SRA

SRA

maandag 10 maart 2014

305 Gr.5-32 bij SRA Kevin wint in de laatste seconde...

Kevin  op de baan..

 

De 2e race in de Group5-32 series 2014 was dit weekend bij SRA. Het consept is simpel, de dikke Sideways Group5 auto’s vormen de basis en een regelement zorgt ervoor dat de auto’s nagenoeg standaard zijn en waardoor ze erg aan elkaar gewaagd blijven. Tenslotte zijn er de handout banden, deze keer de P22 PT27’s van Slot-it... Kevin Vonk is al weken bezig met de voorbereiding en ook bij SRA waren we er druk mee. Aan het mailverkeer was te zien dat het leeft in Slotracersland. We hadden zelfs al mensen die vooraf graag op onze baan wilden rijden. Vanwege het grote aantal aanmeldingen en de beperkte inhoud van onze ruimte is al vroeg besloten de zaterdagmiddag ook te gebruiken voor trainings- en keuringsdoeleinden. Kevin heeft ook al vroegtijdig de startlijst gemaakt zodat een ieder weet waar hij aan toe is en daar zijn aankomsttijd een beetje op kan aanpassen.

de SRA pits zijn meer in de Group5 sfeer gebracht..

 

Zaterdag:

 

zaterdag, experimenteer dag!

 

Het was behoorlijk druk en tot 16.00 uur kwamen er nog nieuwe mensen zich melden! De profi’s hadden koffers vol met Gr5-32 auto’s bij zich en er werd druk gereden, veranderd, vergeleken. De tijden doken al snel onder de 9 sec. De snelste mannen gingen al richting de 8.5. Maar zoals wij zelf ook al ervaren hadden blijven het lastige auto’s om te tunen. De gebruikte techniek zou in andere auto’s voor betere rijeigenschappen en ook tijden zorgen en ik heb daar eigenlijk geen goede verklaring voor. De dikke BMW’s lijken de voorkeur te hebben maar ook de good old Capri’s zijn goed vertegenwoordigd. De Ferrari kom je (nog?) sporadisch tegen. Er blijkt na een paar ronden al een verslechtering van de rijeigenschappen op te treden vanwege de rubberdeeltjes op de baan veroorzaakt door de zachte P22 PT27 band. Deze banden krijgen al snel een oppervlaktestructuur dat wel wat op schepijs lijkt, heel rul en ruw. Tapen helpt een ronde of 3-4. Zelf test ik de Moby Dick nog even maar ik blijf op 9.0 hangen. Gelukkig is het verloop bij mij niet zo dramatisch.

de 1 wil alles los, de ander juist weer vast....

 

We hebben intussen de ruimte mooi opgeruimd en een grote plank vrijgemaakt voor het wagenpark zoals met Kevin is afgesproken. De overige tafels zijn ook leeg en voor Randy blijft een klein hoekje over om zijn catering kwaliteiten te demonstreren.

 

Zondag:

 

de welkoms cake ...

 

 

het wordt al drukker bij de baan...

Als ik, zoals afgesproken, even voor 7.30 aankom is de parkeerplaats al vol! Paul vertelde dat er om 7 u. al mensen voor de deur stonden! Er wordt al druk  gereden, de koffie is klaar, de cake gaat uit de verpakking, kortom. ..we kunnen beginnen!

 

Zoals gezegd is er een strak schema neergelegd door Kevin. Iedereen had zich ook aan de afspraak om zo min mogelijk koffer mee te nemen. Dat varieert van de bekende slotracekoffer tot een klein schoenendoosje.

Kevin als alles ziende keurmeester, hier met assistentie van Stefan.

 

 De eerste auto’s worden al direct gekeurd omdat de eerste races al vroeg gepland zijn.

Eddy wordt goed in de gaten gehouden..

deze deed helaas niet mee voor de C"dE.....

Ook krijgt een ieder een bonnetje om de voorkeur voor het concours  d’elegance aan te geven. Daar zij wel wat kanshebbers voor aan te wijzen maar het blijft heel persoonlijk.

 Sommigen werken heel netjes, zoals Jan Grosmuller. De auto ziet er zeer strak uit met een zeer bijzondere oranje achtige kleur. Dit blijkt goud met daaroverheen transparant oranje! De Jagermeister decals maken het “af”. Bij anderen gaat het meer om het idee en bij Kevin V. liggen de talenten duidelijk op een ander terrein, tenminste dat hoop ik.

bestaat dit nog?

 

De Group 5 renners blijken ook wat meer uit alle delen van het land te komen dan de CC-32, maar er zijn toch wel een aantal mensen van 14 dagen geleden aanwezig.

 

de rijen worden al langer

 

 

We gaan 3 races van het complete startveld houden met 1 grande finale van de 4 snelste mannen voor plek 1 t/m 4. De auto’s worden per startgroep op de plank gezet, genummerd en al zodat ze meteen de baan op kunnen als ze aan de beurt zijn.

 Paul zit in zijn torentje, legt nog even snel de spel- en huisregels uit en Kevin voegt zijn deel daar nog even aan toe.

Het kan beginnen!

 

1e race

Kevin als rijder...

 

 

Er zijn enkele groepen van 3 man omdat er uiteindelijk 33 rijders op zijn komen dagen. Doordat de indeling vooraf is bepaald kunnen de verschillen per race behoorlijk oplopen.

Close racing met de Capri's

 

 

Opvallend is dat de tijden van zaterdag niet worden  gehaald. Kevin, Sebastiaan, Stephan en onze Bas zijn het rapst. De laatste heeft de pech dat de auto stopt vanwege een afgebroken motordraad. Deze race kan voor Bas niet meer meetellen en dat is jammer omdat in de 1e race (achteraf) de meeste ronden mogelijk blijken te zijn geweest.

de boosdoeners bij velen...de marbles!

Door de overmatige korrelvorming is er even kort overleg en besloten wordt een test uit te voeren met 1 auto, gereden door Bas, met banden die met lampenolie zijn behandeld. Het blijkt (voor Bas al helemaal) niet echt iets uit te maken en dus geen lampenolie.

 

2e race

de auto's keurig per groep gerangschikt

 

 

De 2e race is bepaald aan de hand van de resultaten uit de eerste.

Veel dikke BMW's

 

De snelle mannen beginnen voor de verandering en Bas zit met Johan Post (-race gestaakt wegens overmatige korrelvorming..) in de afsluitende groep. Bas is niet eens heel snel voor zijn doen maar perst er wel een heleboel ronden uit! Marbels lijken geen vat op zijn auto te hebben. Uiteindelijk blijkt hij de snelste man in deze race voor Sebastiaan met de identieke Capri! De races zijn meteen wel een stuk spannender omdat de deelnemers nu meer aan elkaar gewaagd blijken.

Er werd heel wat tape doorheen gedraaid!

 

 

3e race:

drank maakt meer kapot....maar als sponsoren blijven ze het goed doen op onze auto's!

 

 

Er worden stukken tape met de plakkant omhoog op de baan geplakt om de  korrels te verleiden hier aan te blijven plakken....

de tapestroken..die opvallend schoon bleven!

 

Bas mag gelijk weer aan de bak en staat daar dus met Sebastiaan, Kevin en John L. Bas blijft de hele race in het spoor van Kevin en Sebastiaan. Deze 2 hebben het ook met elkaar aan de stok. Als ze elkaar raken botst John daar ook op en wordt Bas daar ook het slachtoffer van. De dienstdoende marchall zet in de hectiek de auto van Bas als laatste weer in de baan. Als hij John weer in wil halen, -die op 4 ronden ligt- hindert deze hem verschrikkelijk en als bonus kegelt hij Bas ook nog van de baan! Kevin en Sebas hebben zo al bijna 1 ronde op de hevig balende Bas “gewonnen”. Gelukkig heeft Bas nog zoveel voorsprong dat hij als 4e in de Grande Finale mag aantreden.

Henk en Jan praten even bij

 

 

Grande Finale

 

 

 

de grote jongens klaar voor de start!

 

 

De 2 Wurth Fords  van de beide Sebassen en het helemaal zelf geschilderde en beplakte exemplaar van Kevin namen het op tegen de dikke BMW M1 van Stefan. Zijn er teamorders bij Ford? Bas gaat iets te onstuimig van start en moet de hele race achter de feiten aan rijden. Hij verliest nogal wat tijd in het gevecht met Stefan. De BMW loopt zoveel sneller op het rechte eind dat de verkregen voorsprong steeds weer verdwijnt. Als hij hem definitief voorbij is schiet Stefan bovendien van de baan waarbij hij Bas gelukkig net niet raakt. De andere heren blijken nog niet ver weg en Bas gaat er echt voor. De tijden jojo-en behoorlijk op en neer maar Sebas lijkt definitief weg te zijn gelopen. Maar in de laatste rit lopen de tijden opeens op tot boven de 9.5...de voorsprong is nu bijna weg! Een 8,7 kan dit even tegenhouden maar Kevin zit nu echt weer vlak bij. Ook Bas is nooit ver weg! Als de stroom eraf gaat rolt Kevin Sebas voorbij! 1 baanstuk komt er op de officiële uitslag! Bas zit op 14 baanstukken en Stefan daar weer 10 achter! Deze heren lijken me dan ook terecht in de finale terecht te zijn gekomen.

Dit is echt wel close racing!

 

 

De uitslag is dus meteen bekent en Kevin mag de prijzen gaan uitreiken samen met Willem van SRA.

Kevin als wedstrijdleider

 

Bas tevreden met 3e plaats

Sebastiaan blijft zeer sportief ondanks het verlies in de laatste meter...

Kevin als nipte winnaar!

Het podium, gemiddeld ongeveer 40 jaar jonger dan dat van de CC-32 van 14 dagen geleden!

Bijna vergeten, maar toch de Concours 'd Elegance prijs!

Het Concours d’elegance blijkt een “Clean Sweep” voor de familie Licher te zijn!

Vader Hans met z'n jongens, nog niet wetend dat de C'dE prijs voor hem is!

 Vader Hans wint uiteindelijk waarbij een bezoekje aan en McD. waarschijnlijk uitonderhandeld is...

 

 

Rond 19.00 u verlaten de laatste SRA mannen het enigszins opgeruimde clubgebouw. Het was een lange drukke maar geslaagde dag.

 

De volgende race is bij Speedtrack, 18 mei.


 

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker bestaat dat nog, www.kasje.nl ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha nee hoor ging niet helemaal goed, top weekend, leuk om eens in Almere te rijden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk en uitgebreid verslag Jan-Willem ! Je legt de lat hoog voor verslagen van de resterende races ;-) Roel

    BeantwoordenVerwijderen