SRA

SRA

vrijdag 21 juni 2019

459: Klassiekers race gewonnen door Bas


 

Mooi gevecht tussen Dennis en Bas


 

 

 

 
SRA clubrace Klassiers juni 2019

 

Dit is de 2e race voor de klassiekertjes nieuwe vorm dit jaar. Eigenlijk mag nu iedere sportscar uit de jaren 1966 tot 1976. In de praktijk zien we vooral veel Slot it’s en een enkele NSR. De FordGT40 waar het op de club allemaal mee begon zie je nog weinig. Maar wat wil je ook als de familie Scholten in 1x overstapt op de McLaren-Chevy!  Alleen Gerrit, Fred,  Eddy en Paul rijden er nog mee. Ook Kees is overgestapt op het CanAm gebeuren, de Chapparal, met vleugel! Dennis en Arie hebben de NSR Porsches 908 en Herman en ik hebben de Matra’s.

Er wordt niet illegaal gegokt, dit is de bijdrage voor de bandjes...

 


De keuring en de bandjes gaan op de gebruikelijke wijze.  De immer voor discussie zorgende bandjes van BRM zijn dit keer weer aan de beurt. Iedereen speurt de slinkende voorraad bandjes af naar juist dat ene perfecte paar. Even groot, mooi rond en zonder aangietsels. Dat blijkt een hele klus. Pas als je de auto op de baan hebt zal blijken of dit ook klopt. De topsnelheden en de grondspeling lopen behoorlijk uiteen. Zelf scoor ik met de 1.1 grondspeling een mooie waarde en is de top van 35 ook erg hoog. De Matra was vorige keer afgewezen omdat de bodem de grond bijna raakte. 1 van de inbusjes belast met het omlaag houden van de as was dol waardoor de as helemaal bovenin het holletje te vinden was. Ik heb er nu de standaard plastic gevalletje in gefrummeld . Door de onderste inbusjes 1.2 mm onder de bodem uit te draaien bepaalde ik de hoogte. Nu hoefde ik alleen die 2 plastic gevalletjes maar vast te lijmen en niet vergeten de volgende dag die inbusjes terug te draaien. Missie geslaagd zo lijkt het.

het alziend oog van Paul

 

DE KWALIFICATIE

Wat later dan gebruikelijk beginnen we hieraan. We hadden nog even een bespreking over de ideeën van Kees omtrent wat vaker tussendoor races te rijden  met GT auto’s van latere bouwjaren. Hier heeft Kees een giga lijst van gemaakt. Er is voor elk wat wils lijkt het.

Een 8.6 op baan 1...


Maar goed kwalificeren dus. Bij de een was de bandenkeus wat beter uitgepakt dan bij de ander. Al te erge gevallen werden onder coulance veervangen door Paul. De banen  2 en 3 zijn altijd de fav. banen  maar Bas vond het geinig om het eens op 1 te proberen! Na 2 rondjes staat er al een 8.637 op de monitor. De toon is gezet. We zijn het er wel over eens dat de tijden van vroegah niet meer worden gehaald. Dat kan wel eens door de banden komen. Uiteraard bijt iedereen de tanden stuk op de tijd van Bas. De beide NSR Porsche, aangevoerd door Arie(!)zitten het dichtst bij. Opvallend is plek 7 voor Eddy. De auto hobbelde ook behoorlijk. Met mijn hobbelbak kom ik nog net onder de 9.


RACE 1:


Matra-Ford-Chapparal en Ford


 

De Matra, de GT40 van Gerrit, de Chapparal van Kees en Paul’s GT40. Het is een mooi evenwichtig veld. Ondanks dat de blauwe Theepot op 1 start ben ik rap vertrokken. Door wat slippertjes van de collega’s weet ik een ronde voorsprong op te bouwen. Hoewel hij  nog hobbelt is hij best aardig te rijden. Dat beeld zet zich voort op baan 3 en weer ga ik 26x door het poortje. Dit keer pak ik een ronde op Kees en Paul. Op baan 4, die de lange Matra in principe moet liggen gaat het al wat minder. 2 kleine foutjes en vooral oplopende tijden. Toch houd ik de voorsprong vast. Als we de laatste heat ingaan sta ik op 2 en Kees op 1. De fut is uit de Matra en de Chapparal gaat  steeds beter. Ik raak 1,5 ronde voorsprong kwijt en heb er nog net 1 over...

RACE 2:


en nog eens: Matra-Ford-Chapparal en Ford


 

Omdat het resultaat van mijn race aflopend was besloot ik niet nog eens te gaan. Kees daar en tegen liet zien steeds sneller te kunnen en draaide dus in. Herman, Eddy, Kees dus en Fred. Eigenlijk de zelfde grid als in race 1! Eddy en Fred gingen er met de GT40’s meteen van door. De 1 fanatiek er letterlijk alles uitknijpend, de ander rustig geconcentreerd maar zeker net zo snel. Beiden 27 met Kees daar 1 achter. Eddy mag nu naar 1, waar hij zich heeft ontpopt als een meester. En idd. na 27 ronden is de tijd pas op! 1 meer dan Fred op 2. Herman en Kees hebben er 25. De 3e heat gaat alles lang gelijk op. Alleen de Matras houdt het niet helemaal bij, de rest 26 ronden. Voor de laatste heat heeft Eddy nog ongeveer ruim 1 ronde over op Fred. Er vogt een 4 minuten lang gevecht waarbij Fred de andere Ford achterhaalt! Zij aan zij rollen  ze uit. Eddy pakt Fred met precies 1 ronde. Kees verbeterd met ruim 1 ronde en klimt over mij heen. En dat doet ook Herman...met 1 baanstuk.

RACE 3:

de daklozen afdeling...

 

Hoe houdt de kleine kan(Arie) gele Porsche het vol ten opzichte van  de witte van Dennis en de oranje CanAm bakken van de Scholtens? Zijn er teamorders? Bas, Dennis, Willem en Arie. De eerste 3 pakken er meteen ook 27. Die liggen mooi op schema. Bas is op 1 de koploper. Het goede is al snel van de banden af en ook hier stijgen de tijden van de meesten al richting de 9. niet voor Bas.

Bas op 1 :toch weer gewoon een 8.6 in de race...

 
Ook op 3 is het gewoon weer 27er, 2 meer dan de gewone rijders.

Dennis loopt in op Bas!

 
In de 3e heat is er zowaar een soort gevecht als Dennis op 3 Bas op 4 continu opjaagt en steeds wat dichterbij komt! Beiden mogen als dank 27 bijschrijven. De laatste heat hoeft bas niet echt vol door te knijppen. De voorsprong is ruim te noemen. Maar wie weet, baan 2 is niet echt geweldig gebleken. Maar niet voor Bas. De andere Molaren, die gemakkelijk herkenbaar is aan het ontbreken van het Chevy badge op de achtervleugel- het valt me mee dat Willem er geen enorm Ford logo overheen heeft geplakt- kan op 1 als enige aardig meekomen. De Porsche hebben zo hun eigen gevecht en dat weet Dennis maar net te winnen op baan 4.


Bas wint dus met een wat ouderwetse 108 ronden. Eddy is 2e op ruim 2 ronden, Fred 3, Dennis 4 en Willem 5. Dan volgt Kees ,vlak voor Arie.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten