SRA

SRA

dinsdag 10 maart 2020

475: GT race voor geslepen Almeerder duo!


De GT race



De wondertauto van Arie!




Voorafgaand voor de eerste echte GT race werd er opvallend veel getest met allerlei exotisch spul waarvan sommigen al dik 10 jaar oud zijn. Maar met een dikke motor en goede bandjes is er veel mogelijk. Zelf heb ik de oude Mosler van NSR uit het museum gehaald. Deze ex endurence racer moest eerst compleet worden gemaakt. Een nieuwe motormounth bleek echter een iets ander gaten patroon te hebben dan bij zijn geboorte. Met de oude motormounth heb ik het op weten te lossen. Ondanks de tamme motor liep het ding wel meteen goed. Ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste voorwielen. De vooras is nog van het vaste type. De achterwielkasten zijn dermate royaal bemeten dat de F1 banden er in passen! Ik heb nog wat brede velgjes en daar gaat het F22 rubber van Policar mooi omheen. Het ziet er meteen lekker uit. En dan maar gummen. Ondanks dat er wel meer pk’s in zouden mogen vliegen de 8.4 tjes om je oren. Er kan bijna niets fout gaan met deze auto. Dennis is met de McLaren van Slot it bezig net als Fred. Arie heeft een Porsche GT1 van SI en Kees lijkt de Spijker boven de R8 te prefereren. Er is ook een vloot Aston Martins waarvan de 1 duidelijk wat sneller is dan de ander. Het hele brute Britse geweld komt van Bas en HP die hun Bentley’s met een ooit door mij gemaakt 3D chassis rond stampen. Nieuwkomer is de kersvers opgebouwde Honda van-wie anders- Eddy. Het Scalextric kapje is op een 3D onderstel gezet en met neef Randy is er een fraaie bolide van gemaakt. Hij klinkt nog niet echt geweldig maar de tijden liegen er niet om. Lijkt me een prima debutant.



Uitblazen na de geslaagde coup!




Vrijdag blijkt echter de nieuwe motormounth al weer kapot. De achteras houders zijn afgebroken. Toevallig krijg ik een berichtje van Dennis dat hij naar Klaas gaat. Dus kan ik ’s avonds beschikken over een rijdende auto! We zijn er al vroeg en snel de nieuwe spullen overzetten en de baan op. Helaas is de nieuwe motormounth weer volgens de oude specs gemaakt dus moeten de aanpassingen er weer uit. Eenmaal weer van motor en as voorzien klinkt het totaal niet soepel. Voordat je dat dan weer goed hebt..eindeloos tandwielen wisselen, even op de testbank en weer wat anders proberen. Als de auto de baan op gaat is de magic grip verdwenen. De nagelnieuwe Policar F1 banden werken-nog-niet. Er zit een soort laagje op het loopvlak lijkt het.

De keuring stelde niet veel voor omdat bijna alles is toegestaan en er geen gedoe is met bandjes. De 25 g kapgewicht is het enige discussiepunt, maar 25g blijft voor iedereen 25g.

De kwalificatie dan maar. Dennis knalde er meteen een behoorlijke 8.6 uit, dat lijkt er tenminste op. Omdat we zo vroeg waren ben ik als 2e. De auto gaat afschuwelijk. En  9.44 is niet helemaal wat ik er van verwachtte. Als iedereen is geweest staat Eddy’s nieuwe Honda op de pole en vind ik mezelf helemaal onderaan terug.
 

 
all Brittish grid!

Dennis biedt aan zijn McLaren longtail te gebruiken. Alles lijkt me beter dan de Mosler. Kees(!) Hans Pieter en Bert vergezellen me. Hoewel ik de auto niet ken spuit ik er meteen vandoor. Dit is ook meteen het enige wapenfeit. Met pijn en moeite kan ik in het spoor van Kees naar plek 2 kruipen. Er is sprake van behoorlijk grip verlies. De 2e stint is dat al merkbaar op 4. Glibberend en glijdend is er geen eer aan te behalen. Zelfs op het rechte stuk komt Bert me voorbij. Kees heeft er 27 en Bert 26. Zelf kom ik op 245. HP heeft gezellig zitten knutselen en blijft op 8 staan. De 3e wordt alleen maar beroerder. met 23 ronden kan ik alleen Bert op 1 een beetje volgen. Kees is weer de beste met een nette 27. Van HP is dan al niets meer vernomen. Op baan 1 lijkt de auto weer wat op te krabbelen. 24 ronden steekt toch wel wat schril af bij Bert(26) en Kees(27) Kees wint dus met een nette 107.26.
 

Race 2: Bas, Willem, Herman en Randy. Bas ramt de dikke Bentley zonder pardon over de baan. Lang niet altijd raken alle wielen de grond maar wat ziet het ding er toch gewelddadig uit! 26 ronden is wel 1 minder dan Willem en evenveel als Herman. De Aston van Randy heeft het iets minder naar het zin lijkt het. Op baan 1 kan Willem consolideren. Net als Randy en Bas zet hij 25 op het scherm. Op baan 3 gaat  Willem's Aston toch weer wat sneller dan de andere Britse bakken. Bas volgt nog het beste en de andere 2 houden elkaar lekker bezig. Willem kan op baan 4 redelijk bijblijven. Het is Bas op 2 die een iets hogere score produceert. Maar overall winnaar is natuurlijk Willem. Zijn 105.71 is alleen wel 1,5 ronden minder dan Kees in de vorige! Bas is 2e geworden voor Randy en Herman.

Race 3: Eddy, Dennis, Fred en Arie! Fred en Arie stuiven er meteen vandoor. Arie tikt Fred meteen in de Carrousel uit de baan. Met een flinke achterstand zou je verwachten dat Fred op onze topbaan 3 in no time de Jever Porsche weer inhaalt. Maar de tijden die deze produceert zijn imposant. Hij ligt als een magneetbak op de weg. De Mclaren van Fred ook wel maar het gat is te groot voor de eerste 4 minuten! Arie 29(!), Fred 28, Eddy op 1,27 en Dennis op 2 met 26 die ook veel meer glibbert dan de anderen. 2e stint, Fred gaat er weer voor en tracht Arie nu echt te pakken te krijgen. Hij komt iets dichter bij en samen met Eddy zitten ze in de 28 ronden. Dennis komt niet verder dan 25. In baan 2 gaat Fred alles uit de kast halen. Als een kogel gaat de oranje McLaren. Are heeft hier geen antwoord op. Met 1 ronde voorsprong gaat Fred de laatste stint in. Op baan 1 en Arie op 3. Kan nog spannend worden! maar Fred weet Arie vrij gemakkelijk-tenminste als je 28.93 op 1 gemakkelijk vind- achter zich te houden. Eddy zit daar weer bijna 1 ronde achter en arme Dennis komt niet verder dan 23.53.
 
 

deze bandjes zijn het dus niet....


Fred wint dus, voor Arie en Eddy. Dan Kees, Willem, Bas  enz. Fred en Arie hebben super banden weten te vinden. Het zijn de Sideways banden van een wat hardere samenstelling die door Fred mooi rond zijn geslepen en gepolijst. Het was de moeite meer dan waard!. De verlijmde NSR banden van Kees doen het ook prima. Ik denk dat de F22 F1 band het ook prima moet kunnen doen maar dan ook geslepen. Dit rubber laat zich echter niet zo gemakkelijk schuren. We gaan het zien de komende tijd. Ik heb vernomen dat Fred en vooral Arie op een platte kar door Almere zijn gereden. Vanaf die dag staat de Jever Porsche ook op Arie’s nachtkastje denk ik. Wie weet van wat voor moois dit hert begin is!

 

Fred en Arie..let ook op de tijden 8.3!


 

 

 

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten