SRA

SRA

maandag 4 juli 2011

Racen bij Nico 1


Afgelopen donderdag was ik weer gevraagd door Henri om bij Nico te komen racen,


lekker dichtbij in Naarden.Nico heeft achter zijn huis een langgerekt terrein liggen .


Daarop staat o.a. een flinke garage waar normaal een Ferrari en een Lotus huizen.


Ik bespaar je de type aanduiding maar ze zijn uit de tijd dat auto ontwerpers een liniaal en soms een passer gebruikten.Strakke rechte lijnen met hier en daar een rond achterlicht of een tankdop als onderbreking.


Boven deze –platte- auto’s hangt het geheim van Nico! Met een ingenieus systeem kan hij een groot plateau laten zakken-na toch wel eerst de auto’s er uit te hebben gereden- waar zich zijn baan op bevind! Er staat een woud van schragen onder.


Een tijdregistratie systeem erop en rijden maar!Je staat letterlijk in de auto dampen met als bonus nog 2 werkende lichtbakken w.o.die van Michelin.


Buiten dienen 2 kampeerstoelen met een blad op de armleuningen als tafel waar de koffers op kunnen.


Het is lekker weer dus de deuren staan lekker open.


Henri is er net en ik wordt verwelkomd door Nico .Roy van de Carreraclub is er ook.


We snuffelen aan elkaars auto’s en al snel gaan de raceverhalen in het rond.


Er staat 1:24 op het programma.De banden zijn van Ortmann,de chassis meestal van Plafit.Ik test even wat van mijn afgestofte 1:24 bakjes maar de kleine fox motortjes die ik meestal gebruik laten zich hier niet zo gemakkelijk temmen.


De good-old 962 met zijn Scholler-chassis en een “Volvo”motor doet het echter prima.Deze combinatie is me door de bekende Venlose Poppenhuis-slotrace enthausiast dhr.Miltkau aan geragden en ik moet zeggen:Het klopt helemaal!


Ik rijd al direkt lekker rond alleen lijkt de auto wat te traag.Mijn baan heeft 2 volt minder en op 17 volt gaat hij opeens echt als de brandweer!Roy heeft ook een 962 op Plafit en met de Bison motor.Henri en Nico hebben een Gr.C Sauber Mercedes in de zelfde uitvoering, ook Plafit en Bison.De dikke Gr-C. bakken vullen de baan behoorlijk.Passeren zonder geluid is er bijna niet bij.Je raakt altijd wel iets..ook al omdat de auto’s bijna overal voluit kunnen en er weinig snelheidsverschil is.


Ik ben telkens weer verbaasd hoe simpel je met deze auto’s tot de limiet kunt gaan.


Ook op deze voor mij vreemde baan.Ik zit al snel rond de 6 sec. Roy en Henry doen verwoede pogingen die grens te doorbreken.Het lukt ze nipt .Even later heb ik het ook voor mekaar 5.924!Het gaat al snel zo lekker dat we besluiten een race te doen.Geen Marchalls dus als je er uitgaat..even omlopen en zelf inzetten!


Ik start op baan 3 en al snel ben ik in gevecht met de andere 962.Aan uitvliegen wordt niet gedacht, dat doen de Saubers wel, terwijl wij dicht aan de limiet rondjakkeren.Als ik een foutje maak-kon niet uitblijven-lig ik toch nog 2e.


Doordat de auto op baan 4 mij blokkeert en ik was veroordeeld tot wachten was het onmogelijk weer terug te komen.Dat grapje kostte me denk ik 6 ronden en met 1 a 2 tienden snellere rondetijden rijdt je dat niet dicht in een paar minuten.


Ik heb het idee dat de door mij gebruikte motor wat explosiever is dan de Bison.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten