SRA

SRA

zaterdag 6 mei 2017

410: Clubrace BMW Gr5 voor Fred!

 



wel alle 2 snel maar geen oranje boven!



 

De dag na Koningsdag ,28 april gaan we weer met de BMW320  Gr5 bakjes rijden. Dit is al weer de 2e keer dat we dit jaar met deze auto’s rijden. Helaas zijn er maar weinig unieke auto’s, maar het moet gezegd bij de originele auto’s zit ook een paar beauty’s. De Oranje sfeer wordt nog even vastgehouden door de Oranjebittertjes van Randy en Willem. De Fruitige auto van Paul vind ik zelf ook erg geslaagd. Fred heeft pas laat zijn fraaie zwart gouden JPS auto binnen gekregen en dat was het wachten waard! Om daar maar meteen mee door te gaan, hij is er behoorlijk druk mee geweest en 2 weken voor de race leek het nog nergens op. Ongewoon nieuwsgierig stroopte hij de naburige pits af op zoek naar de tips en tricks om het zwarte gevalletje in ieder geval mee te kunnen laten doen. Het zijn nogal kritische auto’s, de neus wil nogal eens rechtdoor maar ook uitbrekende achterkanten zie je regelmatig.

black beauty!

Bij de keuring geen gekke dingen, de bandbreedte is vrij smal net als in de andere standaard klassen eigenlijk. We krijgen BRM banden uitgedeeld na betaling van het startgeld. Dat is met maar liefst 50% verhoogd vanwege de wereldwijd gestegen rubberprijs.

actie

Kwalificeren doen we weer in 1 minuut, Paul begint weer eens en dan de rest in volgorde van binnenkomst. We moeten eigenlijk een prikklok hebben, of een nummertjes automaat. Anyway wij hebben Paul! Die begint rustig maar ziet de auto, op het BRM rubber, ook nogal eens dingen doen die niet zijn afgesproken. Een 9.0 is het resultaat. De rest is sneller maar uw reporter moest daar nog flink voor knijpen. Hij was zo slim de BRM tekst naar buiten te monteren en dat kan natuurlijk niet! Gevraagd naar de tegenvallende tijd biechtte ik het op en het antwoord was: ”dan wissel je ze toch even om!” Dat heb ik gedaan. Intussen vermoedde Bas ook een probleem aan de wagen en draaide met de hand wat aan zijn wielen, zonder resultaat.

de eerste groep

Dennis, Paul, JW en Arie. Nieuwe banden op 3, lijkt me niet verkeerd. En idd. de auto ging meteen lekker mee. Eenmaal op kop probeerde ik de tijden richting de 9 te krijgen maar aan het einde rechte stuk bleek de BMW een sterke voorkeur voor Fred te hebben ontwikkeld. Maar liefst 3 x werd hij onverwacht met een bezoekje vereerd. De anderen waren kennelijk ook niet helemaal happy want uiteindelijk loopt alleen Dennis 1 ronde op me uit. Paul zit vlak bij en Arie..die heeft al 4 ronden aan den pantalon. Als ik op 4 mag sta ik naast Dennis en wij bepalen het tempo. De interesse in Fred is verdwenen en 26 ronden zijn het resultaat, evenals bij Dennis. Paul  blijft op 1 aardig in het spoor en Arie verbetert met 2 ronden! Hierna mag ik weer naar 2 met dit keer Paul naast me. Ook dit gaat niet slecht voor ons tweeën. We lopen op Dennis in die het op 4 niet erg naar zijn zin lijkt te hebben. Arie rijdt op 1 zijn beste resultaat 24 ronden! Dennis en ik staan vlak bij elkaar en Paul heeft ook nog best een kans! Dan zien we opeens een wiel de carrousel uit hobbelen. Het is van Paul! Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt dat bij hem iets los raakt. In zijn verklaringen zij hij dat de inbussleutel niet lekker los kwam uit het boutje. En door hem los te wrikken is de ook het boutje iets los gekomen zo blijkt. Paul mag het wiel er weer onder schroeven en we gaan weer op weg. Dennis op 2 heeft me snel bijgehaald en loopt iets weg. Paul en ik zitten dichter bij elkaar. Telkens als ik denk de blauwe rakker te hebben hoor ik zijn piepje bij start/finish. Hij versneld dus nog steeds. Uiteindelijk is het verschil 1 baanstuk maar nog ruim binnen 1 ronde van Dennis. Ook Arie overtreft zich zelf wederom! Dennis wint dus en mag doordraaien.

 

2, de onrustigste groep

Race 2 Eddy, Herman, Dennis en Bas. Dat beloofd spektakel!  Maar Eddy op 1 laat er geen misverstand over bestaan wie de beste is. Op baan 1 gaat hij foutloos rond. Dat lukt Bas op 4 niet bepaald. De BMW gaat er op de gekste plekken uit, meestal rechtdoor, en dat kost heel veel tijd en irritaties. Herman en Dennis weten intussen de schade te beperken maar komen al 1 ronde te kort op de leider. Met Herman op 1 gaat het hierna ook niet geweldig, 24 ronden slechts, de anderen houden mekaar beter in evenwicht en zitten in de 26. Nu is het Bas die 1 gaat proberen. Ook nu loopt het niet geweldig. Eddy op 4 gaat wel gestaag door. Bas is het op een gegeven moment zo zat met zijn auto dat hij de stekker eruit trekt en met veel misbaar zijn plek verlaat. Hij vind het niet eerlijk dat hij geen kans heeft te kijken waarom zijn auto onder presteert terwijl anderen dat wel zouden mogen. En dan heeft hij het niet alleen over vanavond. Uit eindelijk weet Paul hem met zeer redelijke argumenten weer zover te krijgen dat hij weer van start gaat. Helemaal van harte gaat het niet en het moet gezegd de BMW is de onvoorspelbaarheid zelve. Het vervelende daarvan is dat het ook andere rijders beïnvloed. Anyway Eddy pakt weer 27 ronden , weer 1 meer dan Herman en Dennis. Eddy en Bas zitten nu in de buitenste banen en Dennis op 1 moet proberen het gaatje met Herman te consolideren. Dat laatste lukt prima en hij weet voor Herman over de streep te rollen en behoud de1 ronde voorsprong. Ook het resultaat van race 1 wordt overtroffen. Bas en Eddy hebben het meer in directe zin aan de stok, iets waar race leider Eddy niet heel blij van wordt. Deze race pakt hij natuurlijk toch wel maar of het genoeg is voor de eindzege??

het was soms erg close!

Race 3 Willem, Fred, Herman en Randy gaan het proberen. De beide Jagermeesters en de JPS zijn bloedsnel. maar ook Willem ondervind dat baan 1 met nieuwe banden zo zijn beperkingen kent. Ook Randy op 4 heeft wel eens lekkerder gereden, de korte knikjes worden lastig verwerkt! Intussen doen de binnenbanen goede zaken. De JPS bak van Fred is superieur! Hoe heeft hij dat weer geflikt. Geen gedoe met uitvliegers, strak, foutloos..het blijft een mirakel. Ook op 1 kan Fred prima mee met de binnenbanen van Randy en Willem. Alle 3 in de 26 Herman blijft op 4 1 ronde achter. Fred staat met 53 ronden ongeveer gelijk aan Eddy in de vorige. Op 3 onderstreept hij zijn bedoelingen nog eens, weer strak en foutloos perst hij er 27 ronden uit. De Jagermeister brothers op de buitenbanen doen het ook prima met 26. Alleen Herman heeft het wat lastiger. Fred ligt dus mooi op schema voor de eindzege. Baan 4 is niet verkeerd als de bandjes al wat ingerubt zijn. Randy laat zien dat 3 vandaag de topbaan is en komt bijna op 27 ronden. Fred zit daar nog geen halfje achter, gevolgd door Willem. Herman op 1 stop precies naast Randy met maar 1 ronde achterstand.

Randy

Als Paul dhr.M. Exel aan het werk heeft gezet rolt er de volgende stand uit:


Fred
106,50
Eddy
106,07
Randy
104,92
Dennis
103,50
Willem
103,32
Herman
102,92
Bas
102,56
Jan Willem
102,25
Paul
101,26
Arie
92,17

 

 Het is weer een erg compacte groep met duidelijk 2 uitschieters en ..Arie.

Na de race wordt er nog even nagepraat over het al dan niet sleutelen na de keuring en tijdens de race. De voorkeur lijkt uit te gaan naar Park Fermé is ook echt fermé! Alleen op uitdrukkelijk verzoek en met instemming van de TC zal bekeken worden of er iets aan de auto mag worden gedaan. Het is aan de andere kant ook niet leuk als net dat draadje, wiel of what ever er voor zorgt dat jou auto al meteen kansloos is. We hebben het er dinsdag over bij de jaarvergadering.

nevertrustanoldmanwithakoditshirt!

Nog even gekeken wat de auto van Fred zo snel en betrouwbaar maakt. Ten eerste is het de zwaarste auto van allemaal! Daarnaast heeft hij de auto geblueprint. Hij is 3 uur bezig geweest alle chassisdelen uit elkaar te halen, alle braampjes te verwijderen en alles weer nauwkeurig te monteren en te stellen. Uitvoerige tests leerde hem tenslotte waar het lood het beste resultaat gaf. Afgelopen vrijdag hebben we de  racebandjes nog even geschuurd en de 9.2 werd na een aantal ronden al een 8.7! Dus de BRM banden hebben een grote invloed op de tijden, waarbij netjes rijden op het eind wel degelijk wordt uitbetaald! Net echt.

Op de terugweg zijn er wegwerkzaamheden op de A1maar hebben Dennis en ik het kleine pijltje "Amersfoort" gemist en komen we uiteindelijk in het niemansland achter de Maxis terecht op aanwijzingen van de verkeersregelaars!Weer terug bij deze jongens moesten we de A9 volgen richting Weesp. We waren niet de enigen en pas na 1-en was ik thuis! We kunnen ons weer druk gaan maken over de dingen in het leven die er echt toe doen: De jurkjes van OGN3E en de breuk tussen Wytze en zijn Mattie!


 

 

 

 

 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten