446: De Alfa mannetjes houden zich in!
De clubautorace van november is
met de Alfa GTAm gereden, net als die van maart. Dat was best een gedenkwaardige
race met Paul als winnaar! Deze keer zijn de auto’s even nagelopen en gesmeerd
en besloten is de gebruikte-nog in prima staat verkerende- BRM bandjes te laten
zitten. Er wordt niet gekwalificeerd dus we kunnen meteen beginnen. De auto’s
zijn ”baangebonden” dus er wordt niet omgestickerd maar wel worden telkens de
baansectoren opgeschreven voordat de auto naar start finish gaat. Voordeel
hiervan is dat de statistici onder ons exact kunnen zien wie waar de snelste
is.
Race 1 zijn Herman, Arie, Gerrit
en Nanno. De man met de meest Italiaanse naam gaat er als een speer vandoor. Na
4 min. heeft hij ruim 26 ronden weggetikt minimaal 2 meer dan de anderen.
Gerrit ligt er 3 achter maar dat is
gezien zijn geringe ervaring eigenlijk een prima score. Hierna zijn het Herman
en Nanno op de binnenbanen die de lakens uitdelen. Herman wint dit duel
tenslotte. Dat baan 4 snel is zien we hierna aan Herman. Hij weet de score van
Nanno op 4 exact te kopiƫren! Dat is een voordeel van het steeds opnieuw starten bij start/
finish. Je hebt zo een wat gedetaillerder beeld van een ieders verrichtingen. Hierna mag
Arie tenslotte met het groen monster op 4. En het moet gezegd, het ging
perfect. Hij heeft nog 8 sectoren meer dan eerder genoemde baan 4 kampioenen.
maar Nanno heeft gewonnen door zijn degelijke rijden. Arie is met zijn
eindsprint Herman tot op 3 stukken genaderd. Gerrit is als enige onder de 100
gebleven.
Race 2: Nanno mag , kan en wil
blijven staan. Dennis, Paul en ik komen er naast staan. Gaan de banden het
houden en wat voor tijden zijn hier nog
mogelijk? We stuiven in ieder geval lekker stevig weg en ik kan met de rode
rakker op 1 prima bijblijven. In de korte bochtjes kan ik telkens weer
bijhalen. Net als je dan denkt dat je lekker bezig bent steekt het raspaardje
daar een stokje voor. De auto is nogal onberekenbaar en als je dat 2 a 3 x hebt
maak je dat niet mee goed in dit veld. Maar goed, eerste stint, baan 1 er is nog van alles mogelijk. Paul is wel 1,5
ronde weggelopen op baan 4 uiteraard. Hierna heb ik baan 3, de SRT auto, ook
een fijne auto vind ik. Probleemloos blijf ik de ander heren nipt voor. Als ik
hierna op 4 mag merk ik al snel dat dit andere koek is! Wat loopt dat ding fantastisch!
Steeds sneller gaat het. Van 9.3., 9.2
naar uiteindelijk 9.11! 27.03 ronden is het gevolg van dergelijke tijden. Maar
ik reken mezelf nog niet rijk. Paul doet het op 1 beter dan ik op die baan. Ook
Dennis zit niet ver weg en die mag
bovendien naar 4! Op 2 gaat het me aanvankelijk goed af maar met de grijze Alfa.
Maar hij heeft net als die van baan 1 wat meer nukken dan de andere 2. Paul
verdwijnt uit beeld en ik moet alle zeilen bijzetten om Nanno voor te blijven.
Hij maakt uiteindelijk denk ik net een foutje meer dan ik want ik ben 3e.
Ik weet deze race te winnen maar Paul en Dennis zitten in de zelfde ronde!
Race 3: De Alfa mannetjes die in
maart zo vakkundig hun eigen ramen inkegelden. Wat gaan ze vanavond doen? Ik
heb in ieder geval laten zien wat er –met name op 4- aan tijden mogelijk is.
Kortom de lat ligt hoog en Bas en Eddy zijn doorgaans nog wel een klapje
sneller. Aan de andere kant zijn de banden weer wat ouder ..Eddy, Fred, Willem
en Bas. Ze finishen in omgekeerde volgorde de Scholtens voorop. Bas is maar
iets sneller dan ik. Snelste rondetijd is nu in de 9.0 terecht gekomen! Hierna
mag Willem op zijn fav. baan 4. Eddy op 3 weet de schade aardig te beperken,
maar de hoge 26 van Willem is hem toch te machtig. Bas loopt op baan 2 -1 ronde achterstand op en Fred maakt ook de
nukken van baan 1 mee en vergooit hier zijn kans op een top klassering. Nu mag Bas
die auto overnemen. Ook hier loopt het niet overal even lekker. Maar Bas perst er wel iets meer uit dan Fred deed.
Fred intussen op baan 3 laat weer hele aardige dingen zien. Eddy op 4 moet hij(
uiteraard) laten gaan maar Willem op 2 kan hij wel voorblijven .
Eddy die tijden in de 9.0 reed in baan 4 staat
bovenaan , vlak voor Willem en Bas. Zo
blijft het lekker spannend waarbij vooral Bas op de prettig rijdende baan 3
zeker niet kansloos is voor de eindzege. Fred doet wat hij kan op 4, pakt de
leiding en loopt beetje bij beetje weg bij Bas die op 3 ook een mooie strakke
race rijdt. Eddy maakt nu op 2 ook de nukken van deze grijze Alfa mee en
blijft, zeker voor zijn doen- een beetje achter. Willem op baan 1 doet het
prima en eindigt de race maar net achter Eddy. Het veld is dus wat in elkaar
geschoven!. Ook hier 3 rijders in de zelfde ronde! Gemiddeld bijna 2 ronden
meer dan in de vorige race! De onderlinge races zijn op deze manier erg
spannend ook al zie je de eindstand uiteindelijk pas na het invullen van alle
resultaten. Hieruit blijkt dat Bas heeft gewonnen net voor Eddy en de
verrassend sterke Willem. Fred zit daar 1 ronde achter. Dan komt het veld van
race 2 gevolgd door die van de startgroep. Nanno was sneller in race 1 dan in
zijn 2e poging maar hij is nog net snel genoeg om geen plek te
verliezen.
Grappig genoeg lijken de auto’s
juist iedere stint net iets sneller te worden met deze gebruikte rubbertjes.
Met nieuwe BRMmetjes zie je meestal dat het juist een aflopende zaak is naarmate
ze ouder worden. Dat is zeker een factor in races als deze waar de auto’s dus bij
elke volgende groep op oudere banden
komen te staan. In maart waren juist de mannen uit de eerdere groepen in het
voordeel...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten