SRA

SRA

donderdag 21 juni 2018

439: De Porsche GT2's de oudjes doen het nog best!


 



De jaarlijkse Porsche GT2 clubrace viel samen met het LeMans weekend waarin 3 opvallende 911’s van de laatsdte generatie meededen in historische kleuren waarvan de roze “Piggy”uitvoering wel de meest in het oog springende was. En ook nog de snelste  inde GT-pro klasse.
de GT2- auto's

Dat wisten we nog niet toen we op een redelijk warme zolder in Almere aan de race begonnen. Geen keuring, geen kwalificatie maar 1 minuut om aan de auto, een willekeurige gele, te “wennen”.
Ik heb voorafgaand wel 4 Porsches geselecteerd en helemaal uit elkaar gehaald. De auto’s, ik denk dat de meesten  al weer  minstens 10 jaar oud zijn, zijn ooit met glastape in elkaar gezet. De motor zit er o.a. mee op z’n plaats geplakt. Ook het lichtgewicht interieur zit vast getaped waarbij  op een royale manier tape is gebruikt. Dit tape is prima zolang er geen smeermiddelen bijkomen. Helaas blijken de auto’s baggervet van binnen! Onze Piggy’s hebben daarmee de lijmlaag van het tape opgelost. Er zit bij sommige een kleverige emulsie om de achteras waar ook nog delen tape aan gekleefd zijn! Ik heb alles uitelkaar gehaald, ontvet en weer netjes in elkaar geplakt met nieuw glastape. De rondetijden gingen meteen ruim een halve seconde omlaag. De banden werden vervangen door de bekende BRM-metjes. Omdat de auto’s baangebonden zijn starten we elke stint weer op start-finish en dus is het elke keer de baanstukken tellen! Je hebt zo wel een zeer goede vergelijking van de onderlinge resultaten per baan.

de 'wen' auto

 

Paul heeft de indeling gemaakt voor de 8 man van vanavond.

een vaste auto per baan

 
 
Dennis was fietsen en Arie denk ik ook. In de 1e groep  mag ik op 1 beginnen met herman, Nanno en Paul naast me. De rode auto ging best lekker en ik heb hem steeds iets agressiever gezet omdat het me wat tam overkwam. Herman deed dat denk ik ook want die kwam opeens opzetten en na 1 foutje was ik hem kwijt. Met Paul had ik de hele race een scherp gevecht. We rolden bijna naast elkaar uit. Nanno ..die reed zijn eigen race. Hierna kwam ik in 3 terecht, de witte, zodat ik hierna alleen maar zwarte auto’s zou rijden. Eerst die witte dus. Van nanno begreep ik dat de auuto tricky was. Maar ook snel!  Al gauw ging het richting de 9 sec en er kwamen zelfs wat 8.9 ’s op het scherm! Ook had ik een paar momentjes die me wat tijd kosten. Ook Paul op 2 was aardig op dreef en bleef in de zelfde ronde. Herman en Nanno  zaten ook niet ver van elkaar. Paul op 1 staat het dichtste bij, dan Herman, Nanno en ik op 4. Ook deze auto gaat prima. hij lijkt wat traag maar het is prima te doen en ook hier zit ik -als enige- in de 26. Ook Herman kan daar met de witte auto niets tegen beginnen. Uitrijden is nu het devies voor een goed eindresultaat. Nu mocht Paul met de snelle witte! Helaas pakte dat wat anders uit dan gedacht. Eerst was het de auto die haperde, de slepers zo bleek, en toen dat opgelost was bleek de regelaar kapot. Met een geleende moest hij proberen eer het beste van te maken. Intussen blijkt de zwarte auto op 2 ook al prima! nagenoeg even snel als op 3 en dus weer dik 26 ronden erbij! Herman komt op 4 nog het dichtste in de buurt. Met 105,57 denk ik dat het best goed ging!
de snelle mannen

Race 2: De snelle mannen, Eddy, Bas, Willem en Fred. De minimumrondetijd word voor de zekerheid omlaag bijgesteld omdat 8.8-jes er aan lijken te komen. De heren doen hun best en gaan als de brandweer. Supertijden zitten zo te zien er niet in Bas is op 2 nog de beste. Eddy en Willem staan naast elkaar met 26.15 en Fred haalt de 26 net niet. Hierna staan Fred en Eddy in de binnenbanen. En het moet gezegd ze gaan er wel voor. Hier pakt Eddy een kleine voorsprong op Fred terwijl Bas Willem nipt voorblijft. Hierna mag Bas met de snelheidsduivel van baan 3.  Hij gaat idd het snelst, gevolgd door Willem op 2. De buitenbanen ontlopen elkaar niet veel maar het is dit keer Fred op 1 die Eddy klopt. Eddy, Bas en Eddy liggen dicht bij elkaar met Willem daar 1 ronde achter. Er is nog steeds niemand van de ze heren onder de 9 gedoken! Fred mag nu op 3 en dat buit hij prima uit! Eddy op 2 maakt net genoeg goed op Bas om 2e te worden en Willem blijft 4e.

 

Als alles is opgeteld blijk ik gewonnen te hebben met bijna 1 ronde voorsprong op Fred. Dan Eddy, Bas, Willem en Herman. Zonder pech had Paul er ook tussen gestaan dat weet ik zeker. De banden zullen zeker een rol hebben gespeeld. Het is nu eenmaal zo dat het ( aller)beste van de BRM banden af is na 16 minuten racen. Wellicht heeft de temperatuur er ook iets mee te maken. De race van vorig jaar was in maart en die was behoorlijk wat sneller dan deze. Maar aan de andere kant loont het ook nog steeds netjes te blijven rijden door er zelf bijna niet uit te gaan. De grote hoevelleheid trackcalls zijn niet bevorderlijk voor een goede race. Voor mezelf weer eens een goed resuiltaat en deze auto’s zijn voor mij ook nog eens een stuk minder inspannend om te rijden dan de BMW en ook de GT40.

zo bericht Eddy op de sociale media!




 

 

 




 

 

2 opmerkingen:

  1. zoals we gewend zijn, een gedegen verslag! Thanks J.W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je "Unknown" we doen ons best! Naam en toenaam van Unknown bij de redaktie bekent maar blijft om privacy redenen Unknown.

    BeantwoordenVerwijderen