto. Dat heb ik netjes nagemaakt van 2 dunne stukjes plastic en een stukje van een roerplasticje.
1 van de 2 onderschermpanelen is nicht Original!

Het lijkt simpel maar het is een flink gebogen onderdeel dat bovendien aan de zijkant met zichtbaar met de onderkant van het scherm meeloopt.
Na wat spuitissues-wit blijft erg lastig- is het toch gelukt er weer een strakke bak van te maken. Ik heb nu de witte primer van Action (nu inmiddels al over de €2 per bus!) en dat is prima spul.
Om een betere dekking op scherpe vouwen te verkrijgen doe ik er soms een laag blanke lak tussendoor. Daar gaat dan uiteindelijk de witte hoogglans overheen. Dan weer 1 laag blanke lak en dan de -schaarse- decals behorend bij dit model er op. Als dat droog is alles goed nalopen en dan aflakken met een aantal di=unne lagen blank. Tussendoor licht schuren(1200) helpt beslist. vooral evt. decal randjes schuur je zo voorzichtig weg. Deze decals heb ik zelf even moeten maken omdat die er niet bij zitten. Doordat het thema zwart/wit lijkt is dit niet heel ingewikkeld. Zelfs op een transparante basis (foutje) blijken ze nog erg goed.

Geen lijm nodig!
Bij het in elkaar zetten blijkt hoe mooi over alles is nagedacht en hoe mooi alles past! Overal zitten mini pikjes aan de body waar je de doorboorde flapjes van de desbetreffende onderdelen gewoon overheen zet, soldeerbout er even op en voila!
 Ook de ruiten zitten zo vast. Het hele interieur en de binnenkant van de verlichtingsunits zij al kant en klaar gespoten! Ik heb alleen wat autofolie aan de bovenkant van het raam, aan de binnenkant, geplakt en met een fohn laten krimpen. De mini-naad is nu weg en het zit muurvast!
Het ziet er beslist fraai uit, met o.a het gele ruit. Porsche gebruikte daarvoor een speciale kunststof.
Ik heb er inmiddels een chassis, motormount, motor en inserts bij gekocht. Dus de auto is met wat passen- en meten in elkaar gezet.  Eigenlijk ging dat minder gemakkelijk dat de kap inelkaar zetten!
De motor en bedrading drukte de binnenportier opzij en dat is niet de bedoeling. ik ben benieuwd hoe hij op de baan gaat bevallen.

Op de SRA baan blijkt hij nog niet helemaal uit de verf te komen. Door de Ford van Bas als voorbeeld te gebruiken kan ik al wat verbeteringen aanbrengen. Ook de bedrading wordt nog weer iets naar binnen gesoldeerd. Nu rijdt hij opeens een stuk gemakkelijker rond. Hij rammelt zelfs!
Ik heb nog betere achter lagers nodig en ook de wielen zijn gek genoeg te breed. Ook de gebruikte banden geven niet de grip die de Ford wel heeft. Ondanks het (nog) niet plaatsen van lood hangt de auto lekker in de bochten. Van voren is hij er niet uit te branden en de zwabberende kont volgt braaf.
Het is nog niet direct snel maar de 9.2 is aan het eind van de avond al een 8.8 en dat is maar weinig trager dan ik met de Ford rijdt. De auto is wel spannender op de baan dan een eerste lichting Daytona's van Sideways en de Nissan van Slot it. De anglewinder opstelling van de Boxermotor is hier mede verantwoordelijk voor. Ik ga er van uit dat met de juiste wielen/banden en nog wat finetuning  onder de 8.5. gereden kan worden. De snelste Nissan's en Group c-32's  rijden tenslotte ook al zo snel .

Zuffenhausen

2 opmerkingen:

  1. Goed verhaal JW, ik zou er zelf bijna eentje door gaan aanschaffen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hi,H. ik was het eigenlijk ook niet van plan maar toch wat last van zwakke knieeen! Het is op de baan nog geen feestje maar hij heeft wel mogelijkheden...

    BeantwoordenVerwijderen