SRA

SRA

dinsdag 8 mei 2012

Slipstream Group C-32 de aftrap van 2012 !

Zondag ochtend na alle bevrijdings festiviteiten is het weer eens tijd om te gaan racen. Voor ons slotters ook een soort bevrijding..hoewel. Op een zeer aanvaarbaar uur afgesproken op de carpoolstrook in de villawijk Bikbergen waar Willem,Bas en DirkJan al staan te wachten.Snel de spullen in de Touran en door naar Slipstream, waar we een half uur later,om een uur of 10, na een spannend stoplichtsprint-duel met Roel B. arriveren.Er zijn al verschillende mensen aanwezig w.o.Simon. Snel de auto's pakken en na de koffie en,het wordt wat klef, de welkomscake(zouden wij ook eens moeten doen),de baan op. Aangestoken door het helse tempo van de nieuwste Lancia's van Fred en Erroll bij SRA heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan:Ik heb nu ook zo'n lelijke,als door een commissie bedachte auto. Na een uurtje sleutelen,met name de los bijgeleverde voorste helft van de bodemplaat had aandacht nodig,was de auto wedstrijdklaar.Het kapje op gewicht, Porsche voorwielen van de gewenste diameter eronder, hier en daar een inbusboutje en een drupje olie,wat lood en hup de baan op,meters maken.Het viel op dat de auto erg lekker rondging en in vergelijking met de concurrenten had hij veel grip met de door Rob verstekte geschuurde en geprepareerde bandjes. Bas was uiteraard niet te houden met zijn paars-witte Jag.Hij strooide alleen nogal met onderdelen had ik het idee.Ook de afdekplaten naast de achterwielen moesten het ontgelden.Iedereen haalt ze prefentief van de Jag af maar zo is Bas niet!
D.J. had met de Sauber vergelijkbare problemen.Als snel werd hem duidelijk dat een unbreakable achtervleugel best een optie is voor zo'n race. Willem deed het op dat vlak,als altijd, wat rustiger aan . Ik vond de Lancia zo goed rijden dat ik besloot de motormounth-met-motor en de sleperschoen in de geamputeerde witte Porsche 962,de ultra short heck,te schroeven. Hoewel het niet helemaal perfect paste lukte de operatie goed.De Porsche reed als een Lancia..maar ja het oog wil ook wat. Maar niet over nadenken dat er dan eigenlijk een Ferrari 8 pitter in zou liggen. Snel nog even een leuk kleurtje tandwiel uitzoeken,zwart valt dan af,en klaar.
Het is de eerste regiorace van 2012 voor deze klasse en de opkomst is veel groter dan die van vorig jaar,8 om 18 deelnemers!Met name de aanwezigheid van de Speedtrackers scheelt.Maar ook de organiserende club en wij van SRA zijn met meer op komen dagen.Er zijn dus exact 3 groepen van 6 dus dat is perfect.
Na de keuring, waarbij ik geen gekke dingen heb gehoord,volgt de kwalificatie. Iedereen krijgt bij het aanbieden van de auto een nummer..ik heb no 13.Rob wil wel ruilen maar ik ben niet bijgelovig en geloof ook niet zo in pech zeg ik nog. Sebastiaan en Rob domineren, waarbij Sebastiaan als enige onder de 9 sec. duikt.. De andere snelle Slipstreamers zitten dan al tussen de 9.4 en 9,7.Alleen Bas weet zich daar tussen te wurmen met een 9.5 Willem en ik zitten op 9.9 en 9.8 en DJ zit net boven de 10. en daarmee is hij toch sneller dan enkele Speedtrackers,clubloze clubracers en zelfs een paar Slipstreamers. Om een uur of 1 gaan we van start de omgekeerde grid aanhoudend van de kwalificatie. Er wordt 5 min. per spoor gereden dus een ieder komt ruimschoots aan rijden toe. Frank, van de bekende Slotwinkel,Rene,Roel,Henk-ooit met de toevoeging Carrera-,Simon en Bert gaan als eerste. Rene, de thuisrijder,weet in een spannend duel 2 ronden uit te lopen op Bert. Frank met de Canon Porsche van Jan Lammers zit daar weer 2 ronden achter.Roel en Henk zijn ook nooit ver bij elkaar vandaan. Simon heeft pech die nogal ingrijpend is en veel achterstand oplevert. 2e Groep./ No 13 in de bocht! Hier wordt een zwarte muur opgetrokken door SRA-ers Willem D.J en ikzelf. Jos,Andre en Vivianne staan ernaast. Als verwacht gaat Andre, 2 jaar geleden nog winnaar, er met de Warsteiner Porsche vandoor. Ik heb het knap lastig met Vivianne en Willem.Als ik over mijn eigen schroef gelanceerd wordt wordt de race stilgelegd omdat het kleinnood helemaal klem zit.
De voorste schroef besluit solidair te zijn en daarvan wordt Willem het slachtoffer.Als na de 1e omloop de auto bovendien steeds zwaarder en zwaarder gaat komt dat het tempo niet ten goede.Het tandwiel verschoof iets op de as waardoor 1 band aanliep.Na de baanwissel heb ik het kunnen repareren.Ik heb uiteraard wel achterstend opgelopen en ben behoorlijk uit het ritme geraakt.Maar de draad oppakken, proberen je vast te bijten in je rondetijden en dan maar zien waar je uitkomt.Je wordt hier trouwens door de gastheren voortreffelijk op de hoogte gehouden van je vorderingen op de baan.Als ware discjockeys gaan Rob, Andre en Bart tekeer achter de mike. Ik heb Vivianne toch nog op 1 en Willem op 2 ronden gereden. De toppers./ .
Dat zijn de bekende thuisrijders Sebastiaan,Rob en Bart met de minder bekende maar toch ook serieus snelle Remco en Herman aangevuld met onze Bas.!.
Sebastiaan is en blijft een klasse apart. De minimalistisch uitgevoerde Porsche rijdt blokjes om de anderen heen.Waar de gewone sterveling het rechte stuk afkomt,remt,bochtje door en weer op het gas,zie je Sebastiaan er gewoon in 1 vloeiende beweging doorheen rammen Dan hebben Bart en Herman meer werk aan elkaar. De Japanners hebben soms nek aan nek gevechten waarbij dan weer de Toyota en dan weer de Mazda aan het langste eind trekt.
Uiteindelijk is het "sniper" Bart,zo noemen ze hem, toch 1,5 rondje meer weet afteleggen.Nog altijd ruim 8 minder dan Sebastiaan. Waar is Rob? Die zit intussen de gehele auto te verbouwen! Het liep meteen al niet en de auto is onvoorspelbaar.De motor gaat er aan en dus werdt het hele handeltje omgewisseld.Het kost hem denk ik 35 ronden waardoor we hem net achter D.J. aantreffen!Had hij maar niet over no. 13 moeten beginnen! Onze Bas kan voornoemde Japanners niet volgen maar komt toch op 183 ronden,maar iets minder dan Andre om maar iemand te noemen.Remco sluit de rij en is toch nog 2 ronden sneller dan ik was. Je ziet dat de kwalificatie best een aardige indicatie is van de onderlinge verhoudingen. De 2e heat gaat er direct achteraan omdat het toch wat laat is geworden. Rob is natuurlijk de vreemde eend in deze bijt, gevormd door Simon,DirkJan,Jos,Henk en Roel Rob heeft de problemen goed verholpen en komt vaker dan hem lief is zijn tegenstanders tegen, al dan niet in in het slot Bij D.J. lopen de frustraties over zijn deelname zo hoog op dat hij even wegbeent,naar buiten de frisse lucht in. Even later schuift hij toch weer aan zijn "ik stop ermee" weer inslikkend. Jos en Simon zijn ,na Rob natuurlijk,de snelste mannen van deze groep. Hierna zijn het Vivianne,Rene,Willem,Bert, Frank,en ik die het mogen uitvechten.Ik begin op baan 1 rustig.Zo rustig dat Rene me binnen 1 minuut al op 1 ronde zet met zijn paarse Jag.
De andere auto's zijn trouwens overwegend wit.Ik probeer me wat aan de anderen op te trekken om zo het verlies in 1 te beperken.Frank die naast me staat is daar nooit zo blij mee vanwege mijn "meebewegen" met de auto.Er komen ook nog 2 ongebruikelijke foutjes bij zodat ik al tegen ruim 2 ronden op de anderen achterstand aankijk..Ik bijt me in de race vast en gelukkig krijg ik de snelle banen ook nog.Met name in 3 en 4 ga ik voor mijn doen erg snel.9,5/9.6 aan de lopende band.Ik hoor dat de anderen op 1 ook niet spectaculair snel zijn dus reken ik op een goede uitkomst.Ik heb een fraai gevecht met de paarse Jag.die ik op een gegeven moment voorbij vlieg als hij op z'n kant staat!Rene heeft even gemist dat ik er voorbij ben ,waarschijnlijk door al die witte auto's die soms op een kluitje over de baan gaan. Willem heeft het intussen minder voor elkaar dan in de eerste.Dat voorspelde hij trouwens al. Op baan 6 is het nog even billen knijpen maar ik win met ruim 5 ronden meer dan de 1e .Dat zijn er nog altijd zo'n 10 ronden minder dan Rob,Bart en Herman. De snelle mannen ,Bart,Herman,Andre Bas en Remco gaan uitmaken wie 2e wordt. De beste heat telt n.l. dus iedereen heeft nog een kansje.Sebastiaan neemt het zekere voor het onzekere en vliegt ervandoor. Bart volgt dan Herman,Andre,Bas en Remco. Aan de stand veranderd niet zo veel meer.Rob rijdt zich naar een derde plek, achter Bart. Hierdoor schuiven Herman,Andre en Bas een plekje naar achteren.Ik sluit aan achter Bas(6e), wel met een gat van 6 ronden maar ik ben Remco voorbij.Willem zakt naar 12,met 10 ronden achterstand op mij en D.J. zit in de staart van het veld mede door zijn "uitstapje". De prijsuitreiking levert de bekende taferelen op.
De groepsfoto met de winnaars voor de sponsorwand en een ieder gaat zo rond 18.u naar huis. Als de hier aanwezige opkomst de komende 2 races ook zo blijft dan wordt het een beter seizoen dan de beide vorige. Hou dit vast! Even na 18.30 lever ik de polderjongens weer af in Crailo.

3 opmerkingen:

  1. Tsjonge, wat een gedetailleerd verslag !
    Leuk om te lezen, je beleeft het mee.
    Ik zal op de GroupC-32 site hiernaar verwijzen.

    mvg
    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Roel, prima, dat lijkt me beter dan overschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkend hoe je al die details onthoud!

    BeantwoordenVerwijderen