19 mei, alweer de 2e GT40 race van 2017.
de GT40 van Bas |
Er is iets minder getest dan bij de eerste race heb ik zo
het idee maar toch de snelle rakkers doen met gemak 8.5 jes. Fred en ook Randy
hebben bovendien meerdere snelle auto’s tot hun beschikking. Enkele auto’s zijn
flink onder handen genomen om de nare trekjes van de vorige keer niet meer mee
te hoeven maken. Het veld bestaat al geruime tijd uitsluitend uit Slot it’s
maar Herman doorbreekt dat met zijn Gulf NSR.
De keuring is weer in handen van Paul maar ook Randy heeft
aan het tafeltje plaatsgenomen. De bandjes worden nauwkeurig geïnspecteerd voor
montage. Intussen wordt er gemeten en gewogen. Het regelement moet er nog even
bijkomen als op 1 van de auto’s alu- wielen worden aangetroffen. Dat kwam weer
omdat er afstand busjes tussen zaten en dat kan bij de anderen -met plastic-
dus niet. Gelukkig werden een paar plastic wielen snel gevonden en met de
originele bandjes er weer onder hoefde er niets gesteld te worden.
De kwalificatie met de laatst binnenkomende als eerste
verloopt min of meer als verwacht. Mijn auto maakt een beetje sluiting over de
iets te enthousiast geplette slepers waardoor ik in tijdnood kom. Fred valt
helemaal uit de toon met zijn 17 sec. en
Paul klapt er meen ik wel 3 x keihard uit!? Het lijkt of de voorwielen, met
de standaard dikke banden aanloopt in de
kap. Wij zijn meteen de eerste groep. Intussen zijn het Dennis, Bas, Randy en
Eddy die stevig tekeer gaan voor de pole. In omgekeerde volgorde wordt de
snelste groep samengesteld. De 3 snelsten zijn ook als enigen onder de 8.5
gedoken.
Race1
Fred, Paul en ik mogen het proberen. Na een korte
sleutelpauze voor de auto van Paul gaan weer vandoor. Fred gaat intussen ruim
aan de kop gevolgd door mij en een opmerkelijk beter rijdende Paul. Als ik in 2
Paul in 1 al bijna niet kan bijbenen is er toch iets mis. Mijn regelaar begint
al snel te sputteren. Bij het opkomen van het rechte eind stopt hij er soms even mee. Ook
mis ik 1x het rempunt door een contactprobleem. Dat schiet niet echt op, gelukkig
beperk ik de schade nog een beetje. Maar hierna mag ik op 1 en dan merk ik pas
hoe beroerd het gaat. Ook gaat de auto er op vreemde plekken uit. ik krijg de
regelaar van Bas en dat gaat meteen beter. De ronde achterstand op Paul maak ik
niet meer goed en Fred die zit al op
minimaal 5 ronden. Zelfs op 1 is Fred ons de baas al moet ik zeggen dat het snelheid
verschil niet heel groot is! maar toch, 110 ronden is een prima resultaat.
Dennis bedankt! |
Race 2:
niet de Gulf auto van Herman! |
Tot mijn verbazing bedanken de andere heren en mag ik nog
eens. Met een betrouwbare regelaar en een toch erg goed liggende auto ga ik er
nog eens 16 min. tegenaan. Willem, Herman en Dennis staan nu naast me. En ik
moet zeggen op 1 valt de auto niet uit de toon. Alleen Willem krijgt 1 ronde
aan de broek. Hoewel het wel de lievelingsklasse van Willem is komt hij er op
baan 4, ook daar is ie meestal erg rap, niet aan te pas. Dennis heeft het op 2
meer naar zijn zin en komt tot een mooie 28. Zelf ben ik wel tevreden met mijn
27 en ik loop iets uit op Herman. Dennis weet op 1 de goede vorm geen vervolg
te geven en Herman en ik komen weer 1 ronde dichterbij. Het kan natuurlijk een
beetje aan je uitgangspositie op de baan liggen maar op 3 is Dennis weer
helemaal de oude! Hij komt maar liefst 2x meer door het poortje heen dan de
rest! Willem rolt bijna naast mij op 1 uit,
een aardig stukje voor de eenzame NSR. Dennis heeft een respectabele 109 ronden
en zelf zit ik op 107, 3,5 meer dan in de eerste. Bovendien ben ik helemaal
foutloos gebleven. Het sleutelen aan de vooras heeft wel geholpen! Herman en vooral
Willem hebben aan hun schrap resultaat gewerkt.
Race 3:
dringen voor een foto met de concurrentie van "the social media"! |
de snelste groep |
De Scholtens tegen de neefjes! Bij de start is het meteen
duidelijk 3 auto’s vliegen er als een raket vandoor op gepaste afstand gevolgd
door Willem. Bas ragt er op 3 zelfs een 29er uit! Hiermee zet hij Randy en Eddy
op 1 ronde. In de 2e stint weer het zelfde beeld. Nu is het Eddy op
2 die Bas en Randy op 1 ronde zet. Bij Willem zie ik weinig verschil met zijn
eerste poging. Hij gaat wel netjes in de
remmen als er een koploper aankomt! Het wordt wat eentonig aan de top. Nu is
het Randy die op zijn beurt op baan 3 een ronde mag pakken. Voor de laatste
race is alles dus nog open! Ze zitten elkaar op de hielen. Bas heeft de minste
papieren op 1. Eddy op 3 is het meest kansrijk. Bas kennende peurt hij alles
uit de Ford. Hij zoekt nadrukkelijk de limiet. Eigenlijk zie je alleen bij Eddy
niet zoveel geweld op de baan. Fouten worden er trouwens opmerkelijk weinig
gemaakt! Pas in de slotfase weet Eddy een klein gaatje te slaan met Bas. Randy
volgt op korte afstand en pakt Bas ook nog in. Ze zijn alle 3 wel Fred voorbij
gewipt in de eindstand. Alleen Eddy zit net in de 111 Laps. Willem heeft zijn
resultaat van zijn eerste race wel iets weten op te krikken maar zal toch niet
echt met genoegen aan deze avond terugdenken!
Eddy
|
111,07
|
Randy
|
110,95
|
Bas
|
110,43
|
Fred
|
110,10
|
Dennis
|
109,39
|
Jan Willem
|
107,56
|
Herman
|
106,08
|
Paul
|
105,52
|
Willem
|
104,27
|
Bas, lange tijd op kop maar toch niet op 1... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten