SRA

SRA

donderdag 7 september 2017

414: 1e Clubrace na de zomerstop, de Gr5 BMW

Groep 5 , vrijdag 1 september

Bas met de Art-helm

 

Na de  lange zomervakantie pauze wordt het weer eens tijd de krachten te gaan meten. We hebben vanavond slechts 7  matadoren die het gaan proberen. Het recept is inmiddels wel bekent. De BMW-3 tjes zijn wat opgedikt  door de Gr.5 reglementen. Ze zien er nu wel erg vierkant uit. Er zijn een paar White kits en de rest is confectie. De John Player special van Fred is denk ik de mooiste. Hij oogt een stuk luxer dan  de Jägermeister, alleen al omdat die geen blanke lak heeft.

de TTC (Tijdelijke Technische Commissie) aan het werk

Paul is er niet dus zitten Dennis en Eddy aan het bekende tafeltje. Ook onder hun leiding wordt er niets onoorbaars gevonden. Er zijn wel grote verschillen in gewicht. De meeste auto’s zijn zo rond het minimum. Alleen de mijne en vooral die van Fred zijn een stukje zwaarder. Qua topsnelheid win ik het net van Fred . Die 36 km/h is eigenlijk een snelheid waar je niets aan hebt. Nieuwe BRMmetjes er onder, € 3 in het bakje en hup, kwalificeren.

de vers ingevlogen BRM banden

Eddy in de vliegende ronde

In volgorde van binnenkomst gaan we 1 voor 1 een minuut knallen. Waar de 1 direct een lekker tempo heeft en het piepje hoort gaan bij elke volgende doorkomst bezorgd de ander de marchalls handen vol werk. Mijn auto is meteen prima en de  8.655 in rondje 4 is voor mij genoeg om er maar mee te stoppen. Ik was al  weken niet meer onder de 9 gekomen en dit ging zo gemakkelijk! De hoge topsnelheid kun je op deze nieuwe banden wat beter meenemen in de snelle laatste bocht. Eddy blijkt nipt sneller en Fred is de allersnelste met een 8.505! Gewicht dus loont in de kwalificatie!

de Paul van dienst van vanavond...Eddy

Race 1: De langzaamste mannen va de kwalificatie. Willem Bas, Dennis en Herman. Bij de start is Willem laatste maar na een rondje of 3 is iedereen er wel ergens af gevolgen en zien we het oranje doosje opeens als eerste doorkomen! Bas en Dennis in de middelste banen lopen uiteindelijk wel ruim 1 ronde uit op de mannen in de buitenste banen. Er zijn veel track calls vanwege een tekort aan marchalls waardoor het ritme nogal gebroken wordt. De ronde tijden zitten wel heel dicht bij die uit de kwalificatie! Bas en Willem maken er nu een close race van wat extra knap is als je bedenkt dat Bas in 1 rondrijdt! Herman op 2 heeft het iets beter als bij het inrijden maar volgt , net als Dennis op 1 ronde. Stint 3 Herman op 1 met 26 ronden en de anderen met 1 meer op de klok. Willem heeft het vaak prima naar z’n zin op baan 4 blijkt hier maar weer eens. De laatste stint. Herman gaat, naar mate de banden hun grip wat verliezen, steeds iets beter rijden en dat zien we hier terug. Hij rolt uiteindelijk naast Bas over de finish met z’n eerst 27er. Zover komt Dennis op 1 niet maar de 26.98 is close! Willem  zit daar weer iets voor op baan 2. Met 108 aflopend tot 105 doen de heren het prima!

het zit erg dicht bij elkaar!

Race 2: De rapste qualifiers Fred, Eddy en JW, aangevuld met Bas. Dat is best een risico dat Bas  neemt vanwege de snelle afbouw van de grip van deze BRM bandjes. Eddy laat er geen misverstand over bestaan wie er club kampioen 2017 wil worden. Op 2 perst hij er meteen een 28er uit. Mijn andere collega’s zitten in de 27 en ik beleef een paar keer een uitvlieger wat het rondental niet omhoog helpt. Op 2 gaat het bij mij al wat beter. Er wordt eigenlijk niet echt iemand ingehaald. Zijn de banden van Bas nu al op? 26 ronden op 3 is voor hem ( en zijn race)niet best. Eddy (1) en Fred(4) hebben er ook 27. Stint 3. Dit is eigenlijk voor alle betrokkenen op Eddy na 1 om snel te vergeten. Bas komt op 4 niet verder dan 26, net als Fred op 2. Zelf heb ik op 1 weer van die onderstuur momenten in de laatste bocht waardoor ik maar 25 ronden haal. Het valt me ook op dat de 9 sec. grens amper wordt doorbroken. Het is echt zwoegen in de steeds warmere ruimte.  Alleen Eddy lijkt er minder last van te hebben. In de laatste stint lijkt er weer wat herstel op te treden. Fred en Eddy op de buitenbanen scoren ruime 26 ers. Bas en ik zitten steeds in elkaars buurt maar  eerstgenoemde is in het laatst een fractie sneller en klopt me nipt.

de winnende auto

Eddy is de terechte winnaar met een dikke 108 ronden. Willem erft de 2e plaats van Bas en Dennis is 3e.Fred 4e en dan pas Bas. Herman en ik zitten als enigen in de 105 ronden, 3.5. ronden van de winnaar.  Het is best close allemaal. Ik heb de indruk dat de eerste groep betere baancondities heeft dan de mannen die er na komen. De tijden laten dit wel zien, tenminste als je geen  Eddy heet...



 
 

1
Eddy
108,79
2
Willem
107,25
3
Dennis
106,98
4
Fred
106,57
5
Bas
106,51
6
JW
105,49
7
Herman
105,14

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten