438: GT40 race voor Bas
GT40 Race van mei.
De Ford GT40’s worden weer van stal gehaald vanavond. Het
zijn de inmiddels wel bekende auto’s waar een ieder al langer mee rondrijdt.
Sommige rijders stellen de definitieve keuze tot op het laatst uit zoals Fred
en Willem. Willem en Bas komen trouwens als laatste binnen en hebben bijna geen
tijd voor de warming up.
We beginnen inmiddels al met de keuring, altijd weer een
soort carrousel met verschillende draairichtingen. Maar de gegevens van een
ieder komen in het schriftje van Paul en we kunnen , met de nieuwe BRM banden, door naar de kwalificatie. Paul mag
openen en na een wat stroef begin komt daar opeens toch een verrassende 8.670
uit! Dat beloofd wat. En het valt idd niet tegen. Eddy zit net onder de 8.6,
Fred heeft een lage 8.5 , Willem komt aardig in de buurt maar dan komt Bas er
onderdoor met de 8.487!
Race 1: Paul, Nanno en
ikzelf. De start ging probleemloos en ik zat meteen in de achtervolging
op Paul. De auto ging goed, geen onderstuur en net als ik “ bij” ben een enorme
klap en vlak voor mijn neus ligt de auto eruit! Voor iedereen van de schrik
bekomen is en de race wordt gestopt heb ik al een halve baan achterstand! Het
gekke is er ligt niets in de baan en ook het door de gleuf heen trekken van de
auto brengt geen gekke dingen aan het licht. Alleen de binnenkant van de gleuf is daar wel
beschadigd.... De auto gelukkig niet, alleen het schoentje moest weer
teruggeplaatst worden. Ik kon gelijk aan een inhaalrace beginnen met een auto
die toch al niet overloopt van snelheid. Nanno kon ik iets terug pakken-maar
door een tikje van hem-kan ik dat pas in 2e instantie doen, maar
Paul niet meer. Die profiteerde van nieuwe banden in combinatie met baan 1.
Nanno gaat nu op 1 en Paul en ik in de binnenbanen. Hier lijk ik een beetje
goed te maken op Paul, tot dat die me ook even een tikkie geeft... . Ik kan
weer opnieuw beginnen. Nanno loopt wat meer achterstand op. De derde stint is
het weer close. Maar op 1 ga ik toch 1x meer door start finish dan de andere
heren. We staan niet heel ver van elkaar maar een halve ronde is voor mij met
deze auto niet te doen. Paul pakt de overwinning en mag doorrr.
Race 2: Maar dat wil hij niet en dus mag ik nog een keer!
Ongeveer 1 ronde verlies door de akkevietjes in race 1 weegt dat op tegen het gripverlies
van de BRMmetjes? Dennis, Herman en Eddy
vergezellen mij in deze zoektocht. Bij de start is meteen duidelijk dat de grip
van de nieuwe rubbertjes veel beter is. Alle 3 stuiven ze bij me vandaan!
Ditmaal klapt de auto er nergens uit en ik ben foutloos dus is die 27 een hele
mooie score. Maar Dennis en Herman halen die ook, bovendien een dikkere 27 en
Eddy..gewoon 28! In baan 4 gaat het ditmaal ook redelijk alleen mijn
tijden..ruim in de 9! Door er in te blijven heb ik er 26 net als Herman op 1.
De beide binnenbaners komen op 27 en jagen elkaar flink op Dennis zet even
lekker door op 4 en komt zelfs op 28! 1 meer dan Eddy op 1. Herman en ik
stellen wat teleur op de binnenbanendoor in de 26 te blijven steken. Ik sta nog
redelijk gelijk met Herman als we alweer de laatste stint ingaan. Op 1 schat ik
de kans vrij klein dat ik Herman kan verschalken. Dat klopt ook want op 4 is
hij me gewoon te snel af en bovendien lopen de rondetijden zo op (9.4!)dat ik
mijn vorige resultaat niet haal, ondanks een foutloze race. De snelle mannen
zitten ook nog dicht bij elkaar en Dennis verkoopt zijn huid duur! Het is
tenslotte toch Eddy die aan het langste eind trekt, maar hij twijfelt meteen of
dit genoeg is voor de snelle mannen in de laatste groep.
Race 3: Bas, Willem en Fred. Ze spuiten er ongehoord snel
van door. Dat zie en voel je als je aan de kant staat. Fred en Bas bijna naast
elkaar en dan komt Willem er opeens tussendoor geramd aan het einde van het
rechte stuk. Keer op keer gaat dat zo. De rode Ford van Willem heeft meer
koppel en meer rem waardoor hij totaal anders rijdt dan de andere heren. En
belangrijk, zeker niet minder snel. Het blijft heel spectaculair om te zien. 28
ronden voor alle3! Bas op baan 1 is licht favoriet bij de Bookmakers. De 2e
stint is het weer minstens zo aan elkaar gewaagd al heb ik het idee dat het
toch langzaam een Scholten feestje aan het worden is. Als Fred hierna op 1 mag
kan hij niet meer meekomen met het geweld uit Lelystad! Bas komt op 4 ook weer
op 28,1 meer dan Willem op 3. De laatste stint moet dan maar uitmaken wie het
gaat worden vandaag. Bas op 2 tegen Willem op de favoriete baan 4 met Fred
ertussen in. Bas rijdt vrij relaxed naar een 27.42. Willem komt nog aardig
dichtbij met zijn 27.24 en Fred blijft steken in de 26.
|
Winnaar Bas
|
Bas wint dus weer eens! Maar Willem is 2e net
voor Eddy. Dennis is 4e ruim een halfje los van Fred. Dan komt Paul,
Herman, ikzelf en Nanno die toch ook ruim in de 102 zit! Het maakte voor mij
uiteindelijk niets uit dat ik over mocht rijden omdat Herman 3 baanstukjes
beter was. Bas en Willem zijn eigenlijk de enige rijders die snel kunnen
blijven rijden op deze banden! Bij de rest zie je toch in meer of mindere mate
verval optreden.Ook het bekende onderstuur vanwege de grip van de nieuwe banden
is door iedereen kennelijk getackeld! Het is wel opvallend dat bijna iedereen
minder was dan in maart. Alleen Nanno noteert een plus van 4, Dennis +2 en Willem blijft nagenoeg gelijk. Bij de rest
1 a 2 ronden achter. Fred zelfs 3!
Het blijft toch een wondere wereld, die van het Slotracen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten