SRA

SRA

zondag 14 juli 2019

461: Niet meetellende GT race is voor herhaling vatbaar!


Tijdens onze jaarvergadering lag er een voorstel op tafel van Kees om wat meer races te rijden door het jaar heen, liefst elke week!  Er was weinig animo voor  dus gingen we weer over tot de orde van de dag. Maar Kees is nogal vasthoudend en kwam met een voorstel om met GT auto’s te gaan rijden. Er werd uiteindelijk besloten dit dan maar tussendoor te doen voor de liefhebbers. Kees  kwam met A4-tjes vol met gehomologeerde GT wagens aanzetten, met merk type en al. En een regelement.  Zelf heeft hij vele GT’s (veel Ninco’s) geprepareerd. Het is wellicht niet zo hightech als Slot it of NSR maar de profi afdeling van Ninco heeft beslist hele interessante vondsten  toegepast in hun auto’s. Zelf vind ik hun velgjes erg mooi. Ze hebben 4 opstaande randjes in het midden i.p.v. 2 zoals NSR dat doet. Je creëert zo meerdere luchtkamertjes!  De meeste GT’s zijn trouwens  nogal zwaar, er is er 1 bij van 115 g schoon aan de haak! De bandenkeuze is min of mee vrij, mits natuurlijk geen spons of siliconen. Onlangs hebben 4 proefpersonen met de auto’s van Kees een oefen race gereden. Geen Marshalls dus als je er uit lag kostte dat heel veel tijd. maar het was beslist geinig rijden. We hebben de 4 auto’s wel aan een vaste baan gekoppeld als bij een clubauto race om het verschil in auto wat te compenseren. Niettemin waren de verschillen groot!

Bas wint van Dennis met de bekende neuslengte!

Vanavond wordt er gereden met “eigen ”auto’s die met je mee verhuizen. De meeste “eigen” auto’s zijn van Kees. Er wordt na het inrijden  gekwalificeerd en daar zie je behoorlijke verschillen. Met mijn GT1 kom ik simpel onder de 9 en ik besluit deze auto aan de kant te laten. De meesten zitten zo rond de 9.3 met een enkel uitschieter naar boven of beneden. ik ga voor de Scaleauto Spijker die wel lekker soepeltjes draait. Nog even een paar nieuwe slepers eronder en kwalificeren maar.

Kano van Nano:

Maar eerst gaan we even om tafel zitten om even stil te staan bij het afscheid van Nanno. Er zijn roze koeken en ander cake  en koekspul dus onder het mom van een kano van Nano  zitten we even rond de tafel. Nanno gaat naar Veendam emigreren en heeft inmiddels ook al werk in Groningen gevonden. Het is dus net wat te ver om op vrijdag even heen en weer te knorren voor een clubavond.

 


 


Q: Als verwacht zit het middenveld dicht op elkaar. Bas zet precies 9.0 op de klokken en daar komt niemand onder. De spijker heeft , eenmaal op de baan contact problemen .... Ik kan er niet achter komen wat er aan scheelt en ik mag het met een Audi  van hofleverancier Kees proberen. Ik zie dikke NSR sloffen en een oranje Ninco Crusher ( de heilige graal in Ninco-land!) dus ik ga er van uit dat het  best vooruit wil. Dat klopt ook, betrouwbare wegligging en zonder moeite pak ik de derde startpositie met een 9.1!

4 dikke bakken voor de eerste GT race

Race 1: Willem, Arie, Kees en Eddy! Zoals de laatste tijd vaker blijkt zijn de binnenbanen erg glad! 1 en 4 zijn dikwijls sneller! Willem op 1 gaat prima  met zijn dikke Bentley, maar de Audi van Arie steelt toch de show. Alle 2 zitten ze in de 25, 1 meer dan Eddy en Kees. Eddy heeft een 115 g zware Aston Martin die nogal luidruchtig (kost tijd!)is. Arie laat er op baan 1 geen gras over groeien en pakt resoluut de leiding en komt als enige weer 25 x over start finish! 1 rondje meer dan de rest. Eddy’s auto moet als ze eenmaal weg zijn op baan 1 even worden nagekeken de gang is er helemaal uit. Het bleek een kleine assemblage fout te zijn en  na de herstart rijdt  de zwaargewicht weer als vanouds. Maar 23 ronden voor Eddy is wat ongewoon voor onze alleskunner. De anderen lopen minstens 1 rondje uit. Arie is dus de leider en op de snel gebleken baan 4 kan deze race hem eigenlijk niet meer ontgaan. Dat klopt ook en met een dikke 26 ronden gaat hij mooi over de 100 ronden grens heen. De andere 3 heren maken het toch nog spannend en hebben er allemaal 96! Achter de komma is het Kees 2e, voor Eddy en Willem.

dit is de 2e groep

 

Race 2: Bas, JW, Nanno en Dennis. De eerste en laatste hebben  hun eigen voitures meegenomen en dat zijn  Mosler achtige auto’s en zien er snel uit. Mijn last minute Audi voelt wat zwaar aan en komt wat lastig op gang. Ik haal er steeds meer rem af en begin nu in te lopen op de jongens voorin. Bas en Dennis zijn echter ruim sneller en pakken op de buitenbanen 1 ronde op Nanno en mijzelf. Ik zet de agressiviteit nu ook een stapje omhoog net als de startsnelheid. Ik wil de auto wat agressiever hebben en ook dat hij meer doorrolt. Dat lukt prima en de tijden gaan omlaag. Richting 9.0 en opeens staat er zelfs een 8.8 op het scherm!  Bas op 3 doet een 26er  en dat lukt mij ook op 1. Dennis zit dat 1 ronde achter en Nanno 2. Dit mede ook doordat er wat onbedoelde tikjes over en weer werden uitgedeeld. Dennis gaat nu naar 1 en het wordt interessant om te zien of hij ook een 26 er kan produceren! Op baan 3 merk ik niet zo veel van gladheid en de Audi peert behoorlijk snel door. Ik kom niet onder de 9 maar haal toch weer,  samen met Bas op 4 de 26. 1 meer dan Dennis en Nanno heeft wat te vaak een uitstapje  met zijn snelle maar wat onrustige auto. Bas en ik staan er ongeveer gelijk voor, Dennis 2 ronden daar achter en dan komt onze emigrant Nanno! Dennis heeft het op 3 veel beter naar het zin dan Bas op 2! Ronde voor ronde loopt hij weg bij de grote geel zwarte wesp van Bas. Ik trek me er niets van aan en let op de tijden van de Audi. Ik begin nu echt onder de 9 te rijden en op een gegeven moment worden het 8.8-jes! Dennis heeft intussen Bas bijna bijgehaald..gaat het lukken? Als de stroom eraf gaat rollen de  eerste bocht in..Bas net een fractie voor Dennis! Ik heb 1,5 ronde meer af weten te leggen met de Audi en win deze race dus.

Het was best vermakelijk allemaal. Ik denk dat menig  SRA rijder een GT gaat overwegen. Kees is daarbij een soort Wikipedia op het gebied van Ninco materiaal, dus aarzel niet hem om advies te vragen. Maar er staan natuurlijk zat andere merken en modellen op de lijst. Ook de vrije bandenkeuze  is niet zo gek. De NSR banden blijken eigenlijk erg goed te  werken en blijven ook de hele race prima presteren! Ideetje voor onze clubraces?

We gaan het zien na de vakantie. We wensen Nanno veel  geluk daar in het hoge noorden. Ik hoorde van een kenner dat de skyline daar indrukwekkend moet zijn! We komen elkaar ongetwijfeld nog wel eens tegen. We moeten in oktober nog naar 2e Exloërmond en dat is slechts een half uurtje door de eindeloze akkers rijden bij Veendam vandaan....

Een prettige vakantie allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten