De GT race
De wondertauto van Arie! |
Voorafgaand voor de eerste echte GT
race werd er opvallend veel getest met allerlei exotisch spul waarvan sommigen
al dik 10 jaar oud zijn. Maar met een dikke motor en goede bandjes is er veel
mogelijk. Zelf heb ik de oude Mosler van NSR uit het museum gehaald. Deze ex
endurence racer moest eerst compleet worden gemaakt. Een nieuwe motormounth
bleek echter een iets ander gaten patroon te hebben dan bij zijn geboorte. Met
de oude motormounth heb ik het op weten te lossen. Ondanks de tamme motor liep
het ding wel meteen goed. Ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste
voorwielen. De vooras is nog van het vaste type. De achterwielkasten zijn
dermate royaal bemeten dat de F1 banden er in passen! Ik heb nog wat brede
velgjes en daar gaat het F22 rubber van Policar mooi omheen. Het ziet er meteen
lekker uit. En dan maar gummen. Ondanks dat er wel meer pk’s in zouden mogen
vliegen de 8.4 tjes om je oren. Er kan bijna niets fout gaan met deze auto.
Dennis is met de McLaren van Slot it bezig net als Fred. Arie heeft een Porsche
GT1 van SI en Kees lijkt de Spijker boven de R8 te prefereren. Er is ook een
vloot Aston Martins waarvan de 1 duidelijk wat sneller is dan de ander. Het
hele brute Britse geweld komt van Bas en HP die hun Bentley’s met een ooit
door mij gemaakt 3D chassis rond stampen. Nieuwkomer is de kersvers opgebouwde
Honda van-wie anders- Eddy. Het Scalextric kapje is op een 3D onderstel gezet
en met neef Randy is er een fraaie bolide van gemaakt. Hij klinkt nog niet echt
geweldig maar de tijden liegen er niet om. Lijkt me een prima debutant.
Uitblazen na de geslaagde coup! |
Vrijdag blijkt echter de nieuwe
motormounth al weer kapot. De achteras houders zijn afgebroken. Toevallig krijg
ik een berichtje van Dennis dat hij naar Klaas gaat. Dus kan ik ’s avonds
beschikken over een rijdende auto! We zijn er al vroeg en snel de nieuwe
spullen overzetten en de baan op. Helaas is de nieuwe motormounth weer volgens
de oude specs gemaakt dus moeten de aanpassingen er weer uit. Eenmaal weer van
motor en as voorzien klinkt het totaal niet soepel. Voordat je dat dan weer
goed hebt..eindeloos tandwielen wisselen, even op de testbank en weer wat
anders proberen. Als de auto de baan op gaat is de magic grip verdwenen. De
nagelnieuwe Policar F1 banden werken-nog-niet. Er zit een soort laagje op het
loopvlak lijkt het.
De keuring stelde niet veel voor
omdat bijna alles is toegestaan en er geen gedoe is met bandjes. De 25 g
kapgewicht is het enige discussiepunt, maar 25g blijft voor iedereen 25g.
De kwalificatie dan maar. Dennis
knalde er meteen een behoorlijke 8.6 uit, dat lijkt er tenminste op. Omdat we
zo vroeg waren ben ik als 2e. De auto gaat afschuwelijk. En 9.44 is niet helemaal wat ik er van
verwachtte. Als iedereen is geweest staat Eddy’s nieuwe Honda op de pole en
vind ik mezelf helemaal onderaan terug.
all Brittish grid! |
Dennis biedt aan zijn McLaren
longtail te gebruiken. Alles lijkt me beter dan de Mosler. Kees(!) Hans Pieter
en Bert vergezellen me. Hoewel ik de auto niet ken spuit ik er meteen vandoor.
Dit is ook meteen het enige wapenfeit. Met pijn en moeite kan ik in het spoor
van Kees naar plek 2 kruipen. Er is sprake van behoorlijk grip verlies. De 2e
stint is dat al merkbaar op 4. Glibberend en glijdend is er geen eer aan te
behalen. Zelfs op het rechte stuk komt Bert me voorbij. Kees heeft er 27 en
Bert 26. Zelf kom ik op 245. HP heeft gezellig zitten knutselen en blijft op 8
staan. De 3e wordt alleen maar beroerder. met 23 ronden kan ik alleen
Bert op 1 een beetje volgen. Kees is weer de beste met een nette 27. Van HP is
dan al niets meer vernomen. Op baan 1 lijkt de auto weer wat op te krabbelen. 24
ronden steekt toch wel wat schril af bij Bert(26) en Kees(27) Kees wint dus met
een nette 107.26.
Race 2: Bas, Willem, Herman en
Randy. Bas ramt de dikke Bentley zonder pardon over de baan. Lang niet
altijd raken alle wielen de grond maar wat ziet het ding er toch gewelddadig
uit! 26 ronden is wel 1 minder dan Willem en evenveel als Herman. De Aston van Randy heeft het iets
minder naar het zin lijkt het. Op baan 1 kan Willem consolideren. Net als Randy
en Bas zet hij 25 op het scherm. Op baan 3 gaat Willem's Aston toch weer wat
sneller dan de andere Britse bakken. Bas volgt nog het beste en de andere 2
houden elkaar lekker bezig. Willem kan op baan 4 redelijk bijblijven. Het is
Bas op 2 die een iets hogere score produceert. Maar overall winnaar is
natuurlijk Willem. Zijn 105.71 is alleen wel 1,5 ronden minder dan Kees in de
vorige! Bas is 2e geworden voor Randy en Herman.
Race 3:
Eddy, Dennis, Fred en Arie! Fred en Arie stuiven er meteen
vandoor. Arie tikt Fred meteen in de Carrousel uit de baan. Met een flinke
achterstand zou je verwachten dat Fred op onze topbaan 3 in no time de Jever
Porsche weer inhaalt. Maar de tijden die deze produceert zijn imposant. Hij
ligt als een magneetbak op de weg. De Mclaren van Fred ook wel maar het gat is
te groot voor de eerste 4 minuten! Arie 29(!), Fred 28, Eddy op 1,27 en Dennis
op 2 met 26 die ook veel meer glibbert dan de anderen. 2e stint,
Fred gaat er weer voor en tracht Arie nu echt te pakken te krijgen. Hij komt
iets dichter bij en samen met Eddy zitten ze in de 28 ronden. Dennis komt niet
verder dan 25. In baan 2 gaat Fred alles uit de kast halen. Als een kogel gaat
de oranje McLaren. Are heeft hier geen antwoord op. Met 1 ronde voorsprong gaat
Fred de laatste stint in. Op baan 1 en Arie op 3. Kan nog spannend worden! maar
Fred weet Arie vrij gemakkelijk-tenminste als je 28.93 op 1 gemakkelijk vind-
achter zich te houden. Eddy zit daar weer bijna 1 ronde achter en arme Dennis
komt niet verder dan 23.53.
deze bandjes zijn het dus niet.... |
Fred wint dus, voor Arie en Eddy.
Dan Kees, Willem, Bas enz. Fred en Arie
hebben super banden weten te vinden. Het zijn de Sideways banden van een wat
hardere samenstelling die door Fred mooi rond zijn geslepen en gepolijst. Het
was de moeite meer dan waard!. De verlijmde NSR banden van Kees doen het ook
prima. Ik denk dat de F22 F1 band het ook prima moet kunnen doen maar dan ook
geslepen. Dit rubber laat zich echter niet zo gemakkelijk schuren. We gaan het
zien de komende tijd. Ik heb vernomen dat Fred en vooral Arie op een platte kar
door Almere zijn gereden. Vanaf die dag staat de Jever Porsche ook op Arie’s nachtkastje
denk ik. Wie weet van wat voor moois dit hert begin is!
Fred en Arie..let ook op de tijden 8.3! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten