De clubrace van vrijdag betreft een onderonsje voor de liefhebbers
van de sport cars uit de jaren 1966, 1976, door velen gezien als de mooiste raceauto’s
die er ooit zijn gebouwd. Maar dat komt ook wellicht door de leeftijd van de
gemiddelde SRA-er. Hoe dan ook we hebben
vanavond maar liefst 3 gast rijders! Naast Bert zijn dat Hans Pieter en Gerrit.
Beide laatsten zijn echte classic liefhebbers en als die met elkaar gaan praten
komen er vele anekdotes op tafel. Ook hebben ze vaak bijzondere auto’s bij zich
waarbij snelheid niet het eerste doel lijkt! Zo had Gerrit een paar kostbare 1:
24 projecten bij zich waar menig liefhebber zich aan mocht vergapen. Oude
herinneringen werden weer tevoorschijn getoverd! Maar voor de race werd het een
“gewone” Chapparal, met de spoiler. HP heeft een origineler concept bij zich,
de mooi(st)e Ferrari P330 P4 van Polycar.
Vol Slot it onderdelen dus dat beloofd nogal wat! Ik weet nog niet welke auto
het gaat worden. De GT40, loopt altijd wel goed maar daar zijn er al zo veel
van! De NSR 908 probeer ik al een hele tijd weer aan de praat te krijgen. De
weglegging is weer terug, de balans ook maar ik word niet blij van de motoren.
De 20K die er standaard in zit is te tam voor de auto. Een 21K idem dito. Tenslotte
heb ik een Slot iT motor gebruikt. Hoewel ik het pinion heb over gezet vind ik
hem toch wat lawaaierig. Tijd om dat te onderzoeken is er niet meer dus we gaan
het gewoon proberen!
Alles bij elkaar zijn we met 12 man. We hebben een andere
band dan normaal, dit keer is het Sideways product, die er goed uitziet en wat
steviger aanvoelt.
de auto van Gerrit
De baan blijkt, met name op 1 spekglad! Er is totaal geen
grip en de auto’s dwarrelen alle kanten op! Fred loopt met een dikke rol tape
de hele baan 1 te tapen in een poging daar wat aan te doen. Hierdoor hebben de
meeste rijders niet echt een beeld van de tijden die hier mogelijk zijn
vanavond.
De keuring is zoals we gewend zijn maar wordt keurig
verwerkt door Paul. Er zijn mij geen gekke dingen ter ore gekomen, dus Sideways
bandjes eronder, tekst naar binnen en door naar het Parc Fermé. Bas ontdekt op
de valreep dat zijn 4 Ford maar met 3 wielen de baan raakt. Het lukt hem het
euvel te verhelpen zodat hij straks weer op onnavolgbare wijze op 3 wielen door
de bochten kan razen...
De kwalificatie is op volgorde van binnenkomst, maar dan
omgekeerd.De banden geven bij de meesten niet meteen de gewenste hoeveelheid
grip maar na 4 a 5 ronden zitten ze dan aan hun top. Meestal blijven ze dan
lange tijd stabiel. Opvallend is dat Dennis de 908 niet aan de praat krijgt.
Bas is heel snel klaar waardoor hij Eddy de gelegenheid geeft de pole weg te
kapen. Andere opvallende naam tussen de toppers is Paul! Bas heeft zich even
over zijn auto gebogen en het resultaat mag er zijn. Voor de rest redelijk
voorspelbaar met weer een snelle Kees(3).
Mijn 908 is niet echt snel maar doet ook geen gekke dingen.
RACE 1: HET MEEST GEVARIEERDE VERD! |
Race 1: Bert, Gerrit, HP en..Dennis! Een gemĂȘleerd veld dus
Ford, Chapparal, Ferrari en Porsche. Dennis heeft het in het begin nog lastig
met de 908 maar komt opeens op stoom. Gerrit wordt gelost en de tijden gaan
omlaag! De auto krijgt weer wat van zijn oude glans terug! Gerrit volgt
redelijk en Bert en HP zitten daar weer achter. Eigenlijk herhaalt zich dit
beeld. Dennis oppermachtig, Bert die steeds beter gaat en Gerrit uiteindelijk
ruim de baas blijft en HP. Tja wat is er met hem aan de hand? De Ferrari knalt
als een ongeleid projectiel over de baan die laatste 2 stint. Dat de kap van de
auto het overleefd is een wonder want de klappers zijn niet mis. Gerrit houdt de auto wel op de baan maar is
amper sneller uiteindelijk. Beide heren halen met hun 98 de honderd dus niet!
Bert doet dat wel (102) maar Dennis is met bijna 108 de trotse winnaar van deze
race.
RACE 2 FORD TEGEN PORSCHE! |
Race 2: Paul, Fred, Herman en ik. 2 Fords en 2 Porsche. De
kleine 908 “Pantzer” is meteen los en begint een enorm tempo te ontwikkelen op baan 4. Alleen Fred
op 2 kan enigszins volgen. Als Fred op 1 rijdt is hij het even kwijt terwijl de
kleine Teutoon weer 28 ronden produceert! Dit keer zijn het Herman en Paul die
er een respectabele 27 uitpersen. Op baan 1 gaat het iets minder maar met 27
ronden weet ik toch Fred(3) nipt te kloppen. De ander heren zitten daar maar 1
ronde achter. In de afsluitende rit mag ik op baan 3. Al snel heb ik een lage
8.4 op de klokken. Ik heb het idee dat 8.3 mogelijk moet zijn, maar dan vind de
908 het wel mooi geweest en ik rijd de race uit met wat wisselende tijden. Voor
de 28 ronden hoef ik me niet te schamen. Fred zit daar een halfje achter en
Paul en Herman zijn behoorlijk “close”! Allemaal dik in de 100. Fred is met
zijn 108.64 Dennis voorbij en ik heb zelfs 111,36 gehaald!
HEEL VEEL FORD IN DE LAATSTE GROEP! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten