De
jaarlijkse Porsche GT2 clubrace viel samen met het LeMans weekend waarin 3
opvallende 911’s van de laatsdte generatie meededen in historische kleuren
waarvan de roze “Piggy”uitvoering wel de meest in het oog springende was. En
ook nog de snelste inde GT-pro klasse.
de GT2- auto's |
Dat
wisten we nog niet toen we op een redelijk warme zolder in Almere aan de race
begonnen. Geen keuring, geen kwalificatie
maar 1 minuut om aan de auto, een willekeurige gele, te “wennen”.
Ik heb voorafgaand wel 4 Porsches
geselecteerd en helemaal uit elkaar gehaald. De auto’s, ik denk dat de
meesten al weer minstens 10 jaar oud zijn, zijn ooit met
glastape in elkaar gezet. De motor zit er o.a. mee op z’n plaats geplakt. Ook
het lichtgewicht interieur zit vast getaped waarbij op een royale manier tape is gebruikt. Dit
tape is prima zolang er geen smeermiddelen bijkomen. Helaas blijken de auto’s
baggervet van binnen! Onze Piggy’s hebben daarmee de lijmlaag van het tape opgelost.
Er zit bij sommige een kleverige emulsie om de achteras waar ook nog delen tape
aan gekleefd zijn! Ik heb alles uitelkaar gehaald, ontvet en weer netjes in
elkaar geplakt met nieuw glastape. De rondetijden gingen meteen ruim een halve
seconde omlaag. De banden werden vervangen door de bekende BRM-metjes. Omdat de
auto’s baangebonden zijn starten we elke stint weer op start-finish en dus is het
elke keer de baanstukken tellen! Je hebt zo wel een zeer goede vergelijking van
de onderlinge resultaten per baan.
de 'wen' auto |
Paul
heeft de indeling gemaakt voor de 8 man van vanavond.
een vaste auto per baan |
Dennis was fietsen en
Arie denk ik ook. In de 1e groep
mag ik op 1 beginnen met herman, Nanno en Paul naast me. De rode auto
ging best lekker en ik heb hem steeds iets agressiever gezet omdat het me wat
tam overkwam. Herman deed dat denk ik ook want die kwam opeens opzetten en na 1
foutje was ik hem kwijt. Met Paul had ik de hele race een scherp gevecht. We
rolden bijna naast elkaar uit. Nanno ..die reed zijn eigen race. Hierna kwam ik
in 3 terecht, de witte, zodat ik hierna alleen maar zwarte auto’s zou rijden.
Eerst die witte dus. Van nanno begreep ik dat de auuto tricky was. Maar ook
snel! Al gauw ging het richting de 9 sec
en er kwamen zelfs wat 8.9 ’s op het scherm! Ook had ik een paar momentjes die
me wat tijd kosten. Ook Paul op 2 was aardig op dreef en bleef in de zelfde
ronde. Herman en Nanno zaten ook niet
ver van elkaar. Paul op 1 staat het dichtste bij, dan Herman, Nanno en ik op 4.
Ook deze auto gaat prima. hij lijkt wat traag maar het is prima te doen en ook
hier zit ik -als enige- in de 26. Ook Herman kan daar met de witte auto niets
tegen beginnen. Uitrijden is nu het devies voor een goed eindresultaat. Nu
mocht Paul met de snelle witte! Helaas pakte dat wat anders uit dan gedacht.
Eerst was het de auto die haperde, de slepers zo bleek, en toen dat opgelost
was bleek de regelaar kapot. Met een geleende moest hij proberen eer het beste
van te maken. Intussen blijkt de zwarte auto op 2 ook al prima! nagenoeg even
snel als op 3 en dus weer dik 26 ronden erbij! Herman komt op 4 nog het dichtste
in de buurt. Met 105,57 denk ik dat het best goed ging!
de snelle mannen |
Race
2: De snelle mannen, Eddy, Bas, Willem en Fred. De minimumrondetijd word voor
de zekerheid omlaag bijgesteld omdat 8.8-jes er aan lijken te komen. De heren
doen hun best en gaan als de brandweer. Supertijden zitten zo te zien er niet in Bas
is op 2 nog de beste. Eddy en Willem staan naast elkaar met 26.15 en Fred haalt
de 26 net niet. Hierna staan Fred en Eddy in de binnenbanen. En het moet gezegd
ze gaan er wel voor. Hier pakt Eddy een kleine voorsprong op Fred terwijl Bas
Willem nipt voorblijft. Hierna mag Bas met de snelheidsduivel van baan 3. Hij gaat idd het snelst, gevolgd door Willem
op 2. De buitenbanen ontlopen elkaar niet veel maar het is dit keer Fred op 1
die Eddy klopt. Eddy, Bas en Eddy liggen dicht bij elkaar met Willem daar 1
ronde achter. Er is nog steeds niemand van de ze heren onder de 9 gedoken! Fred
mag nu op 3 en dat buit hij prima uit! Eddy op 2 maakt net genoeg goed op Bas
om 2e te worden en Willem blijft 4e.
Als
alles is opgeteld blijk ik gewonnen te hebben met bijna 1 ronde voorsprong op
Fred. Dan Eddy, Bas, Willem en Herman. Zonder pech had Paul er ook tussen
gestaan dat weet ik zeker. De banden zullen zeker een rol hebben gespeeld. Het
is nu eenmaal zo dat het ( aller)beste van de BRM banden af is na 16 minuten
racen. Wellicht heeft de temperatuur er ook iets mee te maken. De race van
vorig jaar was in maart en die was behoorlijk wat sneller dan deze. Maar aan de
andere kant loont het ook nog steeds netjes te blijven rijden door er zelf
bijna niet uit te gaan. De grote hoevelleheid trackcalls zijn niet bevorderlijk
voor een goede race. Voor mezelf weer eens een goed resuiltaat en deze auto’s
zijn voor mij ook nog eens een stuk minder inspannend om te rijden dan de BMW
en ook de GT40.
zo bericht Eddy op de sociale media! |
zoals we gewend zijn, een gedegen verslag! Thanks J.W.
BeantwoordenVerwijderenDank je "Unknown" we doen ons best! Naam en toenaam van Unknown bij de redaktie bekent maar blijft om privacy redenen Unknown.
BeantwoordenVerwijderen