SRA

SRA

dinsdag 10 november 2015

368: Clubrace november: Het Ford GT40 spektakel voor Bas !


Fred in volle vaart

 

Weken keken we er al naar uit, de GT40 race. Aangewakkerd door Eddy zijn de meesten al weken aan het finetunen met de iconische Fords. Sommige SRA mannen hebben er wel 3 om uit te kiezen. Onze nieuwste leden hebben er net  1 en voor hun is het tunen toch nog wat nieuw. Het is niet alleen de gewichtsverdeling maar vooral ook de hoogte van de vooras die sommigen voor onoplosbare problemen zet. Inbusjes boven, onder, wieldiameter, ga er maar aan staan. Maar met wat hulp hier en daar zijn de meeste auto’s op tijd wedstrijdklaar. Op een enkeling na komt iedereen onder de 9 sec. De snelste mannen zitten in de 8.3 en dat is toch wel erg snel!

Paul als keurmeester

De keuring wordt toch elke keer weer heel secuur uitgevoerd door Paul. De bandjes worden dan ook direct op de auto’s gezet, de auto’s gaan ter plekke weer in elkaar en sommigen blijven maar door sleutelen, waardoor het soms een wat rommelig beeld geeft. Er zijn onderling maar weinig verschillen tussen de auto’s die dit keer allemaal van Slot it zijn.

Alles lijkt gemeten en gewogen..

De kwalificatie gaat als gebruikelijk in volgorde van binnenkomst. Het opvallend hoe goed de auto’s op deze bandjes reageren! Paul komt al in de 8.4! Waar moet dit heen? Willem evenaart zijn tijd, Randy glipt daar net onder en dat voorbeeld volgt ook Eddy. Bas is de eerste in de 8.3 . Als ik mag kost het moeite de auto onder de 9 te krijgen! Watzgebeurt? Of hij vast gelijmd zit zo traag. Arie, Erroll allemaal 8.6, 8.7.  Tenslotte komt Fred en Fred zou Fred niet zijn als hij nog weer net onder de tijd van Bas kan duiken: 8.31!

welke staat er niet op?

1e Heat:

de eerste groep

Zodoende mag ik meteen aantreden tegen Pascal, Wesley en Erroll. De hoop dat het in de race wel beter zou gaan werd al meteen de grond ingeboord. Welliswaar pakte ik meteen de leiding maar van 9.0/8,9 werd ik niet blij! Wesley deed het het best. Hij is besdlist een stuk sneller geworden en ook het aantal fouten is op een zeer aanvaardbaar niveau gekomen.  Intussen begint de auto van Erroll steeds meer de sputteren en Erroll zelf dus ook. Een paar kleine controles tijdens de race mogen niet helpen en Fred besluit tussen de 1e en 2e stiint even aan de wagen te gaan sleutelen!  Intussen staan we maar wat te wachten en worden de bandjes koud!  Bij de 2e stint zit Fred nog even na te doezelen als mijn auto, er af gaat in 1. Gelukkig staat hij er binnen een ronde weer in. Wesley op 2 is dan niet meer te achterhalen! Erroll’s auto doet het in ieder geval weer goed. Wesley is nog steeds geen vrienden met baan 1. Laat hij hier  belangrijke baanstukken/ ronden liggen?  Valt best mee in deze stint , alleen Erroll komt op 1 beter uit de verf! Uiteindelijk kom ik met de hakken over de 100 ronden barriere heen en weet net te winnen.

Fred verricht 1e hulp aan Erroll's wagen!

2e Heat:

Willem, Paul, Herman en Arie. Dat ziet er meteen veel sneller uit! En dat is ook zo rond de 8.5 is hier de norm. Herman op 2 zit al op 28 ronden, 1 meer dan Willem en 2 meer dan de anderen. Daarna herhaalt Willem op 2 dit kunstje en zet de rest op 3 ronden! Herman pakt de draad weer op en is op 3 ook weer in de 28 beland. Paul en Willem zitten daar 1 achter. In de laatste stint wordt er niet meer aangedrongen. Willem houdt de ronde voorsprong vast op Herman. Alle 4 zitten ze in de 27 ronden en Arie heeft ook nog ruim 1 ronde over op mij. Willem is met zijn ruim 108 ronden toch erg snel voor een Ford!

 

Willem en Herman

 

 

3e Heat:

Eddy's voorbereiding...

Randy, Eddy, Fred en Bas, dat staat garant voor spannende en snelle races! Randy heeft een Ford aan neef Eddy “geleasd”. Zal hij daar spijt van krijgen? Je ziet ook hier weer meteen:  Dit gaat snel! Bas en Eddy maar ook Fred in 4 rammen over de baan met een moorddadig hoog tempo. Het eerste slachtoffer is Randy. Hij heeft moeite in de race tekomen. 26 ronden is niet gek maar steekt wat mager af bij de 29 van het power trio! Op baan 3 is het Randy die samen met Fred aan de leiding gaat en ze snoepen een rondje af van de andere 2 kemphanen. 28 om 27. Hierna is het Eddy op 3 die in de 29 ronden gaat!

De 8.3 tjes zijn niet van de lucht. Bas en Fred hebben er 1 minder. Eddy en Bas staan nu  bijna naast elkaar! Deze stint is alles bepalend. Bas in 1 en Eddy in de wat gemakkelijker geachte baan 4. Randy heeft  in baan 2 weer moeite om in de race te komen. Dit vooral omdat de DS stekker er niet in zit...maar het moet gezegd hij gaat daarna goed mee met de anderen.  Dat doet Bas ook, hij sluipt naar Fred toe, wetend dat hij een ronde “over” heeft.  Het lukt Eddy wel steeds naar Bas toe te sluipen maar 1 foutje en je begint weer opnieuw. De rondetijden zijn akelig aan elkaar gewaagd maar met hier en n daar een honderste rijdt je het gat nooit dicht.

zo ziet concentratie er uit!

Bas dus 1 met een onwaarschijnlijk geachte 113,5 ronden  en Eddy op een derde baan daarachter. Fred levert precies 1 ronde in en dat is nog altijd bloed snel. Randy houdt nog net iets over op Willem uit de 2e groep.

de neefjes achter elkaar aan...

Bas lijkt mij de terechte winnaar snel en nagenoeg foutloos. Hij heeft zich daarvoor behoorlijk in het zweet moeten werken want Eddy is niet mis! Snel en betrouwbaar, dat bleek wel weer.

Over 2 weken de groep C auto’s en daar rijdt Eddy in een geleasde Porsche van de fa. Koeman heb ik me laten vertellen...


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten