de werkruimte van de TC chief Paul |
Voorafgaand aan deze race was er
een regen aan what’s-apjes. Vooral
dinsdag liep de spanning hoog op. Er was een vraag neergelegd door een
paar gastrijders of ze ook mee zouden mogen doen met onze clubraces. Er is daar
in de vergadering positief op gereageerd en
Hans Pieter en Kees met hun Gali(y)na’s
meldden zich. Ze wilden dinsdag wel komen trainen. Omdat er dinsdag
meestal weinig animo is leek dat geen enkel probleem. Dat bleek een misvatting
helaas. Voor Hans is het altijd een lastig punt, vreemden aan de baan. En hij
is de harde kern van de dinsdagavond dus
er volgde kort gezegd een regen aan berichtjes. Gelukkig is het nu vrijdag en opgelost.
Eigenlijk is iedereen vanavond wel voor dit gastoptreden , onder het motto : Hoe
meer ziel hoe meer vreugd!
Het was dus lekker vol vrijdagavond!
Paul heeft 4 groepen in kunnen delen en
met slechts 30 sec. kwalificatie tijd p.p. proberen we het tijdschema wat aan
te draaien.
een bont pallet aan GT40- jes |
De keuring verloopt zonder gekke dingen,
de meeste Fords zijn inmiddels vaste klant, dus dat schiet redelijk snel op bij
Paul. De auto van onze gasten zijn natuurlijk nieuw en Gerrit heeft onlangs een fraai gouden
karretje aangeschaft. Nanno heeft de eer het meeste werk van de GT40 te hebben
gemaakt. Met Jordan F1 decals en wat groene en blauwe verf is een bijzondere 7-Up auto ontstaan. Ik heb
mijn auto even nagelopen en ontdekte een stroef lopende achteras! De lagers
bleken aan de buitenkant geoxideerd en zaten nogal vast in hun huis. Hierdoor
bleek de as aardig te zijn ingesleten. Een beetje schoonmaken, wat olie en een
nieuw asje levert een mooi soepel draaiende achterbrug op. Wellicht was de auto daarom
wat traag de laatste tijd. Met de nieuwe BRM-etjes er onder klokt hij in ieder
geval 30 km/h en dat was daarvoor toch wat lager.
het thema van vanavond is Ford! |
De kwalificatie beloofd wel wat spektakel, 30 sec is immer maar net genoeg voor 3 rondjes maximaal. Er uit is meteen rampzalig, langzaam beginnen ook dus..spanning alom. Voor sommigen maakt het niet uit. Bas, Fred ze rammen er meteen snelle tijden uit. Mijn auto ging ook prima, meteen een 8.8. en dan nog wat omlaag..8.560 niet te geloven, goed voor plek 4! ik sta dus tussen de grote mannen Fred, Bas en Eddy! Nanno deed het maar net iets minder en Dennis is snel maar hield het meteen voor gezien. Tactisch foefje? Hans Pieter en Arie vallen ook in positieve zin op. Nieuwkomer Gerrit is de enige die niet onder de 10 sec. komt, maar dat is geen schande.
Heat 1, Nanno, Galina, Gerrit en Galyna. Eerstgenoemde laat er geen gras over groeien. Met de nieuwe rubbertjes is het niet verkeerd op de lastige baan 1 te beginnen. Maar om dan meteen een ronde weg te lopen van de dames..dan ben je wel een klap sneller in de rest van de race. En dat blijkt ook wel. Op baan 3, 2 ronden op de rest, op baan 4 weer 1 en op baan 2 weer 1. Galyna is intussen knap 2e met ruim 100 ronden terwijl Gerrit de laatste plaats overdoet aan Galina! Dat verschil is niet groot.
close racen is leuk behalve als je moet stickeren... |
Heat 2: Paul, Kees, Nanno ( die mag nog 1keer) en Herman. Wat kan Nanno in dit veld uitrichten. Met de constante Paul, de snelle Herman en Kees die inmiddels op onze baan wel van wanten weet. Paul begint rustig op 1 en loopt iets achterstand op op de anderen die alle 3 27 ronden rijden. Als Kees op 1 mag blijkt ook hij de langzaamste. Herman en Paul komen tot 26 ronden maar Nanno heeft er weer 27! Dat herhaalt hij ook op 3 en is daarmee samen met Paul de snelste. Nu is Herman op 1 de langzaamste. Dat stokje neemt Nanno van hem over. Het wordt dan nog spannend want ze kunnen alle 4 in principe nog winnen! Maar het is toch weer Nanno die iets overhoud op Paul. Bovendien rijdt hij 30 baanstukken meer dan de vorige race. Maar goed dat hij nog een keer reed want anders was Paul hem net voorbij gegaan. Het verschil tussen Herman en Kees is ook erg klein maar de SRA man beslist het in zijn voordeel. Het hele veld zit net 1 rondje uit elkaar.
de mannen van de 2e race |
Heat 3: Dennis, Arie, Hans Pieter
en Willem. Daar heeft onze 4e gast zich mooi tussen weten te wurmen!
Maar is de eerste stint moet hij het tegen het collectieve SRA geweld afleggen,
26 om 3 x 27 ronden. Vooral Dennis lijkt er zin in te hebben! Dat blijkt ook in
baan 3 waar er zelfs 28 ronden worden uitgeperst! Zelfs specialist Willem loopt
1 ronde achterstand op. Ik heb het idee dat zijn rode Ford wel eens betere tijden
heeft gekend. HP zijn auto lijkt me ook erg snel maar komt de korte links
rechts bochtjes wat minder lekker door waardoor hij terugvalt. Dennis gaat
vervolgens op 4 al weer door de 28 grens heen! De rode Ford met de tribal art
achtige versierselen (van uit Dennis zijn eigen fantasie ontstaan ) rijdt idd.
of de boze geesten op z’n hielen zitten! Willem kan op 1 nog een beetje volgen
en de andere 2 Fords worden op ronden
gezet. In de afsluitende stint op baan 2 haalt Dennis de 28 net niet. Maar met
110.51 ronden zet hij meteen de druk er vol op bij alles wat nog moet rijden.
Willem is met 108,15 best of the rest, voor Arie en Hans Pieter die toch wat
aan het weggedrag van de auto moet sleutelen denk ik.
110.51: Ga er maar aan staan, het
kan maar of het lukt? Fred, Bas, JW en Eddy gaan het proberen. Na een redelijke
start duw ik het veld voor me uit zoals te verwachten was. Maar een paar
rondjes later zit ik opeens Fred (1) op te jagen. De ander 2 snelle mannen
letten weer eens te veel op elkaar denk ik. Als Fred zich ook verslikt ben ik
zowaar de trotse leider! Uiteindelijk rol ik naast het identieke autootje van
Fred uit maar wel met 1 ronde meer op de teller. Met Fred naast me op 3 voeren
we een beetje een HAM/ BOT act op. Ik ben een beetje de wingman van Fred. Ik
kan hem niet helemaal bijbenen maar ga ook niet moeilijk doen om bij te
blijven. Geen teamorders, meer gezond verstand. Bas en Eddy zetten we op 1
ronde door weer in de 28 te finishen. We kunnen Dennis nog ruiken..Hierna wordt
geconsolideerd, alle 4 in de 27 ronden. Telkens als Bas me heeft bijgehaald
vliegt ie er op een onverklaarbare manier uit...vuile lucht, stijve vinger? Ik merk wel dat de tijden omhoog gaan. In
baan 1 lukt het me niet eens meer de 9 sec. grens te doorbreken. Fred reed daar
nog 8.6-Jes. met zijn nieuwe rubbertjes! Het is tot het einde spannend . In de ooghoek
zie ik Bas en Eddy steeds dichterbij komen. Hun tijden zijn dan ook beter dan
de mijne. Maar ik hoef nog maar 1 minuut...eindelijk
ik heb het veilig gesteld. Geen enkele fout gemaakt en dat blijkt toch weer een
degelijke basis!
Fred heeft ook de 110 grens
gehaald maar is Dennis niet voorbij! Ik volg dan weer op een kwart baan 11
baanstukken voor Eddy die Bas precies 1 ronde voor is gebleven. Dennis een
verrassende en verdiende winnaar vanavond! De 2 oudjes met de donker groene
Fords daar achter. Van de gasten is Kees toch de beste racer. Met ruim 105
ronden zit hij al vlak bij Nanno, Paul,
Arie en Herman!
de koffer van Dennis, de rechter is van Fly dat telt niet. |
Mooi hé,al die Ford's
BeantwoordenVerwijderen