SRA

SRA

dinsdag 29 oktober 2019

467; Club race met de Classics gewonnen door...Bas!


De clubrace van vrijdag betreft een onderonsje voor de liefhebbers van de sport cars uit de jaren 1966, 1976, door velen gezien als de mooiste raceauto’s die er ooit zijn gebouwd. Maar dat komt ook wellicht door de leeftijd van de gemiddelde SRA-er.  Hoe dan ook we hebben vanavond maar liefst 3 gast rijders! Naast Bert zijn dat Hans Pieter en Gerrit. Beide laatsten zijn echte classic liefhebbers en als die met elkaar gaan praten komen er vele anekdotes op tafel. Ook hebben ze vaak bijzondere auto’s bij zich waarbij snelheid niet het eerste doel lijkt! Zo had Gerrit een paar kostbare 1: 24 projecten bij zich waar menig liefhebber zich aan mocht vergapen. Oude herinneringen werden weer tevoorschijn getoverd! Maar voor de race werd het een “gewone” Chapparal, met de spoiler. HP heeft een origineler concept bij zich, de mooi(st)e Ferrari  P330 P4 van Polycar. Vol Slot it onderdelen dus dat beloofd nogal wat! Ik weet nog niet welke auto het gaat worden. De GT40, loopt altijd wel goed maar daar zijn er al zo veel van! De NSR 908 probeer ik al een hele tijd weer aan de praat te krijgen. De weglegging is weer terug, de balans ook maar ik word niet blij van de motoren. De 20K die er standaard in zit is te tam voor de auto. Een 21K idem dito. Tenslotte heb ik een Slot iT motor gebruikt. Hoewel ik het pinion heb over gezet vind ik hem toch wat lawaaierig. Tijd om dat te onderzoeken is er niet meer dus we gaan het gewoon proberen!

Alles bij elkaar zijn we met 12 man. We hebben een andere band dan normaal, dit keer is het Sideways product, die er goed uitziet en wat steviger aanvoelt.

de auto van Gerrit

De baan blijkt, met name op 1 spekglad! Er is totaal geen grip en de auto’s dwarrelen alle kanten op! Fred loopt met een dikke rol tape de hele baan 1 te tapen in een poging daar wat aan te doen. Hierdoor hebben de meeste rijders niet echt een beeld van de tijden die hier mogelijk zijn vanavond.

De keuring is zoals we gewend zijn maar wordt keurig verwerkt door Paul. Er zijn mij geen gekke dingen ter ore gekomen, dus Sideways bandjes eronder, tekst naar binnen en door naar het Parc Fermé. Bas ontdekt op de valreep dat zijn 4 Ford maar met 3 wielen de baan raakt. Het lukt hem het euvel te verhelpen zodat hij straks weer op onnavolgbare wijze op 3 wielen door de bochten kan razen...

De kwalificatie is op volgorde van binnenkomst, maar dan omgekeerd.De banden geven bij de meesten niet meteen de gewenste hoeveelheid grip maar na 4 a 5 ronden zitten ze dan aan hun top. Meestal blijven ze dan lange tijd stabiel. Opvallend is dat Dennis de 908 niet aan de praat krijgt. Bas is heel snel klaar waardoor hij Eddy de gelegenheid geeft de pole weg te kapen. Andere opvallende naam tussen de toppers is Paul! Bas heeft zich even over zijn auto gebogen en het resultaat mag er zijn. Voor de rest redelijk voorspelbaar  met weer een snelle Kees(3). Mijn 908 is niet echt snel maar doet ook geen gekke dingen.

RACE 1: HET MEEST GEVARIEERDE VERD!

Race 1: Bert, Gerrit, HP en..Dennis! Een gemĂȘleerd veld dus Ford, Chapparal, Ferrari en Porsche. Dennis heeft het in het begin nog lastig met de 908 maar komt opeens op stoom. Gerrit wordt gelost en de tijden gaan omlaag! De auto krijgt weer wat van zijn oude glans terug! Gerrit volgt redelijk en Bert en HP zitten daar weer achter. Eigenlijk herhaalt zich dit beeld. Dennis oppermachtig, Bert die steeds beter gaat en Gerrit uiteindelijk ruim de baas blijft en HP. Tja wat is er met hem aan de hand? De Ferrari knalt als een ongeleid projectiel over de baan die laatste 2 stint. Dat de kap van de auto het overleefd is een wonder want de klappers zijn niet mis.  Gerrit houdt de auto wel op de baan maar is amper sneller uiteindelijk. Beide heren halen met hun 98 de honderd dus niet! Bert doet dat wel (102) maar Dennis is met bijna 108 de trotse winnaar van deze race.

RACE 2 FORD TEGEN PORSCHE!

Race 2: Paul, Fred, Herman en ik. 2 Fords en 2 Porsche. De kleine 908 “Pantzer” is meteen los en begint een  enorm tempo te ontwikkelen op baan 4. Alleen Fred op 2 kan enigszins volgen. Als Fred op 1 rijdt is hij het even kwijt terwijl de kleine Teutoon weer 28 ronden produceert! Dit keer zijn het Herman en Paul die er een respectabele 27 uitpersen. Op baan 1 gaat het iets minder maar met 27 ronden weet ik toch Fred(3) nipt te kloppen. De ander heren zitten daar maar 1 ronde achter. In de afsluitende rit mag ik op baan 3. Al snel heb ik een lage 8.4 op de klokken. Ik heb het idee dat 8.3 mogelijk moet zijn, maar dan vind de 908 het wel mooi geweest en ik rijd de race uit met wat wisselende tijden. Voor de 28 ronden hoef ik me niet te schamen. Fred zit daar een halfje achter en Paul en Herman zijn behoorlijk “close”! Allemaal dik in de 100. Fred is met zijn 108.64 Dennis voorbij en ik heb zelfs 111,36  gehaald!

HEEL VEEL FORD IN DE LAATSTE GROEP!

Race 3: Eddy, Kees, Willem en Bas. De snelste mannen van de kwalificatie. 3 GT40’s en 1 Mirage Ford (Willem) en dat is de qua bouwjaar het nieuwste model in deze klasse. De 3 stille soepel lopende Fords tegen de wat ruig rijdende , wat forse Mirage. De originele “opknapper” van Bas spuit er van door! De auto heeft de (Shell) gele voorkant van een AAW auto gecombineerd net de Gulf blauwe achterkant! Hoe dat sponsor technisch zit weet ik niet maar na 29(!) ronden laat hij wel even wat zien. Dit ondanks een vreemde klapper met Willem net voor de onderdoorgang in de Carrousel die veel tijd kostte. Ik moest beide wagens bergen en verwachtte eigenlijk een track-call. De andere heren hebben uiteindelijk toch 2 ronden achterstand op Bas! Bas gaat op 2 vrolijk verder en zet op 2 een 28 op de monitor. De tijden zijn heel goed 8.4, 8.5. Kees op 1 geeft maar 1 rondje toe evenals Eddy op 3. Willem moet zijn druistige manier van rijden bekopen op baan 4 met 1 ronde minder. De derde is voor Eddy die laat zien dat met 4 niets mis is. De 28 daar is een prima score. Hij loopt iets in op Bas(1) en de verrassend goed volgende Kees. Willem loopt op 2 weer wat achterstand op. De laatste stint is niet de snelste en er worden nogal wat foutjes gemaakt. Bas is wel de snelste op 3 en duikt als enige in de 8.3, maar Dennis, Fred en ik zijn daar sneller geweest, al kun je dat nooit helemaal precies zeggen omdat we niet steeds op 0 starten. De andere heren zitten in de 26 en ook die onderscheiden zich niet van de vorige groep. bas pakt de zege vanavond met 18 baanstukken voorsprong op mij! Eddy 3e op 2,5 net voor Fred en Dennis.

We mogen wel concluderen dat deze banden een succes blijken! Er treed eigenlijk geen verval op in de tijden en deze tijden zijn ook nog eens beter dan we in lange tijd wisten te rijden! Opvallend is verder dat de auto’s startend in baan 4 alle 3 hun race weten te winnen! Voorheen leek baan 1 vaak het beste vertrekpunt....

De foto's van dit evenement zijn van Eddy, dank daarvoor!


 



 

 

 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten