random slotracevideo's

Loading...

SRA

SRA

dinsdag 27 maart 2018

434: Maart roert z'n staart: Clubrace Alfa's


De Alfa GTaM race,  maart roert zijn staart.



de 4 Alfa's

 

Vandaag staat de clubrace voor de Alfa 2000GTAm op de kalender. Wat is dat nou eigenlijk een 2000 GTAm?

In 1970 werd als opvolger van de GTA de GTAm geïntroduceerd, gebaseerd op de GTV 1750. In eerste instantie was de GTAm beschikbaar met een 1779cc-motor uit de 1750, maar later werd deze opgeboord tot 1985 cc. Deze 2-litermotor had daardoor dus ook een andere boring en slag dan de latere GTV 2000-motor, en bovendien een afwijkende cilinderkop. De GTAm kreeg het voor de Amerikaanse markt door SPICA ontwikkelde mechanische injectiesysteem van de Alfa Romeo 1750. Het deel "Am" in de naam staat voor "America". Er is ook een theorie dat "Am" een afkorting is van Alleggerita Maggiorata (vergroot in het Italiaans). De discussie hierover kan worden afgesloten: in 2011 tijdens het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op het circuit van Zandvoort heeft de directeur van het Documentazione Storico, Marco Fazio, nogmaals verklaard dat de afkorting staat voor America. De GTAm had een stalen koetswerk met delen van aluminium en kunststof, wat de verdwijning van Alleggerita uit de naam zou verklaren. De motor van de GTAm leverde een maximumvermogen van ongeveer 220 pk, wat later nog werd opgedreven tot 245 pk. De topsnelheid kwam hierdoor boven de 220 km/u te liggen. Het aantal geproduceerde GTAm's bedraagt ongeveer 40 stuks. In 1970 werd Toine Hezemans er Europees toerwagenkampioen mee! Aldus dhr. W.Pedia


De opkomst is mede door ziekte wat aan de krappe kant. We zijn maar met 7 man waar door 1 race met 3 en de andere met 4 wordt gereden. De Alfa’s zijn nagelopen en Eddy en Fred rijden een paar proefronden mede om de definitieve 4 uit de 6 aanwezige auto te kunnen bepalen.



geen parkeerbonnen meer!

Er is geen kwalificatie dus we starten zonder enig idee van de auto. De eerste groep bestaat uit Bas, Paul, Arie en ikzelf. We hebben dus maar 3 Marshalls dus er in blijven kan geen kwaad! Bovendien spreken we af dat bij de trackcalls er geen stroom van de baan gaat en dat iedereen zelf van het gas af moet. De tijd tikt dus gewoon door en elke trackcall gaat van de rijtijd af en beïnvloed het resultaat van zo’n stint onmiddellijk. Er blijkt meteen veel verschil in de auto’s te zitten. 1 en 3 lijken me het pittigst. Maar de groene op 4 is ook niet mis en geheel foutloos rijdend in een oplopende tempo pak ik de winst. Ongeveer 1 ronde, dat voelt meteen lekker. Daarna op de snel geachte baan 2 met Bas op 3 naast me. Deze auto lijkt veel slomer. Bas trekt meteen weg en ik zit de groene rakker van Arie de hele race op de hielen. Arie iets sneller, ik foutloos, dus we eindigen naast elkaar op ruim 1 ronde van Bas. Als ik op de als lastig aangemerkte baan 1 kom blijkt de dienstdoende rode Alfa best te willen luisteren. Maar 1 keer luistert hij niet maar ik pak toch ruim 25 ronden en dat is lang niet gek. Een halfje achter Paul en 1,5 achter Bas. Rond de 100 moet kunnen. Tenslotte mag ik in 3. Die is idd. erg snel maar ook wat wispelturiger. Er komen wat meer foutjes net als je denkt dat het goed gaat. Toch weet ik Paul op 4 te kloppen. Bas weet op 2 wel een behoorlijk aantal ronden te rijden en is als enige boven de 100 gekomen.



De laatste groep, Willem, Eddy en Fred

2e groep: Eddy, Willem en Fred, een man meer situatie dus langs de baan qua Marchall’s. De heren zijn een fractie sneller dan in de eerste groep maar na 4 minuten zijn de verschillen klein. Door de decimalen er steeds achter te zetten en door steeds weer opnieuw bij start/ finish te starten is de uitslag van elke stint goed vergelijkbaar. In de 2e stint zijn ze wat groter mede door het ontbreken van trackcalls. Eddy komt op 3 tot 26.65 laps wat bv. ruim 1 meer is dan Bas in de vorige race. De 3e stint is wat rommeliger qua trackcalls en daar zien we race 1 juist weer wat beter uit de verf komen. Willem en Eddy in de 24 Fred op 1 haalt dat zelfs net niet op 1. De laatste stint kan dus nog veel veranderen. Deze stint verloopt weer wat beter voor de snelle mannen en ze ontlopen elkaar weinig. Ze gaan regelmatig als een compact groepje over de baan. Eddy wint uiteindelijk deze stint maar komt in de eindstand toch iets te kort op Bas! Fred zit ook nog net in de 100 en wordt 3e. Zelf zit ik daar net onder en pak de 4e plek net voor de neus van Willem weg. Paul en Arie ontlopen elkaar ook niet veel.

 

Uitslag 
Bas102,31
Eddy102,15
Fred100,59
Jan Willem99,80
Willem99,57
Paul97,62
Arie97,25

Omgekeerde wereld!



de andere kant op!



Of het vanwege het vooruitzetten van de klok voor de zomertijd komt, geen idee, maar opeens komen we met het plan een race tegen de klok in te gaan rijden! De andere kant op dus. De baan wordt “omgeplugd” en we kunnen beginnen. Bij ons rondeteller-systeem maakt het niet uit van welke kant je het poortje passeert.. De auto’s staan alleen aan de andere kant van het poortje. Ook bij het afroepen van de decimalen is het even opletten, het betreffende getal moet eerst even van 100 worden afgetrokken...

 

 

Paul, Arie en ik bijten het spits af. Het voelt wel wat onwennig. De uphill bochten zijn opeens downhill waardoor je er wat voorzichtig doorheen moet. De swung die de baan normaal gesproken heeft is helemaal weg. Het is meer start/ stop geworden. Paul, normaal erg voorzichtig loopt steeds verder bij me vandaan. Ik moet intussen de oprukkende Arie zien af te houden. Die overschat de mogelijkheden van de Alfa en ik zit in een niemands land. Op de volgende banen herhaalt zich dit beeld waarbij we wel steeds sneller rondgaan. Ik kom alleen weer in de buurt bij Paul als hij er ergens afgaat. Ik weet in de laatste stint op baan 3 met een wat agressievere setting Paul nog wat voorsprong te ontfutselen maar hij wint met ruim 1 ronde voorsprong. Ik heb wel foutloos gereden!



de  brokkenmakers van de laatste race!

Dan komen de grote kanonnen, Willem, Eddy , Bas en Fred!  Ze zitten al gauw aan "onze" tijden, maar klappen er ook vaak uit! Bas maakt er met de grijze Alfa een potje van. Als hij er in blijft is hij een seconde sneller, maar dat lukt maar zelden. Er zijn nogal wat trackcalls en daardoor lopen ze steeds verder achter op Paul en zelfs mij. In hun pogingen dit met nog sneller rijden te compenseren maken ze alleen maar meer brokken. Paul wint dit dus verrassend en ik ben nog vrij simpel 2e.

Deze uitslag telt niet mee voor het clubkampioenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten