in het midden Q, de "qualificatie" auto |
Lange
tijd stonden ze daar op de kast, keurig in hun plastic doosjes. Keurig netjes
beschilderd, maar wel een beetje doods, zonder decals of accentjes. Het is de
nieuwe clubauto, een Slot-it Lola-Aston
Martin(?) LMP auto als ik het goed heb gezien, door een paar leden op geheel
vrijwillige basis van deze kleuren voorzien en weer netjes in elkaar geplakt. De
chassis zijn door een onafhankelijke commissie geprepareerd en daardoor
volledig identiek. We wilden weer eens wat meer endurence achtig gaan rijden
met de club dus vandaar deze keuze. Vanavond is de aftrap voor deze klasse,
geen endurence maar gewoon 4 minuten per stint maar dan wel de andere kant op
rijden!
mooie matte afwerking, maar is ie groen of blauw? |
Vorige
week zijn de auto’s afgetuned en getest om er zeker van te zijn dat ze ook
allemaal gelijkwaardig zijn. Allemaal in de 8.7 hoorde ik. Er is geen keuring
en de startvolgorde is in volgorde van
de stand in het kampioenschap. De laagst geplaatsen trappen dus af. We kunnen
meteen beginnen ware het niet dat Arie pas na 21u kan komen. En idd. 21.10 is
hij er en kunnen we aan de slag.
nerveuze spanning vooraf! |
Race
1: Paul, Arie, gastrijder Bert en Herman. Het is even wennen en het gaat wat
voorzichtigjes in het begin. Langzaam komen ze op stoom maar het is vooral Arie
die een behoorlijk tempo laat zien! Na een crash in het begin waarin hij veel
tijd verliest weet hij toch een flink gat te slaan op baan 2 met de witte auto.
Als eerste komt hij onder de 10 sec. Paul weet Bert net van zich af te
schudden. Hierna is het Paul op 3 die laat zien erg goed te zijn in onze
reverse races. Hij pakt meer dan 1 ronde op de rest. De derde stint is Bert aan
de beurt voor de zege. Hij gebruikt daarvoor baan 2 en is 1 baanstukje beter
dan het record van Paul in de vorige. Paul harkt intussen zoals we dat gewend
zijn zijn resultaten binnen zonder gekke dingen, degelijk. Dat blijkt in de
afsluitende rit nog maar weer eens. Paul
op 2 is de snelste tot dan toe! Een dikke 24 er is gewoon heel snel. Hij wint
dan ook deze race met bijna 4 ronden voorsprong op Bert, Arie en Herman. Herman
is duidelijk nog niet gewend aan zijn nieuwe regelaar nadat hij zijn trouwe SI exemplaar heeft afgedankt.
Race2:
Dennis, ikzelf, Willem en Kees staan klaar, de auto’s zijn getapet en daar gaat
ie. Ik kreeg direct door dat de grip van de witte auto heel goed is. De auto is wellicht niet de snelste maar einde
rechte stuk ga ik veel later in de remmen en zonder probleem stuift ie met
voorsprong de bocht weer uit. De tijden doken meteen onder de 10 en gingen richting 9.5! En net als je dan denkt ”hij gaat lekker” dan lig je
er even af. Kun je weer opnieuw aan de slag . Alleen Willem blijft me net voor
maar Dennis op 1 heb ik wel te pakken. Het had dus iets beter gekund. Hierna
mag ik op 1 en ook die auto is niet verkeerd. Je hebt wat minder grip maar door
hem heel strak te rijden ga je er toch efficiƫnt mee rond. Ik zit opvallend
dicht achter Dennis met auto no 3. en nog voor Kees op 2! Willem laat het op
baan 4 wel wat liggen. Als ik op baan 3 mag denk ik daar wel het verschil te
kunnen maken. Helaas valt dat tegen! Kees op 1 volgt als een schaduw en na 4
min. knijpen heb ik slechts 2 baanstukken voorsprong. Ook Dennis en Willem zijn
prima bij gebleven. Wel sta ik nog aan de leiding als we de laatste stint
ingaan. Ik heb het idee dat de auto niet vooruit komt. Heel weinig grip en door
heel conservatief te rijden en de fouten van anderen blijkt uiteindelijk dat
niemand me voorbij is gekomen. Kees komt op baan 3 met een 24.56 nog erg
dichtbij maar het is net te weinig. Mijn eerste stint was het best en de 3
daarna zijn nagenoeg even snel! Alles in de 23.70 ronden! Kees is 2e
voor Dennis en Willem die gepasseerd is door Paul.
voor alle races gelijk, het startveld! |
Race
3: De grote mannen van ons kampioenschap. Bas, Fred, Eddy en daartussenin staat
Bert. Bas stuift er op zijn bekende manier vandoor op 1. Met nog niet eerder
vertoonde tijden van 9.2 davert hij over de baan. De enige die een beetje bijblijft is
Eddy op 4. Fred rijdt opmerkelijk kalm. Helaas is de pret voor Bas van korte
duur. De auto ligt er een paar keer uit boven op de carrousel maar ook elders
verlaat hij het slot wat al te vaak. De 9.5 jes zijn dan mooi maar je redt het
er niet meer mee. Eddy wint met een 24.88 en dat is tot dn het record. Fred zit
daar al ruim 1 ronde achter maar loopt behoorlijk uit op Bas die Bert nog net
voorblijft! Met Eddy en Bas op de middenbanen beloofd het weer een enerverend
gevecht te worden. Dat is wel het leuke van deze formule, je begint altijd weer
op 0 zodat je direct op de baan ziet met wie je te doen hebt. Eddy heeft al
heel gauw het rijk alleen! Weer lukt het Bas niet zo goed zich aan de auto aan
te passen. Er zijn veel marbles die zich op zijn banden vastzuigen en na wat tapewerk gaat de auto idd. een stuk sneller.
Hij blijft net binnen 1 ronde van Eddy. Fred lukt het op 1 ook opeens niet meer
en blijft , net als Bert in de 22 steken!
Wordt de baan slechter of de banden? We gaan het zien in de volgende stint.
Ook hier zijn het weer Bert en Fred die slechts 22 x door start/finish komen!
Ditmaal is Bert de snellere. Eddy en Bas zitten dan wel in de 23 maar het houdt
niet over! Voor de laatste stint heeft Eddy nog wel een behoorlijke marge op
mij van bijna 70 baanstukken. Voor de overige rijders zit er eigenlijk geen podium meer in. Eddy
weet Bas – weer met tapestop-aardig te volgen, doet geen gekke dingen en met
zijn hoge 23er loopt ie zelfs nog wat uit t.o.v. mij. Bert en Fred rijden op de
buitenbanen ook steeds in elkaars buurt en rollen zelfs naast elkaar over de “streep”.
Een 9.2 voor Bas! |
Het
was weer een enerverende race met een verdiende winnaar. Kees (3e)en
ik reden met de zelfde grondgedachte en dat blijkt goed uit te pakken. Zeker op
de buitenbanen heeft raggen helemaal geen zin! Je pikt dan heel veel troep op
en daarvan wordt je niet sneller! Ons devies is dan ook dat je pas op je gas gaat als de auto ”recht” staat. De top 3
maakte denk ik ook de minste fouten. De competitie is er weer een heel stuk
spannender door geworden door dit resultaat. Er is nog genoeg over na te praten
lijkt mij.
een steeds terugkerend onderwerp...de marbles en bijbehorende degradatie van de banden... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten