SRA

SRA

dinsdag 6 maart 2018

430: De 7e Souterrain cup


zo is het maar net!

De 7e souterraincup.

dit zijn de 3 raspaardjes

Als ik om een uur of 7 in de auto stap is het ijskoud. Een paar minuten later sta ik onder de oranje gloed van een benzinestation op Randy te wachten. Even later zijn we op weg naar Voorhout. Dit blijkt onder een laagje sneeuw te liggen, het staartje van de Russiche beer! Als we even over 8-en bij Marc en Annemarie binnen lopen blijken we de eersten te zijn. Ollie is al weer net zo groot als zijn voorganger! Al gauw komen de andere rijders binnen. Streekgenoot Rob van Altena, nieuw hier, als eerste. Maar ook onze Brabantse, Limburse en achterhoekse deelnemers zijn kennelijk akelig vroeg in de auto gestapt. Iedereen is ruim op tijd. Als er bezorgdheid over Timon wordt geuit -diep in de nacht nog aan het Appen- staat hij opeens voor het raam. Na de koffie/thee en de verse vlaai wil iedereen toch wel een trapje omlaag. De baan ligt er weer schitterend bij. Voor de nieuwkomers en de herintreders is er veel te zien. We mogen allemaal een tijdje aan de auto’s en de baan wennen. Marc heeft er weer voor gekozen iedere baan vanaf een ander punt te besturen waardoor je telkens onder een andere invalshoek racet. De opzet van vandaag is als volgt. Er worden 3 teams samengesteld door middel van loting.

de loting

 

De 3 auto’s staan op hun vaste baan, overeenkomstig hun kleur. Het zijn de prettig rijdende gelijk geprepareerde MKIV Fords van NSR. Er zijn 3 heats van 2 uur waarbij de rijderswissel in rijtijd gedaan moet worden. In principe heeft ieder team dus gelijke kansen. Team 1, Q4:  Arjan, Ed, Paul en Frank, Team 2:  Team Targa Florio , Martin, Rob, Ferry en JW, Team 3: e4c5, Lars, Marc, Randy en Timon. Het is dus een lekkere mix geworden. De naam van het laatste team zegt je waarschijnlijk niets maar vraag het eens aan een schaker en hij zal onmiddelijk  “Siciliaans” antwoorden!

Ferrari rood...om te pesten?

nieuwkomer Rob in passend tenue!

Race 1. De indeling als bovenstaand waardoor “ons team” met de fraaie gouden Ford mag starten op de middenbaan. “De áuto voelde gjoed aôn” om maar eens een oud Limburgs gezegde aan te halen. We liepen in rap tempo uit. Halverwege liggen we 17 ronden voor op e4c5! Maar er komt opeens wat zand in de machine. De rondetijden lopen op, er gaan wat dingetjes fout en in no time zitten we nog maar op een handvol ronden. 1 van de slepers is heel erg “op”en dus hebben we even een kanarie gele 917 te leen. En die is aardig maar geen Ford qua tijden! Als die er weer is gaan we met een enorme eindspurt in het laatste kwartier in en lopen we weer 10 ronden uit en zitten we weer op 17. Ik heb het idee dat dat wat te weinig zal blijken. Nieuwkomer Rob, die zich als enige aan de dresscode “Targa Florio” heeft gehouden heeft zich de baan intussen prima eigen weten te maken en draagt volop mee aan ons resultaat. B. G en R. hebben resp. 995, 1012 en 970 laps gereden.

omdat hij zo mooi in het decor past

een mooi racebeeld!

duidelijke taal!

Na de lunch, met erwtensoep, broodjes, worst en een hele tafel vol ander lekkers strompelen we het souterrain weer in. Frank heeft het eten intussen weer vast weten te leggen waardoor het meer weg heeft van een sterrenmaatijd denk ik. https://frank103.blogspot.nl/ voor het resultaat!

worst moleculen!

snert foto

de ravage na afloop

Race 2. We draaien door en staan nu op “rood”. Ook een aardige auto maar niet zo lekker als “geel”. Tot diep in deze heat hielden we onze koppositie vast. We zijn intussen van onze 10 minuten shift overgegaan naar de meer gebruikelijke van een kwartier. Een wissel kostte ons in het begin 16 a 20 sec. met inlap en dat weten we tot rond de 10/11 terug te brengen. Bij sommige wisselpunten is het erg krap en dan is het een hele operatie om bijna naadloos te kunnen wisselen van rijder en van marchall. Het scheelt 4 x wisselen en dat is al snel een halve minuut en dus 4 a 5 ronden. Ik denk tijd te winnen door de regelaar naast de raceplek te leggen in een (bevroren?) meertje. Eenmaal aan de beurt bleek hij te zijn verdwenen! Meegenomen door een over ijverig teamlid denk ik. Martin plugt maar weer in en ik op zoek naar de regelaar om het even later nogmaals te proberen. Ferry zakt langzamerhand wat weg en dat is niet zo gek. Hij komt vanuit Florida via Enschede direct door naar dit evenement. De Jetlag slaat toe. Andere teams hebben vergelijkbare problemen die weer meer hun oorsprong hebben in het sociale verkeer. Intussen is Adriaan ook aanwezig en bied zich aan als marchall. Met 1 uitzonderlijk goed kwartiertje gevolgd door een dieptepunt is e4c5 ons definitief voorbij. De QVtjes kunnen dit niet helemaal bijbenen... we finishen uiteindelijk op 21 ronden achterstand. Eigenlijk verliezen we hier wel 38 ronden..B, G en R 941, 1025 en 987 laps .

Marc in trance!

de jonkies van e4c5

Na de korte drinkpauze gaan we de laatste race rijden.

het pleintje met beeld is weer helemaal terug!

er wordt veel gelachen!

Race 3 is voor ons "blauw". Dit is de lastigste auto. Niet echt langzamer maar ik ben een hele poos aan het inregelen om rem het oppikken uit de korte bochten e.d. soepel te laten verlopen zodat je wat in een flow kunt komen. Uiteindelijk lukt dat wel en kan ik goed meekomen. Intussen begint het zuurstof niveau wat af te nemen terwijl de temperatuur oploopt. De mannen uit de zuiderlijke Nederlanden lijken er vocaal een schepje bovenop te gooien. Behalve Lars die stug doorknijpt en met een enkele one liner de lachers op zijn hand weet. Randy is intussen de sterkte van het kapje van de rode auto aan het testen. Geen rem zo blijkt. Met een leen-regelaar zien we de oude Randy meteen weer terug. Dat wordt thuis even solderen zo lijkt het. Met een wat wisselend presterende blauwe auto kunnen we rood in het begin prima bijbenen. Na een dipje aan onze kant- de auto ging gewoon wat langzamer- was rood definitief voorbij. Gelukkig ging de auto ook vanzelf weer beter rijden en tegen het eind liepen we gelijk op met de winnaars. Ook de mannen van Q4 in de gouden auto mengden zich soms in de strijd. Het is altijd wel mooi om een kluitje van 3 auto’s over de baan te zien jagen. Uiteindelijk komt rood op 1008, blauw op 958 en geel op 927 uit.



serieus moment..



Totaal is e4c5 dus de winnaar met 3028 ronden. Team Targa zit op 2957 ruim onder de 3K en tenslotte QV die er 2838 hebben weten af te leggen.

 

 

 

Team Q4, derde plaats met  Paul, Frank, Ed en Arjan.

Team Targa 2e, Martin,Rob, Ferry en JanWillem

de winnaars Lars, Marc, Randy en Timon!

 

Al met al is het weer een geslaagd evenement geworden met de terechte winnaar. Omdat er een aantal mensen nog een heel eind moeten rijden wordt er snel over gegaan tot de prijsuitrijking. Marc heeft ook hier weer veel werk van gemaakt. Er zijn stukjes ( gerecycelde?) baan op een voetje gezet aflopend in grootte en met de bijbehorende tekst erop. Na het bedanken van een ieder gaan we weer tevreden huiswaarts. Randy en ik geven Rob nog even een slinger en nemen en passant de geestgronden en de Keukenhof nog even mee.

Tot ziens allemaal!

Marc en Annemarie, bedankt weer voor deze mooie dag!

3 opmerkingen:

  1. Leuk verslag JW. Altijd een genot om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag JW, je weet het weer uitstekend te verwoorden! De verschillen per heat (2 uur!!) zijn eigenlijk heel beperkt, team qv eindigde de heats met 25, 46 en 31 ronden achterstand op de nummer 2, en een gemiddelde rondetijd van ongeveer 7,5 seconde tov de 7,1 van de winnaar, dan kan ik alleen maar heel tevreden zijn op de prestaties die de teams neergezet hebben, het was zo een redelijk spannende race! Natuurlijk was het nog leuker geweest als team qv ook een heat had gewonnen en nog dichterbij was geëindigd, maar dat zat er deze souterrain cup helaas niet in. Maar volgend jaar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga maar alvast trainen Frank103😎😎😂😂

    BeantwoordenVerwijderen