SRA

SRA

donderdag 7 juni 2018

438: GT40 race voor Bas


GT40 Race van mei.

De Ford GT40’s worden weer van stal gehaald vanavond. Het zijn de inmiddels wel bekende auto’s waar een ieder al langer mee rondrijdt. Sommige rijders stellen de definitieve keuze tot op het laatst uit zoals Fred en Willem. Willem en Bas komen trouwens als laatste binnen en hebben bijna geen tijd voor de warming up.

We beginnen inmiddels al met de keuring, altijd weer een soort carrousel met verschillende draairichtingen. Maar de gegevens van een ieder komen in het schriftje van Paul en we kunnen , met de nieuwe BRM  banden, door naar de kwalificatie. Paul mag openen en na een wat stroef begin komt daar opeens toch een verrassende 8.670 uit! Dat beloofd wat. En het valt idd niet tegen. Eddy zit net onder de 8.6, Fred heeft een lage 8.5 , Willem komt aardig in de buurt maar dan komt Bas er onderdoor met de 8.487!

 

Race 1: Paul, Nanno en  ikzelf. De start ging probleemloos en ik zat meteen in de achtervolging op Paul. De auto ging goed, geen onderstuur en net als ik “ bij” ben een enorme klap en vlak voor mijn neus ligt de auto eruit! Voor iedereen van de schrik bekomen is en de race wordt gestopt heb ik al een halve baan achterstand! Het gekke is er ligt niets in de baan en ook het door de gleuf heen trekken van de auto brengt geen gekke dingen aan het licht.  Alleen de binnenkant van de gleuf is daar wel beschadigd.... De auto gelukkig niet, alleen het schoentje moest weer teruggeplaatst worden. Ik kon gelijk aan een inhaalrace beginnen met een auto die toch al niet overloopt van snelheid. Nanno kon ik iets terug pakken-maar door een tikje van hem-kan ik dat pas in 2e instantie doen, maar Paul niet meer. Die profiteerde van nieuwe banden in combinatie met baan 1. Nanno gaat nu op 1 en Paul en ik in de binnenbanen. Hier lijk ik een beetje goed te maken op Paul, tot dat die me ook even een tikkie geeft... . Ik kan weer opnieuw beginnen. Nanno loopt wat meer achterstand op. De derde stint is het weer close. Maar op 1 ga ik toch 1x meer door start finish dan de andere heren. We staan niet heel ver van elkaar maar een halve ronde is voor mij met deze auto niet te doen. Paul pakt de overwinning en mag doorrr.

Race 2: Maar dat wil hij niet en dus mag ik nog een keer! Ongeveer 1 ronde verlies door de akkevietjes in race 1 weegt dat op tegen het gripverlies van de BRMmetjes?  Dennis, Herman en Eddy vergezellen mij in deze zoektocht. Bij de start is meteen duidelijk dat de grip van de nieuwe rubbertjes veel beter is. Alle 3 stuiven ze bij me vandaan! Ditmaal klapt de auto er nergens uit en ik ben foutloos dus is die 27 een hele mooie score. Maar Dennis en Herman halen die ook, bovendien een dikkere 27 en Eddy..gewoon 28! In baan 4 gaat het ditmaal ook redelijk alleen mijn tijden..ruim in de 9! Door er in te blijven heb ik er 26 net als Herman op 1. De beide binnenbaners komen op 27 en jagen elkaar flink op Dennis zet even lekker door op 4 en komt zelfs op 28! 1 meer dan Eddy op 1. Herman en ik stellen wat teleur op de binnenbanendoor in de 26 te blijven steken. Ik sta nog redelijk gelijk met Herman als we alweer de laatste stint ingaan. Op 1 schat ik de kans vrij klein dat ik Herman kan verschalken. Dat klopt ook want op 4 is hij me gewoon te snel af en bovendien lopen de rondetijden zo op (9.4!)dat ik mijn vorige resultaat niet haal, ondanks een foutloze race. De snelle mannen zitten ook nog dicht bij elkaar en Dennis verkoopt zijn huid duur! Het is tenslotte toch Eddy die aan het langste eind trekt, maar hij twijfelt meteen of dit genoeg is voor de snelle mannen in de laatste groep.

Race 3: Bas, Willem en Fred. Ze spuiten er ongehoord snel van door. Dat zie en voel je als je aan de kant staat. Fred en Bas bijna naast elkaar en dan komt Willem er opeens tussendoor geramd aan het einde van het rechte stuk. Keer op keer gaat dat zo. De rode Ford van Willem heeft meer koppel en meer rem waardoor hij totaal anders rijdt dan de andere heren. En belangrijk, zeker niet minder snel. Het blijft heel spectaculair om te zien. 28 ronden voor alle3! Bas op baan 1 is licht favoriet bij de Bookmakers. De 2e stint is het weer minstens zo aan elkaar gewaagd al heb ik het idee dat het toch langzaam een Scholten feestje aan het worden is. Als Fred hierna op 1 mag kan hij niet meer meekomen met het geweld uit Lelystad! Bas komt op 4 ook weer op 28,1 meer dan Willem op 3. De laatste stint moet dan maar uitmaken wie het gaat worden vandaag. Bas op 2 tegen Willem op de favoriete baan 4 met Fred ertussen in. Bas rijdt vrij relaxed naar een 27.42. Willem komt nog aardig dichtbij met zijn 27.24 en Fred blijft steken in de 26.

Winnaar Bas


Bas wint dus weer eens! Maar Willem is 2e net voor Eddy. Dennis is 4e ruim een halfje los van Fred. Dan komt Paul, Herman, ikzelf en Nanno die toch ook ruim in de 102 zit! Het maakte voor mij uiteindelijk niets uit dat ik over mocht rijden omdat Herman 3 baanstukjes beter was. Bas en Willem zijn eigenlijk de enige rijders die snel kunnen blijven rijden op deze banden! Bij de rest zie je toch in meer of mindere mate verval optreden.Ook het bekende onderstuur vanwege de grip van de nieuwe banden is door iedereen kennelijk getackeld! Het is wel opvallend dat bijna iedereen minder was dan in maart. Alleen Nanno noteert een plus van 4, Dennis +2  en Willem blijft nagenoeg gelijk. Bij de rest 1 a 2 ronden achter. Fred zelfs 3!

Het blijft toch een wondere wereld, die van het Slotracen.



 

 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten