De lege baan in volle glorie |
Om 8 uur staat Willem voor de deur en gaan we op weg naar Slipstream. Arie is ons net voor als we even na half 9 binnenkomen. Het is al behoorlijk druk om de baan.
SRArie is er ook, hevige twijfel tussen BMW en Ferrari |
mooie prijzen! |
Veel bekende gezichten van het Revo gebeuren van 2
weken geleden. De Group 5 race staat op het programma. Ooit begonnen door Eddy
Lamers en John Licher met hun 132Slotrace gebeuren, momenteel in handen van Rob
en Sebastiaan van Altena. Na een bakkie en wat droge cake gaan we testen.
Willem heeft de bekende Gold Leaf Jochen Rind Ford Capri en rookie Arie heeft
net als ik de M1 en de Ferrari. Hij moet erg wennen op deze voor hem onbekende
baan. Bij mij rijden beide auto’s wel ok, alleen de Ferrari is in de
volgasbochten erg stabiel! Dus na nog een rondje langs alle tracks staat het
vast dat die het wordt. Ook Arie kiest voor Ferrari! Kwalificeren doen we niet.
De start volgorde wordt bepaald aan de hand van de stand in het kampioenschap.
De snelste mannen starten eerst!
Indrukwekkende wall of koffers! |
de F22 bandjes |
De keuring ging goed, als is het een piepklein hoekje voor
20 rijders. We kregen de hand out bandjes, F22 van Slotit en de tekst moest
naar buiten. De kapjes mochten er weer op en na het wegen gaan ze op het hoger
gelegen Parc Fermé.
het monster |
Concours 'd Elegance:
Omdat er toch weer een paar lieden zich hebben vergrepen aan de kapjes is er een Concours 'd Elegance met een bijbehorende vette hoofdprijs. Door een prikkertje bij je favoriete auto te leggen bleken de rijders een lichte voorkeur voor "het monster van Guus"te hebben. Zelf vond ik de creatie van Giulio erg smaakvol en deze auto zou bovendien zomaar hebben kunnen racen. Er zat zelfs een start nummer op. Maar goed, spuit-technisch heeft Guus een hoogstandje afgeleverd.
je gaat er bijna van stotteren de "Momo MobiDick"van Rob |
Race 1, 1e heat: Er staan 7 man aan de start,
waarbij er telkens 1 indraait! Als gezegd de best geklasseerde rijders uit het
klassement staan als eerst aan de baan. Rob, Stefan Kievit, Marten, Richard, Guus
, Michel en Sebastiaan. Er werd stevig gevochten op de baan maar zoals je mag
verwachten is Sebastiaan het snelst gevolgd (116) door Rob en Stefan als beste
van de niet thuisrijders(112) en Michel(111). Dan Richard(105) en Marten die
Guus net weet te kloppen. Guus heeft ruim 100 ronden, 16 minder dan Sebastiaan.
Race 2, 2e heat: Roel, Sjouke, Bart, Giulio, Andre,
Igor en Willem. Ook hier weer een enorm verschil tussen de thuisrijders en de
“vreemden”. Bart met de toch als wat onhandig bekend staande Lancia trekt aan
het langste eind. 1 rondje voor Igor die weer 1 sneller is dan Andre. Best of
the rest is Willem met de good old Capri met 104. Roel komt niet aan de 100
evenals Sjouke en Giulio die alle 2 hun sleutel momentjes hadden.
Race 1, 3e heat: Eddy, Henri, Vivianne, JW, Ron
en Arie. Local Ron deelt hier de lakens uit! Ook Henri en Vivianne maken optimaal gebruik van hun baan kennis.
Eddy duikt daar met zijn “Arti” BMW knap voor. De Ferrari’s stellen knap teleur. Na pak weg 5 ronden
begint de mijne met hobbelen en te bokken als ik gas los laat. Opeens gaat hij
ook op de gekste plekken rechtdoor, terwijl de auto normaal zeer stabiel is,
ook op deze baan. Ik draai de rem helemaal terug en dat scheelt iets. Als ik
merk dat de auto wel heel erg rammelt haal ik hem van de baan en plak een los gerammeld
stukje lood weer op zijn plaats. Iets strakker in elkaar gedraaid lijkt het nu
iets beter te gaan. Hij rolt lekker door maar de opgepikte stukjes rubber komen
tegen het erg krappe binnenscherm aan en remmen de boel stevig af. De handout
S.I. banden zijn qua diameter net iets groter dan de BRM banden die we normaal
gebruiken. De banden zien er trouwens na gebruik ontzettend vies en vettig uit!
Ron maakt zich daar niet druk om en knalt naar een fraaie 114. Voor Eddy (110)
en Henri(109) Vivianne zit daar weer 4 ronden achter en Arie houdt mij een
beetje gezelschap achterin: 90 om 87 voor mij.
indraaien gaat zo, de uitdraaier gaat even op zijn rug in de berm! |
Race 2- 1e heat. Na de lunch moet de knop om voor
de volgende race. Weer beginnen de snelste mannen. Sebastiaan, Ron, Rob,
Stefan, Michel, Igor en Bart. De meesten zijn dus thuisrijder. Dat is te
merken. Het gaat meteen loeihard. Het verschil wordt gemaakt in hele kleine
dingetjes, een klein foutje kost je soms 2 plaatsen! Sebastiaan rolt het veld
weer op als gewoonlijk. Ron volgt op 2 rondjes, 1 voor Rob die weer 1 meer heeft
dan Stefan. Die is dus weer de eerste “gast”. Igor, Michel en Bart volgen.
de mooie Porsche van Marten |
Race 2-2e heat. Andre, Richard, Eddy, Willem,
Henri, Marten en Vivianne staan al klaar. Toch weer 3 thuisrijders. Maar het is
het Eddy die langzaam de kop in handen weet te krijgen. Willem heeft een
haperend auto en moet een pitstop maken om een draadje opnieuw in de schoen te
proppen. Zijn tempo was best goed maar opeens is hij kansloos. Eddy is het die
uiteindelijk net voor Henri eindigt. Andre zit daar toch ruim achter maar weet
Richard en Vivianne wel te verslaan. Vlak daarachter zien we Marten en op 4
ronden Willem.
1 van de M3-tjes |
Race 2-3e heat: Giulio, met zijn fraaie BMW,
Sjouke, Ikzelf, Arie, Roel en Guus. De dikke Ferrari’s dus in het midden. Hoe zou de auto het doen na
het tapen en belangrijker, hoe lang houd
hij het vol? Om maar een bekende Limburger aan te halen: ”De auto voelde gjoed
aan!” Al gauw reed ik voor op alleen good old Guus zat me op de hielen. Hij was
wel iets sneller maar maakte meer fouten. Zelf had ik er maar 1 waardoor ik de
race vrij ruim naar me toe trok. 108 is wel wat beter dan de 87 van race 1. Guus
op 2 ronden, Roel net onder de 100, 1 ronde meer dan Arie die het iets beter
onder controle had dan in race 1. Giulio won nipt van Sjouke met 94 voor beide
heren. Ik was blij met het tempo, als 1 en 2 nog wat beter worden zit ik gewoon
in de middenmoot van de thuisrijders! Alleen de laatste 2 a 3 ronden begint het
gehobbel weer op te komen.
ook rondom de baan is veel te beleven! |
Race 3-1e heat: Na het tapen en nummeren van de
auto’s worden ze weer keurig klaargezet. Sebastiaan, Ron, Rob, Stefan, Igor,
Eddy en Henri. Er zitten nu 2 “vreemden” in deze groep! Eddy ten koste van
Bart. De wat beperkte Lancia van laatstgenoemde moest de wat efficientere M1 van Eddy toch voor zich dulden. Dat Rob
hier bij zit is ook best verwonderlijk. Maar hij had het al aangekondigd: ”de Mobi Dick gaat hier
ook best aardig” en dat ook klopt wel. Trouwens Sebastiaan rijdt ook gewoon een
M3 toch ook niet het meest efficiënt zou je denken. hoewel daar afgezien van de
hoogte weinig mis mee is. Het beeld van de voorgaande ontmoetingen herhaald
zich min of meer. Alleen persen de van Altena’s er nog 1 rondje meer uit dan in
de vorige race. Alleen de kalme Ron weet zich daartussenin nog nipt te
handhaven. Er zit uiteindelijk maar 3 baanstukken tussen. Wie er ook als een
schaduw achteraan zit is Stefan als beste van de niet thuisrijders. Hij klimt
net als Rob van 112 in de eerste naar 116 in de laatste race. Alleen heeft Rob
er achter de komma telkens iets meer. Daarachter op 4 ronden is het Henri op
precies 2 ronden gevolgd door Eddy. Igor zit daar weer 1 rondje achter. Dit
laatste trio zit in de einduitslag ook heel dicht bij elkaar. Daar kunnen Andre
en Bart zich ook nog zomaar tussen wurmen.
de dikke Ferrari tegen de BMW's |
Race3 -2e heat: Bart, Michel, Vivianne, JW, Andre
Richard en Guus gaan het met elkaar uitvechten. Met name Andre buit het thuis voordeel behoorlijk
uit. Bart kan ik op de meeste banen
bijbenen maar op baan 1 en 2 maakt hij het verschil. Michel blijkt ook aardig
gewaagd aan de Ferrari en uiteindelijk
weet hij me met 7 baanstukjes te kloppen. Ook Guus komt een enkele keer
flink opzetten maar net als in de vorige race weet hij het monsterlijke
apparaat niet altijd in de gleuf te houden. Ik heb weer slechts 1 klein
uitstapje en kom als 4e over de streep. 2 ronden voor op Guus en
Vivianne. Mijn auto bleef nu de hele race mooi rijden zonder gehobbel!
Race 3-3e heat: Sjouke, Giulio, Arie, Roel, Willem
en Marten. Alleen de laatste 2 hebben regelmatig in de honderd gezeten en laten
dat ook wel zien. Marten wint het onderonsje met een klein verschil. Roel weet
ook nu weer in de 99 te rijden, ruim een halfje meer dan Giulio. Daarachter
zitten Arie en Sjouke.
Dan is het tijd voor de rekenmeesters en de Exel Experts. Er wordt een klassement opgemaakt van alle punten die een ieder heeft vergaard. 1= 50, 2=47 en zo door waarbij er vanaf plek 4 telkens 1 punt verschil zit. Sebastiaan wint uiteraard voor Ron en vader Rob. Stefan Kievit is de eerste niet Slipstreamer op 4. Daarachter een compact veld van 6 man aangevoerd door Bart waar maar 7 punten verschil in zit. Als je de rondes van deze heren bij elkaar optelt is het verschil denk ik nog kleiner. Dan valt er een behoorlijk gat en zien we weer een compact clubje met mensen in de 90 punten. Tenslotte de 4 langzaamste mannen die ook nog redelijk close zijn.
Guus gaat weer met een prijs naar huus! |
Sebastiaan geeft Rob de 3e prijs |
En Ron de 2e |
en krijgt zelf de eerste! |
Ron, Sebastiaan, Rob en..Guus! |
Al met al een dag vol spannende races. Baan 1 en 2 lijken me
met name de banen die het verschil kunnen maken. Het is daardoor niet altijd te
zien tegen wie je racet en dan blijft het tot op het eind spannend.
uitslag |
Voor de Ferrari zou ik de technische commissie willen vragen nog eens te kijken
naar de achterspatborden. In combinatie met deze banden werkt dat gewoon niet.
Mijn rechter achterwiel heb ik helemaal naar binnen gezet. Links gaat dat niet
en er is een stuk van ruim 2 mm breedte aan de buitenrand schuin weggesleten.
De eerste race was er niet met de auto te rijden. Deze afgesleten stukken
rubber vormden een glibberige koek die op de band bleef plakken en er voor zorgde
dat er nog meer aanliep. De auto hobbelde zo erg dat ik en een stuk lood kwijtraakte
en de buiten ring van de insert van het linkerachter wiel. Door de rem er
helemaal af te halen werd het probleem wel iets minder waar moest ik ook grote
stukken baan freewheelen. Het zou eerlijker zijn wat meer ruimte toe te laten
rondom het wiel. De Ferrari kap is tenslotte veruit de zwaartse in dit
gezelschap, die dat grammetje plastic kan ook de kop niet kosten. Het rechter
wiel ziet er na de race nog netjes uit, minder plakkerig ook.
dit plaatje van het Ferrari achterwiel zegt genoeg denk ik! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten