403 : SRA Gr5 BMW
clubrace
In het
afgelopen weekend was het allemaal Gr5-32
wat de klok sloeg! De SRA Gr5. BMW 320’s gaan voor het eerst in competitie met elkaar
en zondag wellicht ook nog eens “landelijk”. Dat is eigenlijk een beetje jammer
omdat we al jaren geleden een afspraak hebben dat we in een landelijk
raceweekend geen clubrace doen! Nu stonden Eddy Laamers en de beide heren
Licher na een uurtje al weer met de koffers in de hand klaar om naar huis te
gaan. En dat is toch gemiddeld wel ruim 1 uur rijden. Ik kan me de
teleurstelling goed voorstellen.
excuses aan onze gasten en voor de vage foto! |
We hebben een
aantal weken de beschikking over de kleine doosvormige 320jes van Sideways.
Sommige hebben de whitekit, anderen een kant en klaar product. De regels zijn
voor het gemak overgenomen van het door Randy overgenomen Gr5 gebeuren. Dus er
mag bitter weinig getuned worden. Veel verder dan de vooras hoogte en evt. wat
lood bijplakken kom je niet. Dat is ook eigenlijk niet nodig want zo uit de box
gaan ze meteen al prima! De thuisspuiters hebben wat meer werk. Bas heeft een
zwarte voorklep op een verder witte auto gespoten. Zijn vriendin heeft zich uit
mogen leven op het helmdesign en dat ziet er perfect uit! Dennis wilde graag de
Warsteiner hebben, maar die was er niet dus heeft hij er zelf 1 gemaakt, compleet
met asymmetrische bestikkering! Zelf heb ik een zwarte v.v. witte ”Toshiba TV
Video” decals die ik al ruim 10 jaar in
de kast heb liggen en die eigenlijk voor een 911 zijn voorbestemd.
de Beemers Strak op elkaar |
Bij het testen
van de auto’s viel al op dat ze erg aan elkaar gewaagd zijn. Als je het
onderstuur onder controle hebt ben je al een eind op weg. De BRM banden blijken
bovendien nieuw erg goed maar slijten behoorlijk snel, waarna de tijden ook
weer terug lopen. 8.6 jes worden er al
gehaald en dat is knap snel voor een touringcar! We komen er eigenlijk ook niet
achter of de auto nu “los” of juist “vast” moet. Het lijkt er eigenlijk niet zo
toe te doen.
De TC aan het werk |
De keuring
door Paul verloopt erg nauwkeurig en volgens een strak schema. Hier en daar
staat een asje net iets te breed maar over het algemeen klopt alles prima. Ook
de gemeten waarden zijn nagenoeg identiek.
De kwalificatie: Paul gaat nu eens als laatste en dat wordt hij ook....Hij blijft als enige net boven de 9 hangen. Eddy glipt op het laatst nog naar een 8.701 en is Bas en Dennis net te snel af. De rest zit daar steeds een beetje achter. Bij mij lijkt de gang er wat uit en ik zit in de 8.9 waar ik een week ervoor nog 8.7 reed.
Race 1,
Herman, Paul en Arie volgens de nieuwe indeling. Herman en Arie zijn iets
sneller dan Paul, maar die blijft er wel gewoon in en dus pakt hij meteen een
voorsprong op 2! Ook op 1 doet Paul goede zaken maar Herman op 3 loopt toch 1
ronde uit. Dat doen Arie en Paul weer teniet als Herman op 4 aan het prutsen
is. De nieuwe BRM banden duwen de meeste auto’s nogal onverwacht uit het spoor
en dat kost tijd, zeker als dat in de carrousel gebeurt. Herman heeft ongeveer
1 ronde achterstand op Paul en Arie zit daar weer 1 ronde achter. Herman lukt het op 2 niet om
Paul te pakken te krijgen. Hij blijft op 18 baanstukken steken. Arie blijft in
de buurt van Paul en ook dat is niet genoeg. Dus Paul blijkt als meest
constante rijder van deze groep de winnaar met de fraaie blauwe “Fruit of the Loom”
auto. Deze is trouwens door een niet nader genoemd SRA lid afgewezen omdat het
een onderbroeken merk zou zijn.....
de onderbroek en de brillenman |
Race 2. Randy,
JW, Arie(indraaier) en Willem gaan het nu proberen. Al snel heb ik tot mijn
verbazing de leiding gepakt. Net als ik denk wat rijdt dit super-ik zit al in
de 8.8- vliegt hij eruit in de carrousel. Ik heb nu de hele stint nodig om weer
wat terug te pakken. Randy pakt hier op 1 een mooie voorsprong. Op 1 kom ik lang
niet zo goed mee als Randy. Willem op 2 is nu de snelste en zet ons allemaal op
1 ronde. Die hij op 1 rijdend in de volgende stint weer keurig teruggeeft. De
auto is nu opeens wel weer betrouwbaar en daardoor voel ik me ook zekerder en
kan ik wat meer pushen. Randy is te ver weg en zit bovendien op de snelle baan
2. Willem zit naast me op 3 en ik heb dus 4. Mijn voorsprong loopt heel
langzaam terug. Vlak voor de streep heeft Willem me bijgehaald . 1 ronde voor
het einde is er contact en zoals gebruikelijk gaat de buitenste auto er dan af.
En dat was ik. Op de streep is het verschil heel klein. Arie volgt op 2 ronden,
maar verbetert zich toch flink waardoor hij Paul en Herman voorbij is!
Race3. Eddy,Bas Willem en Dennis. Wat een snelheid, met name Bas op 2 is ongelooflijk snel. Eddy op 1 houdt hem nog best aardig bij maar moet toch toezien dat er al 1 ronde verschil ontstaat. De andere 2 liggen daar al weer 1 ronde achter. Bas , met een DS regelaar ipv. zijn trouwe SI regelaar zit als enige in de 8.6 ! Nu mag Dennis naar 2 en met zijn bewust iets zwaardere auto komt hij op 27 ronden 1 meer dan de anderen. Hierna zijn de 3 snelste heren aardig aan elkaar gewaagd maar laat Willem op de snelle baan 2 toch een hoop liggen. Bas ligt nu toch ruim 1 ronde voor op Eddy en Dennis zit daar weer niet zo ver achter. Bas blijft iets te nonchalant rijden en moet na wat slordigheidjes toch nog even doorknijpen om zijn voorsprong op Eddy niet te verliezen. Uiteindelijk lukt dat en Eddy blijft ook ruim voor op Dennis die toch prima voor de dag is gekomen. Willem heeft door zijn verprutste stint op baan 2 zelfs wat minder gereden dan ik , dus levert hij nog een plaatsje in ook.
de winnaar |
Het was een leerzame generale voor as. zondag als “het hele land” hier komt racen met deze auto’s! Ik neem dan de SD kaart ook mee in de camera...
tot zondag! |
Leuk verslag Jan-Willem !
BeantwoordenVerwijderen