SRA

SRA

donderdag 15 juni 2017

412 Clubrace Scaleauto 1:24



1x per jaar doen we tegenwoordig iets "anders", iets buiten het normale patroon om. Randy heeft 4 Scaleauto 1; 24 auto’s beschikbaar gesteld. We gaan ze rijden als we met de clubauto’s gewoon zijn te doen. Dus iedere auto heeft een vaste baan, na 4 minuten starten we weer bij start/finish en de standen worden dus na iedere stint genoteerd. Voordeel is dat je precies kan zien wie op welke baan snel is.





de snelle taxi

Er wordt niet getraind en niet gekwalificeerd. Randy heeft alle auto’s nagelopen. Zelf heb ik nog een vooras met wielen uitgeleend vanwege een krom wiel op 1 van de BMW’s.  Het is dus voor de meesten wel een verrassing hoe die dingen rijden. Ik heb in ieder geval alles vol open staan. Met Herman , Willem en Fred vorm ik de eerste groep.



met de extra as erbij...



 

Paul is er niet dus hebben we deeltijd wedstrijdleiders in de vorm van Randy en Eddy. Die zijn het wel  gewend achter de knoppen te zitten. We zitten ook wat krap in de Marchalls met onze 8 man waarvan er dus 4 rijden. De auto’s: Er zijn 2 bijna identieke BMW’s M3 , 1 Mercedes-die werkelijk kolossaal is- en een Porsche 911, die de naam “Scaleauto” niet heel letterlijk neemt imo. Vergelijk hem eens met die van Carrera, qua model bedoel ik dan. Randy heeft de snelste auto’s op de langzaamste banen gezet.





gezonde spanning vooraf



Race 1: Als gezegd geen tijd om te wennen en met alles vol open ram ik er gelijk op los op baan 1. Ik weet de kop te pakken en te houden.  Er zit alleen een hele dikke taxi achter me op baan 4 en dat is natuurlijk Fred. Net als ik me bedenk dat het toch wel meteen akelig hard gaat schiet de BMW even rechtdoor. En even later op de zelfde plek nog eens. De auto’s houden niet zo van korte knikjes met wat hoogte verschil. Fred moet ik laten gaan maar ik rijdt constant iets snellere tijden dus het gat is niet eens zo groot. Herman zet de Porsche net voor Willem met de 2E BMW. Herman en Willem gaan nu naar de buitenbanen en ik kom op 3 Fred (2) tegen. Deze BMW is beduidend netter dan z’n broertje van zoeven. Hij is niet echt snel maar je kunt bijna overal volgas doorheen. Fred is meteen weg met de Porsche. Maar het is toch ook Willem die op “zijn”  baan 4 weer als vanouds tekeer gaat! Herman komt op 1 de BMW een paar x tegen en kan het niet niet bolwerken tegen de anderen. Als Fred  me op een ronde wil zetten in de carrousel zit ik in de mangel tussen Willem en Fred. En dat gaat niet goed. De Porsche vliegt van de baan en veroorzaakt een track call. Even later heb ik die ronde toch aan de broek en Willem wint deze stint. De volgende stint is qua resultaat bijna een kopie van de vorige, alleen is iedereen iets sneller dan de voorganger behalve Herman en Fred. Fred is bijna 1 ronde sneller op baan 1. Toch is hij daarmee derde achter Willem met de Porsche en ik met de dikke Merc. Willem Fred en ik kunnen nog winnen. Fred is licht favoriet. Met de toch best lekker rijdende Porsche kan ik niet de gewenste tijden rijden helaas. Ik ben ongeveer even snel al Fred en Herman op 4. Fred houdt hem er vlak voor  en Herman zit me aardig op de hielen. Fred wint dus en even lijkt Willem 2e te zijn geworden, maar doordat mijn auto 1x na een duwtje het spoor van de andere BMW koos krijg ik er 1 ronde bij. Fred 120+ en ik net geen 119.





 

het startveld..elke keer het zelfde!

 



 

alles nog pais en vree...



Race 2: De auto’s zijn nu lekker ingereden, de rijders weten wat er mogelijk is qua tijden en deze jongens geven niets weg! De BMW’s hebben geen teamorders en 3 naast elkaar gaat nooit goed. Het is meteen duidelijk : Dit gaat serieus hard! Bas pakt op 4 gelijk de leiding, Randy volgt aardig op 2 en Eddy zit daar weer vlak achter op 1. Bas heeft in vergelijking met mij op baan 4- 7 baanstukken meer, dat valt me niet tegen. Bas gaat nu met de Porsche op 2 en daar weet hij ook wel raad mee! Bijna 31 ronden. Dennis is op 4 trouwens praktisch even snel als Bas in de vorige! Eddy en Randy kunnen dit Stuttgarter geweld niet helemaal volgen met de BMW’s. Nu mag Dennis met de Porsche en ook hier gaat hij erg goed. 1x komt hij Randy’s BMW tegen bij het lappen en dat loopt niet zo best af voor de BMW. Randy is het niet eens met de gang van zake en laat dat luid merken. Dennis geeft aan dat als je opeen ronde –of meer- wordt gezet het beter is even van het gas te gaan. Anyway Dennis is weer een  fractie langzamer dan Bas in de vorige! De berekend rijdende Eddy – laat Dennis netjes passeren- is weer mooi 2e, vrij kort dus achter Dennis . Bas op 1 heeft ook gemerkt dat de BMW de korte knikjes niet helemaal lekker verwerkt. De BMW’s hebben het trouwens best vaak met elkaar aan de stok ondanks dat er een baan tussen zit. De schaars bezette Marchall posten hebben het er maar druk mee! Dennis gaat aan de leiding en Bas en Eddy zitten daar weer vlak achter. Alles komt nu neer op deze laatste stint! Dennis lijkt op 1 in het nadeel, Bas op 3 ook. Eddy met de steeds snellere Porsche is licht favoriet. Randy kan nog een beetje terugpakken op 4..alles is nog open. Maar dan is Eddy opeens  daar. De Porsche vliegt over de baan, er staat opeens geen maat meer op. Bas is niet echt geweldig met de wat slome BMW op 3 en ook Dennis kan op 1 geen potten breken. Eddy perst er ruim 31 ronden uit en dat is de anderen duidelijk te veel. 121.74ronden maar liefst t.o. Dennis met 120 en Bas net daar onder. Fred wordt toch nog weer  “gewoon” 2e!

 





Als je de individuele scores bekijkt per baan dan hoeft Eddy alleen op baan 3 Fred voor te laten. Op baan 4 is Randy trouwens maar 1 baanstukje langzamer dan Eddy! Het was weer een leerzaam avondje waarbij er toch een paar keer een auto moest worden opgelapt na een heftige klapper. Vaak loopt er dan iets aan en met wat sleutelwerk is dat zo weer verholpen.



 

 

de Stuttgarters in de bocht

 

 



de Beemers





De vooraf als lastig bestempelde Porsche groeide toch uit tot de lievelings auto van de meeste rijders. De Mercedes, hoewel erg snel, kan niet iedereen bekoren vooral vanwege het ontbreken van de snelheids sensatie. Dat mist de BMW op 3 ook net als trouwens pure snelheid. Zijn dubbelganger op 1 is ook een prettige en bovendien snel aanvoelende auto gebleken.





Randy bedankt voor het belangeloos ter beschikking stellen van deze auto’s. Ik hoop dat er geen blijvende schade is opgelopen en ik zie ze – ik denk ook dat ik namens de anderen spreek- graag nog weer eens terug!

 
 
 
 

 

 

de pits van Randy, alles wordt perfect nagelopen

Een mooie gelegenheid om eens wat 1; 24 mee te nemen...

 

 



Bas zijn American dream

 

helemaal voluit

 

 



Bas met de zelfbouw dragster



 

van wie zouden die zijn?

 



 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten