het inrijden |
Dit verslag ligt al een tijdje op de plank, maar door het ontbreken van de complete race-gegevens is het grootste deel hier is het dan toch eindelijk!
Zondag 5 februari is de 1e Gr5-32 race van 2017 verreden. Even na 7.30 zette Dennis zijn auto achter die van Paul voor de deur van SRA. Eenmaal binnen moest de verwarming wat omhoog.
Dennis, onze eigen motormuis, in de barruimte beneden |
Dennis
liep gelijk door naar de keuken van de MC beneden en Paul en ik gingen boven aan de gang. De
ruimte is de afgelopen weken flink uitgemest. Er is meer dan 1 aanhanger met
“troep”afgevoerd en dat is te zien. Doordat de catering niet meer in de
raceruimte zelf is is er ook meer ruimte voor onze gasten over. Ook hoeft de
bar medewerker geen Quasimodo act meer uit te voeren onder het schuine dak. Dan
komt de eerste pluk rijders al binnen, uit Friesland uiteraard. Ik zie Eddy
Fehr, Roland en langzamerhand wordt het drukker. De eerste auto’s gaan al
voorzichtig de baan op. Ik heb zelf al gemerkt dat de auto niet echt vooruit
wil en nog trager is dan vrijdag. In de tussentijd is er dan ook niets aan
gedaan. De eeste tijden zitten nog rond de 10 sec. maar dat zal wel niet lang
blijven. We verwachten 21 rijders dus hebben we een strak tijdschema. Als zelfs
Sebastiaan van Altena keurig op tijd binnen komt- met een reeds in elkaar
zittende auto-staat niets een vlekkeloze uitvoering in de weg!
Een gedeelte van het veld |
er wordt nog van alles aangepast! |
De keuring wordt door
de “Commandor in chief” Randy gedaan. Met schuifmaat, rollenbank, weegschaal ,
hoogtemeter en een scherp oog gaat hij de auto’s 1 voor 1 te lijf. Nieuwe BRM
banden eronder, ter plekke in elkaar schroeven, even wegen, snelheid meten en
hup het parc-fermé in. Er zijn amper
discussies en alle auto’s worden
goedgekeurd.
dit zijn ze allemaal |
Er is geen kwalificatie en Paul en Randy zetten creatief een
starveld in elkaar. We hebben 3 heats
met telkens 4 stints van 4 min.
de Stealth Lancia |
Van race 1 en 2 kan
ik de gegevens nergens meer vinden dus over naarrrr 3!
De eerste groep, met debutant 'JACK" alias Rene. |
Race 3-1 René, Michel, Eddy Fehr en Richard beginnen. De
eerste is een debutant en met zijn
Lancia is hij dan ook wat onwennig aan het rondrijden. De ander 3 gaan al wat
langer mee en dat is te merken. Michel pakt Eddy en samen zitten ze in de 25
ronden 1 meer dan Richard. René heeft er toch nog 21 op de niet zo gemakkelijke
baan 1. Of het beste al van de banden af is weet ik niet maar de 25 wordt niet
meer gehaald. Eddy en Richard pakken 1 ronde terug op Michel. René scoort
wederom 21. Op baan 3 komt Michel toch weer aan de 25 en dan loopt hij weert
weg van Eddy en Richard. René scoort wederom 21! Het wordt nog spannend tussen
Eddy en Michel. Het is erg close. Micel weet net over de 25 te komen en Eddy
blijft daar net voor steken. Ongeveer 1/3 baan verschil is het uiteindelijk .
Richard, die vaak verrassend snel is,
zit toch op 3 ronden van Eddy en René die nu zelfs 22 ronden rijdt sluit
de rij.
1 brok slotrace ervaring! |
Race 3-2 Roel, Arie, Rob C. en Hans komen nu in actie. 2
kleine BMW’s, de Capri en een platte BMW. Allemaal oude rotten en dus een heel
compact voortrazend veld. Alleen Roel in baan 1 kan niet helemaal volgen en
wordt door het overige 3-tal op 1 ronde gezet. In baan 3 komt Roel sterk terug na een fel
gevecht met de als een oude Dinkytoy uitziende Capri van Rob. Beide lopen ze met
hun 25 1 ronde weg bij de eveneens fel vechtende SR-Arie en Hans heeft niet
direct geprofiteerd van de snelle baan 2. In Baan 1 is hij daarna zelfs sneller
en weet de andere heren goed partij te geven. Onze local matador Arie is op 3
iets te enthousiast en komt niet verder dan 23 ronden. In theorie kunnen ze
allemaal nog winnen. Maar als het hele veld akelig dicht bij elkaar kruipt blijkt
Rob op 1 nog net iets over te hebben op de sterk teruggekomen Roel. Ruim 1
rondje daar achter is het onze Arie gelukt Hans net voor te blijven.
de fraaie blauwe Porsche van de niet genoemde Frank |
concentratie! |
Race 3-3 Rob van Altena. Eddy Laamers, Guus en Brian. Dit is ook weer 1 brok slotrace
ervaring! Eddy heeft toch teruggegrepen op zijn mooi gespoten Warsteiner BMW
M1. De Stratos-Stealth bak is nog niet helemaal wedstrijd rijp helaas. Hoe dan
ook hij gaat er vandoor samen met Guus en Brian. Bij Rob op 1 loopt het
helemaal niet lekker. Is het de auto of is het toch de regelaar die gedurende race 1 is omgewisseld!
? Brian komt op 2 met een 26er aanzetten en dat is 1 meer dan de rest. Op 1
levert hij weer wat in en zijn het Guus en Eddy in de binnenbanen die er met
hun 26ers terug vechten. Rob komt er op
4 niet helemaal aan te pas. Guus, Brian of Eddy, het kan nog allemaal. Maar
Brian op 3 laat hier zien wie de baas
is. De andere 2 heren zitten in de buitenbanen en halen het niet bij de superieure
26.47. Een halfje op Eddy en ruim 2 op Guus. Rob scoort maar 97 ronden, en dat vergeet hij
het liefst heel snel denk ik.
Rob en de regelaar |
Race 3-4 Roland, JW, Willem en Ronnie, waarbij vooral de
laatste opvalt in dit veld met zijn extreem onhandig vormgegeven Ferrari. Dat
neemt niet weg dat hij er heel rap mee
is! Zelf ben ik goed weg en weet even voorop te komen. Willem jaagt me op en is
sneller. Mijn tijden zijn slecht. Dan
lig ik er opeens naast. Willem loopt nu snel weg gevolgd door Ronnie. De tijden
gaan omlaag en ik kijk al tegen 1 ronde
achterstand aan. Ik mag nu naar 1 en op zich gaat dat redelijk maar weer
verlies ik 1 ronde nu op Ronnie en
Roland op de binnenbanen. Willem op zijn fav. baan 4 heeft het nu ook wat
lastiger. Toch doet zijn 320 het beter dan de mijne. Hierna neemt Ronnie baan 1 over en dat gaat prima. Hij
perst 26 ronden uit de Ferrari en dat is
toch opmerkelijk voor zo’n lange auto. Willem en ik halen dat ook maar dan in
de binnenbanen en Roland gaat toch ook iets minder op baan 4. Er is nog van alles mogelijk in de laatste
stint. Maar Willem moet iets goed zien te maken op Ronnie en dan is baan 1 niet
de beste. Ronnie heeft op 3 de beste papieren en weet deze race vrij
gemakkelijk naar zich toe te trekken. Alle 4 zitten we in de 25 ronden, alles
blijft dus ook zoals het was. We hebben allemaal meer dan 100 ronden gereden.
De snelle neefjes met winnaar Sebastiaan in hun midden |
Race 3-5 Randy, Eddy Witkamp, Bas en Sebastiaan. De snelle
mannen met een hoog SRA gehalte. Bas met de oude Capri dit keer heeft een fel
gevecht met Eddy en Sebastiaan. De gifgroene BMW van laatstgenoemde is de
snelste maar Bas komt steeds weer bij met de Capri die soms op onnavolgbare
wijze over de baan gejaagd wordt. Eddy die een wat nettere rijstijl heeft doet
het ook prima met de BMW. Dat moet ook van zijn neef Randy worden gezegd die op
1 toch aardig in het spoor weet te blijven! Er staan na 4 min. al 3 27ers op de
monitor! Hierna is het Eddy die op 1 merkt dat je iets inlevert. Bas op 4 jaagt
Sebastiaan op 2 toch behoorlijk op. Alle 2 weer in de 27! Randy op 3 kan net
niet mee en blijft net als Eddy op 26 steken. Op 1 is Sebastiaan wel in staat
om de BMW voorop te houden! Een beetje geholpen door een goede begin positie,
maar toch 27 x door start finish komt niet vaak voor. De anderen hebben er 1
minder achter hun naam. Toch staat alles nog vrij dicht bij elkaar. Er zit
telkens 1 ronde tussen de rijders. En in de laatste stint veranderd dat niet
meer. De 27 ers worden niet meer gehaald, al zitten Sebastiaan en Eddy daar op
3 en 4 nog dicht bij. Sebastiaan wint dus met 107 ronden voor Bas, Eddy
en Randy die er toch nog altijd ruim 104
heeft.
Het was een gezellige racedag waarbij in een leuke sfeer
gestreden werd. De BRM banden leverden voor de een meer problemen op dan voor
de ander. Ook de slijtage is onderling nogal verschillend. De snelle mannen blijken
over het algemeen over een beter banden management te beschikken. Niet alleen
zien ze er beter uit, ook de tijden zakken niet zo erg in.
mooi gevarieerd veld |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten