SRA

SRA

donderdag 11 oktober 2018

444 Group 5 BMW race ; Bas oppermachtig!


BMW Group 5

 

Vrijdag mochten we weer met ons alle fav. auto’s aan de slag, de BMW Groep5, en dan nog wel de 3 serie. Wat eigenlijk een gekrompen 5 serie was en die weer een te heet gewassen 7. De bedenkers van het groep5 gebeuren hebben er wat slordig passende doosvormige elementen aan toegevoegd  een sneeuwschuiver en tenslotte nog monsterlijke vleugel achterop. Zie hier de gebakjes van vanavond.Sideways heeft daar nog een anglewinder chassis aan toe gevoegd en het drama is kompleet.

een verslag hoeft niet zo ingewikkeld! Dank aan Eddy
Bij de keuring is alles uiteindelijk goedgekomen en de verschillen zijn wederom klein. Sommigen hebben liever een wat zwaardere auto anderen zo licht mogelijk. Enig verband met het eindresultaat lijkt er niet te zijn.

Onze nieuwe man, Gerrit, heeft nog niet zo’n ding (Lucky bastard!) en mag mijn “pantzer” M1 lenen.

De kwalificatie levert het vertrouwde beeld op. Fred, Bas, Willem(!)en Eddy los van de rest. Dan Dennis, Herman, Nanno(!) en ikzelf. Tenslotte Paul  Arie en Gerrit die boven de 9 sec. grens blijven.


De eerste race:  Gerrit ,Arie ,Paul en ik. Op baan 1 begin ik vrij rustig maar akl snel ontstaat een gevecht om de leiding met Paul. Als ik de kop net heb gepakt heb ik een klein slippertje en kan ik weer opnieuw beginnen. Eerst moet ik me van Arie ontdoen en dan komt de blauwe t-shirt auto van Paul weer in beeld. Na een 2e uitglijder lukt het me nog net om naast Paul te komenals de stroom er af gaat. De volgende stint ziten Paul en ik in de binnenbanen. Daar gaat het weer aardig gelijk op. Ik heb 1 foutje, Paul niet en we zitten elkaar op de hielen. Paul gaat wel steeds harder merk ik en dat probeer ik dan ook maar. Vanaf de 3e stint gaat het in zoverre beter voor mij dat ik er in blijf en Paul de foutjes maakt. Intussen begint Gerrit de vreemde BMW wat beter aan te voelen en probeert  stapje voor stapje wat sneller te gaan zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid. Eerst leren lopen voordat je gaat hollen. Het levert geen ronderecords op natuurlijk maar je bouwt wel iets op.  Arie moet Paul intussen loslaten. De laatste stint is eigenlijk uitrijden voor mij. Paul  staat ver genoeg weg . Dat lukt vrij gemakkelijk. Een beetje tempo uit deze bak peuren is weer een ander verhaal. Maar met een halve ronde voorsprong op Paul win ik dit onderonsje. 103.46, ietsje meer dan in mei toen ik toch ruim 0,2 sneller was in de kwalificatie! Arie geeft 1 ronde toe op Paul. Gerrit haalt toch een nette 94.55.

De tweede race: Nanno, Herman, Dennis en...Arie! Arie heeft nog wel zin in een race en draait in. Het laatste resultaat telt, ook al is dat minder dan de eerste. Wat er met de heren aan de hand is weet ik niet maar er is er niet 1 die de kwalificatie snelheid aan een overeenkomstig race resultaat weet te koppelen. Het levert wel spannende races op!  Je ziet dat Nanno stappen maakt de laatste tijd en  samen met Herman en Arie is het elke stint spannend wie aan het langste end gaat trekken. Vooraan is het Dennis die zich uit deze vechtersclub weet te onworstelen. De voorsprong is langzaam uitgebouwd  tot een kleine 2 ronden op Arie die nipt voor Nanno weet te blijven. Herman zit daar een halve ronde achter. Arie verliest wel  1 ronde maar dat blijkt in de eindstand niet uit te maken.

Race 3: De snelle mannen. Het gat met de volgers is aanzienlijk in de kwalificatie. Het lijkt de F1 van tegenwoordig wel!  Fred snoept de pole van Bas af met minimaal verschil. Maar ook Willem is erg snel. Eddy is iets minder snel maar we kennen hem inmiddels. Je ziet eigenlijk nooit hoe snel hij is maar hij zit er altijd weer prima bij.

Eenmaal van start zie je meteen het verschil met de B divisie. De eerste ronden is het gewoon stil aan de baan als deze kluit snelle BMW’s over de baan dendert. Alle 4 meteen in de 8.7!  Echt een klap sneller dan alles wat hiervoor rondging! Bas heeft het eerste uitvliegertje en moet nog meer aan de bak! Fred Willem en Eddy blazen gewoon door. Langzaam maar zeker trekt Bas de race toch  naar zich toe. Ook op 1 is hij minimaal net zo snel als de rest! Ook Willem volgt prima net als Eddy. Bij Fred lijkt het of de snelheid bij elke stint wat minder wordt!  Langzaam moet hij toezien hoe de anderen wegrijden. Dat doet Bas ook bij Eddy, die op zijn beurt weer wat wegloopt van Willem. De foutjes zijn nu erg belangrijk, wie houd hem er het beste in? Het is Bas die toch ruim 1,5 ronden weg is gelopen bij Eddy. Willem zit daar weer ruim 1 ronde achter en pas dan is het Fred die geen snelheid meer had op het laatst. Hij heeft nog wel een marge van 2,5 ronde op mij de eerste volger...
 

Als ik mijn resultaten er bij pak blijk ik in de kwalificatie steeds trager maar in de race steeds iets beter! In januari 8.773/ 102.50- mei 8.894/103.22 en nu 8.997/103.46! Het is wel redelijk constant qua race pace (of het gebrek daaraan)

Binnenkort gaan we bepalen wat de nieuwe clubauto wordt! We hebben een lichte voorkeur voor een F1 of wellicht een dikke Amerikaan. In ieder geval willen we weer eens iets anders!

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten