SRA

SRA

maandag 26 januari 2015

332 De eerste clubrace van 2015!


De eerste race van 2015 is de GroupC-32. De regels zijn al jaren hetzelfde en de auto’s eigenlijk ook. Waren het in het begin Porsche en Jaguar met een enkele Mercedes die het tegen elkaar opnamen, nu zijn het de Toyota’s tegen de rest. Deze nieuwste generatie Slot it auto’s zijn zo ontzettend snel. Als je ze open maakt zie je al direct de verschilen met de oudjes. Het plastic is zo dun dat je de kleur er doorheen kunt zien! De kap bestaat wel uit veel meer onderdeeltjes dan die van een Porsche en de auto komt ook wat lomper over. Het interieur is flexibel opgehangen en raakt de rest van de kap amper. Ook de rijder is helemaal uitgehold! Op technisch vlak zijn er nog de laatste chassis modificaties. Op de baan vertaald dit zich in een bijna onberispelijk weggedrag en lijkt de auto veel beter door te rollen dan de oudjes.

Ter voorbereiding zie je ook grote verschillen. Paul is al weken met de JMMC bezig geweest en haalt de auto vanavaond voor het eerst uit de koffer. Bas en Willem hebben niet eens door dat er geraced wordt en hebben de vertrouwde Jag’s niet bij zich! Arie heeft zijn Jag wel degelijk onder handen genomen de laatste tijd en de auto is er behoorlijk van opgeknapt. Randy, Fred en ik zijn al een tijdje bezig met de auto's. Aangestoken door de supertijden van Randy’s Toyota proberen wij ook of het er bij die van ons nog in zit. Voor de zekerheid heeft Randy er meteen maar 3 ingeslagen en die willen allemaal best vooruit. Die van Fred ook wel maar die is toch minder goed dan de rapste van Randy gebleken. Mijn ouwe trouwe Porsche blijkt zich aan de Japanse vrienden op te trekken want hij gaat uiteindelijk net zo snel! Het grote voordeel van mijn auto is bovendien dat hij er nooit (vrijwillig) uit gaat! Herman en Erroll zijn helemaal afwezig. Voor Bas wordt een reserve Toyota afgestaan door Randy en Willem stelt een Jaguar samen uit een kapje van mij met de bodem van een oude clubauto die op de plank staat te verstoffen.



Willems leenproject, hij was er blij mee!



 

Keuring:

Die verloopt gladjes al worden sommige auto’s met de nodige argwaan bekeken. De nieuwe Sideways banden worden omgelegd met de txt naar binnen.

Kwalificatie.

de polesitter, herkenbaar aan het zwarte achterwiel!

 

Zoals te verwachten is Paul niet de snelste met een lage 9.0, Randy knalt de Toyota naar een verwachte 8.5 maar Fred is de snelste van vanavond met een 8.3! Mijn Porsche is ook verrassend rap en doet maar heel weinig onder voor de tijd van Fred. Arie stelt wat teleur met de 9.2, Willem pakt toch een 8.8. met zijn leenproject. Bas wat doet Bas!? Hij heeft grote moeite met de Toyota! Herhaaldelijk test hij de Marchalls. Maar als er dan eenmaal een gaaf rondje is is dat ook meteen een 8.5! De laatste groep heeft dan ook waarschijnlijk 3 Toyota’s tegen mijn  Porsche!

1e Groep

Onverwacht zijn dit dus de Scholtens die het opnemen tegen Paul en Arie. Willem in 3 tegen Bas  in 4. Willem doet het prima en loopt een ronde uit op de wat onwennig rondrijdende Bas. “Verdomme hij vliegt er telkens uit! “... “ Ja maar Bas jij rijdt 8.5-jes en de anderen zijn al blij als ze rond de 9 zitten...een tiende minder en wie weet”... Intussen loopt Willem een ronde uit en sluipt Paul aardig mee. Arie op 1 heeft het niet zo lekker. De volgende stint mag Bas op 2 en dat loopt prima: 28 ronden! Willem op 4 komt er niet aan te pas net als Paul op 1. Arie pakt zelfs een rondje terug op beide laatstgenoemden. Hierna gaat Bas naar 1 en zit Willem op 2. Hoewel de Toyata veel sneller is weet Willem er toch eveneveel ronden uit te persen. De ondestuurproblemen in de korte bochtjes zijn nog niet opgelost. Paul gaat zoals verwacht maar Arie komt maar tot 23 ronden in 4! Ondertussen is de Toyota ook nog aan een gebroken draadje geholpen. De race is stilgelegd. De laatste stint is ook weer voor Bas. Willem op 1 rijdt  27.5 ronden en Arie zit nipt onder de 27 en dat is prima!  Bas wint dus voor Willem, Paul en Arie en mag dooorrrr!





 

Arie, Paul,Willem en Bas

2e Groep.

Als verwacht dus de 3 grote hoge Toyota’s tegen de lage Porsche. Bas, Randy, ikzelf en Fred stuiven ervandoor. Net als bij de JMMC ben ik wat trager weg. Het lijkt of de Japanners meteen een gat slaan. Maar in de 2e ronde zit ik er al weer tussen. Een ronde later ben ik ze nipt voor als ik bovenaan de carrossel door een van de wild swiepende heren wordt gelanceerd. En bedankt! Ik kom nog wel met de snelste tijden maar erbij komen lukt niet meer. Bovendien ga je forceren en dat is nooit goed. Randy pakt 1 ronde en de andere heren zitten op de staart. In 4 ga ik wel lekker van start en ik loop wat in of uit , hoe je het wilt noemen op Fred. Helaas zijn hier ook de onderstuurmomentjes die ik voor de race nooit had. Na dit 3x te hebben meegemaakt ziet het er toch vrij beroerd uit voor me. Randy leidt voor Bas en Fred, die ook al een kabelbrueje had! Fred zou in 1 te pakken moeten zijn als ik in 2 zit. Maar hij geeft zich niet zomaar gewonnen. Ik loop wel iets uit maar dat is veel te weinig. Net als Randy komen wij in de 28 ronden. Bas komt op vier slechts tot 27... Tenslotte zit ik op de binnenbaan,Bas op 2,  Fred op 3 en Randy op 4. Het is opvallend dat 4 zo’n lastige baan blijkt voor deze auto’s! Ook voor Randy loopt het niet geweldig. Zelf ben ik nogal verbaasd dat ik Fred voor weet te blijven, ondanks weer een uitvlieger te veel. Het is op het eind zelfs nog even heel spannend want de gang lijkt er helemaal uit bij de Toyota! “ Saved by the Bell “ heet dat want het had geen ronde langer moeten duren, 3 baanstukken verschil. Voor Randy duurt de race wel iets te lang. Want Bas is in de snelle baan 2 niet eens zo heel snel maar toch sneller dan de rest. Hij pakt hier toch 1,5 ronde op Randy die daarmee wel zijn beste resultaat uit zijn racecarriere haalt!  Hij zal zich nog wel eens achter zijn oren krabben over zijn joviale uitleengedrag! Hoewel ik niet heel blij werd van deze race heb ik wel laten zien dat de Porsche nog steeds een topper is en de snelste rondetijd is ook niet verkeerd!



Hij gaat nog steeds beter rijden, de oude 962 SH!


Bas pakt meteen de leiding in het SRA kampioenschap, Randy 2, Fred 3 en ikzelf 4.

  

de jonkies nemen het over!

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 
 

 


 





 

 





 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten