Willem's nieuwste Ford |
zo is't maar krek! |
1 van de 2 gele Alfa's |
De tweede Classic cup-32 race voor 2018 is in Almere
gepland. Volgens het bekende recept van Frank wordt dit al weer het 11e jaar, volgens mij een
record in Slot racend Nederland! Het publiek is wel grotendeels veranderd in de
loop der jaren maar de gemoedelijke sfeer is gebleven. Ook het aantal auto’s
waarmee je vooraan mee kunt strijden wordt ieder jaar groter. in het begin kon
je met een getunede Fly of Scalextric nog aardig meekomen of in een enkel geval
nog winnen ook. Dat is nu niet meer aan de orde. Slot it , NSR en Thunderslot
hebben de techniek op een zeer hoog niveau gebracht en weten dit nog telkens
aan te scherpen. Vergeet ook de 3D print chassis niet. De onschuldig ogende Fly
of Sloter wordt in no time getransformeerd in een geduchte concurrent van de gevestigde orde. Favoriet
zijn de Marta’s van Fred en Herman. Uiteraard is Willem ook een geduchte
medegegadigde .De oppositie is er in de vorm kleine witte 3d/ Sloter combi van Bas en van
NSR met de eveneens witte nieuwe Porsche
908-3 van Dennis en mijzelf. Vooraf werden er griezelig snelle tijden gereden
voor dit soort auto’s. Er zijn zelfs 8.2’s
gemeten...
Van de 14 ingeschreven renners van donderdag bleken er toch
nog 21 de koude wind te hebben getrotseerd voor een rit naar Almere. Dat
betekende toch 10 tosti’s bijkopen voor catering man Dennis! Het is dus
gezellig vol op de zolder. Door een geplande motortoertocht van de benedenburen
kunnen we pas in de middag gebruik maken van de hun ruimte. Dat zorgt weer voor
wat lucht op zolder.
voor de kleffe cake is bijna geen plaats! |
We maken de ruimte race klaar, zetten koffie, en de pitstraat wordt even aan het CC-32 thema aangepast door er wat classics in te zetten. Om een uur of 8 komt de eerste rijder de trap op stommelen, dat moet Fred zijn! De winnaar van 11 jaar geleden. Hij blijkt zelfs de afgetrapte Scalextric Corvette van toen bij zich te hebben.
11 jaar geleden..... |
Met geprepte banden en een 30K motor wist hij toen de in het begin gepakte voorsprong net tot aan de streep vast te houden. Spoedig komen er meer SRA mannen maar ook Frank en het aanzienlijke Friese contingent melden zich. De koffie en de redelijk kleffe cake gaan er weer gemakkelijk in. Het inrijden kan beginnen .
een gladde baan door "vreemde" rubbertjes |
Met name baan 1 blijkt erg glad. We hebben het idee dat er iemand met “banden met een andere chemische achtergrond” heeft rondgereden.
Maar al snel worden de eerste auto’s ter keuring ingeleverd bij Frank. Daar komen geen gekke dingen uit zoals verwacht mag worden.
veel open auto's vandaag... |
Het tempo zit er goed in en na een inleidend praatje van Frank en wedstijdleider Paul gaan we mooi op tijd beginnen. We hebben 6 groepen in totaal en er worden 2 heats gereden van 4 stints van 4 minuten. Het beste resultaat telt. Er is dus een strak schema gewenst om iedereen weer op tijd naar huis te krijgen.
mission control met Paul |
De kwalificatie bepaald de race volgorde. De minst snelle man/vrouwen beginnen. Zoals verwacht zitten de SRA mannen vooraan. Herman wint met de Matra met 0,1 voorsprong op Fred ook met de Matra, die ooit door Stephan onder handen is genomen. Dan Willem en Bas gevolgd door Roland als eerste niet SRA man. Dan volgt SRA debutant Nanno ook al met de Matra.Waar blijven de NSR Porsches? Dennis heeft een hoorbaar probleem met de wat haastig opgebouwde wagen en zit maar net onder de 9.1. Mijn auto lijkt wel gehackt als ik er mee op pad ga! Niet te hanteren. Uiteindelijk weet ik op het nippertje een 9.1.te halen.....dat beloofd weinig goeds.
kwalificatie | |
Herman S. | 8,451 |
Fred M | 8,547 |
Willem S. | 8,560 |
Bas S. | 8,580 |
Roland S. | 8,718 |
Nanno | 8,889 |
Dennis T. | 9,097 |
Kees Sch. | 9,102 |
Jan Willem | 9,141 |
Rob C. | 9,188 |
Galina R. | 9,190 |
Hans P. | 9,297 |
Roel B | 9,316 |
Richard C. | 9,325 |
Frank G. | 9,415 |
Race 1- 1e stint-Fred P. Frank I. Marten en Guus, een geheel fries veld dus. De jonkies op de binnenbanen pakken de leiding. De Chapparal en de dikke Amerikaan. In de 2e zien we Guus met de Thunderslot Lola naar voren komen. Ook Fred herpakt zich en komt net als Marten op 24 ronden. Baan 1 lijkt zeer glad!. Marten is toch de snelste man hier en op 2 pakt hij 26 ronden, 1 meer dan Fred op 4. Guus heeft op 1 toch 1 rondje meer weten te halen dan de anderen tot nu toe. Marten hoeft alleen maar uit te rijden op 1 maar handhaaft zich prima met 24 ronden. Fred en Guus zijn op de binnenbanen wel wat sneller maar kunnen de achterstand nooit meer goedmaken. Frank weet het op 4 niet bij te benen en wordt laatste.
Race1- 2e stint: Richard, Randy, Galyna S. en Frank G. Een dikke Camaro, een Alfa 2000 GTaM, een Alfa 33 en een piepkleine Lancia Stratos. Randy is het nog niet verleerd en pakt ruim de leiding met 25 ronden! Richard en Galyna zitten op 1 ronde en Frank op 2. Randy weet op 1 een respectabel 24 ronden te halen en dat doet Frank naast hem ook met de kleine Lancia. Richard op 3 pakt uit met de Camaro en haalt er 25 ! Galyna op 4 valt terug. Hierna laat Richard zien dat het hem menens is en pakt er weer 25.Randy en Galyna op de middenbanen geven 1 ronde toe en Frank loopt wat vaker de grenzen van zijn auto aan op 1. In de laatste stint merkt Galyna dat ook en komt niet verder dan 21 ronden. Richard pakt nu op 2 maar liefst 26 ronden en wint zodoende ruim. Bovendien slecht hij als eerste de 100 ronden barrière! Randy zit daar met een dikke 98 nog het dichtst bij. Race 1, 3e stint: Rob, Hans Pieter, Roel en Galina . De kanarie gele Alfa33, tegen de 11 jaar geleden ook al meerijdende Ferrari 312PB , de Thunderslot Lola en de Gouden GT40. Italie/ USA. De Ferrari van HP laat zien dat de extra training van dinsdag niet voor niets is geweest. De tandwieltjes van deze auto pasten prima bi elkaar en na 4 minuten stond er een keurige 25 op het scherm. Galina en Rob hebben er 1 minder en Roel is nog wat onwennig met weer 1 ronde daarachter. Op baan 1 gaat het HP minder voor de wind! 22 ronden en de voorsprong is verdwenen. Galina op 2 en vooral Rob op 3 profiteren met resp. 24 en 26 ronden. Roel is op 4 ook niet echt rap. Pas in de volgende als hij 2 mag proberen komt de Lola op stoom. Helaas voor Roel pakken de andere heren er ook 25. Alleen Galina levert wat in op 1 De laatste race van deze stint kan de overwinning Rob eigenlijk niet meer ontgaan. Voor de ander 3 is nog van alles mogelijk. Rob op 2 doet wat hij moet doen en wint maar de gouden Ford van Galina is niet ver weg en pakt de 2e plek en dat is ook haar eind klassering in deze stint! Ze troeft HP af en Roel kan op 1 geen potten breken.
de tweeling nu nog samen |
Stint 4 brengt de NSR 908
tweeling van Dennis en mijzelf weer bijeen geflankeerd door Kees met de Oranje
McLaren CanAm bak. Dennis merkt meteen al bij de start dat de auto niet wil.
Hij dribbelt en klappert er flink op los. Bij mij lijken de problemen uit de
kwalificatie opgelost en het vertrouwen keert terug. Ook de oranje Mac. doet
het prima. Dennis pakt in overleg met Frank de Otto Zipper Can Am Alfa33
wisselt de bandjes en knalt er op 3 meteen
27 ronden uit! Op 1 lukt het mij niet te
volgen ..wat is die baan glad zeg! Kees zit letterlijk tussen ons in. Kees weet
de Mac hierna op baan 1 ruim 25x rond te krijgen wat zonder meer een
topprestatie is. Dennis en ik op 4 en 3 zetten daar weer een 27 tegenover. Kees
en Dennis staan redelijk gelijk bij het ingaan van de laatste race. Op baan 2
gaat de Alfa als de brandweer en Kees op 3 moet capituleren. Intussen merk ik
dat de Porsche weer helemaal terug aan het front is. Ook hier komt een dikke 27
op het bord wat het totaal op 105.39 brengt, 2 meer dan Dennis.
Nanno en de wat ziek wordende Bas |
Stint 5 Brengt Bas, Nanno en Roland op de baan. Weer 3 totaal verschillende open auto’s. Bas zet op 1 meteen de toon door er gewoon 27 uit te gooien! En dat ondanks een Track- call vanwege een kettingbotsing waarvan Bas het voornaamste slachtoffer is. Nanno en Roland komen toch 1 rondje te kort. Op 1 ontdekt onze debutant ook dat 1 geen pretje is vandaag. Hij mag slechts 22 ronden bijschrijven! Van Roland merk je nooit zoveel maar hij pakt op 2 toch 26 ronden mee. Bas naast hem pakt er nog 1 meer. In de volgende is het Roland die zich op 1 staande moet zien te houden! Dat lukt prima met 25 ronden. Nanno op de snelle baan 3 komt op 26 en Bas op 4 zet daar een 28 tegenover! De laatste race van deze stint is het zaak voor Bas er nog zo veel mogelijk uit te persen.De 27 op 2 valt eigenlijk wat tegen maar toch staat er een dikke 109 ronden in de uitslag. Roland komt op ruim 103.5 ronden als beste niet SRA man in de boeken. Nanno haalt net de 100 niet.
Herman en Fred...concentratie! |
De laatste groep zijn Herman, Willem en Fred. Blauw, rood en geel, lekkere primaire kleuren. Het gaat meteen keihard. Alleen Herman op 1 heeft wat hinder van de track limits. De andere heren persen er gewoon 28 ronden uit! Als de Matra’s in de middenbanen mogen zijn ze niet te houden! Ook Herman pakt 28 ronden net als Fred. Willem valt wat terug 25 op baan 1. Fred mag het nu op 1 proberen. Ook hij merkt dat het nog steeds opmerkelijk glad is! 26 ronden is dan zo gek nog niet. Willem en Herman zitten daar maar 1 ronde boven. De laatste race van deze stint laat de Matra’s weer op de binnen banen rijden. Herman laat weer zien hoe snel hij dan is. Fred komt met ruim 28.5 ronden als enige over de 110 ronden en Herman is verrassend 2e met een dikke 109, 1 baanstuk voor Bas, dan volgt Willem ruim 1 ronde voor mijzelf. Roland iets voor pechvogel Dennis en Kees.
Race 1
Fred M 110,52
Herman S. 109,35
Bas S. 109,16
Willem S. 106,40
Jan Willem 105,39
Roland S. 103,52
Dennis T. 103,17
Kees Sch. 102,31
Rob C. 100,73
Richard C. 100,18
Nanno 99,89
Randy 98,63
Marten 98,28
Guus 96,49
Galina R. 96,44
Hans P. 96,15
Fred P 94,98
Roel B 94,83
Frank G. 93,31
Frank Ir. 93,29
Galyna S. 91,22
beide Fred's aan de bar |
De 2en laatste race is na de lunchpauze.
gevarieerd veld |
voor de race handje schudden |
Wat is de invloed van zoveel mensen in de ruimte op het rubber? Roel, de beide Franken en Galyna S. mogen dat gaan uitzoeken. De binnenbanen zijn wat sneller en leveren elk 1 ronde voorsprong op. Als er gewisseld wordt is precies het zelfde te zien. Alleen Roel pakt 1 rondje extra! Dit herhaalt hij op baan 4 waardoor hij aardig uitloopt. In de afsluitende stint zien we alleen de verrassend stabiel kleine Stratos van Frank G. in de buurt blijven. Hij pakt daarmee de 2e plek voor andere Frank. Galyna sluit de rij. De 2e groep bestaat uit Guus, Hans Pieter, Fred P. en Galina R. Laatstgenoemde gaat op 4 serieus hard en alleen HP weet te volgen. Guus en Fred lopen 1 ronde achterstand op. Hierna pakt Guus op 3 een voorsprong maar Galina op 2 blijft aan de leiding! HP en Fred haken af. De 3e stint is voor Galina op 1 niet de meest gelukkige. Ze verspeelt de voorsprong op Fred en HP weer en Guus is nu helemaal uit beeld. Tenslotte maakt Guus het af door op 2 bijna 27 ronden te rijden waardoor hij op 101,78 uitkomt! De 25 van Galina is ook niet verkeerd zodat ze toch 2e wordt. HP en Fred sluiten de rij.
de 908-3 drift lekker uit! Foto: Dennis |
De derde groep. Richard, Randy, Marten en Nanno. Laatstgenoemden nemen meteen het heft in handen. Met hun wat lage snelle auto’s weten 1 ronde uit te lopen op de taai doorzettende Randy en 2 op Richard op baan 1. Hierna is het Nanno die de gifgroene koplampjes maar lliefst 26 x door start finisch weet te krijgen! 1 meer dan Richard(knap) en Marten. Nanno aan de leiding dus maar die verspeelt hij op 1. De toch wat logge Matra is hier niet in z’n element. Met 22 ronden wordt je hier keihard afgeserveerd voor de overwinning. Marten is op 2 wel lekker op dreef met weer 26 ronden. De beide hoge bakken op de laatste banen zitten er precies tussen in met hun 24.Voor de op 1 startende Marten lijkt de zege voor het grijpen. Maar bij de anderen is nog van alles mogelijk. Nanno op baan 3 weet Richard op 2 vrij simpel voor te blijven en wordt 2e.; Randy profiteert niet echt van de toch snelle baan 4 en eindigt ook op die plek. De 4e groep: Dennis, Rob en Kees. De 2 Alfa’s en de McLaren. Dennis gaat er eens lekker voor staan en gooit alle frustraties er uit. 26 ronden op de gladde baan 1 is super! De andere 2 heren geven niet toe maar moeten nog wel naar 1.Om te beginnen Rob. Ook hij rijdt de Alfa bekwaam rond en komt tot een respectabele 25. Net zoveel als Kees op 2. Maar de met no 33 rondgaande Alfa van Dennis pakt er maar liefst 27! Hierna is het Kees op 1, Rob op 3 en Dennis op 4. Eerst genoemde kan de 2 Alfa’s niet bijbenen maar hoeft zich met 25 om 26 ronden toch niet te schamen. Tenslotte mag Dennis op 2, kees op 3 en Rob op 4. Dennis is veilig maar pakt met een dikke 27 een eindscore van 106.21. De andere heren vechten voor elke mm! Kees trekt nipt aan het langste eind 102.30 om 102.25! De 5e groep.
De fraaie Matra van Herman met vlak daarachter Bas |
Fred en Herman met 2 banen tussenruimte.. |
Willem, Roland en ik. Willem verdedigd 1 ronde voorsprong op mij dus dat beloofd nog wat. Zeker ook met Roland die zijn zaakjes prima voor elkaar heeft. De kleine 908 heeft er meteen veel zin in. Ik loop rap weg bij de rest maar hij gaat opeens op z’n kant in de carrousel. Vreemd, maar al snel ben ik weer op stoom en kom nog tot 28 laps! Roland en Willem op resp 1 en 2 ronden. Hierna gaan Willem en ik op 3 en 2. Weer loop ik weg. Maar we maken alle 2 2x op nagenoeg het zelfde moment een fout! Opmerkelijk maar niet echt geweldig voor het resultaat. We mogen 27 bijschrijven. Roland op 1 doet er 25. Als ik op 1 mag merk ik toch wel weer die gladheid. Stug doorbijten, geen uitvliegers en 26 ronden later is mijn tijd om. Roland en Willem hebben er 1 meer dus ik ben niet ontevreden. Tenslotte gaan Willem in 2, ikzelf in 3 en Roland in 4,. Ik heb 1 ronde op Willem en 2 op Roland dus in principe kan er nog van alles gebeuren. Ik weet deze te winnen maar ook Roland zit in de 27 ronden en dat is iets meer dan Willem. Ze komen alle 2 in de 106 ronden uit maar de .91 voor Willem is wat hoger. Roland verbetert bijna met 3 ronden t.o.v. de eerste en ik zit ook op ruim 3 ronden meer. Tenslotte maken we de baan vrij voor de laatste stint van vandaag. Fred,de wat ziekerig ogende Bas en Herman. Eerstgenoemde komt op 1 ook aan de 26 en beklaagd zich over de gladheid. Bas loopt op 2 maar 1 rondje uit net als Herman op 4. Hierna gaat Bas op 1 met Herman naast zich en Fred op 3. Bas komt ook op 26 maar niet nadat ik hem minstens 2x zeer nadrukkelijk plaats heb zien maken voor Herman. Die komt uiteindelijk op 27 waar Fred 28 ronden uit de citroengele Matra perst. Hierna gaat Herman op 1, Bas op 3 en Fred op 4.Het wordt eentonig maar ook Herman komt op 26. Bas en Fred op 27. Het blijft spannend, Fred een kleine ronde voor en die mag naar 2. Herman naast hem op 3 en dan Bas. Deze 2 staan echt bijna gelijk. Als Fred Herman op een ronde wil zetten geeft deze zich niet zomaar gewonnen. Hij heeft ook een bloedsnelle auto. In tegenstelling tot Bas gaat Herman niet van het gas dit tot frustratie van Fred. Het gaat bijna mis ,als ik het goed heb, en Fred gooit het er even uit. Bas probeert Herman intussen te achterhalen want hij realiseert zich eigenlijk net te laat dat het nog ergens om kan gaan! Uiteindelijk halen ze hun resultaat uit race 1 niet en dus komt Bas 1 baanstukje te kort op Herman. Fred en wint ook deze race, ik ben 2e Herman 3e , Bas 4e . In de eindstand herhaalt Fred zijn resultaat uit 2007!
De winnende Matra
Herman blijft 2e, Bas 3e. De verschillen voorin zijn erg klein!
Race 2 | |
Fred M | 109,37 |
Jan Willem | 108,76 |
Herman S. | 107,67 |
Bas S. | 107,66 |
Willem S. | 106,91 |
Roland S. | 106,22 |
Dennis T. | 106,21 |
Kees Sch. | 102,30 |
Rob C. | 102,25 |
Marten | 101,99 |
Guus | 101,78 |
Nanno | 99,91 |
Richard C. | 98,29 |
Roel B | 97,73 |
Randy | 97,71 |
Galina R. | 97,14 |
Hans P. | 96,42 |
Frank G. | 94,51 |
Fred P | 94,47 |
Frank Ir. | 93,91 |
Galyna S. | 92,67 |
bijna altijd prijs! |
Balen dat ik geen vervoer had. Toch een hele mooie opkomst en een zeer uitgebreid verslag. Een echt JW-tje!
BeantwoordenVerwijderenBedankt,ja jammer dat je geen vervoer had,volgende x beter!
BeantwoordenVerwijderen