SRA

SRA

maandag 30 december 2013

Inserts: Details bepalen het eindresultaat

Dit zijn weer een beetje de dagen dat je wat extra tijd hebt om wat achterstallig onderhoud te plegen en of wat op de plank liggende projecten uit te voeren. Ik heb altijd nog wel wat 1:24 projecten die maar niet af komen....
De laatste tijd rijd ik weer vaker met de oude Porsches en ik had nog wat oude 356 en of VW wielen liggen van andere bouwprojecten dus het moest er maar eens van komen. Het zijn de 904 en 906, volgens velen de mooiste racers van Porsche. Ze lijken totaal niet op elkaar en eigenlijk hebben ze alleen hun grote stalen 15 "wielen gemeen. Dit lijken nog precies VW kever wielen!
1:dit beeld heb ik voor ogen..

Ik heb wel vaker wielen afgedraaid tot insert maar bij 1:32 is het meer massief plastic en dat gaat over het algemeen gemakkelijker. Dit is eigenlijk een plastic velgje en is van heel dun plastic gemaakt met een flinke velgrand. Bovendien is er geen asgat in het midden. Het probleem is dat er van 17 naar iets minder dan 15 mm moet worden afgedraaid. En dat is precies de velgrand! Als je die er gewoon afdraait heb je geen houvast meer om hem ergens in te klemmen. Want hij moet ergens worden ingeklemd, slingervrij.
Ik kom al proberend uit bij een alu. Slot-it velgje dat met een beetje wrikken precies aan de achterkant in het 1:24 velgje past. (Afb. 2)
2: een goed passend slot-it velgje op de Dremel plaatsen
Een ander velgje er bovenop en de 1:24 kan geen kant meer op. (Afb. 3 en 4)_
3:het plastic velgje er knellend overheen drukken, recht !


.4: nu het andere alu-velgje goed aangedrukt eroverheen en vastzetten

Hij zit slingervrij ingeklemd in de Dremel
Ik draai eerst de voorste rand voorzichtig weg door hem eigenlijk weg te snijden. De voorste alu velg schuift nu iets op. Ook de opstaande rand achter haal ik even weg. (Afb.5)

5: voorzichtig afdraaien met scherp mesje..
Nu kan ik me op het voorste deel, de eigenlijke insert richten. De diameter steeds weer controleren en op tijd weten te stoppen. Werk liefst met een scherp mesje -altijd van je afsnijden! - en voorkom oververhitting van je werkstuk omdat er dan ongewenste vervormingen plaats kunnen vinden. Ook uitschieters met het mes kunnen je werkstukje ruineren. Maar gelukkig is deze goed beschermd zodat dit laatste hier amper kan gebeuren. Tenslotte kan de insert beter nog iets te groot zijn zodat je handmatig wat corrigeerd (schuurpapier) dan te klein.
Ik heb in een paar gevallen de achter de velg liggende binnenkern van de bouwdoos, met stompje as, zwart gespoten en er achter geplakt waardoor de insert niet zo diep in de velg wegzakt!
 
 
 
6: het resultaat mag gezien worden!

 Nu ik eenmaal de smaak te pakken heb zet ik ook nog even de achterlichten in de 904. En nu houd ik op.
 

5 opmerkingen: