Fred in volle vaart |
Weken keken
we er al naar uit, de GT40 race. Aangewakkerd door Eddy zijn de meesten al
weken aan het finetunen met de iconische Fords. Sommige SRA mannen hebben er
wel 3 om uit te kiezen. Onze nieuwste leden hebben er net 1 en voor hun is het tunen toch nog wat nieuw.
Het is niet alleen de gewichtsverdeling maar vooral ook de hoogte van de vooras
die sommigen voor onoplosbare problemen zet. Inbusjes boven, onder,
wieldiameter, ga er maar aan staan. Maar met wat hulp hier en daar zijn de
meeste auto’s op tijd wedstrijdklaar. Op een enkeling na komt iedereen onder de
9 sec. De snelste mannen zitten in de 8.3 en dat is toch wel erg snel!
Paul als keurmeester |
De keuring
wordt toch elke keer weer heel secuur uitgevoerd door Paul. De bandjes worden
dan ook direct op de auto’s gezet, de auto’s gaan ter plekke weer in elkaar en
sommigen blijven maar door sleutelen, waardoor het soms een wat rommelig beeld
geeft. Er zijn onderling maar weinig verschillen tussen de auto’s die dit keer
allemaal van Slot it zijn.
Alles lijkt gemeten en gewogen.. |
De
kwalificatie gaat als gebruikelijk in volgorde van binnenkomst. Het opvallend
hoe goed de auto’s op deze bandjes reageren! Paul komt al in de 8.4! Waar moet
dit heen? Willem evenaart zijn tijd, Randy glipt daar net onder en dat
voorbeeld volgt ook Eddy. Bas is de eerste in de 8.3 . Als ik mag kost het
moeite de auto onder de 9 te krijgen! Watzgebeurt? Of hij vast gelijmd zit zo
traag. Arie, Erroll allemaal 8.6, 8.7.
Tenslotte komt Fred en Fred zou Fred niet zijn als hij nog weer net
onder de tijd van Bas kan duiken: 8.31!
welke staat er niet op? |
1e Heat:
de eerste groep |
Zodoende mag ik meteen aantreden tegen Pascal, Wesley en
Erroll. De hoop dat het in de race wel beter zou gaan werd al meteen de grond
ingeboord. Welliswaar pakte ik meteen de leiding maar van 9.0/8,9 werd ik niet
blij! Wesley deed het het best. Hij is besdlist een stuk sneller geworden en
ook het aantal fouten is op een zeer aanvaardbaar niveau gekomen. Intussen begint de auto van Erroll steeds
meer de sputteren en Erroll zelf dus ook. Een paar kleine controles tijdens de
race mogen niet helpen en Fred besluit tussen de 1e en 2e
stiint even aan de wagen te gaan sleutelen!
Intussen staan we maar wat te wachten en worden de bandjes koud! Bij de 2e stint zit Fred nog even
na te doezelen als mijn auto, er af gaat in 1. Gelukkig staat hij er binnen een
ronde weer in. Wesley op 2 is dan niet meer te achterhalen! Erroll’s auto doet
het in ieder geval weer goed. Wesley is nog steeds geen vrienden met baan 1. Laat
hij hier belangrijke baanstukken/ ronden
liggen? Valt best mee in deze stint ,
alleen Erroll komt op 1 beter uit de verf! Uiteindelijk kom ik met de hakken
over de 100 ronden barriere heen en weet net te winnen.
Fred verricht 1e hulp aan Erroll's wagen! |
2e Heat:
Willem, Paul, Herman en Arie. Dat ziet er meteen veel sneller uit! En dat is ook zo rond de 8.5 is hier de norm. Herman op 2 zit al op 28 ronden, 1 meer dan Willem en 2 meer dan de anderen. Daarna herhaalt Willem op 2 dit kunstje en zet de rest op 3 ronden! Herman pakt de draad weer op en is op 3 ook weer in de 28 beland. Paul en Willem zitten daar 1 achter. In de laatste stint wordt er niet meer aangedrongen. Willem houdt de ronde voorsprong vast op Herman. Alle 4 zitten ze in de 27 ronden en Arie heeft ook nog ruim 1 ronde over op mij. Willem is met zijn ruim 108 ronden toch erg snel voor een Ford!
Willem en Herman |
3e
Heat:
Eddy's voorbereiding... |
Randy, Eddy, Fred en Bas, dat staat garant voor spannende en snelle races! Randy heeft een Ford aan neef Eddy “geleasd”. Zal hij daar spijt van krijgen? Je ziet ook hier weer meteen: Dit gaat snel! Bas en Eddy maar ook Fred in 4 rammen over de baan met een moorddadig hoog tempo. Het eerste slachtoffer is Randy. Hij heeft moeite in de race tekomen. 26 ronden is niet gek maar steekt wat mager af bij de 29 van het power trio! Op baan 3 is het Randy die samen met Fred aan de leiding gaat en ze snoepen een rondje af van de andere 2 kemphanen. 28 om 27. Hierna is het Eddy op 3 die in de 29 ronden gaat!
De 8.3 tjes zijn
niet van de lucht. Bas en Fred hebben er 1 minder. Eddy en Bas staan nu bijna naast elkaar! Deze stint is alles
bepalend. Bas in 1 en Eddy in de wat gemakkelijker geachte baan 4. Randy
heeft in baan 2 weer moeite om in de
race te komen. Dit vooral omdat de DS stekker er niet in zit...maar het moet
gezegd hij gaat daarna goed mee met de anderen.
Dat doet Bas ook, hij sluipt naar Fred toe, wetend dat hij een ronde “over”
heeft. Het lukt Eddy wel steeds naar Bas
toe te sluipen maar 1 foutje en je begint weer opnieuw. De rondetijden zijn
akelig aan elkaar gewaagd maar met hier en n daar een honderste rijdt je het
gat nooit dicht.
zo ziet concentratie er uit! |
Bas dus 1 met een onwaarschijnlijk geachte 113,5 ronden en Eddy op een derde baan daarachter. Fred levert precies 1 ronde in en dat is nog altijd bloed snel. Randy houdt nog net iets over op Willem uit de 2e groep.
de neefjes achter elkaar aan... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten