Fred heeft het weer voor elkaar!
Eerst even een bakkie van Fred naar binnenwerken met
uiteraard de kleffe cake erbij. Zo hoort het! Dan snel de koffer open, de
racebanden halen bij Frank en de baan op.
|
drukte bij de baan..
|
D.w.z. aansluiten in de rij en dan de
baan op. Het is altijd weer even wennen aan de baan , de auto. Hoe doet de
beoogde wedstrijd auto het? De Matra van de vorige keer heb ik als rev. auto.
De nieuw gebouwde Alfa 33TT-12 van SRc met een Slot it Alfa 33 bodem is al
meteen lekker lichtvoetig bezig. Ook de hobbel op baan 4 lijkt hem niet te
deren. De Matra is op de binnenbanen de snellere, de Alfa op de buitenste. Als
ik op de tijden ga letten zit ik zo ronde de 9.4. Willem, Bas, Randy ,Dennis en
de inmiddels op de baan verschenen Herman zitten zo rond de 9! Wat ik ook doe, een
enkele 9.3 lijkt het hoogst haalbare. Ook de 917 helpt me niet echt aan
snellere tijden. Ik heb nog even een andere overbrenging getest en tenslotte
gaan ook de wielen van de Matra onder de Alfa omdat er 1 iets krom lijkt.
|
mooi overzicht
|
De keuring is een formaliteit. Inmiddels mag bijna alles wat
10 jaar geleden not done was. Wielen onder de kap, moeten ze die kapjes maar
breder maken! Sleper schoenen, inserts,
het maakt niet uit. Alleen de local matador Patrick moet de Ford met 10 gram
verzwaren hoor ik. Helaas voor hem is de balans geheel verdwenen.
|
het hele spul bijeen, de gemiddelde auto is rood en Amerikaans..
|
De kwalificatie. Die gaat op alfabetische volgorde van de
voornamen. Arie, Bas, Brian..allemaal
toch al behoorlijk snel. Als ik aan de beurt ben heb ik even tijd nodig om de
regelaar aan te passen. Tegen mijn gewoonte in ga ik zelfs van de baan. De tijd
lijkt nergens op 9.5! SRA man Willem is echter de sensatie vandaag! Met een 8.7
laat hij zien dat dit wel een baan is die hem ligt! Maar liefst 0.2 sec. op
Randy, Bas en Dennis!
|
Bas
|
Als we eindelijk beginnen met Alphons, John en Arie wordt de race bij de
2e stint al afgebroken. Er is iets mis met de teller of verkeerd
gewisseld, zoiets. Als de problemen zijn
opgelost is het 12 u. en wordt besloten een pauze te doen zodat Fred de schnitzels
,frincandellen,kroketten,en frites kan gaan bakken. De lunch gaat in 2 groepen
maar wel direct achter elkaar.
|
de traditionele Marrumse rijderslunch!
|
|
Herby tegen de rest
|
Tegen 1 u staan de mannen weer klaar. De race is
toch vrij close en de dappere kever wordt niet direct zoek gereden door de op
papier veel snellere concurrentie. Met kunst en vliegwerk houdt Alphons het
hoge gevalletje aardig in het spoor.
|
de dikke Ferrari had het nog knap lastig tegen de kever!
|
Hierna zijn het Hans, Frank G. en
Fred. Een Australische “Amerikaan”” tegen de kleine smalle MRRC
McLaren en de NSR 917. De kleine Kiwi is geen partij voor de andere 2. En het
is Fred die een hele kleine voorsprong pakt op hans. Hierna Donald, Richard en
ikzelf!. De 2 Italiaanse open spiders tegen de rode NSR Ford van Richard. Hoewel
niet veel sneller dan Richard pak ik al snel 1, 2 ronden voorsprong . Het gaat
best lekker en door gewoon constant te rijden en er in te blijven lukt het om
een respectabel aantal ronden te rijden. hierna zijn het Frank Irving-dit keer met een Chaara!,
Rob, Patrick en Sander die het dit keer wel met een enorme Amerikaan doet.
Frank is de snelste hoewel Rob het hem niet cadeau geeft. Thuisrijder Patrick
stoeit enorm met de auto die op de gekste plekken van de baan knalt. Ik heb
geen idee waar hij zijn lood heeft geplakt maar dat het niet op de goede plek
zit dat lijkt me duidelijk. Sander is ook best snel maar heeft te veel
ongelukjes. Daarbij wordt hij ook nog wel eens in een verkeerd spoor gezet wat
niet echt helpt. Ze zijn langzamer dan ik was. Dan zijn het Ronnie met de mooie
Racer Alfa 33, Roland met de exotische DeTomaso en Brian en Herman met hun rode
Fords. Brian laat er geen gras over groeien en is meteen op stoom. Ronnie doet
het aardig met de toch wat lompe Alfa. Dat kan niet gezegd worden van Herman.
De auto doet niet bepaald watt hij in z’n hoofd heeft- of juist wel- maar het
resultaat is vele uitvliegers! Roland gaat intussen stoïcijns verder zoals we
dat van hem zijn gewend en wordt 3e. Ik sta nog steeds op plek 2!
|
SRA rules, de laatste groep race-1, de snelste qualifiers met polesitter Willem!
|
Dan
komt er een ingelaste SRA clubrace. Willem, Bas, Randy en Dennis! 3 Fords tegen
Bas met zijn omgebouwde Cheetah.
|
Bas met de dappere Cheetah
|
Dan
volgt de Bas-show. Op onnavolgbare wijze hoekt hij dit toch wat tuitelige
karretje door de bochten. In de korte knik bij de pits rijdt hij soms op maar 1
wiel zo lijkt het! En de anderen moeten hem langzaam laten gaan. Randy houdt
dit het langst vol. Dennis krijgt met mechanische problemen te kampen. De motor
schiet een paar keer los en dat moet in de pits worden opgelost. Willem lukt
het totaal niet de kwalificatie tijden te halen. Bas komt net over de 99 grens
heen en Randy zit ruim in de 97, bijna 2 voor Willem. Ik sta nu op een
onverwacht goede 4e plek!
Het is al laat en we gaan meteen maar door met race 2. Frank
G., Alphons, John en de ongelukkige
Dennis trappen af. De NSR Ford lijkt weer in orde en pakt een grote voorsprong.
Die gaat verderop in de race weer grotendeels verloren door een paar
sleutelpauzes. John wordt 2e
en Alphons weet Frank met z’n old school Parma knijpertje achter zich te houden. Vervolgens zijn het
Partick en Arie met de Fords tegen Sander en de met een heus monster als rijder
uitgeruste Ferrari van Donald.
|
Donald's monster jaagt op een Ford
|
De enorme Amerikaan is de snelste. Hij loopt
iets weg bij de keurig rijdende Donald. De 2 Fords hebben een aardig gevecht maar
de ervaring van Arie zorgt ervoor dat hij ondanks een wat minder resultaat toch
3e is.
Dan staan daar Roland, Frank I. en Richard. Een gemêleerd
gezelschap dus. De gele straatauto van Roland is niet te houden voor de toch
van meer talenten voorziene auto’s van de oppositie. Richard en Frank, Frank en Richard...uiteindelijk is het
toch de witte Chapparal die dit duel weet te winnen op ruim 4,5 ronde van Roland.
|
de 2 open Alfa's bij elkaar met Willem ertussen in
|
Hierna mag de Ford van Willem het opnemen tegen de 2 Alfa’s van Ronnie en
mijzelf. Zijn er teamorders?
Wij zeggen
, als Alfisti van niet! Feit is wel dat
Ronnie een gentleman op de baan is als mijn gedrongen doosje er weer eens langs
moet. Intussen vang ik langs de baan allerlei commentaar op over mijn auto, die
kennelijk toch wel opvalt. Een skelter, een CanAm car en zo gaat het maar door.
Intussen lopen mijn stints prima. Mits ik Willem niet voor me heb. Hij rijdt
andere lijnen dan ik en ik moet hem dan soms 2-3 voorbij voordat ik ”los” ben.
Een uitschietertje hier en daar zorgt dan voor wat meer lucht. Ik heb nu zelfs
een enkele 9.1 op de klokken! Dat ik
eerste ben lijkt me duidelijk maar hoeveel meer ik heb gereden...geen idee.
|
Opperste concentratie bij de 3 rapste mannen...
|
De snelle mannen komen nu. Brian staat nu wel
in de snelle groep, naast Bas en Randy. Wie een mooi gevecht verwacht komt
bedrogen uit. Bas heeft een dikke bloedblaar op z’n trekker vinger en gaat het
doodleuk met links proberen! Dat verloopt lang niet zo sensationeel als in de
eerste race. Randy is hem nu ruimschoots de baas. Maar Brian trekt zich daar
niets van aan. De rode Ford gaat als de brandweer en komt als enigeboven de 100 ronden. 102 om precies te zijn.
|
Randy met de Ford
|
Randy pakt de 2e plek in deze heat met 10 baanstukken meer dan ik! Uiteindelijk schuiven wij 2 in de einduitslag een plekje naar achteren vanwege de 99.1 van Bas in race 1.
|
Brian maatje te groot voor SRA!
|
Al met al een lange maar mooie racedag waarbij ik voor het
eerst het idee had er een beetje bij te zitten in de race. Gemiddeld kom ik 0,4
te kort op de toppers maar het resultaat is beter dan dat!
Als Roland op onnavolgbare
wijze alles bij elkaar heeft opgeteld gaat het nog door de molen van Frank. Die
heefteen schema met een ingenieus
kleuren pallet op de laptop alle klassen inzichtelijk gemaakt zodat geen enkele
“ winnaar”gemist wordt. Die mogen dan ook een voor een naar voren komen.
|
de balk kwam van rechts Alphons!
|
Frank heeft
daarvoor een heerlijke plek uitgekozen waardoor Alphons weer eens vol
tegen
de balk oploopt met zijn hoofd.
Als doekje voor het bloeden krijgt hij een prijs voor zijn originele kever
project. De grootste plak gaat uiteraard naar Brian voor de SRA mannen Bas en
Randy. Het is al een uur of 7 als we snel afscheid nemen en huiswaarts gaan.
De Lichers en Fokkema's in de prijzen!
Racing
Unlimited en Frank, dank!
|
Mooi verslag van een zeer geslaagde dag. Ik hoop dat ik eindelijk ook bij SRA de Classic cup kan rijden.
BeantwoordenVerwijderenGoed verslag Jan Willem. Bedankt.
BeantwoordenVerwijderenTop
BeantwoordenVerwijderen