SRA

SRA

woensdag 26 juni 2019

460: Clubrace Ferrari 312Pb ook prooi voor Eddy






wij hebben vooral nummer 86









Voor het eerst sinds 19 oktober 2015 gaan we weer eens met de 312Pb tjes van de club rijden. De auto's zijn denk ik ruim 12 jaar oud en de magneet is vervangen door 7,5 gram lood vlak voor de motor, heel simpel dus, maar het werkt! Ze zijn vluchtig nagekeken, ze liepen meteen weer lekker en besloten is de bandjes, F22 (?) gewoon te laten zitten. De kapjes zijn  vooral in de begin jaren  helemaal afgeragd door vorige generaties SRA leden..5 nieuwe setjes unbreakable parts is geen overbodige luxe. De oude eraf halen is bijna overbodig!


ooit als bouwdoos te koop ivm. licentie toestanden met Ferrari!


De auto’s hebben een achtervleugel en een streep in de kleur van de betreffende baan en zijn dus baan gebonden. Dat houdt ook weer in dat de auto’s telkens terug gaan naar startfinish. En om dat weer wat ingewikkelder te maken rijden we tegen de klok in. Hierdoor start je bij de finish en zijn de te noteren decimalen de afgelezen hoeveelheid, die je dan weer van het aantal sectoren (100) aftrekt We doen dit keer geen kwalificatie . Dus: Geen keuring, geen kwalificatie en geen vergadering vooraf. Wel het afscheid van Gerrit compleet met zelfgebakken  appelvlaai van de Hema. (Iemand moet het doen..) met -gelukkig niet zelf geklopte- klopklop!


dit is het  viertal van vanavond



Met nog wat glibberige vingertjes werd de eerste groep naar de baan geloodst. De stand in het kampioenschap bepaald de start volgorde. Paul, Gerrit en Herman bijten het spits af. Vooral eerstgenoemde is onze tegendraadse kampioen en dus niet te onderschatten. Hij gaat er snel vandoor en is als gebruikelijk foutloos. En het gaat steeds sneller de 10 sec grens wordt doorbroken! . Ook beide andere heren maken relatief weinig fouten! Paul zet de toon met 23.44 op baan 1! Gerrit snoept plek 2 van Herman af met maar 1 baanstukje verschil. Op baan 3 gaat Paul nog harder. Ruim 24 rondjes en ook de anderen komen nu iets verder zij het op een aardige achterstand. Eigenlijk is dit het beeld van deze race. Paul de snelste, dan Gerrit die langzaam de overhand krijgt op Herman. Paul had er nog meer uit kunnen halen als hij niet was opgehouden doordat de vorige gebruiker de 3 polige plug niet terug had gedaan. De 94.41 van Paul is een mooie uitdaging voor de volgende race. Gerrit zit keurig binnen de 5 ronden en Herman op ruim 7.
 
 
 

Race 2:

JW, Kees en Fred. We proberen eerst in een ritme te komen en aan deze omstandigheden te kennen. Baan 1 is beslist goed te doen. Ik kan Kees op 2 goed bijbenen en het gaat steeds sneller. Ik zit al onder de 10 inmiddels. Helaas gaat het de laatste 10 sec . mis en ga ik er op een listig plekje even af. Kees is me meteen voorbij. Fred heeft gek genoeg de grootste moeite om  lekker rond te komen!  Op baan 3 merk ik dat  dit wel een wat andere auto is, maar ook lekker snel. Ik haal de 24..zelfs  1 baanstukje meer dan Paul in de vorige. Kees op 1 is ook lekker bezig en pakt ruim 1 ronde op good old Fred. Nu mag Kees op 3 en doet dat met verve! Zijn ruime 24 is tot nu toe het beste resultaat  op baan 3. Hij zet mij bijna op 1 ronde. De laatste stint mag ik proberen of baan 2 echt niet wil. Ik merk er eigenlijk weinig van! Kees verliest op baan 4 deze race kan ik achteraf zeggen. Fred zit net tussen ons in. Ik sta nu 2e   overall vlak achter Paul.

 

Race 3:

Eddy, Willem en Bas. Eddy heeft goed opgelet en laat zien dat er op 1 wel wat mogelijk is. Maar het is Bas die er op 4 helemaal de sokken in heeft. Willem op 2 lijkt daardoor wat van slag. De top tijden gaan richting 9.2! Willem heeft het niet zo op deze auto’s (geen Ford)en ook op 1 blijft hij ver achter op de jonge honden. Maar het is Eddy (3)die met een absurd snelle 25.35 de leiding pakt. Als Bas op 1 gaat gaat het al snel mis. De auto gaat niet meer, marbles ?.Willem is er in de vorige stint nogal eens afgeweest en dat heeft de weerslag op de banden. Bas is nogal pissed en trekt resoluut de stekker eruit. Op 3 is Willem net zo snel als op 1 en is Eddy op 4 al aan het consolideren denk ik.  Paul en ik waren in deze fase zelfs iets sneller. De laatste stint mag Eddy de snelle baan 2 nog even proberen dat gaat degelijk en snel. Hij loopt behoorlijk uit en verdringt als verwacht Paul van de eerste plaats met bijna 3 ronden voorsprong!
 

 

zo ziet de auto er origineel uit!

 
 
Het was weer een gedenkwaardige race. De gewenning aan het tegendraads rijden was te zien aan de relatief weinige uitvliegers. De 312 Pb zal daar ook aan bijdragen omdat hij nu eenmaal gemakkelijker rijdt dan een 2000 GTAm.  Verder viel op dat de eerste 3 rijders in verschillende races reden en allen op baan 1 begonnen en dus met getapete banden. Je zag ook dat het grip level per race toenam  net als de overlast van marbles trouwens. Ik blijf er toch bij dat het aanpassings vermogen van de rijder aan de baan en de auto de belangrijkste factor  zijn voor het resultaat. Met de snelste auto maximaliseren en  het verlies zien te beperken met de wat langzamere combi’s. En er in blijven...







 

 

 

 

 


 

 

 





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten