SRA

SRA

dinsdag 14 augustus 2018

440: Vreemdgaan in IJsselmuiden

Eind juni, aan het begin van deze hete zomer heeft Frank een bijzondere race georganiseerd, de Classic Endurence , de 6 uur van IJsselmuiden of Speedtrack zoals u wilt. Bas en Willem hebben een zich aangemeld en een auto aangeschaft. De beoogde derde SRA-man is niet beschikbaar en dus heeft ondergetende zich opgeofferd voor de goede zaak. We rijden niet met de gebruikelijke Classics (helaas) maar met 1 type auto, de BMW M1 van Scaleauto die m.i. ook al niet helemaal in de CC-32 periode valt. De auto zelf is niet de allermooiste, zeker niet in Group5 uitvoering. Maar het moet gezegd alle deelnemers hebben hun best gedaan daar nog een schepje bovenop te doen. De locals hebben een standaard kapje met een livery waarvan je op voorhand al weet: Die staat over 5 jaar nog in de winkel, maar wel in 2 kleur varianten. Frank zelf had er ook zo een, in de derde witte variant en die was zo creatief geweest nummer 1 te verlengen door er een mooie ronde O ( geen nul dus) achter te zetten. De mannen van Keistad hebben zonder meer het meeste werk aan het uiterlijk besteed. Er zijn maar liefst 3 originele kapjes te bewonderen! Helaas doet de mooiste, de erg Amerikaanse Cola-auto van Ivan niet mee. De Jagermeister van Marco doet wel mee aan de race. Onze auto heeft ook veel oranje, van een blaartrekkende lichtgevende soort, en een glimmend zwart dak!



de organisatie is weer in handen van Roel



een Kei-goed shirt!

 

De teamkleding is ook wel een dingetje geworden, Marco kleedt de Keistad-jongens altijd tip-top aan met royaal van sponsor- borduursels en prints voorziene shirts  met o.a. Porsche erop!...Willem is even bij zijn werkgever gaan bedelen en dat resulteert in 3 heuze BMW Motorsport shirts van..BMW kwaliteit! Als het dan toch geen Ford is dan maar helemaal overstag! We staan er wat onwennig bij en het voelt ook een beetje als vreemdgaan.

 de BMW Motorsport boys van SRA

De techniek van de auto’s is qua idee best aardig maar qua uitvoering....de verstelbare chassis zijn ernstig verzwakt door ze te perforeren met talloze schroefgaatjes. Er zijn verschillende chassis onderdelen al simpelweg doormidden geboken. Onze technische man Bas heeft alles maar gewoon in en aan elkaar gelijmd. De assen bleken krom, net als de wielen. De sleperschoenen braken nogal eens af kortom...het gaat lekker. Middels een uitgebreide mailwisseling met Frank heeft onze technische afdeling de nodige zaken mogen vervangen. De regelmenten zijn immers kort en krachtig.. er mag niets worden veranderd aan de auto! Bas en Willem hebben heel veel met de auto gereden en zijn vooraf in IJsselmuiden gaan trainen en dat ging best aardig begrijp ik. Vrijdag vooraf ontdek ik dat 1 van de achteras lagers zich enorm tegoed heeft gedaan aan de achteras. We vervangen beide maar dat heeft tot gevolg dat de “rem” geheel verdwenen is. Nu is dat bij SRA niet heel dramatisch maar in IJsselmuiden...Ik vind zo wie zo dat de auto een veel te lange overbrenging heeft. Hierdoor krijg je een heel zompig rijgedrag.. dat wordt nog gezellig daar!

 

De keurmeester aan het werk

 

Als ik zondagmorgen na een klein uurtje sturen binnenloop zijn er al diverse BMW’s op de baan. Ik heb wat siliconen bandjes bij me (onverslijtbaar!) en op de Group C Porsche gaat het best lekker, goede grip en achterin die korte tussensprintjes..hij verstouwd dat prima! Wat een verschil met de BMW zeg...De grip is minimaal, dat sompige klopt helemaal. Achterin doe ik maar wat. Iets te snel op het gas en je staat dwars. Dit gaat nog leuk worden!

de 2 voorste auto's doen niet mee!

Omdat er maar 5 teams zijn hoeft er niets ingewikkelds te worden geregeld.De locals zijn: Joop van der Zee, Danny Norden en Roel Boezon en het 2e team Jos van der Zee, Sander Knol en Sander Klappe. Kees, Hans Pieter en Frank vormen het 3e team. Dan is er het eerder genoemde Keistad met Marco, Ivan en “onze”Dennis. SRA is er als gezegd met Bas, Willem en ikzelf. Er wordt om de 18 min even gestopt om te wisselen, tussendoor mag ook maar dan in rijtijd.

de fotoshoot vooraf

De eerste heat. Ik mag als startrijder beginnen bij SRA  en ik bouw rustig op. Dat doen de anderen duidelijk niet en in de 2e ronde rijdt de SRA bolide kortstondig op kop...Het gaat nog niet eens echt beroerd en na 18 minuten liggen we keurig 3e.

concentratie kent vele vormen..

 

Omdat het zo lekker gaat mag ik ook nog in baan 5. Die heeft wat meer explosiviteit nodig en dat krijg ik niet voor elkaar met deze combi.

SRA op jacht

We zakken af naar de 4e plek want Keistad heeft het gas er goed op staan. Bas neemt over en op 6 weet hij een enkel keer onder de 13 sec. te komen. We blijven 4e. Ook als Bas op de snelle baan 4 mag (12.1!) blijven toch 4e. Willem neemt de 2 laatste stints voor zijn rekening  en zit ook regelmatig onder de 13 sec. 12.6 is op 1 gewoon goed met deze auto. We eindigen hier op de 4e stek.

SRA solo

Voor race 2 is ons rijmschema iets veranderd. B-W-JW-W-JW-B. We beginnen best sterk met Bas op 4. Willem op 2 maximaliseerd ook.

close racing

 Op 1 merk ik dat die iets minder erg is dan de hoogste 2 nummers maar ik kan geen potten breken. Willem loopt ook lekker op 3 en dan mag ik weer overleven op 5. Bas laat nog wel even zien dat hij  met alles overal wel kan rijden. We blijven echter stevig op die 4e plek hangen.

nogmaals het hele veld

De laatste race geeft ons weer een aangepast schema: JW/JW/W/W/B/B. Dit omdat ik nog een verjaardag annex BBQ heb. Ik begin op 4 en het lijkt steeds beroerder te gaan wat ik ook probeer ik kom niet sneller rond dan een 12.7. Op de volgende baan, baan 2, gaat het net zo slecht. Willem komt me aflossen en dan mag ik naar huis! De teamgenoten hebben het professioneel uit weten te rijden.  De auto is heel gebleven (knap) en bleef ook mooi stil lopen. Meer dan die 4e plek zit er  helaas niet in.  De Speedtrack 1 en 2 winnen de race en Keistad is best of the rest.

ivm. de privacy-wet kunnen we geen namen noemen

2 Weken later krijg ik als herinnering aan dit evenement een bon in de brievenbus! 1 x niet gelift in de verlaten polder en met de duivelse snelheid van wel 98 km gereden daar waar slechts 80 is toegestaan. Dit verminderd de staatsschuld met maar liefst € 154,=!

 
 

Ook hier weer een aantal niet maet name genoemde slotracers


 
 
 
 

Ze lieten iedereen hun rug zien, de locals!




 En dit moeten de winnaars zijn! Dank aan Frank voor de foto.


 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten