de 908 kan op alle ondergronden terecht |
Als ik om even over 8 aankom zie ik Roel buiten in zijn Mini
zitten. Tenminste het blijkt Roel te zijn. Samen stappen we naar binnen en zien
daar dat buiten de bekende Slipstream gezichten alleen Fred en Frank I. er al
zijn. Ze zijn er al een half uur! Als we ons gesetteld hebben druppelt het
langzaam vol. Er zijn in totaal 17 man en 1 vrouw op afgekomen. Nummer 19 , Sebastiaan
laat de race op het laatste moment schieten - de Opel GT staat al klaar-
vanwege de iets te trage herstel van het lichaam na de avond hiervoor.
uw reporter was er al vroeg bij |
de baan is nog leeg |
Ik kies voor de NSR 908 met de 22k motor. Donderdag heb ik
daar nog even een busje matlak op los gelaten om die prachtige glans er wat af
te krijgen. Hij oogt nu wat meer als 1970. We kunnen lekker lang inrijden een
ik mis nog een beetje controle in de korte sprint secties. Er moet -letterlijk-
een tandje bij achter! Dat is precies wat er aan ontbrak. De topspeed is eigenlijk
nog steeds perfect maar remmen, sprinten. Het wordt allemaal net een eh, tandje
beter. Bij de keuring geen gekke dingen en daarna nog even met de Matra
gereden. Ook een perfecte auto voor deze baan alleen miste deze motor de pit
die de 908 wel heeft. De bandjes hebben na een paar minuten trouwens een
metamorfose ondergaan! Van keurige droge rubbertjes zijn ze verworden tot
kleverige klompjes rubber waar van alles aan vast kleeft. Alles komt er onder
te zitten. Willem laat bij de tafel van Frank de rode GT40 uit z’n handen glippen!
Als hij hem na 1x stuiteren weer heeft is de vooras steun afgebroken! Snel
wordt de gele in gereedheid gebracht maar die is veel minder hot dan die rode.
de jonkies bij meester Frank |
Er wordt niet gekwalificeerd en we gaan op tijd van start in
de door Frank en Rob bedachte volgorde. Er zijn 5 tourings, allemaal
Amerikanen, 4 Alfa 33’s, 3 Porsche 908-3 ,2 Lola T70’s en 2 GT40’s en 2 Ferrari
’s.
we zijn er klaar voor! |
Frank rijdt zelfs Porsche tijden! |
Race 1 : Frank G., Galyna, Frank I, Herman , H.P. en Kees. 2
Porsches, 2 Ferrari ‘s en een Alfa +1 Ford. Waar iedereen de NSR wel voorop
verwacht is het Kees die met de gouden Ford de leiding pakt en stevig wegloopt
van de rest. Daarachter is het Frank G. die de anderen z’n achterlichten laat zien. Dan heeft hij die
niet voor niets aangesloten van de week. 6.5 ronden bedraagt het gat maar
liefst op zijn naamgenoot. Die heeft Galyna maar net achter zich weten te
houden! HP zit daar weer 3 rondjes achter met de enige “building ”auto van
vandaag de kanarie gele Fly 512. Daarachter zit de wanhopig met auto en
regelaar in de knoei zittende Herman.
het 2e veld |
Race 2: Raymond, Bas, Willem, Michel, Bart en Fred, een
mooie mix van sportscars en dikke Amerikanen. Tegen Local-hero Michel is
niemand opgewassen ook Bart niet met zijn werkelijk gigantisch lange Fairlane.
Hij blijft wel het dichtst in de buurt. Daarachter is het Willem in zijn 2e
keus Ford die het familie gevecht wel heel gemakkelijk in zijn voordeel beslecht.
De auto van Bas is wel erg lomp en hoog en de nieuwe banden hebben een
rampzalig effect op de handling van dit bakbeest. Keer op keer schiet hij er uit.
Als er een goed rondje is is hij best snel maar ja..daar zijn er te weinig van.
Bas weet de andere jongeling, Raymond nog wel achter zich te houden en ver
daarachter is het Fred, die ook de nodige problemen leek te hebben, die nog wel
nipt voor Herman uit race 1 blijft.
omdat hij zo "anders "is |
Race 3: Roel, Richard, Rob, Roland, André en ikzelf. Je kunt
wel zien dat de R in de maand zit. 1 grote dikke touring en 2 identieke Lola’s ,
2 Alfa 33’s en mijn 908-3. Dit beloofd wel een snel clubje te worden. De locals
zijn meteen goed weg en dat blijven ze. De Alfa van Andre is net iets rapper
dan de Thunderslot Lola die eigenlijk best een tam motortje heeft. Als ik
eindelijk volgas het “eau roge”deel door durf klap ik een paar x bijna achter op
de rode Lola die me net daarvoor inhaalde. Het weerhoud Rob er niet van een
flinke voorsprong op me te nemen. Ik ben wel behoorlijk lang foutloos gebleven.
Roland is dat in iets mindere mate want de snelheid zit er goed in bij hem. Hij
volgt binnen de 2 ronden. Dat is nog altijd 1,5 meer dan de lastig te
bestrijden Richard. Dit keer zonder zijn meisje -bloemen corso- wat de concentratie wellicht ten goede komt.
Ik heb hem denk ik 3 x geschampt als hij weer eens”overstak”. Maar ook rijdend
is hij erg lastig voorbij te steken omdat hij hele andere lijnen rijdt dan een prototype.
Roel zit daar weer achter in de verwarrend
gelijk als die van Rob uitziende auto. Ben je hem net voorbij komt ie opeens
weer keihard achter je aan..zoiets.
na de race is de auto wat besmeurd |
Als deze 1e heat is afgewerkt zijn het de
thuisrijders die hebben gemaximaliseerd. Andre, Rob, Michel maar dan kom ik op
de 4e plek. Dat voelt heel goed. De andere SRA mannen hebben het
minder naar hun zin denk ik. Willem is 8e, Bas ergens rond de 14e
en Herman..laatste.
Bart is z'n element |
In de pauze maken Bas en ik kennis met de Ralleycrossbaan die trots wordt gedemonstreerd door Bart. Het is wel een hele nieuwe ervaring met zoveel wielspin overal doorheen glibberen. Bas is daarvoor aan de dood ontsnapt door een groenig uitgeslagen worstje na 1 hapje uit te spugen...”dat was er nog 1 uit de ouwe doos”. De volgende is idd. beter!
Door naar de 2e heat
ze staan weer klaar |
Race 1, Fred, Herman, Galyna, Raymond, H.P. en Frank I. Je
merkt meteen dat er in deze groep de meeste progressie zit. De rondetijden gaan
omlaag, het aantal klappertjes wordt minder en dat resulteert in een flinke
toename van het aantal ronden. Fred +4,5, Herman+6, Galyna +4, Raymond +5, H.P.
+8,5! en Frank + 11! en dat is meteen de winnaar!
de 2e groep |
hier zijn de rijders |
Race 2: Bas, Frank, Roel, Richard, Willem en omdat er een
speaker nodig is in de volgende race: Bart! Je kunt niet alle locals in 1 race
proppen. Het is dan ook Bart die iedereen zijn enorme kofferkont laat zien.
Willem gaat ook beslist wat sneller en wordt 2e . Beiden 5 ronden in
de plus. Dan is het Frank, in fel gevecht met Roel die beiden gek genoeg evenveel
ronden halen als in hun eerste poging en ook nu alle 2 168 ronden weten af te
leggen! Bas komt niet uit de problemen en levert zelfs nog behoorlijk in ook en
dat doet Richard ook. Dan weer is er een stuk lood tussen de draaiende delen
gekomen. Is dat geplakt dan ligt het dashboard los op de bodem en de spoiler gaat er ook
nogal eens af. Gauw naar de snelste mannen.
Bart raast voorbij aan Bas |
Race 3: Rob, André, Michel, Roland, Kees en ik. Rob is van
plan de Alfa van André te verschalken 2 rondjes. Het is niet heel veel. Wie kan
er sneller dan in de eerste heat? De Camaro van Michel acht ik niet in staat
dit gat te dichten. Als verwacht gaan de kemphanen er behoorlijk rap van tussen.
Maar een beetje afhankelijk van welke baan ik zit kan ik aardig volgen. Rob
roept zelfs een keer dat ik de snelste man op de baan ben met een 9.1! Daarna
gaat er even het eea. fout en ik moet me even herpakken. De auto is ook even
van slag en via een aantal 10.0 rondjes kruip ik weer langzaam in de 9.5 jes.
Dit komt denk ik door de veranderende rubberklontjes aan de banden. Ik verlies hiermee
nipt van Michel wat natuurlijk geen schande is. Ik heb toch 2.5 ronden meer dan
de 1e keer. Ik pak plek 4 eigenlijk weer af van Bart uit de vorige
race. Ook Roland en Kees zitten elkaar flink op te jagen. De Alfa is
uiteindelijk net de snellere van de 2. Kees komt exact op gelijke hoogte met
Willem, ook met de GT40 uiteraard.
de Alfa's zijn iets rapper weg dan de Porsches |
Het is voorbij gevlogen, de prijsuitreiking gaat erg vlotjes.
Frank I wint de Concours ‘d Elegance met zijn Gulf Porsche creatie en na het
afrekenen aan de bar gaat een ieder weer naar huis, een ervaring rijker. Frank
en de mannen van Slipstream bedankt, het is weer een mooie aflevering van de
CC-32 geworden.
na de race zijn de banden verworden tot een kleverige massa... |
de prijsuitreiking met links winnar Rob |
de concours winnaar van Frank |
Frank wint het concours |
Andre is vandaag 2e |
De gulf 908. Zijn dat NSR's?
BeantwoordenVerwijderenExtra tandje, is dat het grote tandwiel (kronnwiel) achter of pignon?
Hi Marc, de 908 is een NSR en die heeft Frank zelf tot Gulf auto omgetoverd.Aan het hoefijzer te zien decalls van een GT40. Het achtertandwiel heeft er 1 meer.In topspeed maakt het eigenlijk niet uit, hij is uphill missch. nog wel sneller, maar je hebt gewoon meer controle, meer gevoel in de vinger. Bij SRA gaat hij nog even smel rond als daarvoor maar wij hebben weinig technische stukken....
BeantwoordenVerwijderenik lees het als was ik er bij!
BeantwoordenVerwijderen