SRA

SRA

donderdag 20 september 2018

442; de Group-C , terug van zomerreces!

 
De eerste race na deze lange hete zomer is van de Group -C auto’s. Deze inmiddels zeer bekende auto’s zijn er in talloze variaties te krijgen en zijn vanaf het begin  af aan door geëvolueerd. Bij ons zijn het vaak de nieuwere uitgaven van de Porsches en de Toyota ’s die de dienst uitmaken. Echt nieuw spul zit er niet tussen. Paul heeft een Sauber, Willem een Jaguar. Bas en Eddy  hebben de Toyota ‘s en Nanno, Herman, Dennis en ik hebben de Porsche. Fred en Arie zijn er niet. Wie er wel is is Hans! Op de groeps-App zie ik hem nogal eens verwoede pogingen doen om mensen te bewegen op dinsdagavond langs te komen. Maar mede door de hitte kwam daar weinig van. Hij racet niet mee vanavond. Ik weet niet eens of hij een Gr-C auto heeft.

Hans op z'n praatstoel


Keuren en nieuwe banden. Dat is waar Paul zich mee bezig houd. De BRM bandjes worden om de velgjes gelegd en dan meet en weegt Paul alles door en noteert het e.e.a. in zijn schriftje. De meeste getalletjes zitten dicht bij elkaar maar er zijn ook verschillen te zien.  Opvallend is dat bijna alle auto’s toch dik over de 30kmh rijden! Helaas heb ik een uitzondering  en kom ik op de 29 kmh.

De kwalificatie, Herman door de geluidsbarrière!

Het begint met Bas en eindigt met Paul. Maar het is vooral Herman die de Porsche ongelooflijk snel rond weet te stampen! Precies 8.4 sec! Later ontdekten de knappe koppen dat dit de minimum tijd is die is ingesteld! Waarschijnlijk is hij dus nog sneller! Bas is 2e na een rampzalig begin. Maar dat ene complete rondje was meteen goed voor plaats 2! Eddy, net terug uit Thailand (werk!) lijkt nog wat roestig maar is 3e. Zelf  vind ik me op een keurige plaats 4 terug. De auto doet precies wat hij moet en ik  ben 1 van de weinigen die zonder crash de minuut volmaakt, Nanno , Willem, Dennis en Paul volgen. Alles zit binnen 0,4!

race 1 "the machines"



race 1: " the men"

Race 1: Nanno, Dennis, Paul en Willem. De 2 Porsches tegen de Sauber en de Jag. De Jaguar is snel, zeker op Willems baan 4, maar ook wat wispelturig op de verse banden. Na een poosje is Paul, ook niet helemaal foutloos toch aan de leiding gekomen. Die wordt overgenomen door Dennis met de oranje Porsche. Nanno blijft wat achter op baan 1. Als Willem hierna op 2 mag is het uit met de pret voor de anderen. Foutloos komt hij tot 28 ronden. Dennis is best of the rest met 26 ronden op 1. Hierna doet Willem op 1 eigenlijk het zelfde. De Jag is ontketend en weer volgt een foutloze run. 27 op 1 is gewoon heel goed! Paul en Dennis halen dat ook maar zitten in de binnenbanen. Nanno krikt zijn gemiddelde ook iets op 26 op 4. Willem heeft in de laatste stint alleen  Dennis in de gaten te houden. Op de snelste baan van vanavond 3 moet dat te doen zijn. Dennis geeft zich niet gewonnen maar tegen de snelle en weer foutloze Jag  komt hij net wat te kort. Nanno komt op 2 ook aardig in de buurt van de 27 ronden . Willem wint met ruim 1 ronde meer dan Dennis. Paul zit daar weer 2 ronden achter , 2,5 voor Nanno. Die laatste heeft nog altijd bijna 103 ronden!

race 2


Race 2: Herman, Eddy, JW en Bas gaan kijken of er nog wat te doen is aan de score van Willem. Na een wat voorzichtigere start- of zijn de anderen zo snel weg ?- van mijn kant rij ik al snel op kop! Ik kon ze meteen weer bijhalen en de Toyota’s gingen zich meer met elkaar dan met de race bemoeien en dan krijg je dat. Mijn auto zette geen wiel verkeerd en heeft geen moment negatieve reacties van de nieuwe rubbers. Samen met Eddy zit ik in de 28! Wel is dit op de snelste banen maar toch. Hierna gaan we het op de buitenste proberen met Bas en Herman in de middelste. Dan zie je het omgekeerde beeld...rijden zij 28 en moeten de buitenbaners daar 1 op toegeven. Het is dus erg close. Eddy en ik mogen kijken of we op 3 en 2 het verschil weer kunnen vergroten. maar Bas op 1 geeft zich niet zomaar gewonnen! En op 2 ben ik wat lang bezig een goed tempo te pakken te krijgen. Er zijn een paar punten waar de auto wat anders reageert dan op de andere banen.  Eddy is op 3 snel zoals verwacht, maar telkens als hij “bij” is volgt een foutje en kan hij opnieuw beginnen. En als Herman op 4 ook  al 27 ronden aantikt hebben we dat allemaal gedaan. Ik sta wel een klein stukje voor Bas maar op baan 1 tegen Bas op 3 maak ik me weinig illusies. Ook Eddy is niet ver weg...Al snel zie ik mijn ooghoek iets Japans aan komen snellen. Het is niet Bas maar Eddy. Die moet zich eerst nog “unlappen” begreep ik uit zijn mededeling. Al snel komt er nog zo’n schicht aan. Deze is echt snel. Dat is Bas. “Nog 1 minuut “hoor ik... ik tracht hem nog even voor te blijven maar eenmaal er langs loopt  hij resoluut bij me weg. Het verschil is niet echt groot natuurlijk maar deze race duurde eigenlijk 50 sec. te lang voor mij. Ik denk dat we er een leuke spannende wedstrijd van hebben weten te maken met behoorlijke gevechten en een veld wat ongeveer een ronde of 7 uit elkaar ligt.
 

Bas en Eddy na 8 minuten nog niets opgeschoten!

 

 
 
 

 



and the winner is...Bas!


 

 

hier kun je nakijken waar het fout ging....


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten