SRA

SRA

zaterdag 14 februari 2015

335 De 2e Clubrace van 2015, de oudjes slaan terug!


2e  Clubrace, de Audi R8C  Decennial 2002/2012 auto’s van Slot it.


 

De oudjes slaan terug!

Eind vorig jaar na het afdanken  van de Nissans hebben we gezocht naar een geschikte vervanger voor de SRA Clubraces.

Op een of andere manier kwam deze zwart-chromen Audi als winnaar uit de bus. Er werd een zeer beknopt regelementje in elkaar geknutseld door Bas.  De voornaamste regel is eigenlijk dat er niets aan de wagen mag worden gedaan nadat de magneet eruit is gehaald!  Alleen een beetje ruimte tussen kap en chassis wat richt- en smeerwerk en klaar is Kees. En het moet gezegd, de auto is al meteen goed handelbaar, zelfs zonder extra lood.

Dit zijn de matadoren

 

Pijnpuntjes: Die zijn er altijd wel. Zo is de auto, van binnen en van buiten  van een fraaie chroom laag voorzien. D.w.z. eerst is er een koperlaagje op aangebracht en daaroverheen zit het chroom! Doordat de draden bij de schoen bijna geen ruimte hebben in de kap komen de draden er al snel tegenaan..en dat is direct kortsluiting! Daar kun je heel ingewikkeld over doen, maar een stukje plakfolie hielp mij uitstekend. Fred raadde aan de binnenkant schoon te schrapen en ook de onderkant van de neus kon wel eens de baan raken?!  Dus daar ook maar even de schraper langs gehaald. De binnenkant van het interieur zit vast aan 2 schuine stukken plaat die vanaf de bodem omhoog komen. Doordat deze nogal slordig zijn geassembleerd drukken ze de kap hier en daar wat omhoog. Dus alles losgewrikt en mooi pasgemaakt. Om de auto’s wat beter van elkaar te kunnen onderscheiden spreken we af in ieder geval de achtervleugel een andere kleur te geven. De zwart-chromen basis blijft zoveel mogelijk in takt. De een lukt het beter dan de ander de auto onderscheidend te maken. Sommige body’s blijken nogal krom te staan....


Techniek: De slepers  zijn vervangen door een zachtere soort en zijn de voorbanden geslepen zodat  ze mooi rond zijn en  er voor zorgen dat de auto nog wat lager ligt voor. De standaard achterbanden zijn vervangen door de bekende P22 van Slot it.

Rijden: De laatste weken kwam de ene na de andere auto de baan op. De een neemt het erg serieus en is continu aan het schaven, stellen en testen terwijl de ander het allemaal wel best vind en het op de race aan laat komen. Het valt op dat de meeste auto’s erg close zijn qua tijden, zo rond de 8.8 met uitschieters naar 8.5..

 

meten is weten..de verschillen zijn en blijven groot!

 

Keuring: Paul geeft een ieder zijn bandjes en de kapjes worden gewogen. Tot ieders verrassing blijkt het ene kapje toch meer gelijk te zijn dan het andere, van 22 tot ruim 24 gram..! Bij het meten van de magneetkracht en de topsnelheid zijn de verschillen vergelijkbaar groot! Dat verwacht je toch niet direct bij standaard auto’s.

Paul's keurings schrift..

 

Kwalificatie: Bas en Arie zijn er niet. Paul bijt het spits af en na 3 ronden zit hij in de 8.8. en daar blijft hij in. Randy zit daar maar iets onder net als Herman. Willem en Erroll zitten in de 8.6 en Fred en ik in de 8.5. Het is vreemd maar gemeten verschillen in de auto's lijken niet erg van invloed op de tijden!

let op de tweede van links...die staat al wat hoog Randy!

 


Heat 1:

Paul, Randy, Willem en Herman komen al eerste op de baan. Willem pakt al snel een voorsprong mede doordat de auto van Randy , ondanks het vele testwerk opeens een onbedwingbaar onderstuur heeft!? Ook Herman heeft nogal eens een aanvaring met de auto. Paul gaat stoïcijns als altijd verder en sluipt gewoon met Willem mee. Intussen is Randy de wanhoop nabij. Teleurgesteld bekijkt hij zijn auto op zoek naar het euvel. Een aantal keren komt hij weer terug in de baan maar het euvel blijft hem opbreken. Als hij onder de carrousel weer eens niet gehoorzaamd klapt Willem ook nog eens op het obstakel.  Herman heeft intussen het lek boven en is verbeten op jacht naar Paul. Het gaat net niet lukken. Willem zit hoog in de 106 ronden en Paul en Herman in de 105.

 
 

Heat2:

Willem draait in en mag tegen Erroll, Fred en mij. Iedereen stuift er vandoor  en ik probeer meteen wat “ lucht” te krijgen. Fred is een metertje voor en Erroll blijft hardnekkig volgen. Ik begin op Fred in te lopen begeleid door de piepjes van de rondetijd verbetering. Als Fred er even afschiet heb ik de baan vrij. Erroll heeft ook een afslag gemist en ik pak  met mijn 28 ronden 1 ronde op het hele veld. Fred doet iets vergelijkbaars als hij in baan 2 staat. Dus ook 28 ronden en minstens 1 op de rest. Ik maak hier ook mijn eerste foutje. Als ik hierna in 2 mag en Fred in 1 ga ik er van uit het gaatje weer wat uit te bouwen. Helaas lijkt de gang soms wat uit de auto. Intussen rijdt Fred in de 8.7 op 1! Op z’n best kan ik het allemaal net bijbenen. Dan gaan we naar de afsluitende rit. Op baan 1 heb ik Willem naast me met ruim een have ronde marge op Fred die op 3 staat. Erroll staat in 4. Het lijkt redelijk te gaan maar het duurt nogal even voordat ik onder de 9 duik. In de carrousel gaat de auto er bovendien 1x vanaf en dat kost me bijna een volle ronde. Met een halve ronde op Fred en niet zulke bijster goede tijden is de strijd gestreden. Willem wint deze stint, mede ook omdat Fred nogal wordt opgehouden door de verbeten rijdende Erroll.  Als Fred hem op een ronde zet komt  Erroll er meteen weer voorbij. “To close for comfort”  zouden de Engelsen zeggen en Fred besluit met een schuin oog op het rondebord er maar een metertje achter te gaan hangen en zo een slimme tactische zege te bij te kunnen schrijven. Met een dikke 108 ronden heeft hij 26 baanstukken over op mij. Willem verbeterd zich met 16 baanstukken en zit in de 107 en Erroll haalt net de 106 ronden niet...

Een podium van 60- plussers, ze zijn nog niet van ons af!

 

De kloeke vleugel was vaak een handige steun na een koprol...

 

 

Na de race hebben we nog gezocht naar de oorzaak van Randy's probleem (met de auto). Ik denk dat de lussen van zijn sleperdraden te royaal waren zodat ze de kap omhoog duwden. Door ze wat krapper af te stellen zag alles er weer beter uit en konden we moeiteloos 8.7's rijden!

Fred 108,70
Jan Willem 108,44
Willem 107,16
Erroll 105,91
Paul 105,51
Herman 105,31
Randy 71,49

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten