De Alfa GTaM race, maart roert zijn staart.
de 4 Alfa's |
Vandaag staat de clubrace voor de Alfa 2000GTAm op de kalender. Wat is dat nou eigenlijk een 2000 GTAm?
In 1970 werd als opvolger van de GTA de GTAm geïntroduceerd, gebaseerd op de GTV 1750. In eerste instantie was de GTAm beschikbaar met een 1779cc-motor uit de 1750, maar later werd deze opgeboord tot 1985 cc. Deze 2-litermotor had daardoor dus ook een andere boring en slag dan de latere GTV 2000-motor, en bovendien een afwijkende cilinderkop. De GTAm kreeg het voor de Amerikaanse markt door SPICA ontwikkelde mechanische injectiesysteem van de Alfa Romeo 1750. Het deel "Am" in de naam staat voor "America". Er is ook een theorie dat "Am" een afkorting is van Alleggerita Maggiorata (vergroot in het Italiaans). De discussie hierover kan worden afgesloten: in 2011 tijdens het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op het circuit van Zandvoort heeft de directeur van het Documentazione Storico, Marco Fazio, nogmaals verklaard dat de afkorting staat voor America. De GTAm had een stalen koetswerk met delen van aluminium en kunststof, wat de verdwijning van Alleggerita uit de naam zou verklaren. De motor van de GTAm leverde een maximumvermogen van ongeveer 220 pk, wat later nog werd opgedreven tot 245 pk. De topsnelheid kwam hierdoor boven de 220 km/u te liggen. Het aantal geproduceerde GTAm's bedraagt ongeveer 40 stuks. In 1970 werd Toine Hezemans er Europees toerwagenkampioen mee! Aldus dhr. W.Pedia
De opkomst is mede door ziekte wat aan de krappe kant. We
zijn maar met 7 man waar door 1 race met 3 en de andere met 4 wordt gereden. De
Alfa’s zijn nagelopen en Eddy en Fred rijden een paar proefronden mede om de
definitieve 4 uit de 6 aanwezige auto te kunnen bepalen.
geen parkeerbonnen meer!
geen parkeerbonnen meer!
Er is geen kwalificatie dus we starten zonder enig idee van
de auto. De eerste groep bestaat uit Bas, Paul, Arie en ikzelf. We hebben dus
maar 3 Marshalls dus er in blijven kan geen kwaad! Bovendien spreken we af dat
bij de trackcalls er geen stroom van de baan gaat en dat iedereen zelf van het
gas af moet. De tijd tikt dus gewoon door en elke trackcall gaat van de rijtijd
af en beïnvloed het resultaat van zo’n stint onmiddellijk. Er blijkt meteen
veel verschil in de auto’s te zitten. 1 en 3 lijken me het pittigst. Maar de
groene op 4 is ook niet mis en geheel foutloos rijdend in een oplopende tempo
pak ik de winst. Ongeveer 1 ronde, dat voelt meteen lekker. Daarna op de snel
geachte baan 2 met Bas op 3 naast me. Deze auto lijkt veel slomer. Bas trekt
meteen weg en ik zit de groene rakker van Arie de hele race op de hielen. Arie
iets sneller, ik foutloos, dus we eindigen naast elkaar op ruim 1 ronde van
Bas. Als ik op de als lastig aangemerkte baan 1 kom blijkt de dienstdoende rode
Alfa best te willen luisteren. Maar 1 keer luistert hij niet maar ik pak toch
ruim 25 ronden en dat is lang niet gek. Een halfje achter Paul en 1,5 achter
Bas. Rond de 100 moet kunnen. Tenslotte mag ik in 3. Die is idd. erg snel maar
ook wat wispelturiger. Er komen wat meer foutjes net als je denkt dat het goed
gaat. Toch weet ik Paul op 4 te kloppen. Bas weet op 2 wel een behoorlijk
aantal ronden te rijden en is als enige boven de 100 gekomen.
De laatste groep, Willem, Eddy en Fred
De laatste groep, Willem, Eddy en Fred
2e groep: Eddy, Willem en Fred, een man meer situatie dus langs de baan qua Marchall’s. De heren zijn een fractie sneller dan in de eerste groep maar na 4 minuten zijn de verschillen klein. Door de decimalen er steeds achter te zetten en door steeds weer opnieuw bij start/ finish te starten is de uitslag van elke stint goed vergelijkbaar. In de 2e stint zijn ze wat groter mede door het ontbreken van trackcalls. Eddy komt op 3 tot 26.65 laps wat bv. ruim 1 meer is dan Bas in de vorige race. De 3e stint is wat rommeliger qua trackcalls en daar zien we race 1 juist weer wat beter uit de verf komen. Willem en Eddy in de 24 Fred op 1 haalt dat zelfs net niet op 1. De laatste stint kan dus nog veel veranderen. Deze stint verloopt weer wat beter voor de snelle mannen en ze ontlopen elkaar weinig. Ze gaan regelmatig als een compact groepje over de baan. Eddy wint uiteindelijk deze stint maar komt in de eindstand toch iets te kort op Bas! Fred zit ook nog net in de 100 en wordt 3e. Zelf zit ik daar net onder en pak de 4e plek net voor de neus van Willem weg. Paul en Arie ontlopen elkaar ook niet veel.
Uitslag
Bas 102,31
Eddy 102,15
Fred 100,59
Jan Willem 99,80
Willem 99,57
Paul 97,62
Arie 97,25
Uitslag | |
Bas | 102,31 |
Eddy | 102,15 |
Fred | 100,59 |
Jan Willem | 99,80 |
Willem | 99,57 |
Paul | 97,62 |
Arie | 97,25 |
Omgekeerde wereld!
de andere kant op! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten