SRA

SRA

woensdag 29 mei 2019

458: Gr 5: Eddy op titelkoers!


Groep 5 race mei 2019



plat en breed zoals het hoort, de Ford van Willem



 

“Hoho, het is Groep 5 vanavond hoor”, zei Paul toen ik de Ferrari 512 BB op tafel legde. Al snel begreep hij dat deze exoot er vorige keer ook al bij was en werd hij gekeurd. De banden zijn vanavond geen BRM maar de F22 van Slot it. Dit vanwege de problemen in vorige races. Het betreft oude voorraad en dan geeft Paul ze weg voor slechts € 2! De weegschaal was al net zo van slag als de oude meester zelf want de losse kap gaf een onwaarschijnlijk laag gewicht van iets van 5g  aan. Gelukkig was weegschaal 2 wel bij de les en die tikte 22.79 g af. Toch weer 0,79g te zwaar dus! In deze kap hoeft trouwens nergens lood! Gek genoeg is de topsnelheid vrij laag net als  de magneetkracht. De  andere rijders kwamen ook spoedig langs en al snel lag het hele spul v.v. de F22jes op z’n kant op tafel.



Bas in gevecht met vulringetjes op de achteras



 

Alleen Bas was nog druk in de weer omdat de F22 een iets boller wangetje blijkt te hebben dan de BRM waardoor de ze aanlopen in het spatbord. Dat had ik de week ervoor ook al ontdekt. De meeste rijders zijn in 2019 overgestapt van de M3, onze vorige clubauto, naar iets anders uit de Sideways Gr5 catalogus. alleen Eddy en Paul bleven de “ dreier” trouw. De Scholtens hebben hun Fords en de meeste anderen een M1. De stints zijn  met hun 5 minuten iets langer dan gebruikelijk en door de lage opkomst en de weigerachtige houding van Gerrit om met een dergelijk voiture te rijden komt dat prima uit.

Paul aan de ongewoon rustige keurings tafel!




De kwalificatie is een specialiteit van de Ford Capri’s. Ik vind dit nog steeds wel de mooiste Gr5  bakken die er rondrijden. Willem en natuurlijk Bas zitten maar 0,07 uit elkaar. Maar Eddy en Fred weten zich daar nog tussen te proppen! Zelf  heb ik een hobbelende auto waarmee ik toch nog pal achter Willem terecht kom!


Na de kwalificatie bekijk ik de wielen en er is 1 band  simpelweg niet rond en niet zo weinig ook. Bij 1 van de andere rijders is dat ook zo en we worden in staat gesteld 1 band te wisselen.





De kleine BMW van Paul






Helaas start ik hierdoor wel in de eerste groep. Naast mij Kees, Paul en ook Dennis! De Ferrari tegen de 3 Beiers. Ondanks baan 1 en het nog niet helemaal gladjes verlopende afrol proces van het rubber heeft de blauwe reus geen enkel probleem met het Teutoonse geweld. Ondanks dat ik er 2x af hobbel win ik deze stint en pak meteen 1 ronde op de rest . Met als enige een rondetijd onder de 9 geeft dat wel hoop op een goed resultaat..Dat herhaal ik op 2 , hoewel ik daar wel  foutloos ben 33!. De hobbels zijn nagenoeg verdwenen gelukkig. Zelfs op 4 weet ik de 33 te halen en rijd ik ook al 8.9’s Tenslotte ga ik met grote voorsprong naar baan 2 en daar weet ik, zij het nipt een 33er te scooren. Ook hier duik ik onder de 9! Intussen heeft Paul wat ruzie met de kleine blauwe BMW en hebben Kees en Dennis met hun M1’s wel serieuze gevechten met elkaar . De 133 uit mijn vorige Groep5 race haal ik dit keer net niet maar de anderen blijven in de 120ers steken. Dennis is 2e voor Kees en Paul.


 

 

race 1


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 de start posities zijn ingenomen

 

en deze karretjes horen daarbij

Race 2; Bas, Fred, Willem en Eddy. 2 BMW’s en 2 Ford Capri’s. Bij de start zie je weer eens hoe verschrikkelijk snel deze heren zijn. Het is die eerste ronden een gepiep van jewelste. In no time staan er 8.7’s op het scherm! Het is Fred die met zijn fel gestreepte witte BMW M1 de leiding pakt. Maar Willem krabbelt terug , haalt hem bij en neemt de kop over met de Capri. Eddy sluipt intussen ook dichterbij en pakt op zijn  beurt de leiding. Bas op 1 is ook wel rap uiteraard maar heeft nogal wat momentjes. Ik meen dat hij last van kramp heeft, zijn uitschieters zijn niet wat we van hem gewend zijn. Er staat 3x 34 op het bord en 1x 32 voor Bas. In de 2e stint valt het me op dat de wondertijden uit de eerste al niet meer gehaald worden. Net onder de 9 is al mooi. Nu staan er na 5 minuten 3x 32 op het scherm en 1x 33. Dat is Eddy! Als laatstgenoemde op 1 mag laat hij wel zien wie er dit jaar graag kampioen wil worden!  Ook hier wordt er keurig een 33er uitgeperst! Iets wat Fred trouwens ook doet. De beide Fords zakken toch langzaam wat weg. Ook qua tijden is het niet meer zo denderend. Als dit zo af blijft glijden is het toch nog spannend wie er vanavond 1e wordt! Eddy heeft de beste papieren en heeft ongeveer 1 rondje voor op mij. De rest staat inmiddels al op een behoorlijke achterstand. Eddy gaat zonder gekke dingen te doen en bovendien weer helemaal foutloos op de zege af. Zijn 33.10 is net iets minder dan de 33.15 die ik daar tegenover stelde maar als enige zit hij in de 133! Ik zit dus bijna op 1 ronde, Fred haalt de 130 en de rest zit daar onder. Het was weer een interessante race waarbij de rijder met de minste fouten wint. Ik ben desondanks nog steeds erg tevreden met de 512BB. In een direct gevecht denk ik wel dichterbij te zitten. Nu was ik meer met de laptimer bezig dan met de tegenstanders. Tenslotte de banden, er blijkt eigenlijk weinig verschil in te zitten. Zeer vergelijkbare resultaten in vergelijking met de BRM. Ook hier “misbaksels” die je resultaat behoorlijk kunnen vergallen.



Na de race mag ik nog even met de kleine ‘dreier” van Eddy rijden. Wat een verschil met dat doosje van mij. Ik zit in no time in de lage 9.0-l’etjes. Eddy daarentegen kan totaal niet overweg met de Ferrari, zeker niet in combinatie met mijn regelaar. Toch wel grappig eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten